Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• TLB91
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 02-01 21:20
Afgelopen week heb ik een positief sollicitatiegesprek gehad bij een transportbedrijf. Dezelfde middag werd ik nog gebeld dat ze me een aanbod wilden doen en dat ze dat via de mail zouden doen.
Ik heb toen via de mail een aanbod gekregen voor een jaarcontract en als het mogelijk was de startdatum op 1 februari. Ik heb telefonisch aangegeven dat ik 1 februari waarschijnlijk te kort dag vind (ivm met vakantie en opzeggen huidige baan). Toen is besloten om over de startdatum nog contact te hebben. Hierna heb ik mijn gegevens doorgestuurd naar het bedrijf. Nu kreeg ik opeens via zowel de mail als de post een 7 maanden contract opgestuurd en of ik die getekend wil terugsturen. Hierbij zit ook een brief dat ik per 1 februari in dienst ben. Dit is echter niet wat ik wil. Ze boden via de mail een jaarcontract en over de startdatum zouden we nog overleg hebben. Ik ga niet akkoord met dit contract en mijn vraag is dan ook of ik nog zonder problemen kan afzien van deze baan?

Alle reacties

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16-01 21:56
Ja, gewoon niet tekenen.

The devil is in the details.

• Oogje
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
Dit, en als je de baan nog wel wil kun je eventueel reageren dat de inhoud van het contract niet overeenkomt met jouw verwachting nav het gesprek.
Dan leg je de bal weer terug :)

Oogje wijzigde deze reactie 30-12-2018 17:05 (5%)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Mint
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 12:01
Je kunt inderdaad niet tekenen en aangeven dat je afziet van het aanbod, maar waarom wil je nu ineens er niet mee doorgaan? Omdat ze de startdatum niet hebben aangepast? Mocht je alsnog interesse hebben in deze werkgever, bel ze dan even op dat je hebt overlegd dat de startdatum voor jou te vroeg is en dat je een contract hebt ontvangen met 1 februari als startdatum. Voor hetzelfde geld is er bij dat bedrijf intern iets misgegaan en is het makkelijk rechtgezet.

Persoonlijk vind ik het vreemd om een bedrijf hierop af te rekenen en niet in te gaan op het contractaanbod, tenzij je andere twijfels hebt over dit bedrijf die je hier niet vermeld.

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 14:47
Als je nog niet getekend hebt, is dit een voorstel van hun zijde. Jij bent niet akkoord met dit voorstel. Overigens, als je nu nog een baan hebt, zou ik hem sowieso niet tekenen met een 7 maanden contract. Zeker niet als je een jaarcontract is toegezegd. Als het nu al zo gaat, wat betekent dat dan voor jouw toekomst?
Mint schreef op zondag 30 december 2018 @ 17:06:
Persoonlijk vind ik het vreemd om een bedrijf hierop af te rekenen en niet in te gaan op het contractaanbod, tenzij je andere twijfels hebt over dit bedrijf die je hier niet vermeld.
Hoeveel vertrouwen straalt het uit als je zegt dat je de voorgestelde startdatum niet gaat redden en jou in een gesprek een jaarcontract is beloofd, vervolgens de oorspronkelijke startdatum gehandhaafd wordt en het jaarcontract een contract voor 7 maanden wordt (lekker hufterig trouwens, 7 maanden, want dan heb je wel een proeftijd en bij 6 maanden niet).

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16-01 11:51
Mint schreef op zondag 30 december 2018 @ 17:06:
Je kunt inderdaad niet tekenen en aangeven dat je afziet van het aanbod, maar waarom wil je nu ineens er niet mee doorgaan? Omdat ze de startdatum niet hebben aangepast? Mocht je alsnog interesse hebben in deze werkgever, bel ze dan even op dat je hebt overlegd dat de startdatum voor jou te vroeg is en dat je een contract hebt ontvangen met 1 februari als startdatum. Voor hetzelfde geld is er bij dat bedrijf intern iets misgegaan en is het makkelijk rechtgezet.

Misschien. Vaak is het echter veelzeggend voor verdere verloop van baan binnen dit bedrijf. Dit haal ik er meteen uit, jij kennelijk (nog) niet?

• TLB91
Het is niet alleen de startdatum, ze boden een jaarcontract via de mail en nu ik het contract heb is het een 7 maanden contract. Ik geef er een contract voor onbepaalde tijd voor op dus wil wel minimaal een jaarcontract. Ik ben er ook nog niet over uit of ik er mee door wil gaan of niet.

• Vinzz
TLB91 schreef op zondag 30 december 2018 @ 17:11:
Het is niet alleen de startdatum, ze boden een jaarcontract via de mail en nu ik het contract heb is het een 7 maanden contract. Ik geef er een contract voor onbepaalde tijd voor op dus wil wel minimaal een jaarcontract. Ik ben er ook nog niet over uit of ik er mee door wil gaan of niet.
Die 7 maanden, keer 2 of 3 ofzo is dat momenteel niet een of andere constructie om je maximaal aantal tijdelijke contracten te kunnen bieden onder huidige regelgeving zonder vast te hoeven aanbieden? Het is niet voor niets 7 maanden.

• Mint
@Pizza_Boom @Vinzz Natuurlijk siert het dit bedrijf niet, maar waar mensen werken worden fouten gemaakt. Voor hetzelfde geld is de persoon die TS heeft gesproken niet de persoon die de contracten opstelt en opstuurt en is er in die communicatie iets misgegaan (kerstdrukte?).

Even bellen en je weet het. Als er dan moeilijk of vaag wordt gedaan weet je ook meteen genoeg. TS kan dan meteen aangeven dat hij/zij afziet van het aanbod en ze bedankt voor de moeite.

• Hahn
Vinzz schreef op zondag 30 december 2018 @ 17:13:
[...]

Die 7 maanden, keer 2 of 3 ofzo is dat momenteel niet een of andere constructie om je maximaal aantal tijdelijke contracten te kunnen bieden onder huidige regelgeving zonder vast te hoeven aanbieden? Het is niet voor niets 7 maanden.
7 maanden zie je wel vaker, is een half jaar + maand proeftijd. Waarom dan niet gewoon 5 maanden + 1 maand proeftijd? Dat weet ik ook niet :P

• Iva_Bigone
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Iva_Bigone

Te koop: diverse 3Dfx Voodoo

Als ik iets in mijn leven geleerd heb mbt. opdracht- en werkgevers, is dat wanneer het in het begin afspraken niet nagekomen worden of het in het algemeen niet soepel loopt, het later vaak niet veel beter (of juist nog erger ;)) wordt.

Echter, als je heel graag bij je huidige baan weg wilt en dit je verder wel een stap voorwaarts lijkt, en je kunt het risico lopen dat je na 7 of 12 maanden toch geen vast/ander contract aangeboden krijgt, dan zou ik ze attenderen op de eerdere afspraken.

