Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schoonhoven25
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-07 23:57
Stel dat iemand ontslag heeft genomen in December en met spoed ook weer weg wilt halverwege Januari.
Zal die persoon recht hebben op zijn wettelijke vakantie dagen, die iedereen nieuw krijgt 1 Januari?
Ik vraag dit voor een vriend omdat ik dit niet zo zeer weet.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:10

SeatRider

Hips don't lie

Je krijgt op 1 januari niet in 1 klap 25 (of wat dan ook) vakantiedagen, je krijgt gemiddeld 2 vakantiedagen per gewerkte maand. Dus ik zou er niet op rekenen :)

Heeft "die vriend" niet nog dagen over uit 2018?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ja, maar naar rato. Als hij normaal 24 vakantiedagen per jaar heeft (rekent makkelijk) bouwt 'ie per maand twee vakantiedagen op. Dat betekent dat als hij de hele maand januari in dienst blijft, hij dus die maand twee vakantiedagen kan besteden.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Schoonhoven25 schreef op maandag 31 december 2018 @ 13:10:

Die "vriend" , heeft recht op het opgebouwde uren voor het nieuwe jaar. De volle hap aan vakantiedagen krijg je natuurlijk niet per 1 jan.
............

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schoonhoven25
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-07 23:57
Dat is duidelijk zal het hem vertellen top dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Schoonhoven25 schreef op maandag 31 december 2018 @ 13:10:
Stel dat iemand ontslag heeft genomen in December en met spoed ook weer weg wilt halverwege Januari.
Zal die persoon recht hebben op zijn wettelijke vakantie dagen, die iedereen nieuw krijgt 1 Januari?
Allereerst is het belangrijk om te weten wat voor een soort contract je vriend heeft en wat er in zijn contract staat over opzegtermijn.

Meestal staat er wel iets over de termijn. Soms moet je nog één kalendermaand werken, soms twee. Nadruk op kalendermaand, want als je op 1 december je ontslag indient dan moet je de maand januari nog werken omdat je termijn pas ingaat op de eerstvolgende maand. Het maakt dus niet uit of je op 1 december of 30 december je ontslag indient.

In goed overleg met de werkgever kan de vooraf vastgestelde termijn eventueel worden verkort.

Zoals hierboven staat gaan vrije dagen per ratio. Je vriend zal dus in overleg moeten gaan met zijn werkgever om te zien of hij eerder mag stoppen.

Wat is de reden dat hij eerder wil stoppen? Een nieuwe baan? Geen zin? Conflict op de werkvloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Voor de zekerheid, dit is Nederland? Want België heeft een ander systeem qua vakantiedagen zover mij bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Sissors schreef op maandag 31 december 2018 @ 14:07:
Voor de zekerheid, dit is Nederland? Want België heeft een ander systeem qua vakantiedagen zover mij bekend.
Woonplaats van TS is Schoonhoven, een stad in Zuid-Holland, dus mag toch wel aannemen dat dit NL betreft :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

President schreef op maandag 31 december 2018 @ 14:45:
[...]

Woonplaats van TS is Schoonhoven, een stad in Zuid-Holland, dus mag toch wel aannemen dat dit NL betreft :)
En waar woont "die vriend" dan?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EpicKip
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-09 11:59
Iedereen roept wel wat maar dat ligt er compleet aan waar je werkt, bij mijn werkgever krijg je 1 januari je vakantiedagen. Of ze het je in dank afnemen dat je alle dagen opneemt en er dan tussenuit gaat is een ander verhaal.

[ Voor 3% gewijzigd door EpicKip op 31-12-2018 14:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:16
EpicKip schreef op maandag 31 december 2018 @ 14:54:
Iedereen roept wel wat maar dat ligt er compleet aan waar je werkt, bij mijn werkgever krijg je 1 januari je vakantiedagen.
Dat betwijfel ik ten sterkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Iedereen roept wel wat maar dat ligt er compleet aan waar je werkt, bij mijn werkgever krijg je 1 januari je vakantiedagen. Of ze het je in dank afnemen dat je alle dagen opneemt en er dan tussenuit gaat is een ander verhaal.
Ja dit lijkt te mogen:
https://www.swdv-advocate...kenen-met-eindafrekening/

Of het mag, of het netjes is en of je er mee weg komt is altijd nog maar de vraag.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 16:06 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:33
Wij krijgen ook al onze uren meteen op 1 jan beschikbaar. Ik had een collega die heel januari daarvan meteen vrij nam elk jaar. Maar als je halverwege het jaar ontslag neemt moet je nog wel even de helft terug betalen ;). Dat wordt echt wel verrekend.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Misschien lijkt het zo vanwege tooling die jullie gebruiken, maar als jij ontslag neemt dan mag je echt geen vakantie dagen opnemen uit maanden die je niet hebt gewerkt.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EpicKip
daan! schreef op maandag 31 december 2018 @ 14:56:
[...]

