EpicKip schreef op maandag 31 december 2018 @ 14:54:
Iedereen roept wel wat maar dat ligt er compleet aan waar je werkt, bij mijn werkgever krijg je 1 januari je vakantiedagen. Of ze het je in dank afnemen dat je alle dagen opneemt en er dan tussenuit gaat is een ander verhaal.
Ik krijg bij mijn werkgever ook mijn complete hoeveelheid aan vakantie en ADV dagen op 1 januari toegedeeld (of 2 januari). Maar als ik halvewege het jaar ontslag neem/krijg, of ik verander mijn contract van 40 uur naar (bijv) 32 uur dan worden de vakantiedagen aangepast.
Werkgevers zijn (net als werknemers) liever lui dan moe. Als jij (stel) 24 vakantiedagen per jaar hebt dan komt dit overeen met 1 vakantiedag per halve maand. Maar als er niet de intentie is om jou halverwege het jaar de laan uit te sturen dan krijg je per 1 januari gewoon de complete 24 dagen in 1 keer; dat scheelt de werkgever gewoon een puist met werk.
Maar, daar zitten wel twee 'maaren' aan:
Als jij halverwege het jaar bij de werkgever weg gaat wordt de teveel gegeven vakantiedagen teruggevorderd. Dit is rechtsgeldig en de jurisprudentie is hier ruim over aanwezig Ga jij na (bijv) 4 maanden bij het bedrijf weg dan had je bij die werkgever dus maar recht op 8 vakantiedagen. De overige 16 vakantiedagen worden dus ook van je tegoed afgehaald, of eventueel gecompenseerd met andere betalingen.
Ander geval is als jij bij jou werkgever in dienst komt na 1 januari. Stel jij komt als nieuwe werknemer voor je werkgever te werken vanaf februari. Dan krijg je ook vakantiedagen toegedeeld, ondanks dat je in januari niet aanwezig was toen HR ze verdeelde. Als nieuwe werknemer krijg je voor dit jaar (=11 maanden) dus 22 dagen.
Anders zou het het een heel erg leuk feestje worden. Dan kun je per januari ergens beginnen; je 24 dagen innen, deze deels opnemen en deels uitbetalen om twee maanden later bij een andere werkgever hetzelfde trucje opnieuw uit te halen. Dan heb je in een jaar tijd 6x24 vakantiedagen...
Het toverwoord hierbij is pro-rato..