poortlengte MDS08 subwoofer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik ben bezig met een gepoorte subwoofer voor in de auto. maar het is echt 12 tot 15 jaar geleden dat ik gepoorte kisten heb gemaakt en gesimuleerd heb met WinISD.

Het betreft een enkele Intertechnik MDS08.(Gradient)

fs- 29Hz
Qms- 2.20
Qes- 0.34
Qts- 0.29
VAS- 45L

vermogen versterker- 140W/rms

Nu zijn er verschillende calculators op het web te vinden die, na invullen van de T&S, de kast en poort voor me weergeven.

Maar ik krijg bij verschillende calculators verschillende resultaten. Even 2 voorbeelden.

*Ik heb een 21,5 Liter met een poort van 38,48cm2 x 49cm ~ -3db 42Hz

*En ik heb een 25 Liter met een poort van 28,37cm2 x 23,5cm ~-3db 38,9Hz

Waar komt dat verschil in poort diameter en lengte vandaan. Ik had ook nog een calculator die me een poortlengte van 79cm gaf.
Hoe pak ik dit nu het beste aan? ik wil rond de 22 - 25liter netto en ~40Hz -3db gaan zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door kendo op 30-12-2018 19:58 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Een simulator geeft alleen aan hoe de sub zich gedraagt (klinkt) voor gegeven kastafmetingen en een afstemfrequentie (van de poort). Hij berekent niet wat die afmetingen moeten zijn. De waarden die hij geeft zijn meestal zó dat de amplituderespons vlak is, wat soms onzinnig grote kasten of een lage belastbaarheid oplevert.

Een vlakke amplituderespons is overigens bedoeld voor in huis, in een auto kan een niet-vlakke juist beter klinken. Hier kan je lezen wat goed werkt: http://diysubwoofers.org/car/ . Ik haal eruit dat de kast wat kleiner kan zijn (in het voorbeeld zelfs kleiner dan een gesloten kast met Qtc = 0,71) en dieper afgestemd kan worden.

Hoe lang de poort moet zijn is afhankelijk van de afstemfrequentie en de poortdiameter. Hoe kleiner de diameter, hoe kleiner de lengte. De poortdiameter kies je minimaal zo groot dat je niet te veel windruis krijgt. In een auto is een beetje wel acceptabel, dus je kan tot pakweg 15 m/s gaan. Als je de uiteinden afrondt is nog wat hoger ook goed.

[ Voor 103% gewijzigd door TBTL op 30-12-2018 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Thanks! Nog even wat verder oefenen dus ;)

Ben nu weer druk aan het simuleren, het komt wel weer naar boven :*) ;)

Ik zit nog een beetje met de system input power en de excursie van de woofer. Dient de excursie enkelzijdig in WinISD ingegeven te worden of end to end?

[ Voor 39% gewijzigd door kendo op 30-12-2018 22:14 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:20

Jag

In de basis is een gesloten sub geschikter voor in de auto door de cabin gain. Dit sluit mooi aan bij de afval van een gesloten sub. Dit in tegenstelling tot een BR sub waarmee je snel one note bass krijgt door een enorme bult in de response in een auto. Dit effect zie je uiteraard niet in winisd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Vanwege de minimale uitslag, 3,5mm, moet ik ook wat voorzichtig zijn.
Ik heb door de jaren heen, meerdere van deze subs gehad, maar altijd in gesloten kistjes.
Superstrak, maar geen sublaag. Dit is een projectje waar ik wat meer tijd in wil steken. Dus voorlopig komt ie weer even in een gesloten kist. Zodat ik wat meer onderzoek kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
kendo schreef op zondag 30 december 2018 @ 22:05:
Ik zit nog een beetje met de system input power en de excursie van de woofer. Dient de excursie enkelzijdig in WinISD ingegeven te worden of end to end?
Afhankelijk van de versie is dat in te stellen. Standaard staat het op enkelzijdig, 0-piek.
Pagina: 1