[excel] formulier

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rempoll
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-07-2020
Beste,

Ik ben met een excel bestand bezig met meerdere bladen. Nu wil ik in 1 blad een paar regels maken. Zodra ik dus daar een artikel (bepaalde cellen invul) dat op een andere blad wordt neer gezet. Liefst niet gekopieert ivm achtergrond kleuren.

Ik gebruik excel 2016. Macro mogelijkheden kunnen al heb ik weinig tot geen verstand van.

Heb al op google proberen zoeken al leverde mij niks meer op.

Graag hoor ik een antwoord.

Groetjes

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dan zet je op je andere blad gewoon een verwijzing naar je eerste blad?

code:
1
='Blad 1'!A2

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rempoll
Ik denk niet dat je mij begrijpt.

Ik wil op blad 1 hebben dat ik kan invoeren in welke blad het neergezet moet worden. en daarbij wat er in gezet moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

rempoll schreef op maandag 31 december 2018 @ 14:46:
Ik denk niet dat je mij begrijpt.

Ik wil op blad 1 hebben dat ik kan invoeren in welke blad het neergezet moet worden. en daarbij wat er in gezet moet worden.
Duidelijk... Misschien dat ik dan nog iets begrijp; als je op blad 1 iets invult, hoe "weet' je dan op welk van de 16 miljoen cellen per volgend blad je het wil hebben? Zit dat dan allemaal in je hoofd of is daar weer een handboek van? En verwacht je ook dat als een ander blad niet bestaat, dat die dan ook wordt aangemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-09 13:15
Hoe zit je indelingen met de andere bladen?
Wordt het gewoon op de eerste volgende vrije rij geplaatst of zit het anders in elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rempoll
MAX3400 schreef op maandag 31 december 2018 @ 14:49:
[...]

Duidelijk... Misschien dat ik dan nog iets begrijp; als je op blad 1 iets invult, hoe "weet' je dan op welk van de 16 miljoen cellen per volgend blad je het wil hebben? Zit dat dan allemaal in je hoofd of is daar weer een handboek van? En verwacht je ook dat als een ander blad niet bestaat, dat die dan ook wordt aangemaakt?
Als ik iets invult moeten ze geplakt worden op een bepaalde cel en als ik een nieuwe product toevoeg dat die hetzelfde doet maar onder de eerdere gemaakte. En qua bladen moet ik kunnen kiezen in welke blad het neergezet word (keuze uit de bladen die ik van te voren gemaakt heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:08
Dus je sheet 1 is dan je invoer, welke uit 1 of meerdere producten kan bestaan, waarna je via een macro alles wil knippen en op sheet 2 (je product lijst?) wil zetten, te beginnen bij lijn n (laatste lijn van product op sheet 2), en n=n+1?
Dat zou je met een macro kunnen doen ja, waarbij je sheet 2 handmatig iedere keer kan wijzigen.

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rempoll
Erazher schreef op maandag 31 december 2018 @ 14:52:
Hoe zit je indelingen met de andere bladen?
Wordt het gewoon op de eerste volgende vrije rij geplaatst of zit het anders in elkaar?
Bladen heb ik al gemaakt. Het moet gewoon op een rij geplaatst worden en bij de volgende keer dat ik weer 1 invul dat het eronder komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rempoll
Raznov schreef op maandag 31 december 2018 @ 14:58:
Dus je sheet 1 is dan je invoer, welke uit 1 of meerdere producten kan bestaan, waarna je via een macro alles wil knippen en op sheet 2 (je product lijst?) wil zetten, te beginnen bij lijn n (laatste lijn van product op sheet 2), en n=n+1?
Dat zou je met een macro kunnen doen ja, waarbij je sheet 2 handmatig iedere keer kan wijzigen.
Ik denk dat het klopt wat je zegt echter weet ik niet hoe ik dit het beste kan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:46

DukeBox

loves wheat smoothies

Probeer je een database in een spreadsheet te bouwen ? Zou dan eerder maar access kijken met een formulier i.p.v. een invoer sheet.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rempoll
DukeBox schreef op maandag 31 december 2018 @ 15:01:
Probeer je een database in een spreadsheet te bouwen ? Zou dan eerder maar access kijken met een formulier i.p.v. een invoer sheet.
access ken ik niet en ik wil meerdere dingen hierin bouwen bijv dat hij kan printen eruit en dat soort dingen. Dus niet echt een database

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:46

DukeBox

loves wheat smoothies

rempoll schreef op maandag 31 december 2018 @ 15:03:
access ken ik niet en ik wil meerdere dingen hierin bouwen bijv dat hij kan printen eruit en dat soort dingen. Dus niet echt een database
Klinkt zelfs nog meer als access. Printen van formulieren etc. Wil je ook nog dingen afschermen zoals bepaalde bladen en validatie op de invoer ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rempoll
DukeBox schreef op maandag 31 december 2018 @ 15:06:
[...]

Klinkt zelfs nog meer als access. Printen van formulieren etc. Wil je ook nog dingen afschermen zoals bepaalde bladen en validatie op de invoer ?
Nee hoor. er hoeft niks beveiligd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

rempoll schreef op maandag 31 december 2018 @ 15:03:
[...]

access ken ik niet en ik wil meerdere dingen hierin bouwen bijv dat hij kan printen eruit en dat soort dingen.
En dat soort dingen... CTRL+P?

Even serieus; je topicstart zegt dat je niks over macro's weet maar dat lijkt me wel een beetje de enige manier waarop je het in Excel voor elkaar gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rempoll
MAX3400 schreef op maandag 31 december 2018 @ 15:07:
[...]

En dat soort dingen... CTRL+P?