Reageren ze daar positief op dan kun je het gokje wagen, zo niet, dan zou ik het zéker laten varen.

Iva_Bigone wijzigde deze reactie 30-12-2018 17:15 (4%)

Te koop: diverse 3Dfx Voodoo VGA-kaarten

• Vinzz
Hahn schreef op zondag 30 december 2018 @ 17:14:
[...]

7 maanden zie je wel vaker, is een half jaar + maand proeftijd. Waarom dan niet gewoon 5 maanden + 1 maand proeftijd? Dat weet ik ook niet :P
Omdat je dan geen proeftijd mag hebben.

• Hahn
Vinzz schreef op zondag 30 december 2018 @ 17:15:
[...]

Omdat je dan geen proeftijd mag hebben.
Dat is waar ook, verklaart een hoop :D Thanks.

• Vinzz
Hahn schreef op zondag 30 december 2018 @ 17:15:
[...]

Dat is waar ook, verklaart een hoop :D Thanks.
Voor mij zegt dit gelijk dat ze op de maximale, alleen voor hun allergunstigste voorwaarden gaan. Big Red Flag.

• PhatFish
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 13-01 14:12

PhatFish

and, uhm......Moo

Oogje schreef op zondag 30 december 2018 @ 17:05:
[...]

Dit, en als je de baan nog wel wil kun je eventueel reageren dat de inhoud van het contract niet overeenkomt met jouw verwachting nav het gesprek.
Dan leg je de bal weer terug :)
Exact wat hier wordt aangegeven. Netjes aangeven dat dit niet conform afspraak was. Zonder handtekening is er niks afgesproken. Mondelinge (telefonische) overeenkomst is zonder opname/getuige vrij wankel en daarbij mooier dan wat je nu voorgeschoteld krijgt.

Misschien gaat het om een foutje, maar je moet gewoon krijgen wat je aangeboden is, anders eens goed uitzoeken of de integriteit van de nieuwe werkgever voldoende is om je huidige werkgever gedag te zeggen. Maar iets tekenen wat duidelijk minder is dan aangeboden, nee daar ben je echt niet toe verplicht.

...

• Vinzz
Daar ben je nooit toe verplicht.

Verder weet ik zeker dat als je navraag gaat doen, dat er dan een hr pipo gaat roepen, nee dat doen we eigenlijk nooit met het eerste contract, dit doen we altijd bij iedereen ook om gelijkheid uit te stralen bla.

Ze willen gewoon 0 risico lopen en dat is een slecht voorteken. Dit komt ook ergens vandaan hè, hoe is de interne cultuur nu dat ze zo risicomijdend zijn? Hoe zijn je collega's straks?

Vinzz wijzigde deze reactie 30-12-2018 17:24 (53%)

• TLB91
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga morgenochtend gelijk bellen en als het niet aangepast kan worden of het voelt niet goed dan blijf ik lekker bij mijn huidige baan. ✌️

• AcIDeR
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 16-01 23:29
Op dit moment ligt het werk in sommige sectoren voor het oprapen.

Doe vooral dat waar je je goed bij voelt, en niet omdat een werkgever 'snel' wil zijn.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-01 08:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

TLB91 schreef op zondag 30 december 2018 @ 17:24:
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga morgenochtend gelijk bellen en als het niet aangepast kan worden of het voelt niet goed dan blijf ik lekker bij mijn huidige baan. ✌️
Dat zal je sowieso wel moeten of had je (net als sommige anderen) al bedacht dat je een opzegtermijn hebt en dat je waarschijnlijk (of handiger) pas per 1 maart bij een nieuwe werkgever aan de slag kan?

Jij hebt de kleine letters van je huidige onbepaalde-tijd-contract waarschijnlijk al doorgenomen,

Add and message me on XBL for FM7 or FH4: OctagonQontrol

• Hahn
MAX3400 schreef op zondag 30 december 2018 @ 18:01:
[...]

Dat zal je sowieso wel moeten of had je (net als sommige anderen) al bedacht dat je een opzegtermijn hebt en dat je waarschijnlijk (of handiger) pas per 1 maart bij een nieuwe werkgever aan de slag kan?

Jij hebt de kleine letters van je huidige onbepaalde-tijd-contract waarschijnlijk al doorgenomen,
Dat is heel zijn punt, zoals 'ie in de startpost al aangaf:
Ik heb telefonisch aangegeven dat ik 1 februari waarschijnlijk te kort dag vind (ivm met vakantie en opzeggen huidige baan).

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-01 08:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hahn schreef op zondag 30 december 2018 @ 18:04:
[...]

Dat is heel zijn punt, zoals 'ie in de startpost al aangaf:

[...]
Er staat niet of het kalendermaanden of kalenderdagen opzegtermijn is en/of dat per dag of per maand kan worden opgezegd.

Het aanname-beleid voor uitspraken is nogal hoog; ik lees nergens dat als @TLB91 op 2 januari opzegt, er misschien op 2 februari begonnen kan worden.

Add and message me on XBL for FM7 or FH4: OctagonQontrol

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
MAX3400 schreef op zondag 30 december 2018 @ 18:07:
[...] ik lees nergens dat als @TLB91 op 2 januari opzegt, er misschien op 2 februari begonnen kan worden.
Nu kreeg ik opeens via zowel de mail als de post een 7 maanden contract opgestuurd en of ik die getekend wil terugsturen. Hierbij zit ook een brief dat ik per 1 februari in dienst ben. Dit is echter niet wat ik wil.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Hahn
MAX3400 schreef op zondag 30 december 2018 @ 18:07:
[...]

Er staat niet of het kalendermaanden of kalenderdagen opzegtermijn is en/of dat per dag of per maand kan worden opgezegd.

Het aanname-beleid voor uitspraken is nogal hoog; ik lees nergens dat als @TLB91 op 2 januari opzegt, er misschien op 2 februari begonnen kan worden.
Ik snap niet helemaal waarom je deze route op gaat. Jij zegt "Dat zal je sowieso wel moeten", waarmee je insinueert dat 'ie sowieso bij zijn huidige baan moet blijven, ongeacht wat er gebeurt. Maar als zijn nieuwe werkgever zijn nieuwe contract wijzigt naar een latere startdatum, dan hoeft dat helemaal niet zo te zijn.

En 1 februari starten als hij morgen opzegt behoort ook nog tot de mogelijkheden, mits zijn opzegtermijn 1 maand is. Dat weten jij en ik niet zeker, maar jij lijkt er vanuit te gaan dat dat niet tot de mogelijkheden behoort.

• LucyLG
  • Laatst online: 07:12
Wettelijk lijkt het erop dat zij een aanbod hebben gedaan toen jullie dat jaarcontract bespraken en zij dat schriftelijk stuurden daarna. Het aanbod is schriftelijk gedaan en je hebt toen je gegevens gestuurd, hetgeen lijkt op aanvaarding van het aanbod. Echter mondeling aangegeven dat de startdatum nog een punt was.

Jullie bespraken de startdatum en de vraag is in hoeverre dat een belangrijk punt is om te kunnen stellen dat er een overeenkomst tussen jullie tot stand is gekomen? Is het zo gegaan van: nou prima we zijn eruit en ik laat die datum nog even weten of was het toch een groot punt en heel onduidelijk wanneer dat zou zijn, een maand later of volgend jaar? Startdatum is mijns inziens een belangrijk punt van de arbeidsovereenkomst.

Nu sturen ze je een contract van 7 maanden. Dat is weer een nieuw aanbod en die is helemaal nooit aanvaard door jou. Het lijkt erop dat ze zelf blijkbaar het eerdere aanbod als niet aanvaard zien.Ze trekken nu eigenlijk hun eerste "aanbod" zelf in. Dat kan prima indien jij dat prima vindt. Meestal kan je ze houden aan het aanbod dat schriftelijk is gedaan indien daar geen termijn in is opgenomen (aanvaarden moet binnen redelijke termijn anders vervalt het wel).

Mijns inziens is er goede reden om te stellen dat er geen overeenstemming was en er geen overeenkomst tot stand is gekomen.

Ze kunnen je hier mijns inziens niet aan houden, ze zullen zelf met iets moeten komen waarin staat dat jij dit aanbod hebt geaccepteerd en dat je alleen nog maar hoefde te tekenen.

Verder nu wel direct actie ondernemen en per mail schrijven dat je hun aanbod/aanbiedingen niet aanvaard of hebt aanvaard en jammer dat we er op de hoofdpunten niet uit zijn gekomen. Zeg vooral dat het hoofdpunten waren.

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 13:30
LucyLG schreef op zondag 30 december 2018 @ 22:39:
Verder nu wel direct actie ondernemen en per mail schrijven dat je hun aanbod/aanbiedingen niet aanvaard of hebt aanvaard en jammer dat we er op de hoofdpunten niet uit zijn gekomen. Zeg vooral dat het hoofdpunten waren.
Dat klinkt meer als de deur dichtgooien, ik zou als ik TS was gewoon even navragen of er niet een foutje gemaakt is, omdat de overeenkomst afwijkt van wat besproken is.

• LucyLG
Transportman schreef op zondag 30 december 2018 @ 22:54:
[...]

Dat klinkt meer als de deur dichtgooien, ik zou als ik TS was gewoon even navragen of er niet een foutje gemaakt is, omdat de overeenkomst afwijkt van wat besproken is.
Vraag me nu wel even af op de TS nu eigenlijk helemaal niet meer wil, of alleen dat jaarcontract wil met andere ingansdatum.
Indien hij helemaal niet meer wil:
ja zeker de deur dichtgooien. Niet zeggen dat er een foutje is gemaakt daarmee bevestig je dat je akkoord bent met het eerste aanbod onder voorbehoud van die ingangsdatum (welke een nog moet worden afgestemd en wordt bepaald door de omstandigheden). Heel onverstandig!!

LucyLG wijzigde deze reactie 31-12-2018 00:02 (49%)

• TomsDiner
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 00:10
Wettelijk lijkt het erop dat zij een aanbod hebben gedaan toen jullie dat jaarcontract bespraken en zij dat schriftelijk stuurden daarna. Het aanbod is schriftelijk gedaan en je hebt toen je gegevens gestuurd, hetgeen lijkt op aanvaarding van het aanbod.
Ik weet niet of je van moeilijk doen houdt, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand kan zeggen "Nee, ik heb geen arbeidscontract, ik heb per ongeluk mijn gegevens teruggestuurd."'

Dit komt op mij -als salarisadministrateur- als bullshit over.

Je tweede post raakt geloof ik ook kant noch wal.... (iet zeggen dat er een foutje is gemaakt daarmee bevestig je dat je akkoord bent met het eerste aanbod)

TomsDiner wijzigde deze reactie 31-12-2018 00:08 (11%)

• LucyLG
TomsDiner schreef op maandag 31 december 2018 @ 00:07:
[...]

Ik weet niet of je van moeilijk doen houdt, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand kan zeggen "Nee, ik heb geen arbeidscontract, ik heb per ongeluk mijn gegevens teruggestuurd."'

Dit komt op mij -als salarisadministrateur- als bullshit over.
Bedoel je dat er een arbeidsovereenkomst is dus?

• vso
  • Laatst online: 14:52

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

Wettelijk lijkt het erop dat zij een aanbod hebben gedaan toen jullie dat jaarcontract bespraken en zij dat schriftelijk stuurden daarna. Het aanbod is schriftelijk gedaan en je hebt toen je gegevens gestuurd, hetgeen lijkt op aanvaarding van het aanbod. Echter mondeling aangegeven dat de startdatum nog een punt was.

Jullie bespraken de startdatum en de vraag is in hoeverre dat een belangrijk punt is om te kunnen stellen dat er een overeenkomst tussen jullie tot stand is gekomen? Is het zo gegaan van: nou prima we zijn eruit en ik laat die datum nog even weten of was het toch een groot punt en heel onduidelijk wanneer dat zou zijn, een maand later of volgend jaar? Startdatum is mijns inziens een belangrijk punt van de arbeidsovereenkomst.

Nu sturen ze je een contract van 7 maanden. Dat is weer een nieuw aanbod en die is helemaal nooit aanvaard door jou. Het lijkt erop dat ze zelf blijkbaar het eerdere aanbod als niet aanvaard zien.Ze trekken nu eigenlijk hun eerste "aanbod" zelf in. Dat kan prima indien jij dat prima vindt. Meestal kan je ze houden aan het aanbod dat schriftelijk is gedaan indien daar geen termijn in is opgenomen (aanvaarden moet binnen redelijke termijn anders vervalt het wel).

Mijns inziens is er goede reden om te stellen dat er geen overeenstemming was en er geen overeenkomst tot stand is gekomen.

Ze kunnen je hier mijns inziens niet aan houden, ze zullen zelf met iets moeten komen waarin staat dat jij dit aanbod hebt geaccepteerd en dat je alleen nog maar hoefde te tekenen.

7 maanden is een proefmaand verplicht, zo niet zou ik onderhandelen over bv een meeloop dag met een collega. Deze kan je ook vragen naar de situatie voordat je "afziet". dagje vrij bij je baas moet geen probleem zijn toch ? en er is een reden waarom je weg wilt.

