Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Compacte laptop voor thuis en buitenshuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kewnert
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-01 17:44
Wat ga je met je laptop doen?
  • Ik ga er Windows op draaien; misschien later Ubuntu ernaast i.v.m. programmeren.
  • Ik zal er weinig op gamen. Wanneer ik dat wel doe gaat mijn voorkeur uit naar spellen als Limbo, Inside, Super Meat Boy, Little Nightmares etc; niet de nieuwste shooter of wat dan ook.
  • Photoshop moet goed draaien, heel misschien in de toekomst nog iets als 3DS Max of Maya.
  • Ik zal er vergaderingen mee notuleren, liefst iets compacts dus.
  • Over het algemeen ben ik een vrij intensief gebruiker: veel browsertabs open, meerdere programma's tegelijk etc. Heb hiermee menig laptop aan het blazen gekregen ;)
Wat is je budget?
Ik wil de 1000 euro liefst niet al te ver passeren; minder is uiteraard geen probleem!

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Best wel, vandaar mijn wens voor compactheid en een goede accuduur (al is extreem goed niet nodig).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
  • Ik zal de laptop zowel buitenshuis als thuis gebruiken, dus zou 'm graag makkelijk vast en los kunnen koppelen van alle randapparatuur: muis, toetsenbord, externe hdd, evt. usb stick(s) en monitor/tv.
  • Ik heb nu een Thinkpad x240 (12,5") en ik moet zeggen dat zo'n 13"-14" mij een fijne maat lijkt.
Op dit moment op het oog
HP Envy x360 13: de tabletfunctie heb ik niet zozeer nodig, maar over de Ryzen 5/Vega 8 combinatie heb ik goede dingen gelezen en toch iets van graphics performance heeft wel mijn voorkeur. Ook is dit gewoon een heel mooi dingetje, met een strak design en zeer licht en compact. Scherm is wel glanzend.
Lenovo Thinkpad A485: een enigszins vergelijkbare laptop, maar zonder tabletfunctie en wat zwaarder en dikker - wie weet daardoor ook beter gekoeld en dus betere prestaties? Verder met 8GB geheugen ipv 16GB, maar uitbreidbaar tot 32GB. Het scherm van de Thinkpad is mat, wat mij ivm reflecties prettiger lijkt.
  • Wat denken jullie hiervan?
  • Iemand ervaring met deze laptops?
  • Klopt het dat ik bij deze modellen met zoiets als dit via de USB-C mijn randapparatuur, incl. monitor/tv, kan aansluiten via één poort? Dat zou het gemak in switchen tussen thuisgebruik en meenemen vergroten.
  • Andere suggesties?
Alvast dank!

[ Voor 14% gewijzigd door kewnert op 31-12-2018 11:03 ]

Alle reacties

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-11 11:44
Weinig ervaring, maar in mijn nog hele lange orientatie poging voor een laptop heb ik al wel meegekregen dat de accuduur bij een Ryzen CPU niet is om over naar huis te schrijven. Dat kan wel of niet belangrijk voor je zijn. Vroeger had ik een laptop en die hing eigenlijk alleen maar aan 230V, toen was het geen probleem. Nu ben ik meer on the road, dus vind ik het wel een probleem.

Qua specs ontlopen ze elkaar niet zo, qua uiterlijk vind ik de HP mooier, lekker dun.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:14

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Wat doet de pricewatch voor je?
categorie: Laptops

Ik zie bijvoorbeeld Asusjes langskomen die best interessant lijken, heb je daar ook naar gekeken?

Ik zou trouwens bij je lokale mediabbcmarkt ofzo gaan kijken om eens de apparaten die daar liggen ter hand te nemen, toetsenborden moeten je wel bevallen namelijk.

ping 127.212.23.124

• Marius Pc
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 05-11 14:30
ik zou als ik jou was eens kijken voor een lenovo X1 Carbon, dit is een 14 inch full hd laptop die slechts 1,19 kg weegt en een accu duur heeft van 12-14 uur, en in 60 minuten de accu tot 80% oplaad! een leuke gebruikte X1 4th koop je al voor 500, en wil je echt usb gebruiken dan moet je een 6th X1 hebben 800-1000, maar ik weet zeker als je een X1 in je handen hebt gehad je niks anders meer wilt! ik heb er hier een liggen als je in de buurt woont ben je altijd welkom om hem eens te testen

Gr Marius

• Marius Pc
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 05-11 14:30
met usb bedoelde ik trouwens usb C

• kewnert
@PageFault: dat heb ik inderdaad ook gelezen, 6 uur tijdens browsen geloof ik, en 3,5 onder hoge belasting. Inderdaad wel een minpuntje, maar het zou voor mij voldoende kunnen zijn.

@pjottum Die Asusjes hebben veelal een UHD 620, die ik eigenlijk al weggestreept had omdat de Vega 8 toch een stuk beter lijkt te presteren, ook nog beter dan de MX150. Maar eerlijk gezegd is dit het grootste punt waar ik nog niet zo over uit ben: hoe belangrijk vind ik de gpu? Als ik het hele gamen op de laptop los zou laten (incl. Inside etc.), zou er dan nog iets op tegen zijn om voor bijv. UHD 620 integrated graphics te gaan? Op welke andere vlakken, naast gamen, maakt dat verder beduidend verschil?

