Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowChef
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 20:45
Hallo allen,

Ik zit een beetje in dubio over de aankoop van een nieuwe videokaart. Ik heb net recent een 144hz freesync monitor aangeschaft en het eerste wat in mij opkwam is het kopen van een vega64 videokaart. Een vriend van mij heeft een vega64 aangeschaft deze week maar bleek nogal luid te zijn en niet altijd te presteren naar behoren ( hij heeft hem getweakt totdat alles wel werkte ). Echter voor hetzelfde budget kan ik ook de RTX 2070 kopen.

Ik game met deze componenten (PUBG / Destiny 2/ Rocket league ) en af en toe battlefield of COD.

Mijn vraag is dus, ga ik voor een vega64 of voor de RTX2070, kies ik dus voor freesync ondersteuning of een betere GPU. Mijn budget zit dus ook tussen de 400-550 in.

Mijn huidige componenten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 182,-€ 182,-
1ASRock Fatal1ty B85 Killer€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 0,-€ 0,-
1WD Green HDD, 3TB€ 104,89€ 104,89
1MSI Optix MAG27CQ Rood, Zwart€ 399,-€ 399,-
1Cooler Master MasterWatt Lite 500W€ 39,91€ 39,91
1Samsung 840 EVO 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 725,80

Vergelijking videokaarten:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/942335;1256287/

https://gpu.userbenchmark...AMD-RX-Vega-64/4029vs3933

Volgens de benchmarks zou de 2070 beter moeten zijn en met de RTX implementatie wellicht wat toekomst bestendiger, daarnaast is de 2070 energiezuiniger en de reviews tot nu toe erg goed. De Vega 64 kaart zijn nogal wat slechte reviews maar met getweak kan je deze goed werkend krijgen. Daarnaast natuurlijk de freesync combinatie. Nu lees ik dat dit voor de een heel veel uit maakt en de ander het nut van freesync niet merkt. Als je al 100+FPS hebt verwacht ik gevoelsmatig ook niet veel verschil met freesync aan of uit. Wellicht wel met lagere FPS?

Hoe dan ook, net zoals ieder van jullie wil ik mijn geld in 1 keer goed uitgeven dus ben benieuwd naar jullie ervaring.

Gr.

Johan

Edit: Extra images via rivatuner waar ligt de bottleneck CPU of GPU

*Rocket league max settings
https://imgur.com/gNrXfOp
https://imgur.com/wpcsubU

GPU is duidelijk de bottleneck hier hoewel FPS hier al 100-140 is ( wel vaak schommelingen niet stabiel )

*Pubg low/medium settings
https://imgur.com/hYJRSos
https://imgur.com/lcFoA5Y

GPU is iets meer de bottleneck dan CPU hoewel het soms niet veel scheelt. Pubg staat er natuurlijk niet om bekend stabiele frames te geven.

*Assassins creed odyssey medium settings

Screenshot kwijt, maar zowel CPU als GPU aan de 100% load ook in low settings. 40-60 FPS neigt vaak naar 40. Speelt gek genoeg wel prima.

Wil nog BF1 testen morgen.

[ Voor 13% gewijzigd door FlowChef op 08-01-2019 20:47 . Reden: Toevoegingen, voeding toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Moeilijk te zeggen, ik merk er niets van op 144hz zonder freesync, maar er zijn mensen die er alles van merken en zich dood ergeren. Alle reacties die je gaat krijgen zullen eigenlijk allemaal user preference zijn, mijn tip is dan ook: ga bij iemand kijken.

Als je niets merkt zou ik voor de 2070 gaan, gewoon meer kracht. Dat RTX verhaal geloof ik allemaal wel, maar voor mij is het eigenlijk het zelfde als de Physx gimmick, wat eigenlijk toen die tijd ook maar weinig mensen boeide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowChef
RedHat schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:36:
Moeilijk te zeggen, ik merk er niets van op 144hz zonder freesync, maar er zijn mensen die er alles van merken en zich dood ergeren. Alle reacties die je gaat krijgen zullen eigenlijk allemaal user preference zijn, mijn tip is dan ook: ga bij iemand kijken.

