Schimmel tegen binnenkant kunstof kozijn.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:26
Op onze slaapkamer hebben we wanneer het kouder wordt (nu dus) altijd last van schimmel, met name rond het raam dat we altijd een aantal uur gedurende de dag op kiep zetten. Vaak is dit overdag als we aan t werk zijn om te luchten, als we dan thuis komen gaat het raam weer dicht.

De verwarming op de slaapkamer is eigenlijk altijd uit. Het moet al echt enorm koud zijn voordat we deze aanzetten.

Nu heb ik al wat gegoogled en lees ik dat er waarschijnlijk schimmel op zit omdat dit koudste plek van de verdieping/huis is. Ventilatie zou dit op kunnen lossen, maar hoe kan ik dat het handigste verhelpen? De kozijnen hebben geen ventilatieroosters, het is dus dicht - open - of kiep.

Aangezien het een oud huis is, is er ook geen mechanische ventilatie.

Zodra het buiten weer wat opwarmt dan trekt die schimmel ook weer weg ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Begin met een luchtvochtigheids(hygro)meter aan te schaffen (5-10 euro) en deze te monitoren om deze onder de 50% te houden op die locatie.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-02 23:56

MrMonkE

★ EXTRA ★

Kun je geen mechanische installatie (laten) monteren?
Als het huur is moet je dat wel via de eigenaar regelen want volgens mij mag je niet zomaar door buitenmuren boren e.d. (Zeker niet in monumentaal pand)

Hopelijk komt er niet op een andere locatie dan een probleem. :/

Ik heb het nooit gedaan maar als ik zie wat ik hier in mijn jaren 70 huis heb is het gewoon een gat in de binnen en buitenmuur met een koker.
Met een 1 rooster buiten dat vaste maat heeft en een 1 rooster binnen dat je kunt openen en sluiten.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:44

Yucon

*broem*

Ik heb iets soortgelijks opgelost met een luchtontvochtiger. Niet die flutdingetjes van 2 tientjes maar iets in de orde van 150 euro. Dat werkte beter dan de verwarming aanzetten. En het was trouwens nog veel goedkoper in gebruik ook.

[ Voor 12% gewijzigd door Yucon op 29-12-2018 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Nja, oud. Het huis is van 1956.

Mechanische afzuiging/ventilatie kan ik zelf wel maken, maar dan moet ik iets gaan verzinnen via de zolder omdat de plafonds op de etage al laag zijn (2.39). Nog eens verlagen om een koker te verbergen gaat m niet worden.

Het is overigens een koopwoning, mag er mee doen wat ik wil :p.

Zou een kozijn met ventilatie mijn probleem oplossen, of is de oorzaak het verschil tussen temperatuur buiten/binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:44

Yucon

*broem*

De_Bastaard schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 21:37:
Nja, oud. Het huis is van 1956.

Mechanische afzuiging/ventilatie kan ik zelf wel maken, maar dan moet ik iets gaan verzinnen via de zolder omdat de plafonds op de etage al laag zijn (2.39). Nog eens verlagen om een koker te verbergen gaat m niet worden.

Het is overigens een koopwoning, mag er mee doen wat ik wil :p.

Zou een kozijn met ventilatie mijn probleem oplossen, of is de oorzaak het verschil tussen temperatuur buiten/binnen?
Dat hangt er vanaf of je trek hebt. 1 luikje in het kozijn schiet niet op. Dan heb je een tweede rooster met een redelijke luchtstroom nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Probeer eens een poosje de temperatuur in de slaapkamer op 15 graden te houden. Bijvoorbeeld na het luchten de thermostatische radiatorkraan op standje 2 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-04 11:03
Enkelglas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Deze tabel geeft aan wat er aan de hand is en wat je eraan kunt doen:

https://www.weber-belgium...ormatie/het-dauwpunt.html

Kunstof kozijn is in dit geval zo koud dat er condens vormt. Dit gebeurd alleen als de condities - luchtvochtigheid / ruimtetemperatuur / oppervlaktetemperatuur in bepaalde verhouding staan. Een of meerdere van deze variabelen zul je moeten aanpassen om probleem om te lossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Radiator toch maar opendraaien en het raam niet te ver open zetten. overdag heb je je CV op 17gr ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
Haha, nou ik had toevallig nog een hygrometer liggen. Gisterenavond maar meteen op de kamer gezet bij het raam, en na het douchen (we zijn bezig met een nieuwe badkamer, oude heeft geen afzuiging :7), was de temperatuur 12° en was de vochtigheid 80%.... :X

Ik denk dat ik even genoeg weet. Een beetje verwarmen zou voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:42

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Is het raam zelf toevallig beslagen na een nacht? In ons jaren '30-huis hebben we recent nieuw HR+~-glas laten plaatsen, maar alsnog komt het voor dat het raam aan de binnenzijde beslagen is (uitsluitend de onderste 2-10~ CM). Alleen láng niet zo erg als toen we enkelglas hadden. ;)
Oplossing voor ons: Met een theedoek de hoekjes even nagaan. Wij ventileren de slaapkamer(s) ook in de ochtend, maar zouden waarschijnlijk schimmel krijgen als we dit consistent niet zouden doen.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Goudvis schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:27:
Is het raam zelf toevallig beslagen na een nacht? In ons jaren '30-huis hebben we recent nieuw HR+~-glas laten plaatsen, maar alsnog komt het voor dat het raam aan de binnenzijde beslagen is (uitsluitend de onderste 2-10~ CM). Alleen láng niet zo erg als toen we enkelglas hadden. ;)
Oplossing voor ons: Met een theedoek de hoekjes even nagaan. Wij ventileren de slaapkamer(s) ook in de ochtend, maar zouden waarschijnlijk schimmel krijgen als we dit consistent niet zouden doen.
Ventileer je wel voldoende gedurende de nacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:28

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Sethro schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:42:
[...]

Het probleem met HR++ glazen zijn alsnog de alu spacers tussen de glasplaten in. Zelfs in nieuwe huizen kan het langs de randen van deze ramen (licht) gaat condenseren.

Uiteraard is ventileren nog steeds een must, maar het voorkomt niet dat je alsnog wat condens hier en daar kan vinden aan de uiterste randen van je ramen. Oplossing hiertoe is het vragen van ramen met kunststof (thermo) spacers :)

Afbeeldingslocatie: https://www.sevensunwindows.com/img/win_spacer7.png

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:42

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Sethro schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:42:
[...]

(Zonder het topic te -willen- kapen...)
We doen ons best, meten is nog niet gelukt bij ontbreken van een CO2-meter met logging.
Onze graadmeter is niet wakker worden in een bedompte slaapkamer, en dat lukt over het algemeen prima. Maar ook dan wil het (bij erg koud weer, zeg alles onder de 0c) alsnog beslaan bij de randen van de ramen.
Dan is het aan de buitenkant wel fiks erger beslagen hoor, tot ruim 80 procent van het raamoppervlak. :)
Notna schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:45:
[...]

Het probleem met HR++ glazen zijn alsnog de alu spacers tussen de glasplaten in. Zelfs in nieuwe huizen kan het langs de randen van deze ramen (licht) gaat condenseren.

Uiteraard is ventileren nog steeds een must, maar het voorkomt niet dat je alsnog wat condens hier en daar kan vinden aan de uiterste randen van je ramen. Oplossing hiertoe is het vragen van ramen met kunststof (thermo) spacers :)

[Afbeelding]
Weer wat geleerd. Thanks!

[ Voor 37% gewijzigd door Goudvis op 02-01-2019 11:52 ]

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Pagina: 1