Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC upgrade Tips?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kekort
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-11 20:11
Beste leden,

Ik heb momenteel een pc met de volgende inhoud:
Intel core i5-2300 CPU 2.80GHz Quad core?
16GB Ram werk geheugen
Nvidia Quadro M2000 4GB
60GB SSD & 320 HDD Dit mag wel wat meer gaan worden!

De Ram en de videokaart zijn het nieuwste wat erin zit.
Maar omdat ik de pc vooral wil gebruiken voor het tekenen in AutoCAD/ Revit hoeft deze niet gewijzigd te worden. wel ben ik bang dat mijn moederbord en de chipset te oud zijn.
het systeem mag een goede opfris beurt krijgen denk hierbij aan een nieuw moederbord met extra geheugen.

Wie kan mij hiermee helpen?

Beste antwoord (via Kekort op 11-01-2019 07:26)

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Kekort schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 19:46:
Bij het openen van het programma Revit Gaat de processor naar 32%, het geheugen 4,4/16 de D Schijf (HDD) gaat werken en de GPU doet niks.

bij het openen van de hele grote tekening gaat de processor soms naar 98% het geheugen gaat wat omhoog naar 9,5/16 GB schijf C (SSD) en schijf D (HDD) beginnen te werken maar de GPU blijft gewoon op 0% staan.

Ga ik in de tekening draaien en zoomen dan begint de GPU te werken en die stijgt dan naar 12%.

Meer info nodig?
Dan is de processor dus een deel van het probleem zoals gedacht. Het is echter lastig op te lossen want dan moet je ook meteen je moederbord en geheugen meenemen wat als snel richting de €400 gaat. En dan komt daar nog de nieuwe ssd bovenop.
Kekort schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 19:48:
[...]

als er een nieuwere schijf in gaat moet ik dan alles weer overnieuw erop zetten?
Hangt er van af. Je kan windows bijvoorbeeld laten staan op de huidige SSD en alleen je programmas en data naar de nieuwe SSD verplaatsen.

En de volgende keer dat je dan windows opnieuw wil installeren zet je die eventueel ook op de nieuwe ssd over.

[ Voor 21% gewijzigd door Philip Ross op 04-01-2019 19:50 ]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:56
Budget?
Welk merk en type voeding heb je?
Welke behuizing?

• Kekort
Uszka schreef op maandag 31 december 2018 @ 00:32:
Budget?
Welk merk en type voeding heb je?
Welke behuizing?
Budget max €400,-

Voeding: OCZGXS700 700watt

Behuizing is een Recom PowerStation Evo

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:28

br00ky

Moderator Harde Waren
En waarom wil je upgraden? Behalve de wens voor meer opslag lees ik nergens dat je ergens ontevreden over bent :)

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:16

Tortelli

mixing gas and haulin ass

€400 voor zowel een platform (CPU, moederbord en geheugen) + opslag upgrade is geen groot budget, zeker voor zakelijke applicaties. Als je een ": geheugen upgrade" wilt, en mijn interpretatie is dat je naar 32GB ram wilt gaan (is dit nodig in je modellen?, kun je eenvoudig zelf uitzoeken) ben je 60-70% van je budget al kwijt :D.

Voeding lijkt me ook geen topper, lijkt ook al aardig oud?. Zou deze ook vervangen denk ik.

Wil je echt een upgrade naar een nieuw platform is zoiets een mooie optie;
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 216,90€ 216,90
1MSI B450-A PRO€ 89,90€ 89,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 134,90€ 134,90
1Corsair RM550x (2018) Zwart€ 87,90€ 87,90
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 68,90€ 68,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 598,50

Zit je alsnog op 16GB ram, 2x16GB = 32GB zal je grofweg zo'n €260-270 kosten.

[ Voor 88% gewijzigd door Tortelli op 31-12-2018 10:29 ]

• Kekort
Nou waar het mij om gaat is het volgende.

Net wat je zegt het is een oudere pc die een beetje door mij geüpgraded is. Ik heb er een nieuw videokaart in gezet en 16gb ram.

Eventueel heb ik nog wel een nieuwere voeding maar dat moet ik even gaan uitzoeken welke dit is.

Het idee is om nu meer opslag erop te krijgen dmv extra ssd + hdd. Ook zou ik graag een ander moederbord willen hebben met misschien een beter chip erop. Nieuwere generatie I5 ofzo en anders een I7. I9 wordt me te gek.