Als je niets merkt zou ik voor de 2070 gaan, gewoon meer kracht. Dat RTX verhaal geloof ik allemaal wel, maar voor mij is het eigenlijk het zelfde als de Physx gimmick, wat eigenlijk toen die tijd ook maar weinig mensen boeide.
True RTX zal nog wel lang een gimmick zijn. Ik ga dan liever voor kracht. Ik ben benieuwd of iemand zegt dat freesync beter is dan een betere kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:13
Reken maar op een flinke cpu bottlekneck met een Vega 64 of RTX 2070.

Welk merk en type voeding heb je want ook dat is een dingetje, zeker icm de Vega.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowChef
Uszka schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:23:
Reken maar op een flinke cpu bottlekneck met een Vega 64 of RTX 2070.

Welk merk en type voeding heb je want ook dat is een dingetje, zeker icm de Vega.
CPU, moederbord en ram zal daarna aan de beurt zijn dat is zeker waar. Zeer waarschijnlijk een AMD build tzt. Toch denk ik met een upgrade van de gpu alvast winst te halen in framerate. Maar zal ik voor freesync gaan of niet, er komen nieuwe kaarten nog voor AMD is het handiger te wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:13
Er komen volgend jaar nieuwe kaarten van AMD in 2019. Dat zou het wachten waard kunnen zijn en alles in één keer te vervangen.

Maar eh...welke voeding heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:42
Wat al gezegd is,cpu zal een zware bottleneck worden met die kaart op 144hz.

Grappig genoeg zou ik in dit geval eerder de cpu upgraden als de gpu.
Omdat de kans erg groot is dat je met de huidige cpu fps drops of lage fps gaat hebben,je zal zeker niet de fps halen die je in die benchmarks ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowChef
freaky35 schreef op zondag 30 december 2018 @ 17:25:
Wat al gezegd is,cpu zal een zware bottleneck worden met die kaart op 144hz.

Grappig genoeg zou ik in dit geval eerder de cpu upgraden als de gpu.
Omdat de kans erg groot is dat je met de huidige cpu fps drops of lage fps gaat hebben,je zal zeker niet de fps halen die je in die benchmarks ziet.
Ok interessant, ik heb nu een GTX 970 en haal bij sommige games wel ruim 100-150 FPS, zoals League of legends/ rocket league. Destiny meestal 60. Zal dat met een betere kaart niet verbeteren? Wellicht dat het dan inderdaad beter is om de andere onderdelen nu aan te pakken.

@Uszka weet ik zo niet, zal ik over 2 dagen de pc even voor moeten losmaken. Voor de vega weet ik wel zeker dat een nieuwe voeding noodzakelijk is.

Edit: ik heb de voeding toegevoegd.

Is er iemand die mij meer raad kan geven over de upgrade van een videokaart? Of zal een CPU upgrade zoals Uszka voorsteld eerst noodzakelijker zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door FlowChef op 01-01-2019 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowChef
Gezien de laatste ontwikkelingen (nieuws: Nvidia ondersteunt vanaf 15 januari Adaptive Sync - update) is het kiezen voor een VEGA 64 voor de free sync niet meer een grote pluspunt. De RTX 2070 heeft voornamelijk nu mijn voorkeur vanwege de iets betere specs. Ik twijfel nog of ik wacht op de nieuwe AMD kaarten.

Tenzij iemand nog een toevoeging heeft kan dit topic op slot.

Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-09 09:23
FlowChef schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:57:
Hallo allen,

Ik zit een beetje in dubio over de aankoop van een nieuwe videokaart. Ik heb net recent een 144hz freesync monitor aangeschaft en het eerste wat in mij opkwam is het kopen van een vega64 videokaart. Een vriend van mij heeft een vega64 aangeschaft deze week maar bleek nogal luid te zijn en niet altijd te presteren naar behoren ( hij heeft hem getweakt totdat alles wel werkte ). Echter voor hetzelfde budget kan ik ook de RTX 2070 kopen.

Ik game met deze componenten (PUBG / Destiny 2/ Rocket league ) en af en toe battlefield of COD.

