Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poljert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-09 16:38
In Windows via winrar
Ik begin even bij Windows. Want daar kan, wat ik wil, zonder enige problemen.

Ik maak met het programma winrar een archief aan, deze beveilig ik met een wachtwoord. En tevens kies ik er dan voor om ook de bestandsnamen van encryptie te voorzien.

Resultaat, het archief is alleen te openen met het wachtwoord. Het is ook niet mogelijk om te zien welke bestanden er in het archief zitten. Kortom; dichtgetimmerd. Goed.

Dan door naar Linux
Nu zit er in Linux Mint standaard een archive-manager. Waarmee je in de basis het zelfde kan doen als bijvoorbeeld winrar.

Echter kan ik daarmee geen .rar file aanmaken. Wel een lading andere mogelijkheden, maar geen .rar

Tevens is bij geen enkel type archief de mogelijkheid beschikbaar om ook de bestandsnamen van encryptie te voorzien. De optie staat er wel bij maar is in geen enkel geval te selecteren.

Hierdoor is het archief dus ook zonder wachtwoord in te zien, alleen zijn de individuele bestanden niet te openen. Dan word er om het wachtwoord gevraagd.

RAR gemaakt in Windows
Als ik een .rar file aanmaak in Windows, en voorzie van de nodige beveiliging zoals ik die wil en dit opsla, vervolgens dat zelfde bestand open op Linux dan word er wel direct een wachtwoord gevraagd, het archief opent dus echt niet zonder dat wachtwoord.

Dus de vraag is
Mijn vraag is dus uiteindelijk, hoe kan ik toch een archief maken met wachtwoord en encryptie van de bestandsnamen? Dat hoeft niet persé .rar te zijn.

Heb ik een extra plugin oid nodig? Ik heb al in de software manager zitten zoeken of ik nog een toevoeging kan vinden maar zonder resultaat.

Op dit moment is dit euvel nog de enige rede dat ik Windows wel eens op moet starten.

Bedankt alvast.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Wat dacht je van RAR installeren onder Linux?
https://www.rarlab.com/download.htm

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:44
apt-get install rar ?

https:/itsfoss.com/use-rar-ubuntu-linux/

[ Voor 54% gewijzigd door powerboat op 30-12-2018 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poljert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-09 16:38
Bedankt voor de reacties.

Ben er achter gekomen dat het wel degelijk kan bij een .7z archief. Schijnbaar heb ik dit eerder over het hoofd gezien.

Dus deze kwestie is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:03

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

De filosofie achter unix (en dus ook linux) is meer dat aparte taken door aparte programma's gedaan moeten worden. In standaard unix zijn er dus programma's die archieven in pakken (tar, om maar eens wat te noemen) en programma's die encryptie uitvoeren (pgp).

De gedachte daarachter is dat simpele programma's gemakkelijker foutvrij te houden zijn.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl