Toon posts:

Videokaart voor video bewerking?

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wie geeft mij een goed advies plus onderbouwing?
Ik zoek een videokaart voor een nieuw te bouwen computersysteem. Nu eens geen spelletjes of overklok wensen maar wel goede eigenschappen voor videobewerking!

En...
Worden eigenschappen van een mpeg2 kaart (die wordt geleverd bij de encore kit DVD) gebruikt voor het bewerken van videobeelden? Oftewel is zo'n kaart dan nuttig. Je betaalt een kleine 300 piek extra!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:46

Nicap

Tsssk....

Die MPEG-kaart is enkel een decoder. Die kan je niet gebruiken om te encoden.
En over de videokaart: Volgens mij zijn alle videokaarten wel goed voor videobewerken. Of bedoel je een andere kaart misschien?

Verwijderd

... mpeg ... videobewerking ...
MPEG en videobewerking gaan niet zo heel goed samen (tenzij we alleen over I-frames praten - kwaliteit blijft ook dan achter). Voor goede videobewerking is MJPEG veel geschikter. Sommige kaarten (marvel) hebben ingebouwde MJPEG chips. Je kan ook een stand-alone DC10+ oid kopen, dat werkt ook wel...

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:05

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Voor videobwerking kan ik de Matrox Marvel aanbevelen.
Deze heeft een on-board MJPEG encoder.
Goede eigenschappen, en weinig probs.
De type kaart hangt nauurtlijk ook van je eisen/wensen , ervaring en budget af.

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 22 juli 2001 20:44 schreef Koffie het volgende:
Voor videobwerking kan ik de Matrox Marvel aanbevelen.
Deze heeft een on-board MJPEG encoder.
Goede eigenschappen, en weinig probs.
De type kaart hangt nauurtlijk ook van je eisen/wensen , ervaring en budget af.
Is dit geen 16Mb uitvoering. Misschien tegenwoordig wat weinig? Of zijn er ook 32Mb uitvoeringen? Prijs? 450 gulden?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 22 juli 2001 20:23 schreef Nicap het volgende:
Die MPEG-kaart is enkel een decoder. Die kan je niet gebruiken om te encoden.
En over de videokaart: Volgens mij zijn alle videokaarten wel goed voor videobewerken. Of bedoel je een andere kaart misschien?
In de winkel vertellen ze me dat bij videobewerking voordeel wordt behaald van de MPEG functionaliteit van de kaart. Bijvoorbeeld als ik de videofilm in mpeg formaat wil wegschrijven om op te sturen/cd te zetten! Waar of onzin?
En wat betreft de videokaart vertelt men dat bij special effects de functionaliteit van de grafische kaart wordt gebruikt en dit een fikse versnelling van de bewerking oplevert!?
Waar of onzin?

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:46

Nicap

Tsssk....

Op maandag 23 juli 2001 22:10 schreef CC het volgende:

[..]

In de winkel vertellen ze me dat bij videobewerking voordeel wordt behaald van de MPEG functionaliteit van de kaart. Bijvoorbeeld als ik de videofilm in mpeg formaat wil wegschrijven om op te sturen/cd te zetten! Waar of onzin?
En wat betreft de videokaart vertelt men dat bij special effects de functionaliteit van de grafische kaart wordt gebruikt en dit een fikse versnelling van de bewerking oplevert!?
Waar of onzin?
Dat eerste is onzin. Je kan de MPEG kaart misschien wel gebruiken met afspelen als je de film converteerd naar mpeg2. Voordeel met encoden heb je echt niet met dit soort kaarten.

Dat tweede klopt volgens mij ook niet helemaal. Als je met premiere een effect renderd gebruikt ie de processor en niet de videokaart(of ik moet mij heel erg vergissen).
Je hebt wel speciale videoeditkaarten die de effecten renderen, maar die zijn erg duur.

Verwijderd

Ik gebruik een matrox g450 om video's en dvd's op m'n tv weer te geven en een pinnacle pctv om m'n video's realtime mee op te nemen vanaf de hi-8 camcorder naar divx of mpeg. Werkt perfect met m'n duron 800 en 256 mb. Dit is een goede en goedkope oplossing.
Uiteraard zullen er nog betere/duurdere oplossingen zijn maar goed beeld is goed beeld in mijn ogen.
Pagina: 1