Dat betwijfel ik ten sterkste.
Dit mag je betwijfelen, ik ga vaak in februari op vakantie met die dagen dus weet het vrij zeker. Onderliggend zullen ze vast wel bijhouden hoeveel dagen ik ook voor heb gewerkt maar dat is een ander verhaal.

Zoals je ziet in de link die True plaatst zijn rechters het er niet over eens of je dit wel of niet zou moeten terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EpicKip
Ramon schreef op maandag 31 december 2018 @ 15:00:
[...]

Misschien lijkt het zo vanwege tooling die jullie gebruiken, maar als jij ontslag neemt dan mag je echt geen vakantie dagen opnemen uit maanden die je niet hebt gewerkt.
Na het nemen van ontslag waarschijnlijk niet, maar heb je ze al opgenomen dan ligt het aan je contract (mocht het daarin staan). Of anders de rechter maar zoals in het linkje van True te zien is zijn de rechters het er totaal niet over eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

TgR_KILLER schreef op maandag 31 december 2018 @ 14:59:
[...]

Wij krijgen ook al onze uren meteen op 1 jan beschikbaar. Ik had een collega die heel januari daarvan meteen vrij nam elk jaar. Maar als je halverwege het jaar ontslag neemt moet je nog wel even de helft terug betalen ;). Dat wordt echt wel verrekend.
Hangt van de overeengekomen arbeidsvoorwaarden af. Je hebt ook bedrijven waar al je vakantiedagen geldig blijven als je ergens in de tweede helft van het jaar stopt.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sentimental-Hat
  • Laatst online: 19-09 13:53
Blijft leuk die korten vragen waar ze een ja of nee op willen hebben :? Vervolgens worden ze overspoeld door vragen om het onderwerp in kwestie eens compleet uit te pluizen _/-\o_ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-09 22:54

Theo

moederbord

Ik krijg bij mijn werkgever ook mijn complete hoeveelheid aan vakantie en ADV dagen op 1 januari toegedeeld (of 2 januari). Maar als ik halvewege het jaar ontslag neem/krijg, of ik verander mijn contract van 40 uur naar (bijv) 32 uur dan worden de vakantiedagen aangepast.

Werkgevers zijn (net als werknemers) liever lui dan moe. Als jij (stel) 24 vakantiedagen per jaar hebt dan komt dit overeen met 1 vakantiedag per halve maand. Maar als er niet de intentie is om jou halverwege het jaar de laan uit te sturen dan krijg je per 1 januari gewoon de complete 24 dagen in 1 keer; dat scheelt de werkgever gewoon een puist met werk.

Maar, daar zitten wel twee 'maaren' aan:

Als jij halverwege het jaar bij de werkgever weg gaat wordt de teveel gegeven vakantiedagen teruggevorderd. Dit is rechtsgeldig en de jurisprudentie is hier ruim over aanwezig Ga jij na (bijv) 4 maanden bij het bedrijf weg dan had je bij die werkgever dus maar recht op 8 vakantiedagen. De overige 16 vakantiedagen worden dus ook van je tegoed afgehaald, of eventueel gecompenseerd met andere betalingen.

Ander geval is als jij bij jou werkgever in dienst komt na 1 januari. Stel jij komt als nieuwe werknemer voor je werkgever te werken vanaf februari. Dan krijg je ook vakantiedagen toegedeeld, ondanks dat je in januari niet aanwezig was toen HR ze verdeelde. Als nieuwe werknemer krijg je voor dit jaar (=11 maanden) dus 22 dagen.

Anders zou het het een heel erg leuk feestje worden. Dan kun je per januari ergens beginnen; je 24 dagen innen, deze deels opnemen en deels uitbetalen om twee maanden later bij een andere werkgever hetzelfde trucje opnieuw uit te halen. Dan heb je in een jaar tijd 6x24 vakantiedagen...

Het toverwoord hierbij is pro-rato..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je moet je vakantie dagen altijd in overleg opnemen. Dus wanneer je 1 januari in dienst treed en je hebt 31 december al ontslag genomen dan dan krijg je echt geen vrij. Dan is keuze twee, je meld je gelijk dag 1 ziek, dan zit je in je proeftijd en ontslaan ze je gelijk want werkgevers zijn niet gek. Dan heb je nog dat je wel vakantie krijgt en aan einde van de maand neem je ontslag. Dan wordt je gewoon in de 2e maand naar rato gekort op salaris. Er zijn dus voldoende middelen voor een werkgever om dit soort gedrag te voorkomen.

De vraagstelling doet mij denken aan iemand die in het leven denkt banen aan elkaar te weven, salaris te krijgen, maar niet wil werken.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1