Mijn vraag is dus, ga ik voor een vega64 of voor de RTX2070, kies ik dus voor freesync ondersteuning of een betere GPU. Mijn budget zit dus ook tussen de 400-550 in.

Mijn huidige componenten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 182,-€ 182,-
1ASRock Fatal1ty B85 Killer€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 0,-€ 0,-
1WD Green HDD, 3TB€ 104,89€ 104,89
1MSI Optix MAG27CQ Rood, Zwart€ 399,-€ 399,-
1Cooler Master MasterWatt Lite 500W€ 39,91€ 39,91
1Samsung 840 EVO 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 725,80

Vergelijking videokaarten:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/942335;1256287/

https://gpu.userbenchmark...AMD-RX-Vega-64/4029vs3933

Volgens de benchmarks zou de 2070 beter moeten zijn en met de RTX implementatie wellicht wat toekomst bestendiger, daarnaast is de 2070 energiezuiniger en de reviews tot nu toe erg goed. De Vega 64 kaart zijn nogal wat slechte reviews maar met getweak kan je deze goed werkend krijgen. Daarnaast natuurlijk de freesync combinatie. Nu lees ik dat dit voor de een heel veel uit maakt en de ander het nut van freesync niet merkt. Als je al 100+FPS hebt verwacht ik gevoelsmatig ook niet veel verschil met freesync aan of uit. Wellicht wel met lagere FPS?

Hoe dan ook, net zoals ieder van jullie wil ik mijn geld in 1 keer goed uitgeven dus ben benieuwd naar jullie ervaring.

Gr.

Johan
Ik heb een 144hz monitor en draai met mijn 1080ti gemiddeld 125-144 fps. In BF5 nog geen enkele keer last gehad van tearing of andere zaken waar ik een Sync (Free of G) voor nodig zou hebben.

Op welke resolutie speel je? Want met een 2070 OF Vega64 zal het je niet lukken om met jouw i5 op 1440p en Ultra boven de 100fps uit te komen bij een game als BF5 en PUBG. OP 1080p en alles op low heb je weer meer kans.

Als je rond de 70 FPS zit, dan ga je weer wel veel baat hebben bij een Freesync oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
FlowChef schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 08:37:
Gezien de laatste ontwikkelingen (nieuws: Nvidia ondersteunt vanaf 15 januari Adaptive Sync - update) is het kiezen voor een VEGA 64 voor de free sync niet meer een grote pluspunt. De RTX 2070 heeft voornamelijk nu mijn voorkeur vanwege de iets betere specs. Ik twijfel nog of ik wacht op de nieuwe AMD kaarten.

Tenzij iemand nog een toevoeging heeft kan dit topic op slot.

Bedankt.
Nou dan heb ik nog een toevoeging:
Morgen (woensdag), rond 18:00 begint AMD haar presentatie op CES'19 met *mogelijk* ook de aankondiging van Navi/Vega2, misschien dat éne dagje nog even afwachten voor je besluitvorming.

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Draai anders eerst eens Rivatuner (onderdeel van de app Afterburner) om er zo achter te komen wat op dit moment precies jouw bottleneck is; de CPU of de GPU. Als je jouw CPU op 100% ziet en jouw GPU op 65%, dan haal je geen winst met een nieuwe GPU, maar met een nieuwe CPU.

En andersom ook; Als jouw GPU op 100% zit en jouw CPU op 75%, dan weet je dat je meer hebt aan een GPU upgrade.

Maar om eerlijk te zijn denk ik dat degene hierboven gelijk hebben. Een CPU/mobo/ram upgrade gaat je veel meer brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowChef
StealthyPeanut schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 09:22:
Draai anders eerst eens Rivatuner (onderdeel van de app Afterburner) om er zo achter te komen wat op dit moment precies jouw bottleneck is; de CPU of de GPU. Als je jouw CPU op 100% ziet en jouw GPU op 65%, dan haal je geen winst met een nieuwe GPU, maar met een nieuwe CPU.

