Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerk met 100+ clients

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sand0r21
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-11 20:39
Hoi,

Ik hoop dat iemand me kan helpen voordat ik nog meer kosten ga maken.

Op dit moment heb ik een TP-link Archer c5400 en deze in AP modus gezet achter een Ubiquiti UniFi Security Gateway

Op dit netwerk zijn inmiddels 50+ cliënts op wifi aangesloten. Denk aan Nest camera's, veel domotica, laptops, tablet en smartphones

Op dit moment klapt het 2,4ghz netwerk er met regelmaat uit.

Ik ben inmiddels aan het stoeien geweest met diverse Ubiquiti APs zoals de UAP-AC PRO en vandaag de duurdere UAP AC HD deze geven beide op het 2,4ghz netwerk geen problemen maar geen van beide presteren goed mbt de snelheid op 5ghz wat voor mij erg belangrijk is.

Op de Archer c5400 haal ik in de zelfde ruimte meteen 500+ mbps en 1 verdieping erboven 430mbps

Maar met de UAP AC HD komt het naast het accesspoint niet eens boven de 350mbps sterker nog de goedkopere AC PRO presteert beter dan de HD.

Ubiquiti is mooi spul en helemaal te finetune maar in mijn geval niet bruikbaar.

Iemand advies waaraan ik dan moet gaan denken? Alles kan namelijk nog terug.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En de rest van de info?

- zit je overal op dezelfde kanalen te broadcasten?
- is er roaming aanwezig of heb je per AP bepaalde clients vastgezet?
- waarom klapt 2.4GHz eruit? "Eruit klappen" is nogal breed maar wil niet zeggen dat het weg is.
- zijn alle clients wel geschikt om 350 tot 500Mbps te halen?
- heb je QoS of andere optimalisaties aangebracht?
- moet je niet met VLAN's gaan werken en daar bandwidth throttling / shaping op toepassen?
- hoe ik alles precies aangesloten?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Een paar opmerkingen:

Zoveel mogelijk uit de wireless laten. Vast opgestelde apparaten gaan toch het beste per kabeltje, en dat ontlast het gedeelde medium van de wireless, dus helpt daar ook met de prestaties.

Voor zoveel clients gaan twee AP-radios niet genoeg zijn. Overweeg al die domotica (die hopelijk weinig data verstoken) allemaal op een eigen kanaal te vegen, en zet de rest op een of meerdere "hoge prestatie"-kanalen. Zoals zo vaak, je gaat hier last krijgen met je airtime.

Merk op dat VLANs een ethernet-ding zijn en dus niet direct helpen met de wifi ontlasten. Mischien dat je nog steeds wel aparte VLANs voor domotica, CCTV, eigen netwerk, en gastnetwerk wil. En dan wellicht aparte SSIDs voor elk, hoewel dat strict genomen niet hoeft. Maar dat is een aparte afweging.

Een tekening zou wel kunnen helpen hier. Hoe ziet het fysieke speelveld eruit? Muren, vloeren, afstanden, etc.? Waar staan de APs en de clients? En een eventuele magnetron in de keuken? Zoals al gevraagd, wat meer detail graag.

En verder zou ik voor zoveel clients niet met htk-rommel gaan prutsen. Neem spul dat samenwerkt danwel centraal te beheren is en handige dingen met verschillende soorten verkeer kan, minimumsnelheden kan instellen, en zo verder.

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:47
Hoe was je config van de ubiquiti’s die zouden dit makkelijk moeten aankunnen.

Cloud ☁️

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Sowieso zou ik twee of drie AP AC PRO gaan gebruiken. Je kan bandsturing aanzetten naar 5 GHz. Ik draai hier op een AC Pro met ongeveer 20 tot 25 clients en nooit problemen meegehad. Ik heb vier SSID actief en vlans en ik reboot na ongeveer 200 dagen mijn AP. Misschien heb je andere stoorzenders in de buurt of is je internet niet stabiel genoeg. Je moet niet op je streepjes van je clients af gaan maar wat Unifi zelf zegt. Dat is veel betrouwbaarder want daar zie je ook de daadwerkelijke kwaliteit, snelheid en andere gegevens.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-11 21:37
Wat zijn je frequenties etc op 5g? Je hebt meerdere setting qua kanaalbreedte 20/40/80vht

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-11 20:11
Je weet dat je nu single-client performance aan het testen bent? Consumenten access points zijn vaak gericht op single-client performance, terwijl business/enterprise access points meer gericht zijn op multi-client performance. Zo haal ik op het topmodel van ruckus ook maar +/- 450mbps single-client performance (met een iPhone x), maar zo'n enterprise ap haalt ook een goede performance met 30+ clients (o.a. dankzij technieken als qos, airtime fairness, e.d.).

Heb je op het unifi ap wel airtime fairness ingeschakeld?
wat is de signaalsterkte van de clients op de unifi ap's (tabblad clients > wireless)?

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:56
als je last hebt van je 2.4ghz netwerk, zou ik vooral is kijken of je bepaalde zaken niet vast kan gaan bekabelen om dit te onlasten
zeker dingen zoals ps4's zijn veul sneller op vaste kabels , 2.4ghz is nou eenmaal niet zo capable dus vanaf je daar 10+ dingen aanhangt houd het wel is op...
ook ip camera's , zeker als ze continue recorder naar een DVR/NAS is dat gewoon een slecht idee
Pagina: 1