Even serieus; je topicstart zegt dat je niks over macro's weet maar dat lijkt me wel een beetje de enige manier waarop je het in Excel voor elkaar gaat krijgen.
Dat is denk ik geen probleem. Echter zou ik alleen beetje hulp nodig hebben als het mogelijk is..

Althans info hoe en waar ik het ongeveer moet doen.

[ Voor 6% gewijzigd door rempoll op 31-12-2018 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raznov
Denk ook dat de vraag vooral moet zijn, wat wil je nou eigenlijk voor elkaar krijgen?
Wil je een "formulier" opzetten die door meerdere gebruikers kan worden ingevuld en waar hiermee een soort product database kan worden aangemaakt? Dan is Access zoals eerder vermeld een betere keuze.
Wil je een "formulier" opzetten welke iedere keer door de zelfde gebruiker wordt ingevuld en waarmee een product database onstaat op Sheet 2, dan kan dat wel met Excel, met een Macro.

Als je meerdere gebruikers op 1 bestand los gaat laten kom je mogelijk met verschillende versies en dergelijke te zitten, dat is niet handig. Dus wat is je doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rempoll
Raznov schreef op maandag 31 december 2018 @ 15:15:
Denk ook dat de vraag vooral moet zijn, wat wil je nou eigenlijk voor elkaar krijgen?
Wil je een "formulier" opzetten die door meerdere gebruikers kan worden ingevuld en waar hiermee een soort product database kan worden aangemaakt? Dan is Access zoals eerder vermeld een betere keuze.
Wil je een "formulier" opzetten welke iedere keer door de zelfde gebruiker wordt ingevuld en waarmee een product database onstaat op Sheet 2, dan kan dat wel met Excel, met een Macro.

Als je meerdere gebruikers op 1 bestand los gaat laten kom je mogelijk met verschillende versies en dergelijke te zitten, dat is niet handig. Dus wat is je doel?
Voornamelijk dat ik de enige ben. ofwel je laatste optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
rempoll schreef op maandag 31 december 2018 @ 15:19:
[...]

Ok, en om hoe veel data gaat het naar verwachting? (Hoeveel columns & rows)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

rempoll schreef op maandag 31 december 2018 @ 15:19:
[...]

Je helpt niet heel erg mee om het idee wat in jouw hoofd zit aan ons duidelijk te maken.

Gaat het om 5 produkten en 3 bladen? Gaat het om 900 produkten, 15 bladen en 31x per dag aanpassingen / updates? Jij wil een technische uitwerking van een functioneel idee; het is lastig mee te denken over een technische oplossing als het functioneel idee aan de andere kant van het internet zit en weinig "zegt".

[ Voor 20% gewijzigd door MAX3400 op 31-12-2018 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rempoll
Mijn excuses. Ik vind het gewoon lastig om dit op papier te vermelden. Het gaat wel om meerdere producten op meerdere bladen. Het is lastig een inschatting te maken hoevaak ik het aanpas en om hoeveel producten het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
Je zal je toch moeten gaan inlezen in vba, want wij kunnen het niet echt voor je uitschrijven, ook niet omdat wij weinig beeld er van hebben. Een eerste opzet zou in mijn ogen zoiets kunnen zijn:
https://stackoverflow.com...mpty-row-of-another-sheet

Want je wil de rijen binnen Sheet 1, waarschijnlijk naar de laatste blanco rij op Sheet 2 plaatsen. Zodat je uiteindelijk in Sheet 2 een soort database gaat maken. Zelf heb ik hier geen code zo kant en klaar van liggen, en al zeker niet omdat ik niet weet of je kolom headers heeft, en hoeveel kolommen etc. Overigens kan het geen kwaad om een beetje kennis van vba te verkrijgen, mocht je code ooit aangepast moeten worden, kost even tijd, maar dan kan je ook veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rempoll
Oke ik ga vba leren en even kijken of de acces misschien iets is voor mij.

Iedereen bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Vergeet het maar. Wat je wilt te zijner tijd is een databaseapplicatie. Je hebt maar twee reeele opties:

1:
en even kijken of de acces misschien iets is voor mij.
Of een andere database als Libre Office, maar inlezen zal noodzakelijk zijn

én

2:
Denk eerst goed na wat je wilt en automatiseer later. Een invulformulier op blad 1 wat gegevens wegschrijft naar een ander blad is imho tamelijk zinloos: selecteer dan meteen het goede blad en type het daar in.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@rempoll als je op een gegeven moment je database zou willen "delen" met anderen of er desnoods een web-applicatie van wil maken, is het misschien (nadruk) handiger om Microsoft SQL Express Edition in te zetten. De installatie / leercurve is initieel ietsjes hoger dan van Access maar later heb je er absoluuuut meer plezier van als je data wil herindelen, exporteren, converteren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Niet nodeloos ingewikkeld maken!
Ik zou op Blad1 een aantal knoppen maken (gelijk aan het aantal bladen dat de vragensteller heeft aangemaakt, het eerste blad niet meegerekend) waarmee, als erop geklikt wordt de actieve cel(len) van blad1 gekopieerd worden naar het betreffende blad onder de laatst gevulde rij. Die knoppen verwijzen allemaal naar 1 macro, waarin wordt gekeken op welke knop is geklikt, zodat de macro 'weet' naar welk blad moet worden gekopieerd.I
In plaats van een aantal knoppen in het eerste blad, kan ook 1 knop geplaatst worden, waarna een inputbox opent waarin het bladnummer wordt gevraagd waarnaar gekopieerd moet worden. Na invulling daarvan kan met het vervolg van de macro naar het juiste blad gekopieerd worden.
Pagina: 1