En andersom ook; Als jouw GPU op 100% zit en jouw CPU op 75%, dan weet je dat je meer hebt aan een GPU upgrade.

Maar om eerlijk te zijn denk ik dat degene hierboven gelijk hebben. Een CPU/mobo/ram upgrade gaat je veel meer brengen.
Zal ik vanavond direct even doen, post hier wel het resultaat.
zion schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 09:04:
[...]

Nou dan heb ik nog een toevoeging:
Morgen (woensdag), rond 18:00 begint AMD haar presentatie op CES'19 met *mogelijk* ook de aankondiging van Navi/Vega2, misschien dat éne dagje nog even afwachten voor je besluitvorming.
Dat lijkt mij zeer handig om te doen ja! Bedankt voor de tip, las net over MSI RTX verhaal op CES19
StealthyPeanut schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 08:56:
[...]

Ik heb een 144hz monitor en draai met mijn 1080ti gemiddeld 125-144 fps. In BF5 nog geen enkele keer last gehad van tearing of andere zaken waar ik een Sync (Free of G) voor nodig zou hebben.

Op welke resolutie speel je? Want met een 2070 OF Vega64 zal het je niet lukken om met jouw i5 op 1440p en Ultra boven de 100fps uit te komen bij een game als BF5 en PUBG. OP 1080p en alles op low heb je weer meer kans.

Als je rond de 70 FPS zit, dan ga je weer wel veel baat hebben bij een Freesync oplossing.
Ik heb een 2k scherm 1440P. Tearing is iets waar ik dus van af wil. En of free sync nu wel of niet zoveel voordeel heeft maakt mij niet uit. Maar het scheelt natuurlijk wel als het werkt! Daarbij hoef ik zeker niet op Ultra (nog) te spelen. Zolang ik op medium stabiel speel op 60 FPS zou het al fijn zijn voor nu. Ik probeer ook nu puur te kijken waar ik eerst moet upgraden en waar ik dus het meeste profijt kan halen. Ik las op Hardware.info dat een GPU upgrade meer uit maakt dan een CPU. Maar dat ligt natuurlijk totaal aan je oude GPU tenopzichte van je nieuwe GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
FlowChef schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:45:
Ik heb een 2k scherm 1440P. Tearing is iets waar ik dus van af wil. En of free sync nu wel of niet zoveel voordeel heeft maakt mij niet uit. Maar het scheelt natuurlijk wel als het werkt! Daarbij hoef ik zeker niet op Ultra (nog) te spelen. Zolang ik op medium stabiel speel op 60 FPS zou het al fijn zijn voor nu. Ik probeer ook nu puur te kijken waar ik eerst moet upgraden en waar ik dus het meeste profijt kan halen. Ik las op Hardware.info dat een GPU upgrade meer uit maakt dan een CPU. Maar dat ligt natuurlijk totaal aan je oude GPU tenopzichte van je nieuwe GPU.
Ik draai op mijn oude set thuis (ook I5-4460/16GB/970GTX) 2560*1080@60Hz en in (ondertussen wel wat gedateerde) spellen als TW3/DA:I altijd mijn 970GTX op 100% en niet mijn CPU (60-70%), maar recentere spellen zijn misschien iets beter geoptimaliseerd voor meer kernen, dus dan zou evt. je CPU de bottleneck kunnen vormen.

Ik *denk* dus dat eerst je GPU upgraden het meest logische pad is, maar het maakt niet uit, het zit zo dicht bij elkaar dat sowieso het onderdeel wat je als laatst vervangt direct de bottleneck word zodra je het eerste onderdeel upgraded. (Daarom destijds trouwens ook expres voor die combo gegaan (I5-4460 icm 970GTX was ultieme gebalanceerde bang-for-buck combo).

[ Voor 4% gewijzigd door zion op 08-01-2019 11:00 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowChef
zion schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:58:
[...]

Ik draai op mijn oude set thuis (ook I5-4460/16GB/970GTX) 2560*1080@60Hz en in (ondertussen wel wat gedateerde) spellen als TW3/DA:I altijd mijn 970GTX op 100% en niet mijn CPU (60-70%), maar recentere spellen zijn misschien iets beter geoptimaliseerd voor meer kernen, dus dan zou evt. je CPU de bottleneck kunnen vormen.

Ik *denk* dus dat eerst je GPU upgraden het meest logische pad is, maar het maakt niet uit, het zit zo dicht bij elkaar dat sowieso het onderdeel wat je als laatst vervangt direct de bottleneck word zodra je het eerste onderdeel upgraded. (Daarom destijds trouwens ook expres voor die combo gegaan (I5-4460 icm 970GTX was ultieme gebalanceerde bang-for-buck combo).
Precies dat. En, met een 2560*1440p plus gpu vraag voor grotere games lijkt mij de gpu vervangen ook meest logische. Toch zal ik vanavond eerst even kijken waar de bottleneck precies zit. Bedankt tot dusver!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowChef
aanvullingen in mijn eerste bericht voor rivatuner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Ziet er inderdaad uit dat een GPU upgrade je meer gaat helpen.

Dan zou ik echt kijken of je ergens Freesync in de praktijk kunt gaan testen. Het maakt echt een wereld van verschil bij een framerate van 40-80. Kijk wel dat je een monitor neemt met Freesync 2 ivm de range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-09 17:25

Pykow

Angelo OTR

FlowChef schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:45:
[...]

Zal ik vanavond direct even doen, post hier wel het resultaat.

[...]

Dat lijkt mij zeer handig om te doen ja! Bedankt voor de tip, las net over MSI RTX verhaal op CES19

[...]

Battlefield gebruikt veel CPU en dus zal je merken dat niet alleen een GPU upgrade helpt, maar zeker ook een CPU upgrade.
Toch zou ik zelf ook eerst naar een GPU kijken, want het geeft sowieso altijd een winst op in framerates.

Tearing krijg je wanneer je kaart meer frames leverd, dan dat je scherm aankan.
andersom is het stutter.
met een 144hz monitor zit je dus goed.
Ik heb zelf een 144hz monitor met gsync, maar kan nog niet zeggen of het zijn geld waard was.
Ik haal niet altijd 144FPS (vaak 120 gemiddeld) en het is allemaal vloeiend.
Sterker nog zet ik alles op ultra en haal ik 70FPS dan is het ook vloeiend.

Volgens mij werkt freesync en gsync pas wanneer je ONDER 60 fps komt?
correct me if im wrong.

Angelo NL / Global Cargo VTC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:30

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Pykow schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:39:
Tearing krijg je wanneer je kaart meer frames leverd, dan dat je scherm aankan.
andersom is het stutter.
Nee, tearing krijgt je wanneer er geen sync is tussen je videokaart en je monitor, waardoor je videokaart halverwege de weergave van een frame alweer een nieuwe frame naar je monitor stuurt. Dat kan bij elke framerate en elke verversingfrequentie voorkomen. Stutter is weer wat anders.
Volgens mij werkt freesync en gsync pas wanneer je ONDER 60 fps komt?
correct me if im wrong.
Beide werken in een bandbreedte. Doorgaans vanaf iets van 20 a 30 fps (verschilt per schermtype), tot aan de verversingsfrequentie van de monitor.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Bart ® schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:47:
[...]
Nee, tearing krijgt je wanneer er geen sync is tussen je videokaart en je monitor, waardoor je videokaart halverwege de weergave van een frame alweer een nieuwe frame naar je monitor stuurt. Dat kan bij elke framerate en elke verversingfrequentie voorkomen. Stutter is weer wat anders.
Klopt. Maar hoe komt het eigenlijk dat ik op 125FPS met 144HZ scherm totaal geen last heb van tearing, maar met mijn RX580 dit wel had op een 75HZ scherm op 65FPS. Hier zette ik dan freesync aan, maar probeer de materie wat te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:30

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

StealthyPeanut schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:02:
[...]

