Wazig beeld op monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBear48
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-03 21:08
Goedendag,

Over dit probleem heb ik in 2016 ook al contact gehad op dit forum en toen leek het opgelost (beter) te zijn. Maar helaas nog niet. Daarom vraag ik nogmaals advies want ik ben geen 'kenner'.

Op advies van een mede Tweaker heb ik de driver van Windows 8, de NVIDIA 309.08, gedownload en geinstalleerd met, toen, een beter resultaat. De laatste tijd ben ik niet meer tevreden en zou graag beter beeld willen.

Ik heb een HP Compaq dc 7900 desktop wat draait op Windows 10 64 bits. Er zit 4 GB geheugen en een NVIDIA Geforce 7300 GT grafische kaart in. De monitor is een LG Flatron E2541.

Het punt is dat foto's, en zelfs tekst ondanks Clear Type, op deze computer wazig is, wil het niet overdrijven want ze zijn wel meer dan redelijk zichtbaar maar niet scherp, waar deze op mijn laptop, een Dell E 6410, prima zichtbaar zijn. De tekst op de Dell is ook haarscherp.

Ik heb veel (echt uren) op Google gezocht en diverse drivers van NVIDIA geprobeerd maar krijg steeds de melding 'kan geen compatible hardware vinden'.

Ergens las ik dat je ook de driver van de monitor opnieuw kunt installeren maar hier kan ik nergens een driver voor vinden.

Kan iemand mij vertellen of er een werkende driver voor de grafische kaart is? De 309.08 uitvoering gebruik ik nu maar ik kan nergens een andere vinden.

Of is het beter een andere grafische kaart te plaatsen.

Om het compleet te maken, ik ben geen fanatieke computeraar, alleen wat mailen en geen bijzonder fotowerk, dus een dure kaart is aan mij niet besteed. Maar ik wil wel graag de foto's, en tekst, scherp foto's zien.

Wie kan mij vertellen wat het beste is te doen.

Bij voorbaat mijn dank.

Groet, Jasper
...

...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Begin bij het begin: welke resolutie heeft je scherm? En wat heb je in Windows ingesteld? Als dat iets anders is dan de native resolutie van je scherm gaat het wazig zijn ja...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:05

Cheezus

Luiaard

En hoe sluit je het scherm aan, een vga kabel of digitaal (hdmi/dvi/display port)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:59
Er zijn geen W10 drivers voor een 7300GT! Misschien eens iets moderners gaan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-06 13:17

SeatRider

Hips don't lie

dion_b schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:38:
Begin bij het begin: welke resolutie heeft je scherm? En wat heb je in Windows ingesteld? Als dat iets anders is dan de native resolutie van je scherm gaat het wazig zijn ja...
Het scherm is 1920x1080 (pricewatch: LG E2541T-BN Zwart)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:55

nelizmastr

Goed wies kapot

Leuk, maar dat wil niet zeggen dat TS daar ook op draait en ook mist de aansluiting. FullHD via een oude VGA kabel op een 13 jaar oude low end videokaart die al niet werd geprezen voor beeldkwaliteit (dat was altijd ATI's kracht) gaat nooit in mooi beeld resulteren.

Wat TS nodig heeft is een digitale aansluiting en een moderne videokaart die nog driver ondersteuning heeft. Al is het een GT710. Als het dan nog vaag is, dan zijn er drie opties:

1. Verkeerde resolutie
2. Beeldscherm slecht
3. Tijd voor een afspraak bij de opticien :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Verschil in scherpte tussen laptop en monitor is ook (deels) te verklaren door het verschil in DPI: 120 vs 88.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBear48
Dank voor jullie reacties.

Mijn antwoorden:

Beeldscherm staat op 1920 x 1080 (aanbevolen)

Aansluiting is DVI

En voor Nelizmastr, daarom ook mijn optie voor een andere kaart. Gelet mijn bezigheden op de pc hoeft dit geen professionele (lees dure) te zijn.

Ik wil even benadrukken dat het niet echt wazig is, maar ook niet scherp.

Graag wederom jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Je hebt de monitor dus digitaal aangesloten en ingesteld op de native resolutie. Dat zou gewoon goed moeten zijn, ook met een oude videokaart.
Heb je al eens de monitor gereset om te kijken of hier niet één of andere instelling voor vreemd beeld zorgt?
Heb je de mogelijkheid om een ander scherm aan te sluiten om uit te sluiten of het aan de videokaart of de monitor ligt?

