Warmte terug win installatie, bestaande bouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-05 23:29
Ik wil graag mijn jaren 70 woning langzaamaan verduurzamen en geschikt maken voor wellicht een warmtepomp. Één van de onderdelen op mijn lijstje is dan ventilatie dmv een warmte terug win systeem. Nu heb ik geluk dat ik een aantal ruimtes redelijk maken kan benaderen omdat daar vanwege een oude keuken en badkamer zo'n metalen buis doorheen heeft gelopen. Ik kan dus mijn woonkamer makkelijk benaderen naar 1 punt.
Ook kan ik via de oude badkamer gemakkelijk aftakken naar de twee grote slaapkamers.
De badkamer en de centrale hal zijn wat lastiger, op het hoogste punt is een luchtafvoer te vinden naar een tweede schoorsteen maar die kan ik niet zomaar aansluiten op de buis die de woonkamer etc aandoet.
Ook vindt ik het niet erg om een paar ruimtes te blijven ventileren dmv de oude manier.

Heeft er iemand ervaring met het aanleggen van een dergelijk energiezuinig systeem en wellicht tips voor mij?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:34
Ik vind het veelzeggend dat hier nog geen reactie op is geplaatst.
Ook ik heb pasgeleden een jaren-70 huis gekocht en ben langzaamaan het huis geschikt aan het maken voor de noodgedwongen gasloze toekomst. In mijn huis is het aanbrengen van zolder- en spouwmuurisolatie als eerste aan de orde, zo ver als TS ben ik nog lang niet. Ik heb wel al eens wat nagedacht en gelezen over ventilatie met WTW, maar dat meteen op de langste baan geschoven die ik kon vinden.
Maar goed, volgens mij is het met de bestaande techniek bijna ondoenlijk om een bestaand huis dat niet van onder tot boven gestript en opnieuw opgebouwd worden zo diepgaand te verduurzamen.het gebrek aan reacties toont aan dat zich blijkbaar ook nog niemand hieraan heeft gewaagd!

[ Voor 6% gewijzigd door Patrick_6369 op 04-01-2019 15:03 ]

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Gebruik de afgezogen lucht voor de warmtepompboiler. Warm tapwater en wtw in één.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:40

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben er ook naar aan het kijken geweest voor mijn woning ( bouwjaar 1978 ). De afvoeren zijn nog wel te doen via de keuken, toilet en badkamer. Grote nachtmerrie zijn de aanvoerleidingen, naar je woonkamer, en alle slaapkamers.

En de WTW units zijn ook best fors, die moet je wel kwijt kunnen. Ik heb een mal gemaakt met karton en kwam tot de conclusie dat de WTW unit alleen zou kunnen passen als de CV ketel er uit zou gaan.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:57
Ik heb dit achteraf ingebouwd, was een upgrade van ventilatiesysteem C naar D. De luchtafvoeren lagen al goed vanwege het oude ventilatiesysteem (alleen vervangen door het hybalans systeem). De aanvoeren aanleggen was niet zo gemakkelijk: Ik kon gelukkig vanuit de zolder naar de slaapkamers (betonboring), en de woonkamer heb ik vanuit een hoek van een van de slaapkamers kunnen doen en dat dan afgetimmerd met wat MDF.
WTW unit staat op zolder, heb ik wel half moeten demonteren om hem via het zolderluik op zolder te krijgen.
De werken hebben zo een paar maanden geduurd.

Ik ben wel blij dat ik dit gedaan heb. Met WTW kan ik veel beter ventileren zonder overlast (tocht, kou), dan met C. De roosters boven de ramen zijn nu dichtgemaakt met PUR :)

[ Voor 3% gewijzigd door luukske op 04-01-2019 18:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 15:06

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Wij hebben balansventilatie laten aanleggen als onderdeel van de grote renovatie van onze jaren 70 woning. Aangezien we geen ventilatieroosters meer wilden in de nieuwe kozijnen, moesten we op een andere manier ventileren en hebben we voor balansventilatie gekozen.

Er is een Brink renovent excellent 400 geinstalleerd in de nieuw aangelegde technische ruimte op zolder. Een ring leiding op zolder voor aanvoer naar de 3 slaapkamers op de 1e verdieping, afzuiging van de badkamer en wc, leidingen voor aanvoer en afvoer van zolder via een muurkast op de eerste verdieping naar de begane grond.

