Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 11:02

jd1987

cliquefotografie.nl

Topicstarter
Zo, ik ben weer terug van een heerlijke 3-weekse vakantie in Zuid-Afrika! :)
Zeker niet de eerste keer, met de schoonfamilie daar ga ik gelukkig regelmatig naar dit fantastische land.
Het land laat zich makkelijk fotograferen, maar met 3 kleine kinderen(3 jaar en 2x 1.5) staat fotografie niet altijd op de voorgrond ;) En dan wordt het soms lastig om onder ideale weersomstandigheden en tijdstippen te fotograferen.

Landschapsfotografie vind ik een van de leukste en uitdagendste vormen van fotografie om te bedrijven en dan met name luchtfotografie. Dankzij mijn lieve vrouw deze keer niet alleen met de drone, maar een heli vlucht over Kaapstad voor mijn verjaardag gekregen :*)

1

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7847/46465996102_7e4ff52b61_z.jpg

2

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4847/32644918528_edfb9df233_z.jpg

3

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7821/45794210914_19b1ba5654_z.jpg

4

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4914/31577989467_5cfefd7571_z.jpg

5

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7830/45794213854_70c59ecd5d_z.jpg

6

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7875/45794212544_efc1275901_z.jpg

7

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7897/46466206832_fa07aae9c1_z.jpg

8

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7871/45794216214_5e92e0a929_z.jpg

9

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4873/45794219754_6f7a313598_z.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door jd1987 op 03-01-2019 13:44 ]

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 08:13

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Mooie serie! Ik vind de laatste twee wel een beetje uit de toon vallen qua kleuren, terwijl de rest zo mooi consistente toning heeft.

#1: Mooie foto, alleen lijkt de horizon een beetje scheef te staan. Verder hebben de gebouwen wat "softs", dat is enigszins afleidend.
#2: Wederom een erg mooi plaatje, ditmaal wel scherp!
#3: Ook weer erg mooi! Ik had zelf iets meer van de zee erbij genomen, en iets minder lucht.
#4: Deze foto doet me niet enorm veel. Hij staat helaas ook enigszins scheef, en er lijkt een soort paarsige gloed te zijn rechtsbovenin die mij wat afleidt.
#5: *mompelt iets over een horizon
#6: Prachtig!
#7: Wederom prachtig! (maar enigszins scheef) Wat is dat "mistige" over het water en de voorste rotsen heen?
#8: Zoals ik hierboven al zei valt deze qua kleuren enigszins uit de toon, en ik vind m op zichzelf ook iets te extreem bewerkt. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Voor de rest een prima plaat!
#9: Zelfde als voor #8 eigenlijk. Ik zie dat je wat hebt proberen te stacken, jammer dat je een klein stukje bent vergeten halverwege de vlonder.

Maar de korte samenvatting is dus: goede serie, maar let wat meer op je horizon :+

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:48

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Die Heli shots zijn erg mooi maar ik ga toch voor voetjes-op-de-grond. Die zijn echt prachtig!

7 is mijn favoriet. Hele mooie serene landschapsplaat. 8 is een mooie Long Exposure (vandaar dat "mistige" vooraan @F.West98 ) maar vind hem iets te paars. 9 is ook mooi (en knap. Heb totaal geen kaas gegeten van astro) maar vind hier de voorgrond iets te licht en de lichten in de achtergrond zijn wat jammer (hey, what do you do?).

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Goed geslaagde luchtfoto van de stad, potentieel aan-de-muur-materiaal :). Het stadion springt er echt uit met het witte dak. Klein minpuntje is dat hij links net wat te krap gekaderd is IMHO; het puntje van de pier midden links valt er net af.
Interessante verticale compositie met de twee bergen achter elkaar waarbij de punt van de voorste berg bijna uitlijnt met de uitsparing in de achterste berg. Alleen jammer dat de bergrug van de voorste berg links het beeld uitloopt, daardoor voelt de foto wat afgekapt voor mij.
Deze twee vind ik persoonlijk wat minder sterk dan de eerste twee. Gewoon goeie vakantiefoto's, maar verder geen "wauw"-factor.
Deze foto oogt wat kaal voor mij. Alles op de foto is redelijk klein en er is niet echt een blikvanger.
Mooi verticaal shot! De betonnen constructie (zwembad?) is neem ik aan het onderwerp van de foto, maar ik vind de wervelingen van het water rond de rotsen (bovenste derde van de foto) eigenlijk mooier dan die betonnen bak :).
Erg mooie long-exposure! Het doet een beetje dromerig aan (in a good way). Het is dat daar een stad ligt, maar anders had dit zo de setting van een fantasy verhaal kunnen zijn.
Op zich een mooie foto, maar ik ben niet zo'n fan van de nabewerking met de kleuren. Ik hou meer van de "au naturel" look van #7. Aan de andere kant zou dit dan wel weer door kunnen voor een buitenaardse wereld, dus zeker geen mislukte foto.
Melkweg shots O+. Paar technische puntjes echter:
  • Volgens mij is de onderste helft van de foto een focus stack waar je een keer scherpgesteld hebt op de voorgrond (pad en struiken) en een keer op de middle ground (het water). De blending tussen de twee foto's is alleen niet helemaal goed gegaan; de bovenkant van de struik in het midden is onscherp (die komt waarschijnlijk uit de "waterfoto") en er zit een smudge op het pad (midden rechts); misschien dat waterfoto er daar ook even doorkomt.
  • Persoonlijk zou ik in ieder geval die grote lichtvlek aan de horizon (op ongeveer een kwart van de foto vanaf links) wegpoetsen. Die kleine lichtvlekjes voegen nog wel wat toe (al zou je die ook weg kunnen halen), maar die grote is te dominant voor mij.
  • De voorgrond is naar mijn smaak iets te dominant en leidt de aandacht af van de melkweg in de lucht. Je zou kunnen proberen de voorgrond wat donkerder te maken, dat zou denk ik al helpen. Alternatief had je de camera wellicht wat lager op kunnen stellen zodat er minder water zichtbaar was en je dus relatief meer melkweg ten opzichte van voorgrond had.
  • Je hebt een klein beetje vignetting in de twee bovenhoeken.
Beschouw bovenstaande trouwens alsjeblieft niet als afkraken; het is beslist een mooie foto en al stukken beter dan wat ik op dit gebied voor elkaar heb gekregen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Topicstarter
Thnx voor de feedback heren!
Uit een heli schieten bleek nog niet zo makkelijk ;) Je gaat best snel langs het landschap heen en je kader is zo weer een stukje verschoven. Ook had ik al op 24mm snel of wieken, of onderkant van het raam in beeld.
Door dik safety glas heen schieten komt de scherpte ook niet altijd ten goede...