@Marius Pc: Dank voor de tip, ik ga die nog even goed bekijken (hoop varianten!). Wel heeft ook die de UHD 620 (zie mijn reactie op @pjottum hierboven), waarvan ik dus nog niet goed weet wat ik ervan moet denken.

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

kewnert schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:09:

[
@pjottum Die Asusjes hebben veelal een UHD 620, die ik eigenlijk al weggestreept had omdat de Vega 8 toch een stuk beter lijkt te presteren, ook nog beter dan de MX150. Maar eerlijk gezegd is dit het grootste punt waar ik nog niet zo over uit ben: hoe belangrijk vind ik de gpu? Als ik het hele gamen op de laptop los zou laten (incl. Inside etc.), zou er dan nog iets op tegen zijn om voor bijv. UHD 620 integrated graphics te gaan? Op welke andere vlakken, naast gamen, maakt dat verder beduidend verschil?

@Marius Pc: Dank voor de tip, ik ga die nog even goed bekijken (hoop varianten!). Wel heeft ook die de UHD 620 (zie mijn reactie op @pjottum hierboven), waarvan ik dus nog niet goed weet wat ik ervan moet denken.
Oh, x1, ook mooi. Ik heb een t460s, is Wat groter dan de x1, maar is inderdaad uitstekend.

Ik speel er quake op en dergelijke (onder fedora), de ingebouwde videokaart heeft daar geen moeite mee. De 620 zal weer wat vlotter zijn, dus dat gaat geen problemen geven. Het is niet voor niks (imho) dat de fabrikanten die losse chips bijna niet meer toevoegen..

ping 127.212.23.124

• kewnert
@Marius Pc @pjottum: Dank! Ik heb nu zelf een Thinkpad x240 en daar ben ik inderdaad ook van gaan houden. Helaas valt deze laptop vaak zonder enige aankondiging uit en ik ben er nog altijd niet achter waardoor. Deze x240 heeft i5-4300U en 8GB geheugen; hoe verhoudt die zich tot de X1? Is het ook wat kwaliteit betreft een laptop van een heel ander kaliber? En betekent een X1 met een i7-3667U dat dat een 3e generatie X1 is, of is dat niet gebaseerd op de cpu?

@Marius Pc Dank trouwens voor het aanbod om het uit te proberen! Dat is aardig. Ik woon in Utrecht, maar zal het in mijn achterhoofd houden :)

[ Voor 6% gewijzigd door kewnert op 02-01-2019 21:20 ]

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

kewnert schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 21:19:
@Marius Pc @pjottum: Dank! Ik heb nu zelf een Thinkpad x240 en daar ben ik inderdaad ook van gaan houden. Helaas valt deze laptop vaak zonder enige aankondiging uit en ik ben er nog altijd niet achter waardoor. Deze x240 heeft i5-4300U en 8GB geheugen; hoe verhoudt die zich tot de X1? Is het ook wat kwaliteit betreft een laptop van een heel ander kaliber? En betekent een X1 met een i7-3667U dat dat een 3e generatie X1 is, of is dat niet gebaseerd op de cpu?

@Marius Pc Dank trouwens voor het aanbod om het uit te proberen! Dat is aardig. Ik woon in Utrecht, maar zal het in mijn achterhoofd houden :)
Is de generatie van de laptop.
Je kan bij cpu vergelijkers even je huidige cpu en de i5-8xxx die in de huidige x1 (of whatever) vergelijken. Dat zijn heel wat generaties nieuwer, zou wat moeten betekenen. 😊

ping 127.212.23.124

• kewnert
@pjottum Ah ja, daar weet ik van, probeer meer uit te vogelen of de X1 (ook gezien de prijzen) over het algemeen van een heel andere klasse is dan de X240, die ik al stevig vind aanvoelen (op de trackpad na).

[ Voor 4% gewijzigd door kewnert op 02-01-2019 21:38 ]

• kewnert
Wat me weer wat huiveriger begint te maken voor al die 12-14 inch laptopjes is dat ik er maar weinig tegenkom waarin het geheugen uit te breiden is.. En dat is toch iets wat je op termijn vaak toch wil doen.

• 1964Rien
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10-08 12:50
kewnert schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 21:19:

Ik heb ook een X240 2dehands overgenomen. Na een paar weken startte die niet meer op. Eerst accu en batterij los en dan gaat het wel weer. Toen de bios laatste versie geïnstalleerd, een nieuw besturingssysteem. Echter nog steeds soms problemen met opstarten, en nu dus ook dat die spontaan uitvalt.

Is er iemand die een oplossing hiervoor heeft?

• kewnert
@1964Rien Heel vreemd, ik had ook de bios geupdate en van alles anders uitgeprobeerd. De laatste tijd deed 'ie 't weer zonder problemen (waardoor ik de laptop-zoektocht toch weer even achterwege heb gelaten) maar vandaag is 'ie alweer een aantal keer uitgevallen. Nog altijd geen idee wat de oorzaak is, maar zit nu dus weer laptops te kijken..
Pagina: 1