Idealiter heb je voor een beetje woonkamer meerdere inblaas en afzuig punten om de luchtstroom per punt in de perken te houden. Dit was bij ons niet (netjes) mogelijk zonder een verlaagd plafond wat toch al gepland stond. Ook de buizen van zolder naar de begane grond krijgen is meestal een uitdaging in bestaande bouw.

De unit zelf is echt groot en naast de unit lopen er ook 4x 180mm buizen rond de unit. 2 van die buizen moeten naar buiten, bij ons 1 door het dak (afblaas) en 1 door de gevel (aanvoer). Ik denk dat je al snel rekening moet houden met een installatie footprint van 2x2x1 (lxbxd) om het netjes in de technische ruimte te installeren. Zelfs in ons gestript huis was het puzzelen hoe de technische ruimte in te delen zonder de halve zolder op te offeren.

Je moet je ook afvragen waarvoor je het wilt doen. Terug-verdien-tijd technisch is een balansventilatie (4k inclusief aanleggen in ons geval) vrij kansloos, helemaal wanneer je het vervangen van de luchtfilters (2x per jaar 30 euro) meetelt. Wij hebben gekozen voor een WTW voor comfort: geen roosters meer met koude lucht en geluid van buiten en toch altijd frisse lucht.

Wij zijn heel blij met onze WTW en vinden het de investering waard, maar we hebben het ook gekozen als comfort maatregel en niet naar de terug verdien tijd gekeken. Richting de toekomst helpt een WTW natuurlijk wel om van het gas te gaan door warmteverlies te beperken.

Zonder een grote renovatie is het zeker een uitdaging om alles netjes weggewerkt te krijgen. Je zou ook eens kunnen kijken naar een decentrale balansventilatie (bv climarad maar er zijn er meer tegenwoordig geloof ik) om zo bijvoorbeeld wel de woonkamer met WTW te ventileren maar andere ruimtes natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NanMac
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 14:19
Zelf C type ventilatie via roosters aanvoer en afzuiging ongebouwd naar type D balans in de woning met WTW Brink Renovent.

Balans in woning betekend afzuiging in douche toilet en keuken (bestaande kanalen kan je herbruiken) wel goed schoonmaken. Dan inblaas in woonkamer en slaapkamers. Woonkamer via lepe hoek trap. Hiervoor moest wel de retour toilet naar hoek verplaatsen om plaats te maken voor de grotere pijp naar wooonkamer. Passen precies naast elkaar in de lepe hoek.

Inblaas slaapkamers via vloer onder schuin dak. Goed uitmeten en van onder door de betonnen vloer boren.

Persoonlijk zou ik nu opteren voor CO2 censor en lucht vochtigheidscensor in kanaal vanaf de douche. Dan werkt het autonoom en automatisch.

Gebruik bochten koppelarijen e.d. met rubber afdichting voor de spiropijp. Daarnaast goed dimensioneren diameter laten verlopen. En ook niet vergeten minimaal 1.2 meter dempingsslang tussen de ruimtes te gebruiken. Naar woonkamer grotere diameter.

Vanuit de hoek kan je met een groot ventiel inblazen in de woonkamer. Rest normale ventielen.

Dan nog een opmerking over de warmtepomp ventilatie boilers. De warmte die gebruikt wordt is de warmte die je zelf in de woning brengt. Hij parasiteert een WTW warmt aanvoerlucht op. Bij de ventilatie boilers komt alsnog koude lucht via je roosters naar binnen. En heb je dus meer vermogen nodig om je huis te verwarmen.

Ook voordeel van WTW pollen allergie fijnstoflobby filter erin en hopla geen last meer in huis, je pollen vrije oase ;)

En bypass zou ik niet meer nemen. Als iemand geïnteresseerd is in bypass voor renovent 300 doe maar pb.

Vind Brink erg fijn maar Itho heeft tegenwoordig een unit die compact is en op verschillende manieren te installeren. Wellicht een optie. Voor klein behuisden. Overigens hangt de brink boven de trap op zolder zal eerdaags fototje plaatsen.

En Lepe hoek een hoekje in de trap die kan je achteraf ook in een trap aanbrengen. Hiermee kan je in elke woning kanalen e.d. van zolder naar benden brengen.

[ Voor 14% gewijzigd door NanMac op 08-01-2019 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1181446

Misschien stomme vraag maar moet de huis niet helemaal luchtdicht zijn om een WTW te kunnen plaatsen?
En is er een simpele manier om er achter te komen dat je huis helemaal dicht is of moet je een warmte scan en blowtest doen van 500 eur?

Mijn huis is van 1973 en zou ook graag een WTW voor ventilatie en douch willen plaatsen.
Pagina: 1