2e hands macbook air. Waar op letten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Voor mijn zoontje en mijn vrouw wil ik een tweedehands macbook kopen.

Ik denk aan een 13” air uit 2015. Die heb je voor <€500,-

Kan hij internet op en huiswerk maken.
Word en powerpoint.

Mijn vrouw kan mailen, en wat beginnen aan een website die ze in gedachte heeft.

Waar let ik op bij aanschaf? Uiteraard de basis. Toetsen, scherm, beschadigingen, specs vanuit ‘mijn mac controleren’.

Nog specifieke zaken?
In die prijsklasse is het afwegen wat het beste is. Ik neig naar meer intern geheugen ipv een grotere SSD. Dus 8GB ram met 128GB SSD ipv 4GB met 256SSD. Ik heb toch 1TB iCloud. En een Synology NAS thuis.

Beide zijn niet uitbreidbaar toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

readytoflow schreef op zondag 30 december 2018 @ 14:10:

In die prijsklasse is het afwegen wat het beste is. Ik neig naar meer intern geheugen ipv een grotere SSD. Dus 8GB ram met 128GB SSD ipv 4GB met 256SSD. Ik heb toch 1TB iCloud. En een Synology NAS thuis.

Beide zijn niet uitbreidbaar toch?
Werkgeheugen is niet uit te breiden, SSD kun je vervangen. Al zijn die SSD's erg duur en apple specifiek.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaïr.exe
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-09 15:49
Neemt jouw zoontje de Macbook naar school mee? Want als de Macbook enkel thuis op zijn bureau ligt, dan zou je kunnen overwegen om een oudere Macbook Pro (2011-2013) te nemen en zelf te upgraden.

Indien je echt enkel een Macbook Air wilt, zou je aan de hand van het serienummer via everymac de specificaties kunnen opzoeken. Liefst 8GB ram (4GB ram is echt niet genoeg anno 2018/2019), 128GB SSD is prima zat voor internet, word etc.

Zaken zoals het toetsenbord is of alle toetsen het doen en of de toetsenbordverlichting overal even fel is.
Scherm kun je controleren of de toetsen het scherm niet hebben bekrast (klein nadeel van zo'n plak ontwerp).

De wat nieuwere Macbooks hebben vaak erg weinig aansluitpunten wat betreft USB e.d., dus kijk dat ook even na. Niet dat hij straks maar 1 USB kan gebruiken en moet wisselen tussen muis en USB stick voor huiswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het is echt voor thuis maar ook om mee te nemen naar ons vakantiehuisje.

MBP is ook een optie. Maar ik denk dat een aantal modellen van <2013 gaan afvallen bij de volgende update. Vandaar dat ik 2015 zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaïr.exe
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-09 15:49
Je hebt ook refurb zaakjes waar je in ieder geval wat garantie krijgt. Heb je in ieder geval geen verrassingen zoals cola op je moederbord als je de Macbook gaat openen (sommige mensen....).

Kortom, aangezien het <500 euro gaat zijn, wat alsnog veel geld is, liever ergens aanschaffen waar je weet dat het goed zit.

[ Voor 25% gewijzigd door Jaïr.exe op 31-12-2018 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@readytoflow Het belangrijkste bij tweedehands modellen is de laadcycli.

Altijd even goed navragen op hoeveel deze staat, gemakkelijk terug te vinden via https://support.apple.com/nl-nl/HT201585 of met een tooltje als Coconut Battery.

Het mooie van de oudere modellen is dat er nog een (Micro)SD kaart in kan, dus qua opslaggeheugen kan je gemakkelijk 400GB bijprikken met bijvoorbeeld een Nifty Mini Drive.

8GB is inderdaad het beste, kan je nog zeker 5 jaar mee vooruit.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Pagina: 1