Beste is gezien de "vakantie periode" niet te druk maken, neem telefonisch contact op met degene die je gesproken hebt voor contract onderhandeling en bespreek de situatie, zeg dat je het nog even bevestigd per mail wat je besproken hebt en wacht hun reactie af.

is het niet wat je wilt/verwacht zou ik dan actie ondernemen... overgens zolang jij je baan niet opgezegd hebt kunnen ze je moeilijk wat verplichten. Juridisch is het ook onredelijk om een dergelijke positie neer te zetten. Je kan ze nog altijd verantwoordelijk stellen (in 2voud) voor de gevolgschade mochten ze toch verdere actie ondermenemen deze kan je bv stellen op minimaal 100,- per uur exclusief juridische kosten.

Als ze op deze manier personeel werven zou ik er dan ook geen positief gevoel aan overhouden, en als je dit voor je aanvangs datum.. dit kenbaar maakt zal een rechter ook dit meewegen en lastig verplichten gezien je open kaart speelt met hun.

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• burne
  • Niet online
Transportman schreef op zondag 30 december 2018 @ 22:54:
[...]

LucyLG is een advocaat, dus ze bekijkt de zaak ook vanuit dat standpunt.

Maar: ze heeft een punt. Een belangrijk punt voor TS. Je spreekt 'A' af met je nieuwe werkgever. Ze sturen je 'B'.

Je moet op dat punt heel duidelijk zijn dat je met 'A' ingestemd hebt en niet met 'B'.

Je moet op geen enkele manier de indruk wekken dat 'B' acceptabel voor je is.

Aan de bar bestel je een biertje. 45 seconden later zet de barkeeper een glas karnemelk voor je neus. Pak je de karnemelk aan en mompel je iets van 'ik wilde eigenlijk bier' of protesteer je wat duidelijker dan dat? Da's wat LucyLG probeert te zeggen.

Nou heb je in Nederland als werknemer een hoop ruimte. Ik ben een keer met een furieus emailtje naar de directie, veel gesmijt met deuren en een gekreukelde prullenbak ergens weggelopen, en in het kort geding kreeg mijn werkgever een tik op de neus omdat ze 'onzorgvuldig' waren geweest in hun 'goed werkgeverschap' door niet een dag later even na te vragen of ik dat echt allemaal meende. Dat heeft ze een jaarsalaris gekost, en ik was best duur in die tijd.

'Even bellen' is een prima plan, zolang je 'A' voor ogen houdt en op geen enkel moment aan 'B' denkt.

• TomsDiner
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 00:10
LucyLG schreef op maandag 31 december 2018 @ 00:08:
[...]

Bedoel je dat er een arbeidsovereenkomst is dus?
Nee. Ik bedoel dat de twee antwoorden van jou onzin zijn.

• LucyLG
TomsDiner schreef op maandag 31 december 2018 @ 00:09:
[...]

Nee. Ik bedoel dat de twee antwoorden van jou onzin zijn.
ja prima maar welk deel dan? Wat bedoel je

@vso bij zeven maanden mag je proeftijd opnemen, maar is niet verplicht. Zou wel handig zijn indien TS niet meer wil en ze doorzetten dat hij gebonden is. Op de eerste dag zeg je gewoon op.

LucyLG wijzigde deze reactie 31-12-2018 00:13 (29%)

• Hahn
LucyLG schreef op maandag 31 december 2018 @ 00:10:
[...]

@vso bij zeven maanden mag je proeftijd opnemen, maar is niet verplicht. Zou wel handig zijn indien TS niet meer wil en ze doorzetten dat hij gebonden is. Op de eerste dag zeg je gewoon op.
Doorzetten dat hij gebonden is :? Tenzij jij mij kan laten zien waar in de wet staat dat je door 'je gegevens te sturen' aan een contract kan komen vast te zitten, ben ik ervan overtuigd dat als 'ie geen handtekening zet, dat contract helemaal niks waard is.

• LucyLG
Hahn schreef op maandag 31 december 2018 @ 00:15:
[...]

Doorzetten dat hij gebonden is :? Tenzij jij mij kan laten zien waar in de wet staat dat je door 'je gegevens te sturen' aan een contract kan komen vast te zitten, ben ik ervan overtuigd dat als 'ie geen handtekening zet, dat contract helemaal niks waard is.
Ben ik praktisch wel deels eens. Ik weet niet wat er in die email stond en wat er nu precies is geaccepteerd of gezeg en gemaild door TS. Dat is hier wel erg belangrijk.

Je gegevens sturen om te verwerken in de arbeidsovereenkomst klinkt een beetje alsof je akkoord bent, muv de datum. Het ligt er echt aan wat je hebt gestuurd.

Doorzetten wordt voor hen een lastige klus. En denk ik ook eentje met teveel risico en kosten. Er is idd geen handtekening, maar het ligt soms wel complexer dan dat.

Ik omschrijf het worst case scenario. Het zou best kunnen dat er helemaal niks gebeurt. Ik zou alleen wel actie ondernemen en ze emailen dat je het niet accepteert. Anders blijft het onduidelijk en het is onhandig. Nu ze een nieuwe AOK hebben gestuurd kun je nu wellicht alles afzeggen. Is gewoon risk management.

Ik zie de juridische beren op de weg die kunnen gebeuren. Het wil niet zeggen dat het praktisch zo zal lopen en dat andere bedrijf eea zal gaan proberen.

@MAX3400 opzeggen geldt normaliter voor einde van de maand. Dus voor 1 februari zou je met opzegtermijn van een maand nu of morgen moeten opzeggen. 1 januari is te laat. Uitzonderingen kunnen er zijn maar dit staat in de wet. Werkgever kan natuurlijk accepteren.

LucyLG wijzigde deze reactie 31-12-2018 00:40 (34%)

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 13:30
LucyLG schreef op zondag 30 december 2018 @ 23:54:
[...]

Vraag me nu wel even af op de TS nu eigenlijk helemaal niet meer wil, of alleen dat jaarcontract wil met andere ingansdatum.
Indien hij helemaal niet meer wil:
ja zeker de deur dichtgooien. Niet zeggen dat er een foutje is gemaakt daarmee bevestig je dat je akkoord bent met het eerste aanbod onder voorbehoud van die ingangsdatum (welke een nog moet worden afgestemd en wordt bepaald door de omstandigheden). Heel onverstandig!!
TS zal zeker duidelijk moeten zijn dat hij niet akkoord gaat met de nieuw gestuurde overeenkomst, en als hij helemaal niet meer wil dat ook zeker duidelijk aangeven, maar volgens mij wil hij nog gewoon volgens de eerste overeenkomst met andere datum.

• Cocytus
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
burne schreef op maandag 31 december 2018 @ 00:09:
[...]

LucyLG is een advocaat, dus ze bekijkt de zaak ook vanuit dat standpunt.

Maar: ze heeft een punt. Een belangrijk punt voor TS. Je spreekt 'A' af met je nieuwe werkgever. Ze sturen je 'B'.

