iMac, MBP of Mac Mini voor iOS development?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuuk
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-05-2024
Huidige hardware:
  • Mid 2012 MBP 13", 16 GB RAM, 500 GB SSD - Nieuw gekocht in 2015
  • Early 2009 iMac 20", 8 GB RAM, 320 GB HDD
Bureau:
IKEA Galant, blad is 160x200. Ethernetkabel aanwezig, WiFi ook een mogelijkheid.

Gebruik:
Browsen, mail, YouTube en iOS development (grote- en middelgrote projecten). Zaken als Netflix en NPO Gemist gaan vaak via de Apple TV of via mijn iPhone XR. Van gamen zal op deze machine geen sprake zijn.

Vereisten:
  • Goede performance binnen Xcode: Soepel kunnen switchen tussen een goedgevulde Interface Builder en source code. Vlot compileren is een must en kunnen werken met meerdere iOS Simulators heeft ook mijn voorkeur.
  • Een groot scherm is erg prettig, het liefst 27" (desktop) of 15" (MBP).
  • Voldoende storage. 500 GB is het minste wat ik nodig heb, al is het maar vanwege de enorme collectie foto's die ik door de jaren heen heb opgebouwd. Ook het willen behouden van verschillende Xcode-versies kost nogal wat ruimte.
  • Enigszins toekomstbestendig. Ik ben niet van plan iedere 2 jaar een nieuwe Mac aan te schaffen, maar verwacht er toch wel rond de 4 á 5 jaar mee te kunnen doen.
  • Tot €3.300
Opties die ik al heb gevonden
  • 2018 MacBook Pro 15" (evt met los display), 2,2 GHz 6-core i7, 32 GB RAM, 500 GB opslag - Ietsje boven budget ivm non-upgradable RAM.
  • 2018 Mac Mini, 3,2 GHz 6-core i7, 16 GB RAM (met wat handigheid uitbreidbaar tot 64 GB)
  • 2017 iMac, 27 inch 5K scherm, 4,2 GHz quad i7, 16 GB RAM (uitbreidbaar tot 64 GB), 500 GB SSD
In het eerste opzicht zijn dit allemaal Macs die ruim voldoen aan mijn eisen. Nu zit ik met het volgende: Ik werk het liefst vanachter mijn bureau, aangezien ergonomie voor mij een groot goed is, maar ben ook drie á vier dagen in de week van huis en het is heel fijn om ook dan een enigszins stabiel systeem voorhanden te hebben, al is dit geen noodzaak. Toch zal de MBP aardig prijzig gaan worden wanneer er voor thuis ook nog een los scherm en eventuele verloopjes moeten worden aangeschaft. Met een desktop heb ik weer het nadeel dat ik die niet zo gemakkelijk kan verslepen en daar slechts de helft van de week van zal kunnen genieten.

Tevens vraag ik me af of het nog wel zo'n goed idee is om een iMac van anderhalf jaar oud te kopen, vooral omdat de overige Macs al 6-cores lijken te hebben, terwijl de iMac hierin nog achterblijft. Dan is de Mac Mini prima, maar ook hier loop ik tegen het feit aan dat ik dan een los scherm nodig ga hebben, ik het ergens ook wel jammer vind dat Apple geen eigen displays meer maakt en ik dus geen beauty van een scherm op mijn bureau zal hebben. Of is een gebruikt Apple Thunderbolt Display nog een goed idee, tot Apple eventueel met iets nieuws op de proppen komt?

Mijn vraag aan jullie:
Hebben jullie tips wat de juiste keuze zou zijn? Alternatieven? Of zijn er Tweakers met een vergelijkbaar dilemma? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Luuuk op 31-12-2018 13:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-09 20:12
15" MBP met extern scherm lijkt me de meest voor de hand liggende keuze. Je kan eventueel ook een 13" overwegen, die is er tegenwoordig ook in quad core en is net wat mobieler.

Heb zelf een iMac 5K en een 13" MBP maar bij klanten heb ik vaak een exterm scherm tot mijn beschikking/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 28-09 10:51
Ascension schreef op zondag 30 december 2018 @ 19:13:
15" MBP met extern scherm lijkt me de meest voor de hand liggende keuze. Je kan eventueel ook een 13" overwegen, die is er tegenwoordig ook in quad core en is net wat mobieler.

Heb zelf een iMac 5K en een 13" MBP maar bij klanten heb ik vaak een exterm scherm tot mijn beschikking/
Ik denk dat TS graag de optie voor 32GB RAM wil hebben en dan is de 13" geen optie. Ik zou dan ook voor een 15" met extern scherm kiezen. De iMac is verouderd en de Mac Mini vind ik zelf te prijzig worden zodra je opslag en werkgeheugen gaat upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:32

nelizmastr

Goed wies kapot

MelvinW schreef op zondag 30 december 2018 @ 19:29:
[...]

Ik denk dat TS graag de optie voor 32GB RAM wil hebben en dan is de 13" geen optie. Ik zou dan ook voor een 15" met extern scherm kiezen. De iMac is verouderd en de Mac Mini vind ik zelf te prijzig worden zodra je opslag en werkgeheugen gaat upgraden.
Bij de mini moet je het geheugen fijn zelf doen. Neem dan de i7, 8GB en 512GB SSD. Dan fijn 32GB kopen in een webshop en er zelf in sleutelen. Laatst ook mijn eigen 2018 van 16GB voorzien.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Ik zou de i7 mini nemen aangezien die nu de meest moderne hardware heeft en het langste toekomstbestendig is. En voor onderweg je huidige MBP houden.

Al is met wat handigheid een Mac mini ook geschikt voor onderweg. :)
https://www.instructables.com/id/Oak-Mac-Mini-Case/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 13:42

-SaveMe-

-klik-

Ik heb voor iOS ontwikkeling onlangs de nieuwe mac mini gekocht met 32Gb en 256GB SSD. Doet exact wat jij wil. Lekker vlot met Xcode
Goede performance binnen Xcode: Soepel kunnen switchen tussen een goedgevulde Interface Builder en source code. Vlot compileren is een must en kunnen werken met meerdere iOS Simulators heeft ook mijn voorkeur.
Samen met een 27" 4k scherm werkt dat zeer prettig

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:49

Grin

Ride si sapis.

Zelfde issue hier.
Alleen zit ik met een iMac die iets recenter is; Late 2013 model. Maar ook deze is al weer ruim vijf jaren oud... Thing is, Apple computers uit 2015 of later zijn nog snel genoeg voor daadwerkelijk alles. Sinds de Intel 4000-serie (Haswell) voor desktops en de 6000-serie (Skylake) voor laptops, zie ik geen enkele reden om te upgraden.

Daarom zou ik in jouw geval de 2015 MBP houden, en een Mac Mini aanschaffen. Display naar keuze d'r bij en t.z.t. kan je eenvoudig upgraden naar een nieuw display, mocht Apple in 2019 iets leuks uitbrengen. Ik was ook heel even in de verleiding gekomen om dit te doen maar mijn 2013 iMac is nog snel genoeg voor alles wat ik d'r mee doe. En de 15" 2016 MBP voldoet ook nog prima.
Ik wacht lekker af waarmee Intel in 2019 op de proppen komt, wanneer ze eindelijk hun 10nm productie op orde hebben en Sunny Cove in een Apple desktop zit. Hopelijk zingt m'n iMac het uit tot eind 2019.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Pagina: 1