100% fan op Fujitsu Esprimo P700 E90+

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-06 20:03

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb een heel vaag probleem;

Ik was bezig met het opknappen van een oudere PC en zette hem aan.
Er moest nog een nieuwe ventilator voor aan de voorkant in.

Ik zette de PC aan zodat ik de fans al draaiend kon testen... (dom)
Eerst probeerde ik een Arctic F12 (PWM), deze werkte perfect (CPU-fan en de F12 zelf was heel erg stil!)

Ik had ook nog een oude Dell 120MM liggen (ietwat grotere, met kabels: wit-rood-zwart-blauw). Bij het aansluiten gebeurde er niks (fan ging niet aan, en hoorde volgensmij een klik bij de PSU). Sinds die test met de Dell fan staat de CPU en andere PWM-header nu altijd op 100%.

Kan die klik betekend hebben dat de PC in een soort beveiliging tegen over-voltage/spanning(?) ging?

Wat heb ik al geprobeerd?
- BIOS reset (2 minuten batterij eruit)
- BIOS naar defaults (in BIOS zelf dus)
- In de BIOS gekeken naar fan-control of iets dergelijks maar helaas niks kunnen vinden. Enkel iets van ''fan-control'' op enable/disable maar veranderde niks.
- Acoustic Management enable/disable maar veranderde niks.
- Via Speedfan gekeken, leverde niks op. Ook niet als ik de PWM-waardes verander.
- Gezocht op BIOS-updates maar helemaal niks kunnen vinden. Zie ook nergens in de BIOS een optie terug om de BIOS daadwerkelijk te flashen/updaten...

Lijkt net alsof er te veel stroom van de PSU afkomt ofzo... PSU heeft trouwens een proprietary PSU verbinding (15 pins) die alle stroom, dus PCI-e/SATA/CPU etc., levert.

Ik ben bang dat ik weer dingen moet gaan aanschaffen, zoals een ' nieuwe ' PSU of een low voltage adapter voor de fan(s).

Afbeeldingen van de Dell fan: https://imgur.com/a/Pj3ZZnl
Filmpje van het geluid: link

De PC: https://nl.hardware.info/...o-p700-e90+/specificaties
i5-2400
4GB DDR3 ram
280watt PSU

Ik hoor graag wat er nog te proberen valt... Ben ten einde raad.

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De Delta AFC1212DE werkt op een nogal hoog maximaal toerental (ca. 3900 rpm).

Is de fan in de video de Arctic F12 fan?

Je moet oppassen met het vervangen van onderdelen van het ene merk met onderdelen van het andere merk bij merkcomputers, omdat die vaak "priorietary" zijn, die zijn merk- en typeafhankelijk.

Het zou kunnen dat een iets andere bedrading een probleem heeft veroorzaakt. Of dat je de stekker hebt verwijderd of ingestoken in een draaiend systeem. Op een Fujitsu moederbord mag je nooit fan stekkers insteken of verwijderen als er de computer nog draait, dat kan een defect veroorzaken.

De Dell fan zou ik niet meer aansluiten. De Arctic fan kun je als het goed is aansluiten op twee posities op het moederbord: de cpu fan en system fan aansluitingen. Kijk eens wat er gebeurt als je de Arctic fan aansluit op beide posities (tussendoor de computer afsluiten!), terwijl de cpu fan niet is aangesloten. Zorg dat de computer niet langdurig in de BIOS blijft staan, want dan draait de processor voluit en dat is zonder ventilator minder goed.

Er is altijd wel een oplossing te vinden. Er zijn bijvoorbeeld 3-pin fans die op laag toerental draaien bij 12V, bijvoorbeeld 500 tot 900 rpm. Dat is de makkelijkste oplossing.

Een andere mogelijke oplossing is een splitter voor de PWM cpufanaansluiting naar 2 fans. Dan kun je twee fans op de cpu fan aansluiting plaatsen waardoor ze -als het goed is- gelijkmatig gaan draaien.

Bij een normale computer met molex stekker kun je bijvoorbeeld aansluiten op 5V en 12V, waardoor effectief 7V wordt gebruikt, dat vertraagt de fan. In jouw geval zou 5V waarschijnlijk nog beter zijn omdat de fan op maximale snelheid draait. Omdat je voeding 12V levert aan het moederbord moet je dan een plaats vinden waar je 5V kunt "aftappen". Bijvoorbeeld via een FDD (floppy disk drive) of SATA aansluiting.

Scherpe foto's van het moederbord zijn handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:58
Sowieso is het niet handig om apparaten op je moederbord er af te halen of er op aan te sluiten als de zooi draait. Dat geldt ook voor de psu overigens en niet alleen voor Fujitsu -moederborden.

De Dell is een zeer zware case fan. Op de foto kun je zien dat hij 12 volt 1.6A is, dat is dus bijna 20 watt.

De F12 doet 0,25A, minder dan 1/6 dus van de Dell: https://www.arctic.ac/eu_en/arctic-f12-pwm.html

Ik denk dat je de PWM-controller op je moederbord hebt opgeblazen door veel te veel stroom te trekken. Die dingen zijn gemaakt voor 0,5A. (tegenwoordig wat meer en heb je ook high output varianten voor waterkoeling etc.)

Dus ik denk dat het adapters (of zelf klussen) wordt naar 5 volt of 7 volt, of een regelbare weerstand voor andere voltages.

7 volt: https://www.bol.com/nl/p/...0-meter/9200000043763536/

combi 5 en 12 volt: https://www.onlinekabelsh...l-2x-5v-2x-12v-0-15-meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-06 20:03

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Topicstarter
@mrmrmr Meer foto's van het mobo: https://imgur.com/a/OokKxEz

@White Feather ik heb voor op dit moment deze adapters/kabels besteld: pricewatch: Noctua NA-SRC7 4Pin Low-Noise Adapter (set van 3)
Puur omdat ik die ook nodig heb voor een ander project :p

Ik denk dat ik inderdaad de PWM controller om zeep heb geholpen. Daarom zei ik al: dom.
Die Dell is inderdaad een 'heavy weight' in stroomverbruik maar ook zijn gewicht zelf, heb nog nooit zo'n fan gezien dus wou hem uitproberen...

Er is dus helaas geen molex in de pc aanwezig. Ook vind ik de 15 pin atx aansluiting erg vreemd, maar dit zie je wellicht vaker bij proprietary Mobo,'s. (Er zijn overigens soldeerpunten voor een 24 pin...)

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