@F.West98 Veel foto's zijn (HDR) panorama's. Ik heb het idee dat Lightroom bij het maken van pano's niet helemaal lekker omgaat met de horizon en hem in de hoeken wat scheef trekt. Ik heb de foto's nog even door Camera Raw Filter gehad en aan de slag gegaan met de Distortion Tool ;)

Ik heb de laatste plaat niet eens bewust gestacked, maar er zat per ongeluk een foto in de serie die gefocused was op de voorgrond. Er voor gekozen om die maar erin te shoppen, zodat het grootste gedeelte van de voorgrond in ieder geval wel scherp was.

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 08:13

F.West98

Alweer 16 jaar hier

jd1987 schreef op zondag 30 december 2018 @ 21:00:
Uit een heli schieten bleek nog niet zo makkelijk ;) Je gaat best snel langs het landschap heen en je kader is zo weer een stukje verschoven. Ook had ik al op 24mm snel of wieken, of onderkant van het raam in beeld.
Door dik safety glas heen schieten komt de scherpte ook niet altijd ten goede...
Dat maakt het inderdaad lastiger, best indrukwekkende foto's dan voor die omstandigheden!
@F.West98 Veel foto's zijn (HDR) panorama's. Ik heb het idee dat Lightroom bij het maken van pano's niet helemaal lekker omgaat met de horizon en hem in de hoeken wat scheef trekt. Ik heb de foto's nog even door Camera Raw Filter gehad en aan de slag gegaan met de Distortion Tool ;)
Ah ja, LR en panorama's is niet altijd een ideale combinatie. Wellicht eens kijken naar een alternatieve stitcher voor de lastigere gevallen? AutoPano oid.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
jd1987 schreef op zondag 30 december 2018 @ 21:00:
En ik maar denken dat je A-team style op het landingsgestel van de heli stond, met een hand schietend en met de andere je vasthoudend aan de romp :+. Maar even zonder gekheid, ik had er niet aan afgezien dat ze door glas genomen zijn. Prima gelukt dus :). En zeker bij de eerste is de compositie ook prima gelukt als je in aanmerking neemt dat je in een doorvliegende heli niet de luxe hebt om even rustig je shot uit te lijnen.

[ Voor 13% gewijzigd door NMH op 30-12-2018 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 05:18
Heb je een polarisatiefilter gebruikt om geen weerspiegelingen van het glas te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Topicstarter
@Hielko Nee, wel wat reflectie gehad aan de bovenkant, maar dat is zo weggepoetst met spot healing brush.

Ik wel nog wel een pola, maar dan wel de 105mm variant voor gebruik met mijn 100mm filters voor landschappen. Maar die prijs :’(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelman87
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-06-2024
Ik ga ze niet per stuk beoordelen, maar vind ze erg mooi!

Zit voor mij wel een opbouw in, ik vind ze per foto mooier worden. Ik sluit me niet bij mijn voorgangers aan wat betreft de nabewerking van nr. 8, dat kan ik persoonlijk wel waarderen en hij knalt gewoon lekker zo.

Foutjes in de focus stacking van nr.9 zijn wel wat storend, doen naar mijn mening wat afbreuk aan een mooie foto! Tevens kun je de felle lichte aan de horizon wellicht wegpoetsen, wat de plaat rustiger en daardoor nog mooier maakt, het gaat immers om die gave melkweg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:32
#6 vind ik erg tof. De strakke lijnen van het zwembad met daaromheen het ruige water en stenen. Verder zijn #1, 2, 3 mooi, maar 4 & 5 vind ik meer foto’s voor een vakantiegids om een indruk te krijgen van de omgeving, ook daarin is vaak hard licht gebruikt.

7 & 8 zijn niet echt mijn ding, te zweverig. Al vind ik wel dat ik zoiets een keer moet leren maken.

De laatste vind ik aardig, van min had het pad wat donkerder mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb 0,0 verstand van fotografie, maar #7 die komt rechtstreeks uit Game of Thrones, wat een plaat!

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Topicstarter
Toch nog even aan nummer 9 gesleuteld(vignette in hoeken, voorgrond donkerder, lichtbron weg, iets minder paars). Wordt ie imo weer een stukje fijner van ja :)

Pagina: 1