Zat al op coolblue te kijken voor een ssd en hdd daar kan ik van WD een 240gb voor ongeveer €50,- aanschaffen. En dan een hdd WD 1tb voor ook ongeveer €50,-

Waar het opneem komt ik weet niet zo goed wat wijsheid is.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Wel knap dat je nog steeds niet benoemd waaróm je wilt upgraden. Een oud systeem is wat mij betreft geen reden om te upgraden ;). Als die voldoet, waarom we dan geld tegenaan smijten. Wat ik bedoel, een nieuwe cpu is interessant als je ergens tegenaan loopt met je werkzaamheden.

Als je dat kunt benoemen kunnen wij gerichter advies geven :).

• Kekort
br00ky schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 19:22:
Wel knap dat je nog steeds niet benoemd waaróm je wilt upgraden. Een oud systeem is wat mij betreft geen reden om te upgraden ;). Als die voldoet, waarom we dan geld tegenaan smijten. Wat ik bedoel, een nieuwe cpu is interessant als je ergens tegenaan loopt met je werkzaamheden.

Als je dat kunt benoemen kunnen wij gerichter advies geven :).
Hoi Br00ky,

Waar ik tegen aan loop is dat die traag is met na denken dus ik denk het rekenen ik werk in modellen die zeker wel een halve gig groot kunnen zijn en ik heb 1 standaard model waar ik mijn producten uit haal van 1,4 GB groot.

Ik wil gewoon dat de pc die ik nu heb snel werkt en ik denk zelf dat het aan de oude onderdelen ligt?

• Philip Ross
  • Nu online
Kekort schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 19:28:
[...]

Hoi Br00ky,

Waar ik tegen aan loop is dat die traag is met na denken dus ik denk het rekenen ik werk in modellen die zeker wel een halve gig groot kunnen zijn en ik heb 1 standaard model waar ik mijn producten uit haal van 1,4 GB groot.

Ik wil gewoon dat de pc die ik nu heb snel werkt en ik denk zelf dat het aan de oude onderdelen ligt?
Staan die modellen op de HDD of SSD? en het programma? Worden ze in de RAM geladen? Gaat het rekenen door de CPU of door de GPU?

Kan je bovenstaande eens bekijken en/of testen? Gewoon task manager openen en naar het CPU/GPU/RAM/schijf gebruik kijken.

En wanneer heb je voor de laatste keer een schone installatie van windows gedaan? Dat kan ook enorm uitmaken.

• Kekort
Philip Ross schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 19:32:
[...]

Staan die modellen op de HDD of SSD? en het programma? Worden ze in de RAM geladen? Gaat het rekenen door de CPU of door de GPU?

Kan je bovenstaande eens bekijken en/of testen? Gewoon task manager openen en naar het CPU/GPU/RAM/schijf gebruik kijken.

En wanneer heb je voor de laatste keer een schone installatie van windows gedaan? Dat kan ook enorm uitmaken.
Windows staat op mijn SSD.
De programma's staan op de HDD

Het liefste wil ik alle tekenprogramma's op een grotere SSD en de opgeslagen bestanden op een HDD.

Met RAM laden en CPU en GPU hoe kan ik dit checken? waar moet ik dan op letten bij di check?

Windows staat er sinds vorige jaar augustus op en het is windows 10.

• Philip Ross
  • Nu online
Kekort schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 19:36:
[...]

Windows staat op mijn SSD.
De programma's staan op de HDD

Het liefste wil ik alle tekenprogramma's op een grotere SSD en de opgeslagen bestanden op een HDD.

Met RAM laden en CPU en GPU hoe kan ik dit checken? waar moet ik dan op letten bij di check?

Windows staat er sinds vorige jaar augustus op en het is windows 10.
Ik zou dan zeker een grotere SSD aanschaffen. Dat kan nooit kwaad en is altijd ook mee te verhuizen bij een eventuele latere upgrade. pricewatch: Crucial MX500 2,5" 500GB geeft je echt heel veel ruimte en is een prima schijf.

Wat ik bedoel is probeer eens terwijl je aan het werken bent taskmanager te openen en dan op prestaties tabblad te klikken. Dan zie je snel welk onderdeel hard moet werken (en tegen de 100% aan zit).