Je moet op dat punt heel duidelijk zijn dat je met 'A' ingestemd hebt en niet met 'B'.
Ik vind dit overmatig formalistisch geneuzel. Als de werkgever een arbeidscontract opstuurt en dat wordt niet getekend geretourneerd, zal geen rechter concluderen dat er sprake is van aanbod en aanvaarding en (daarmee) van een rechtsgeldige overeenkomst. Het aanbod is kennelijk niet aanvaard anders was het contract namelijk wel getekend geretourneerd.

Hoe dan ook geldt er een proeftijd dus partijen kunnen tot één maand na aanvang van het contract met onmiddellijke ingang opzeggen. Dat kan ook nog vóór aanvang van het contract.
Je moet op geen enkele manier de indruk wekken dat 'B' acceptabel voor je is.

Aan de bar bestel je een biertje. 45 seconden later zet de barkeeper een glas karnemelk voor je neus. Pak je de karnemelk aan en mompel je iets van 'ik wilde eigenlijk bier' of protesteer je wat duidelijker dan dat? Da's wat LucyLG probeert te zeggen.
Als ik bier bestel en er wordt een glas karnemelk neergezet, en ik raak dat vervolgens niet aan (ik retourneer de arbeidsovereenkomst niet), dan is het een knappe barman die mij daarvoor gaat laten betalen.

• ptjuh
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 16-01 15:26

ptjuh

New day, same old shit

Iedereen maakt het wel moeilijk!!!

TS moet gewoon even navragen hoe het zit met het afgesproken jaar contract. En aangeven dat er afgesproken is dat start datum nader te bepalen is. omdat hij met vakantie's zit en nog moet opzeggen bij zijn huidige werkgever!

Tevens, TS heeft een proeftijd. Hierin kan hij gewoon opzeggen zonder redenen op te geven waarom hij weg wilt. TS kan er dus altijd onderuit ook al zou het mondeling/getekend contract zijn.

Its all in the little things that people do..

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 14:58
Het zevenmaandencontract is een instrument van werkgevers die van plan zijn om werknemers uit te knijpen.

Dit is wat je kunt verwachten:

https://www.personeelsnet...oor-werkgevers-op-een-rij

• Vinzz
t_captain schreef op maandag 31 december 2018 @ 11:06:
Het zevenmaandencontract is een instrument van werkgevers die van plan zijn om werknemers uit te knijpen.

Dit bedoelde ik ook eerder inderdaad. Het is een constructie. Ik zou hier zelf wegblijven, hier krijg je nooit de waardering die je zoekt, eerder kan je na ruim 2 jaar biezen pakken.

• Ebayzo
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 14:54

Ebayzo

Gekke eend

@t_captain @Vinzz Mwah, zo zwart wit is het nou ook weer niet. Is gewoon netjes volgens de regels en als je als werknemer gewoon voldoet zal het normaal gesproken wel loslopen. En daarnaast, ook een werkgever mag voorzichtig en kritisch zijn in mijn ogen. Het is niet dat een werkgever die eerst een 7 maanden contract aanbied je weer lekker makkelijk wil dumpen (redelijk normale constructie tegenwoordig)

Flickr

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online

Ik vind dat onzin. Het kán een instrument zijn, maar ik doe het als werkgever ook, terwijl ik altijd de intentie heb om langdurig en voor onbepaalde tijd een werknemer aan te nemen. Soms blijkt gewoon na een periode dat je niet bij elkaar past. Daarvoor wil je een proeftijd, maar lang niet altijd wordt in de eerste of de tweede maand duidelijk dat het niet past. In 7 maanden kom je daar wel achter.

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb 7 maanden > vast gekregen. 7 maanden zodat er wel een proeftijd zou zijn en zo snel mogelijk een 2e contract (vast) kon krijgen.

Mogelijk is het ook een middel om personeel zo snel mogelijk buiten de deur te zetten, maar dat is voor de meeste bezoekers van dit forum wat minder van toepassing (die zijn wat vaker schaars waardoor werkgevers ze wel willen binden, een enkele vage detacheerder daar gelaten).

Edit: ik werk niet bij @orf :P

• Vinzz
Ebayzo schreef op maandag 31 december 2018 @ 11:32:
@t_captain @Vinzz Mwah, zo zwart wit is het nou ook weer niet. Is gewoon netjes volgens de regels en als je als werknemer gewoon voldoet zal het normaal gesproken wel loslopen. En daarnaast, ook een werkgever mag voorzichtig en kritisch zijn in mijn ogen. Het is niet dat een werkgever die eerst een 7 maanden contract aanbied je weer lekker makkelijk wil dumpen (redelijk normale constructie tegenwoordig)
Ja ik snap je wel, maar je wilt van beide kanten vertrouwen uitstralen en een goede start maken. Wat wil je, laten zien dat je een goede werkgever bent, waar het goed mee gaat of een knieperd, ook naar je bestaande personeel hè, die zien dit ook.

• Ebayzo
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 14:54

Ebayzo

Gekke eend

Vinzz schreef op maandag 31 december 2018 @ 11:43:
[...]

Ja ik snap je wel, maar je wilt van beide kanten vertrouwen uitstralen en een goede start maken. Wat wil je, laten zien dat je een goede werkgever bent, waar het goed mee gaat of een knieperd, ook naar je bestaande personeel hè, die zien dit ook.
Ja, dat snap ik ook wel. Maar een werkgever kan ook niet iedereen op zijn blauwe ogen vertrouwen en maar strooien met contracten voor onbepaalde tijd. Ik zou het juist niet tof vinden als elke nieuwe collega met een meer-jaren contract binnen zou komen. Sommige ben ik liever na een week alweer kwijt ..

En wat @JvS zegt. Die werkgever tactieken om onder contracten uit te komen zie je toch vaker bij de vervangbare arbeidsplekken en zal weinig voorkomen bij de Tweakers doelgroep.

Ebayzo wijzigde deze reactie 31-12-2018 11:47 (12%)

Flickr

• burne
  • Niet online
orf schreef op maandag 31 december 2018 @ 11:40:
[...]

Daarvoor wil je een proeftijd, maar lang niet altijd wordt in de eerste of de tweede maand duidelijk dat het niet past. In 7 maanden kom je daar wel achter.
Er is los van de looptijd juridisch geen verschil tussen een contract voor 6 maanden en eentje voor 7 maanden. Je kunt dus zonder de schijn van 7+8+8 beginnen aan het bouwen van een goede band met je nieuwe personeel.

Blijft dat andere punt ook nog staan: als je me telefonisch een contract voor een jaar aanbiedt en me vervolgens een contract voor 7 maanden opstuurt beginnen we al met een (waarschijnlijk) fatale vertrouwenscrisis.

