Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-11 08:56
Ik sloot net mijn servertje op een verbruiks meter aan maar blijkbaar is toen de bequiet 300w voeding doorgefikt. Zelfs de groep klapte er op een gegeven moment uit.

Had nog een test voeding. Eerst gingen de fans nog draaien en bliepte de pc speaker nog ( foutcode piepjes)
maar nu is hij helemaal dood. Ander geheugen geprobeerd, maar ik heb niet een cpu of mobo op de plank liggen.

Is in jullie ervaring de cpu ook dood dan of alleen het mobo?
Overweging is om een 2e hands mobo te halen, met als risico dat de cpu toch stuk is en die ook vervangen moet worden of de kapotte cpu maakt ook dat mobo stuk..

Cpu Core i5 4570S (zuinige editie dus)
Asus h87-i plus (1150)

Beste antwoord (via sharkzor op 31-12-2018 05:26)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik sluit me aan bij Iva_Bigone - theoretisch kan de CPU ook beschadigd zijn, maar behoudens grof geweld of idioot out-of-spec activiteiten (wat nou koeler? O-) ) nooit zien gebeuren bij een CPU die op een moederbord gemonteerd is.

Bedenk dat die "CPU" 12V eerst door alle verschillende fases van de voedingsregeling van het moederbord heen moet. Pas als die allemaal overbelast opgeblazen zijn gaat de CPU er ook aan. Ik zou dat alleen verwachten als je zwarte schroeilijnen dwars erdoor ziet lopen :o

Maar goed, "onwaarschijnlijk" is allesbehalve onmogelijk. Het beste koop je 2e hands bij iemand bij wie je langs kunt gaan met je CPU (en RAM!) om te testen. Werkt het? Dan kopen. Zo niet... dan rekening houden met ook nieuwe CPU kopen.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:01

MsG

Forumzwerver

Welke foutcode krijg je? In het moederbord boekje of handleiding staat vaak duidelijk beschreven welke piepsoorten voor welke fout is.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
De keren dat ik een kapotte cpu heb meegemaakt zijn op 2 vingers te tellen ;)

Een keer zo'n beruchte AMD uit 200x waar de thermal protection niet van werkte (en ding dus doorfikte), en een keer een (niet-zo) handige kennis die de koeler van z'n pc zelf ging schoonmaken en bij het terugplaatsen van de CPU deze een kwartslag had gedraaid en met wat kracht tóch in het socket had gekregen :+

Bij kapotte voedingen en mobo's ben ik het (even afkloppen) nog niet tegengekomen dat de CPU ook het loodje legt.
Misschien een ad in V & A plaatsen om te vragen of je bij een tweaker in de buurt even wat mag testen?

• sharkzor
MsG schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:31:
Welke foutcode krijg je? In het moederbord boekje of handleiding staat vaak duidelijk beschreven welke piepsoorten voor welke fout is.
Lastig want hij piept niet meer en gaat ook niet meer aan. In mobo boekjes vind ik bijna nooit meer foutcodes terug. Bij asus ook niet Ding heeft helaas ook geen code display.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:35
Iva_Bigone schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:35:

Bij kapotte voedingen en mobo's ben ik het (even afkloppen) nog niet tegengekomen dat de CPU ook het loodje legt.
Idem.

• sharkzor
Nee ik ook niet. Maar omdat nu duidelijk de voeding het probleem was en er ook een 4pins naar de cpu gaat sluit ik het niet uit.
Doorgefikte voeding die de rest meeneemt heb ik zelf nooit gehad, maar iemand anders misschien wel

Acties:
  • Beste antwoord

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik sluit me aan bij Iva_Bigone - theoretisch kan de CPU ook beschadigd zijn, maar behoudens grof geweld of idioot out-of-spec activiteiten (wat nou koeler? O-) ) nooit zien gebeuren bij een CPU die op een moederbord gemonteerd is.

Bedenk dat die "CPU" 12V eerst door alle verschillende fases van de voedingsregeling van het moederbord heen moet. Pas als die allemaal overbelast opgeblazen zijn gaat de CPU er ook aan. Ik zou dat alleen verwachten als je zwarte schroeilijnen dwars erdoor ziet lopen :o

Maar goed, "onwaarschijnlijk" is allesbehalve onmogelijk. Het beste koop je 2e hands bij iemand bij wie je langs kunt gaan met je CPU (en RAM!) om te testen. Werkt het? Dan kopen. Zo niet... dan rekening houden met ook nieuwe CPU kopen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Iva_Bigone schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:35:
De keren dat ik een kapotte cpu heb meegemaakt zijn op 2 vingers te tellen ;)

Een keer zo'n beruchte AMD uit 200x waar de thermal protection niet van werkte (en ding dus doorfikte), en een keer een (niet-zo) handige kennis die de koeler van z'n pc zelf ging schoonmaken en bij het terugplaatsen van de CPU deze een kwartslag had gedraaid en met wat kracht tóch in het socket had gekregen :+
De gouden regel van PC's assembleren, als het niet lukt zonder veel kracht te zetten dan doe je het verkeerd. _O-
Begrijp het niet verkeerd, ik lach hem niet uit, dit kan ieder van ons overkomen wanneer we ermee beginnen.

Anyway, als er iets mis ging met de voeding dan lijkt het mij mogelijk dat een CPU defect geraakt, als het ineens een veel te hoge spanning of stroomsterkte via het moederbord krijgt...
Inderdaad afhankelijk van de VRM's op je moederbord.

• sharkzor
Overigens piept hij nu weer. 1lang 5 kort. Waarbij tussen de 4 en 5e nog iets meer tijd zat. Raar, die kan ik niet vinden

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

sharkzor schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:59:
Nee ik ook niet. Maar omdat nu duidelijk de voeding het probleem was en er ook een 4pins naar de cpu gaat sluit ik het niet uit.
Doorgefikte voeding die de rest meeneemt heb ik zelf nooit gehad, maar iemand anders misschien wel
Ik wel, als in: nadat hij de geest gegeven had begon het moederbord kuren te krijgen. Echt random vage dingen, ene keer vielen de usb poorten uit, andere keer werden bepaalde schijven niet gevonden, dan weer random vastlopers.
CPU die 'meeging' zelf ook nooit meegemaakt.
sharkzor schreef op zondag 30 december 2018 @ 15:57:
Overigens piept hij nu weer. 1lang 5 kort. Waarbij tussen de 4 en 5e nog iets meer tijd zat. Raar, die kan ik niet vinden
Ja precies dat soort vage dingen dus. :P

Je zult echt component voor component moeten checken, bijv. op een ander systeem en dan uitgaan van bijv. een betrouwbare voeding (aka: iets waarvan je zeker weet dat het goed is).
Ik gooide het toen al op de voeding, maar met een nieuwe voeding kwamen dezelfde kuren gewoon terug.
Dus alles uit elkaar en de componenten in een 'known good' systeem getest.
Uiteindelijk bleef alleen het mobo over. Vermoeden daarvan kun je al snel hebben, 100% zekerheid echter niet vanwege de complexiteit van die dingen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Moederbord en voeding vervangen en niet verder klooien

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• sharkzor
nog even een update voor wie dit topic via de search tegenkomt:
ik kon toch een systeem regelen waar ik de cpu en mem even in kon testen.
Inderdaad alleen het mobo en psu is kapot :Y)
Pagina: 1