Je kan eventueel ook alleen een tweedehands i7 (zoals een 2600 of, maar dan moet je even controleren of je moederbord die ondersteund, een 3770 of vergelijkbaar) zodat je multithreading hebt. Dat levert al snel zo rond de 50% - 100% prestatiewinst op in multi threaded aplicaties en kost ook maar rond de €100.

• Kekort
Bij het openen van het programma Revit Gaat de processor naar 32%, het geheugen 4,4/16 de D Schijf (HDD) gaat werken en de GPU doet niks.

bij het openen van de hele grote tekening gaat de processor soms naar 98% het geheugen gaat wat omhoog naar 9,5/16 GB schijf C (SSD) en schijf D (HDD) beginnen te werken maar de GPU blijft gewoon op 0% staan.

Ga ik in de tekening draaien en zoomen dan begint de GPU te werken en die stijgt dan naar 12%.

Meer info nodig?

• Kekort
Philip Ross schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 19:40:
[...]

Ik zou dan zeker een grotere SSD aanschaffen. Dat kan nooit kwaad en is altijd ook mee te verhuizen bij een eventuele latere upgrade. pricewatch: Crucial MX500 2,5" 500GB geeft je echt heel veel ruimte en is een prima schijf.

Wat ik bedoel is probeer eens terwijl je aan het werken bent taskmanager te openen en dan op prestaties tabblad te klikken. Dan zie je snel welk onderdeel hard moet werken (en tegen de 100% aan zit).

Je kan eventueel ook alleen een tweedehands i7 (zoals een 2600 of, maar dan moet je even controleren of je moederbord die ondersteund, een 3770 of vergelijkbaar) zodat je multithreading hebt. Dat levert al snel zo rond de 50% - 100% prestatiewinst op in multi threaded aplicaties en kost ook maar rond de €100.
als er een nieuwere schijf in gaat moet ik dan alles weer overnieuw erop zetten?

Acties:
  • Beste antwoord

• Philip Ross
  • Nu online
Kekort schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 19:46:

Meer info nodig?
Dan is de processor dus een deel van het probleem zoals gedacht. Het is echter lastig op te lossen want dan moet je ook meteen je moederbord en geheugen meenemen wat als snel richting de €400 gaat. En dan komt daar nog de nieuwe ssd bovenop.
Kekort schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 19:48:
[...]

Hangt er van af. Je kan windows bijvoorbeeld laten staan op de huidige SSD en alleen je programmas en data naar de nieuwe SSD verplaatsen.

En de volgende keer dat je dan windows opnieuw wil installeren zet je die eventueel ook op de nieuwe ssd over.

[ Voor 21% gewijzigd door Philip Ross op 04-01-2019 19:50 ]

• Kekort
Philip Ross schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 19:49:
[...]

Naja RAM geheugen niet toch? die heb ik nog geen jaar geleden gekocht. moederbord had ik wel verwacht en de SSD.

Vraagje hoe weet ik welk moederbord dan geschikt is om erin te zetten?
De aansluitingen van de videokaart en van de RAM zijn ddr3 en de rest heb ik geen idee van wet wel dat het een ASUS rock is ofzo geen ROG dat is sneller maar dat is het niet hahaha.

• Philip Ross
  • Nu online
Kekort schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 19:52:
[...]

Naja RAM geheugen niet toch? die heb ik nog geen jaar geleden gekocht. moederbord had ik wel verwacht en de SSD.

Vraagje hoe weet ik welk moederbord dan geschikt is om erin te zetten?
De aansluitingen van de videokaart en van de RAM zijn ddr3 en de rest heb ik geen idee van wet wel dat het een ASUS rock is ofzo geen ROG dat is sneller maar dat is het niet hahaha.
Alle nieuwe CPU's en moederborden werken alleen met DDR4 ram. Dus dat moet helaas ook.

Of je moet een tweedehands setje zoeken wat nog wel met ddr3 samenwerkt.

• Kekort
Philip Ross schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 19:53:
[...]

Alle nieuwe CPU's en moederborden werken alleen met DDR4 ram. Dus dat moet helaas ook.

Of je moet een tweedehands setje zoeken wat nog wel met ddr3 samenwerkt.
Ja dan gaat de voorkeur uit naar een 2dehands welk setje zou dan kunnen? Heb je nog tips?
Pagina: 1