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online
burne schreef op maandag 31 december 2018 @ 13:21:
[...]

Er is los van de looptijd juridisch geen verschil tussen een contract voor 6 maanden en eentje voor 7 maanden. Je kunt dus zonder de schijn van 7+8+8 beginnen aan het bouwen van een goede band met je nieuwe personeel.

Blijft dat andere punt ook nog staan: als je me telefonisch een contract voor een jaar aanbiedt en me vervolgens een contract voor 7 maanden opstuurt beginnen we al met een (waarschijnlijk) fatale vertrouwenscrisis.
Wat bedoel je precies? Bij een contract van zes maanden mag je geen proeftijd hanteren.

• burne
  • Niet online
orf schreef op maandag 31 december 2018 @ 13:23:
[...]

Wat bedoel je precies? Bij een contract van zes maanden mag je geen proeftijd hanteren.
Oh, je wilt een maand proeftijd en dan nog eens zes maanden proeftijd extra?

• Hahn
burne schreef op maandag 31 december 2018 @ 13:29:
[...]

:? orf wil helemaal niks, jij zei "Er is los van de looptijd juridisch geen verschil tussen een contract voor 6 maanden en eentje voor 7 maanden." en hij geeft aan dat er nog een verschil is: bij een contract van 7 maanden mag je een proeftijd van 1 maand hanteren. Bij een contract van 6 maanden mag dat niet.

• t_captain
Ik neem aan dat we spreken over echte banen, niet de McJobs waarmee de onderste 30% van de arbeidsmarkt het moet doen.

TS heeft een baan en hoeft niet weg.

De norm is dan:

- direct vast
- of een jaarcontract en daarna vast

Het jaarcontract was reeds toegezegd. Om daar achteraf en in negatieve zin van af te wijken, is niet marktconform en lijkt mij een teken.

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

burne schreef op maandag 31 december 2018 @ 13:21:
[...]

Nou, het kan ook gewoon een enthousiaste recruiter (werving) en een standaard HR proces (7 maanden) zijn wat even miscommuniceert. Dat hoeft niet direct tot een fatale vertrouwenscrisis te leiden.
burne schreef op maandag 31 december 2018 @ 13:29:
[...]

Op zich :P. In het gesprek kan je maar deels echt achterhalen wat iemand kan. In de eerste maand kan je niet echt zien wat iemand kan, maar wel of het geen enorme flapdrol is en na 6 maanden kan je goed zien of iemand echt bij het bedrijf past. Dus op zich is daar wel wat voor te zeggen.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

TLB91 schreef op zondag 30 december 2018 @ 17:01:
Afgelopen week heb ik een positief sollicitatiegesprek gehad bij een transportbedrijf. Dezelfde middag werd ik nog gebeld dat ze me een aanbod wilden doen en dat ze dat via de mail zouden doen.
Ik heb toen via de mail een aanbod gekregen voor een jaarcontract en als het mogelijk was de startdatum op 1 februari. Ik heb telefonisch aangegeven dat ik 1 februari waarschijnlijk te kort dag vind (ivm met vakantie en opzeggen huidige baan). Toen is besloten om over de startdatum nog contact te hebben. Hierna heb ik mijn gegevens doorgestuurd naar het bedrijf. Nu kreeg ik opeens via zowel de mail als de post een 7 maanden contract opgestuurd en of ik die getekend wil terugsturen. Hierbij zit ook een brief dat ik per 1 februari in dienst ben. Dit is echter niet wat ik wil. Ze boden via de mail een jaarcontract en over de startdatum zouden we nog overleg hebben. Ik ga niet akkoord met dit contract en mijn vraag is dan ook of ik nog zonder problemen kan afzien van deze baan?
Indien je het niet accepteert, kun je dat duidelijk maken per e-mail of per brief. Indien je geheel van dit aanbod (gehele aangeboden baan)wilt afzien, vermeld je dat ook duidelijk. Verder lees ik nergens dat jij akkoord bent gegaan met 1jaar, of latere indiensttreding. (ze boden aan om latere indiensttreding te bespreken zeg je)

Eating Iron @Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Pizza_Boom schreef op zondag 30 december 2018 @ 17:08:

Hoeveel vertrouwen straalt het uit als je zegt dat je de voorgestelde startdatum niet gaat redden en jou in een gesprek een jaarcontract is beloofd, vervolgens de oorspronkelijke startdatum gehandhaafd wordt en het jaarcontract een contract voor 7 maanden wordt (lekker hufterig trouwens, 7 maanden, want dan heb je wel een proeftijd en bij 6 maanden niet).
Die brief wordt gemaakt door HR, en dat gesprek wat TS had zal bij een directe leidinggevende of +1 daarvan geweest zijn. Ik zou ze ook gewoon bellen dat de datum niet goed is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 16-01 21:50
TLB91 schreef op zondag 30 december 2018 @ 17:01:
...een positief sollicitatiegesprek gehad bij een transportbedrijf. Blablabla.
Hier is nog niemand op ingegaan, hoewel juist dit de red flag is.
@t_captain ligt hier, zoals doorgaans het geval, met z'n scepsis "spot on".

Ik ben zo'n 20 jaar geleden in deze sektor werkzaam geweest, en heb nooit een onserieuzere werkomgeving meegemaakt als daar. Veel bedrijven in de transportwereld knijpen werknemers een jaar uit, om de afgebrande arbeidskracht vervolgens door een vers exemplaar te vervangen. Dat is methode!

Ik was destijds ook een tijdje bij een duitse dochter van NL's grootste luchtvaartmij. werkzaam, in FFM. Onserieus. Nog onserieuzer één van de grote expediteurs ("die niet arm zijn" ;) ) in NL, die me een baan aangeboden hadden. Contract getekend, maar geen exacte werkplek+starttijd (wel paats+datum) aangegeven. Toen ik wilde weten waar ik op dag 1 beginnen moest, heb ik nooit meer wat van ze gehoord!!! (geen werk meer van gemaakt, daar ik dezelfde week een betere baan vond).
De TS kan slechts één juiste beslissing nemen: in een kort mailtje afzeggen en lekker verder werken waar ie zit. (en wat anders zoeken als ie weg wil)

Vanoverdegrens wijzigde deze reactie 31-12-2018 18:45 (3%)

gezocht: Panasonic GM5

• Pizza_Boom
Marzman schreef op maandag 31 december 2018 @ 17:44:
[...]

Die brief wordt gemaakt door HR, en dat gesprek wat TS had zal bij een directe leidinggevende of +1 daarvan geweest zijn. Ik zou ze ook gewoon bellen dat de datum niet goed is.
En die praten toch met elkaar? Als je al 2 zulke misstappen (ja, 2, datum en contractduur) maakt voordat je iemand in dienst hebt, straalt dat geen vertrouwen uit.

