Ik wil graag mijn jaren 70 woning langzaamaan verduurzamen en geschikt maken voor wellicht een warmtepomp. Één van de onderdelen op mijn lijstje is dan ventilatie dmv een warmte terug win systeem. Nu heb ik geluk dat ik een aantal ruimtes redelijk maken kan benaderen omdat daar vanwege een oude keuken en badkamer zo'n metalen buis doorheen heeft gelopen. Ik kan dus mijn woonkamer makkelijk benaderen naar 1 punt.
Ook kan ik via de oude badkamer gemakkelijk aftakken naar de twee grote slaapkamers.
De badkamer en de centrale hal zijn wat lastiger, op het hoogste punt is een luchtafvoer te vinden naar een tweede schoorsteen maar die kan ik niet zomaar aansluiten op de buis die de woonkamer etc aandoet.
Ook vindt ik het niet erg om een paar ruimtes te blijven ventileren dmv de oude manier.
Heeft er iemand ervaring met het aanleggen van een dergelijk energiezuinig systeem en wellicht tips voor mij?
Ook kan ik via de oude badkamer gemakkelijk aftakken naar de twee grote slaapkamers.
De badkamer en de centrale hal zijn wat lastiger, op het hoogste punt is een luchtafvoer te vinden naar een tweede schoorsteen maar die kan ik niet zomaar aansluiten op de buis die de woonkamer etc aandoet.
Ook vindt ik het niet erg om een paar ruimtes te blijven ventileren dmv de oude manier.
Heeft er iemand ervaring met het aanleggen van een dergelijk energiezuinig systeem en wellicht tips voor mij?
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.