Klopt. Maar hoe komt het eigenlijk dat ik op 125FPS met 144HZ scherm totaal geen last heb van tearing, maar met mijn RX580 dit wel had op een 75HZ scherm op 65FPS. Hier zette ik dan freesync aan, maar probeer de materie wat te begrijpen.
Als de framerate hoger wordt, is het verschil in beeld tussen twee frames kleiner. De tear is er nog wel, maar (veel) minder zichtbaar.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowChef
Het is een feit dat beiden geüpgraded moet worden, ik denk momenteel dat een GPU vervangen mij iets meer helpt hoewel pas echt werkt als de CPU erbij vervangen wordt. GPU dus, en gezien het freesync verhaal met nvidia ga ik voor de RTX 2070. Vega64 werd snel warm en maakt veel geluid (hoewel met undervolt dat wel deels op te lossen is). Ik heb me veel ingelezen op de RTX 2070 veelal via tweakers zelf linkje. Dit valt allemaal nog binnen budget. Een tweedehands ben ik absoluut geen fan van dus een 1080ti valt af.
StealthyPeanut schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:38:
Ziet er inderdaad uit dat een GPU upgrade je meer gaat helpen.

Dan zou ik echt kijken of je ergens Freesync in de praktijk kunt gaan testen. Het maakt echt een wereld van verschil bij een framerate van 40-80. Kijk wel dat je een monitor neemt met Freesync 2 ivm de range.
Freesync zou halverwege januari ondersteund worden middels een driver update voor nvidia kaarten. Dan pas zou ik het echt kunnen testen. Maar zover ik heb verstaan is dat inderdaad voor de lagere framerates een stuk beter om free sync te hebben.

[ Voor 34% gewijzigd door FlowChef op 09-01-2019 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowChef
Extra: Sinds de CES is de radeon VII aangekondigd, maar deze zal rond de 700 dollar verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiVM
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 04-08 20:02
Freesync en G-sync uitleg
Wat Freesync en G-sync doen is het syncroniseren van de monitor met de gpu, eigenlijk een soort variabele refresh rate. Het gaat er dus voor zorgen dat de monitor pas een nieuw frame gaat laten zien wanneer die nieuwe frame ook werkelijk volledig klaar is om getoond te worden. Ook, als je dus een 144Hz scherm hebt en je hebt 120fps, dan gaat je scherm zich aanpassen naar 120Hz, en dit voor elke frame.

Als je bv. 150 fps zou halen, maar een 60Hz of 144Hz scherm, dan zou je tearing hebben omdat frame A nog op het scherm staat terwijl frame B nog aan het verwerken is en stilaan op het scherm komt, waardoor een deel van je scherm frame A laat zien en een ander deel frame B, wat voor het gescheurde effect zorgt. Dit kan opgelost worden door V-sync (ik dacht dat Freesync en G-Sync dit ook deden, maar blijkbaar niet. Iemand met meer info hierover?). V-Sync gaat dus eigenlijk het aantal frames dat de GPU mag renderen per seconden maximaliseren door het gelijk te stellen aan de refresh rate van de monitor. V-sync heeft iedereen, echter is dit veel trager en is er dus een hogere input lag, wat niet interessant is als je first person shooters speelt.

Om het beste van beide te hebben (ongeveer toch) kan je het volgende doen (nVidia gebruikers; geen idee of hetzelfde bestaat voor AMD):
Ook niet iedereen is er fan van, maar je zou dus G-Sync kunnen aanzetten en daarnaast nog een programma gebruiken zoals "NVIDIA Inspector" wat de mogelijkheid heeft om het aantal frames dat de GPU mag renderen per seconden te maximaliseren. Als je bv. een scherm hebt met een refresh rate van 144Hz kan je het aantal frames dat de GPU mag renderen per seconden maximaliseren op 144 frames, hierdoor zou de GPU nooit meer frames mogen en kunnen maken dan dat je scherm er kan tonen en dus nooit problemen hebben, maar tegelijk toch "profiteren" van G-Sync en de variabele refresh rate.

Sorry als er enkele fouten in staan. Dit is toch hoe ik het allemaal begrijp. Ook heb ik stukjes herschreven wat ook voor fouten in de tekst kan zorgen. Fouten mag je me altijd melden.
Pagina: 1