• Vinzz
Vanoverdegrens schreef op maandag 31 december 2018 @ 18:23:
[...]

Hier is nog niemand op ingegaan, hoewel juist dit de red flag is.
@t_captain ligt hier, zoals doorgaans het geval, met z'n scepsis "spot on".

Ik ben zo'n 20 jaar geleden in deze sektor werkzaam geweest, en heb nooit een onserieuzere werkomgeving meegemaakt als daar. Veel bedrijven in de transportwereld knijpen werknemers een jaar uit, om de afgebrande arbeidskracht vervolgens door een vers exemplaar te vervangen. Dat is methode!

Ik was destijds ook een tijdje bij een duitse dochter van NL's grootste luchtvaartmij. werkzaam, in FFM. Onserieus. Nog onserieuzer één van de grote expediteurs ("die niet arm zijn" ;) ) in NL, die me een baan aangeboden hadden. Contract getekend, maar geen exacte werkplek+starttijd (wel paats+datum) aangegeven. Toen ik wilde weten waar ik op dag 1 beginnen moest, heb ik nooit meer wat van ze gehoord!!! (geen werk meer van gemaakt, daar ik dezelfde week een betere baan vond).
De TS kan slechts één juiste beslissing nemen: in een kort mailtje afzeggen en lekker verder werken waar ie zit. (en wat anders zoeken als ie weg wil)
Ik zag het wel en vermoedens welke jij bevestigt had ik ook, maar heb geen ervaring in deze sector. Ikzelf zou er ook niet willen werken. Maar het maakt plaatje wel compleet in elk geval.

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 16-01 21:50
@Vinzz Als ik ooit moet kiezen tussen "terug in deze sector" of " de straat op en bedelen", ga ik voor het laatste.

gezocht: Panasonic GM5

• burne
  • Niet online
JvS schreef op maandag 31 december 2018 @ 17:17:
[...]

Op zich :P. In het gesprek kan je maar deels echt achterhalen wat iemand kan. In de eerste maand kan je niet echt zien wat iemand kan, maar wel of het geen enorme flapdrol is en na 6 maanden kan je goed zien of iemand echt bij het bedrijf past. Dus op zich is daar wel wat voor te zeggen.
Maar maakt het voor je inzicht uit of je iemand 6 maanden op proef hebt of dat je 'm 7 maanden op proef hebt?

(Als je niet zeker weet of je net een enorme flapdrol aangenomen hebt moet je misschien wat meer moeite steken in de sollicitatieprocedure.)

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

burne schreef op maandag 31 december 2018 @ 23:54:
[...]

Maar maakt het voor je inzicht uit of je iemand 6 maanden op proef hebt of dat je 'm 7 maanden op proef hebt?

(Als je niet zeker weet of je net een enorme flapdrol aangenomen hebt moet je misschien wat meer moeite steken in de sollicitatieprocedure.)
Er zijn toch wel mensen die zichzelf goed kunnen presenteren maar toch een enorme flapdrol zijn (soms zelfs opzettelijk. Ik heb al veel collega's gehad die een complete persoonsverandering ondergingen op de dag dat ze een ander contract hadden.).

Marzman wijzigde deze reactie 03-01-2019 12:03 (0%)
Reden: Veel valt ook wel mee, laten we het houden op enkele :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Batsgeit
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13:36
burne schreef op maandag 31 december 2018 @ 23:54:
[...]

Ja, want als je een contract van 7 maanden hebt (en dus een proeftijd van een maand) kan je na een maand van hem af, anders zit je er een halfjaar aan vast.

• Nathuran
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 13:35

Nathuran

Koffie!

Jezus, wat een topic is dit zeg. Voor hetzelfde geld heeft één of andere miep bij HR de verkeerde template gepakt.
Wat is er gebeurd met 'even de telefoon pakken en vragen wat er aan de hand is'?

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.” ― J.R.R. Tolkien, The Fellowship of the Ring

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Nathuran schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 14:43:
Jezus, wat een topic is dit zeg. Voor hetzelfde geld heeft één of andere miep bij HR de verkeerde template gepakt.
Wat is er gebeurd met 'even de telefoon pakken en vragen wat er aan de hand is'?
Dat soort reacties (en wat zei X toen je belde?) zijn al eventjes over de datum, dat is wat er mee gebeurd is.

Misschien wil TS goed beslagen ten ijs komen voordat hij de telefoon pakt? Anders sta je wellicht met je mond vol tanden als de gesprekspartner vrolijk meldt: "Je moet tekenen anders zwaait er wat." Even je licht elders opsteken voordat je in gesprek gaat over een belangrijk iets als je broodwinning is heel verstandig.

• Vinzz
The Killer schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 14:56:
[...]

Dat soort reacties (en wat zei X toen je belde?) zijn al eventjes over de datum, dat is wat er mee gebeurd is.

Misschien wil TS goed beslagen ten ijs komen voordat hij de telefoon pakt? Anders sta je wellicht met je mond vol tanden als de gesprekspartner vrolijk meldt: "Je moet tekenen anders zwaait er wat." Even je licht elders opsteken voordat je in gesprek gaat over een belangrijk iets als je broodwinning is heel verstandig.
Je *moet* uiteraard nooit iets tekenen, ook niet als je al weet ik veel wat toegezegd hebt.

• Nathuran
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 13:35

Nathuran

Koffie!

[...]

Dan zijn we kennelijk niet uit hetzelfde hout gesneden, ik had eerst even gebeld.

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.” ― J.R.R. Tolkien, The Fellowship of the Ring

• jip_86
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 12:03
Kan best dat het een standaard contract is volgens de 7+8+8 regel (https://www.loonvisie.nl/de-voordelen-van-de-788-regel/) Als anders overeengekomen is gewoon even bellen. Als je al werk hebt heb je verder ook weinig te verliezen als ze niet akkoord gaan.

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Nathuran schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 15:10:
[...]

Dan zijn we kennelijk niet uit hetzelfde hout gesneden, ik had eerst even gebeld.
Ik ook, maar niet iedereen is daar mondig of zelfverzekerd genoeg voor als het om dit soort zaken gaat.

• Mint
TLB91 schreef op zondag 30 december 2018 @ 17:24:
Normaal gezien een dooddoener, maar toch: Wat zeiden ze toen je ze afgelopen maandag belde @TLB91 ? :)

Mint wijzigde deze reactie 03-01-2019 16:38 (58%)

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 14:57
Nathuran schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 14:43:
Never attribute to malice that which is adequately explained by HR fucking up.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• burne
  • Niet online
[...]
Even je licht elders opsteken voordat je in gesprek gaat over een belangrijk iets als je broodwinning is heel verstandig.
Zeker als je er een bestaand contract voor onbepaalde tijd voor opgeeft.

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

JvS schreef op maandag 31 december 2018 @ 11:42:
[...]