Als je toch een andere kaart wil proberen zou ik 2e hands bijvoorbeeld zoiets halen: V&A aangeboden: 5x Sapphire HD 5570 1GB GDDR3 PCI-e low-profile
Het low-end segment is tegenwoordig praktisch niet bestaand (geïntegreerde GPU's van de processor hebben deze markt overbodig gemaakt) waardoor deze kaarten nieuw allemaal relatief duur voor wat je er voor krijgt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBear48
Iedereen de beste wensen voor 2019,

Gisteren druk met oliebollen en appelflappen bakken voor de familie maar vandaag weer bezig geweest met het beeld.

Een scherm van 19 inch aangesloten maar geen verschil. Nu was dit een tv scherm met PC aansluiting.

Ik heb de geavanceerde instellingen gewijzigd van beste prestaties naar beste weergave.

Ook de beeldkwaliteit op 'kwaliteit'(en niet op 3D gezet).

De contacten van zowel de kaart als de kabelaansluitingen gereinigd met contactspray (doe ik ook met de aansluiting van mijn caravan op mijn auto).

Het lijkt iets beter maar niet optimaal.

Je kunt nu eenmaal geen Ferrari rijden voor het geld van een Fiat 500!

Ik denk om het echt 100 %.optimaal te krijgen er een andere monitor en grafische kaart nodig zijn. Maar dan heb je het over honderden euro's en gelet op wat ik er mee doe weggegooid geld.

.Dank voor jullie meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:59
BigBear48 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 17:36:
Maar dan heb je het over honderden euro's en gelet op wat ik er mee doe weggegooid geld.
Een fractie daarvan pricewatch: Asus GeForce GT 710 1GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBear48
Hoe zeker geeft dit perfect beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Die kaart geeft voor jouw toepassing zeker perfect beeld. Dat doet elke kaart namelijk en zou jouw oude kaart eigenlijk ook moeten doen.

De tijd van 'goede 2D-weergave' ligt ver achter ons (ok, VGA wordt nog steeds gebruikt maar zou je niet moeten willen..), als alles digitaal is moet het beeld gewoon scherp zijn.
Slecht beeld door een connector bestaat ook niet, je hebt goed beeld of geen beeld/digitale artifacts.

Is het beeld ook onscherp in het BIOS? Of als je een ander OS start van een USB-stick? Zo kun je een software issue nog uitsluiten.

Als het toch echt een defecte kaart is voldoet zoals gezegd elke kaart, de enige meerwaarde van een duurdere kaart merk je pas als je gaat 3D-gamen (of wat specifieke workloads hebt, niet relevant gezien je nu met een 7300 gt werkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBear48
Volgens mij werkt mijn huidige kaart op zich wel want toen ik het na VGA proberen weer op de kaart aangesloten had, had ik wel beeld.

Zou het ook nog uitmaken wat de monitor betreft? Deze heeft (maar) 88 dpi.

Als ik een betere monitor en een betere videokaart moet aanschaffen voor perfect beeld ben ik zo een paar honderd euro kwijt. Dat was wat ik eerder bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poljert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-06 08:22
Kun je eens en printscreens maken en toevoegen. Maar ook eens een foto maken van het scherm.

Een foto met het hele scherm in beeld. En een van dichterbij. Waarop duidelijk het 'wazige' te zien is.

Wellicht helpt dat bij de beoordeling van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03:47
Die monitor heeft ook een picture test, [settings] [advanged settings] [picture] [picture test]
is het daar ook wazig op?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBear48
Ik heb besloten dit, voor dit moment, verder te laten rusten want het heeft, voor mij, teveel voeten in de aarde. Ik dacht zelf dat het met een simpel iets op te lossen was.

Nogmaals wil ik benadrukken dat het beeld niet echt wazig is maar onscherp (of niet geheel scherp), ook qua tekst, zou een betere benaming zijn.

Tel er even bij dat ik nu ook nog eens zwaar de griep en dan is het voor nu even genoeg.

Iedereen zeer hartelijk dank voor het reageren en ik ga nog zeker eens kijken naar de diverse adviezen c.q. suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBear48
Ik heb het scherm gekalibreerd en wat aanpassingen aan de monitor gedaan en de tekst is nu echt zwart.

Foto's, vooral van internet, blijven toch wat korrelig maar valt mede te leven.

Nogmaals mijn hartelijk dank voor het meedenken _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-06 16:19
Waarschijnlijk is dat de coating van het scherm. Sommige mensen ervaren dit als korrelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBear48
Dank voor je reactie. Duidelijk.
Pagina: 1