Ik heb 7 maanden > vast gekregen. 7 maanden zodat er wel een proeftijd zou zijn en zo snel mogelijk een 2e contract (vast) kon krijgen.

Mogelijk is het ook een middel om personeel zo snel mogelijk buiten de deur te zetten, maar dat is voor de meeste bezoekers van dit forum wat minder van toepassing (die zijn wat vaker schaars waardoor werkgevers ze wel willen binden, een enkele vage detacheerder daar gelaten).

Edit: ik werk niet bij @orf :P
Zonder afbreuk aan je te doen. Maar je kunt iemand op elk moment een vast contract aanbieden. Daar hoef je niet 7 maanden mee te wachten tot het contract bepaalde tijd afloopt. En een vast contract kun je langere proeftijd in opnemen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• t_captain
Niet als het contract voor dezelfde functie is als de werknemer reeds uitoefent. Een proeftijd is dan niet rechtsgeldig.

Verder heb je gelijk. Je kunt met wederzijds goedvinden een contract openbreken en vervangen voor een ander contract.

• Hahn
t_captain schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 19:00:
Niet als het contract voor dezelfde functie is als de werknemer reeds uitoefent. Een proeftijd is dan niet rechtsgeldig.
Ik gok dat @Cyberpope niet en/en bedoelt. Zoals ik het lees zegt Cyberpope dat dit de twee opties zijn:
  • een 7-maanden-contract aangaan en na bijvoorbeeld 3 maanden al een vast contract aanbieden
    óf
  • een vast contract aanbieden met een proeftijd van langer dan 1 maand
Volgens de Rijksoverheid is de maximale proeftijd momenteel 2 maanden.

Hahn wijzigde deze reactie 05-01-2019 19:06 (15%)

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Yep. JVS stelde dat ze een 7 maanden contract gaven omdat ze hem na de proeftijd zo snel mogelijk in vaste dienst wilde hebben. Daar zijn betere mogelijkheden voor. Dus gok dat de 7 maanden een andere reden had.

Cyberpope wijzigde deze reactie 05-01-2019 19:07 (12%)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• burne
  • Niet online
Cyberpope schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 19:07:
Yep. JVS stelde dat ze een 7 maanden contract gaven omdat ze hem na de proeftijd zo snel mogelijk in vaste dienst wilde hebben. Daar zijn betere mogelijkheden voor. Dus gok dat de 7 maanden een andere reden had.
Zoals een contract voor onbepaalde tijd. Dan hebben de werknemer en de werkgever maximaal twee maanden proeftijd.

TS heeft een baan voor onbepaalde tijd. Als 'ie opgeeft neemt 'ie een aanzienlijk risico en z'n nieuwe werkgever (en een aantal mensen alhier) lijkt van plan te zijn hem dat risico volledig en als enige te laten dragen.

Ik zou in dezelfde situatie daar niet mee akkoord gaan. Als jij wil dat ik voor jou kom werken zul je daar ook iets voor moeten doen. En als je daar niet toe bereid bent: voor jou tien anderen. :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

burne schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 19:31:
Ik zou in dezelfde situatie daar niet mee akkoord gaan. Als jij wil dat ik voor jou kom werken zul je daar ook iets voor moeten doen. En als je daar niet toe bereid bent: voor jou tien anderen. :+
Dat is nog niet in elke sector zo....

• Pizza_Boom
Cyberpope schreef op zondag 6 januari 2019 @ 08:02:
[...]

Dat is nog niet in elke sector zo....
Zo heel veel zijn dat er niet meer, zeker niet aan de beta kant voor hoger opgeleiden, maar nog niet alle werkgevers hebben dat door.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

In itt tot hier op T.net, zijn dat dus nog heel veel mensen die niet aan dat profiel voldoen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• burne
  • Niet online
Cyberpope schreef op zondag 6 januari 2019 @ 22:39:
In itt tot hier op T.net, zijn dat dus nog heel veel mensen die niet aan dat profiel voldoen.
Ik weet niet precies wat TS doet, maar precies een jaar geleden klaagde de branchevereniging dat er 7000 langdurig openstaande vacatures voor chauffeurs waren. Als TS rijbewijs CE+95 heeft, heeft 'ie denk ik meer keus dan ik. In mijn specifieke vakgebied zijn er 'maar' een paar honderd vacatures.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Dat weet ik ook niet. Ik weet alleen dat ik afgelopen jaar meer als 80 sollicitaties verstuurd heb voordat ik beet had. En er elke keer vele reacties op de vacature waren (lees >80). Dus nee, zeker niet overal hetzelfde.

• JT
  • Registratie: november 2000

JT

VETAK y0

@TLB91 Hoe is het afgelopen?

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Cyberpope schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 19:07:
Op onze afdeling geldt dezelfde 'regel'
Wij nemen collega's aan, op basis van die 7 maanden + daarna vast.

Het werk is niet moeilijk, maar er zijn best wat dingetjes die je moet 'aanleren'
Voorheen ging dat via uitzendbureaus, maar het personeel wat daarlangs kwam was de laatste jaren echt niet adequaat.
De reguliere proeftijd van 2 maanden was te kort om te zien of de persoon het aankan, op omgang zie je dan wel of het een geschikt persoon is, maar het werk ?

Dus nu duidelijkheid, 7 maanden - eerste maand beoordeling, na 3 maanden gesprek, of de werkzaamheden / inwerktraject naar wens is en na 6 maanden behoort zo iemand toch wel zelfstandig zijn werk te kunnen doen.
In de periode van de eerste 6 maanden brengen we duidelijkheid of we doorgaan of niet, afgelopen 2 jaar hebben we zo afscheid genomen van 2 personen, die alle gelegenheid kregen om te solliciteren, en heel flexibel konden vertrekken in overleg.

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja hier ook. Ik merk vooral veel wantrouwen naar werkgevers. Ik heb dat nooit zo. Ik heb bij drie grote werkgevers gewerkt. Daar is alles behoorlijk procedureel en merk je dat leidinggevende "leunen" in de bedrijfsprocessen, zodat ze daar in elk geval niet ook over hoeven na te denken. Overal is dat goed gekomen:
- 2006, Uitzendkracht en na 6 maanden doorgegroeid en een contract bij bedrijf gekregen, 5 jaar gewekrt
- 2012, 1 jaar ter vervanging van iemand anders (jaarcontract). Daarna structurele positie inevuld en na het 2e jaar vast contract. 5,5 jaar gewerkt
- 2017, 7 maanden contract met 1 maand proeftijd en na de 7 maanden een vaste aanstelling (huidig, 1,5 jaar ongeveer)

• Fidelity
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 12-01 22:14
@TLB91 ben nu wel benieuwd hoe het is afgelopen! Kun je een update geven in het topic? :)
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True