[Rolluik] Hoe krijg ik de as eruit/los?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-05 19:05
Hi all,

Ik heb thuis nog een aantal rolluiken met een handmatig lint, welke ik stuk voor stuk wilde gaan voorzien van een buismotor. Toegegeven, ik ben geen doorgewinterde klusser, maar na wat instructiefilmpjes etc. gezien te hebben kreeg ik toch de indruk dat het geen gigantisch moeilijke klus is.

De lamellen waren er zo af/los. Nu heb ik alleen geen idee hoe ik de as los of eruit krijg, althans: zonder haakse slijper :P .

Het betreft een rolluik/systeem van Heroal en het is een 8-kant 40 as.Op dit moment is de gehele as 1 centimer links of rechts te bewegen, maar het lijkt er niet op dat ik hem ergens uit kan wippen o.i.d.

Hier wat foto's die hopelijk e.e.a. verduidelijken:
  1. Lint-kant
  2. Asprop-kant 1
  3. Asprop-kant 2
  4. Geheel
Mijn vermoeden is dat ik de popnagel bij de Asprop-kant even uit moet boren, maar dan vraag ik me alsnog af of dat voldoende speling o.i.d. op gaat leveren om de as los te krijgen.

Elke tip is erg welkom en iedereen alvast een fijn oud en nieuw toegewenst!

[ Voor 5% gewijzigd door EricNL op 29-12-2018 20:09 ]

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-05 23:48
De klinknagels doorboren en het geheel zou los moeten komen ( tenzij dat bruin op de as geen roest is maar lijm, dat kon ik niet duidelijk zien op de foto )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laank
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-05 21:58
Doorgaans moeten de klinknagels van de asprop worden uitgeboord waarna de asprop een stuk in de as geschoven kan worden.

Hiermee wordt dan voldoende ruimte gecreerd om de as/asprop van het asje te schuiven.

Ik kan het vanaf de foto moeilijk inschatten maar het lijkt erop dat de prop niet heel ver verder de as in geschoven kan worden maar wellicht is dit icm de centimeter speling die je nu al hebt voldoende om het geheel er tussen uit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouzziew
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-05 11:01
Recentelijk mijn eigen rolluiken ook losgehaald vanwege een verfklus, en zoals hierboven al is aangegeven moeten de klinknagels uitgeboord worden met een dun metaalboortje. Hierna kan de as een paar cm heen en weer geschoven worden en met beleid eruit gehaald worden.

Hou er rekening mee dat je nog steeds weinig ruimte hebt om de as eruit te schuiven en het dus waarschijnlijk een beetje klooien is, zeker bij de eerste keer. Ik heb na het verwijderen van het scherm de behuizingen compleet van de muur gehaald en binnen verder uit elkaar gehaald; dat werkt net een stukje prettiger :-)

Montage is precies andersom, en vergeet niet om dmv een schroefje/boutje/nageltje de asprop weer vast te zetten! Anders valt alles er zo weer uit...

Met een hamer past alles... - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
Bedankt allen. De popnagel is uitgeboord en ik heb inderdaad links en rechts nog steeds wat speling, maar helaas nog geen manier gevonden om de as er uit te tillen/trekken.

De asprop die niet aan de "lint-kant" zit kan ik er helaas ook niet induwen. De lager aan die kant lijkt wel steeds losser te komen.

Nog tips of truucs? Welke kant zou ik als eerste los moeten krijgen?

Edit:
Ik heb nog wat zitten klooien maar ik zie gewoon niet hoe ik de as los krijg. De rol waar het lint op zat zat ook "vast" met een soort metalen borgring. Die ring heb ik er wel af gekregen waardoor ik de rol wat links/rechts kan bewegen maar ook daar kom ik niet verder mee.

[ Voor 27% gewijzigd door EricNL op 30-12-2018 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:30

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

EricNL schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:56:
Bedankt allen. De popnagel is uitgeboord en ik heb inderdaad links en rechts nog steeds wat speling, maar helaas nog geen manier gevonden om de as er uit te tillen/trekken.

De asprop die niet aan de "lint-kant" zit kan ik er helaas ook niet induwen. De lager aan die kant lijkt wel steeds losser te komen.

Nog tips of truucs? Welke kant zou ik als eerste los moeten krijgen?

Edit:
Ik heb nog wat zitten klooien maar ik zie gewoon niet hoe ik de as los krijg. De rol waar het lint op zat zat ook "vast" met een soort metalen borgring. Die ring heb ik er wel af gekregen waardoor ik de rol wat links/rechts kan bewegen maar ook daar kom ik niet verder mee.
Zodra je de bak uit de rails tilt, kan je de kant waar het lint zich bevond losschroeven (bij ons zaten tapschroeven). Zoals op je 'lintkant foto' te zien is die as niet met een popnagel bevestigd. Ik vermoed dat je die kant gemakkelijk kunt vervangen voor één met as-motor. De installatie-handleiding van je as-motor zal verdere instructies geven (of bv. de as nog ingekort moet worden e.d.).

Bron: Ik heb recent een rolluik aangeschaft via MP, gedemonteerd, vervolgens ingekort en bij ons gemonteerd.
De standaard-montagewijze is (zo heb ik begrepen) dat de rails aan de gevel gemonteerd zijn, en de bak 'in de rails hangt'. Het gewicht van de bak + lamellen houdt de boel op zijn plek.
Je zou de bak(ken) dus zonder veel moeite moeten kunnen verwijderen. :)

Noot: vergeet na installatie niet de uitgeboorde popnagel te vervangen voor een schroef o.i.d. Just to be sure.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
Goudvis schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:21:
[...]

Zodra je de bak uit de rails tilt, kan je de kant waar het lint zich bevond losschroeven (bij ons zaten tapschroeven). Zoals op je 'lintkant foto' te zien is die as niet met een popnagel bevestigd. Ik vermoed dat je die kant gemakkelijk kunt vervangen voor één met as-motor. De installatie-handleiding van je as-motor zal verdere instructies geven (of bv. de as nog ingekort moet worden e.d.).

Bron: Ik heb recent een rolluik aangeschaft via MP, gedemonteerd, vervolgens ingekort en bij ons gemonteerd.
De standaard-montagewijze is (zo heb ik begrepen) dat de rails aan de gevel gemonteerd zijn, en de bak 'in de rails hangt'. Het gewicht van de bak + lamellen houdt de boel op zijn plek.
Je zou de bak(ken) dus zonder veel moeite moeten kunnen verwijderen. :)

Noot: vergeet na installatie niet de uitgeboorde popnagel te vervangen voor een schroef o.i.d. Just to be sure.
Hartstikke bedankt voor de tips! Ik begrijp je alleen nog niet helemaal. Je zegt "zodra je de bak uit de rails tilt". Bedoel je hiermee eigenlijk dat ik de volledige rolluiken van de muur moet halen? Het zijn namelijk 3 individuele rolluiken in 1 grote "bak".

Misschien heb ik het dan onderschat, maar ik was in de veronderstelling dat ik de as van het middelste rolluik toch vrij eenvoudig er tussen uit zou moeten kunnen krijgen zonder de rest te demonteren.

Met andere woorden: ik wilde eerst 1 rolluik proberen. Het is een 8 kant 40 rolluik en daarvan heb ik wel al begrepen dat ik het beste een nieuwe as kan bestellen omdat deze assen standaard de naad aan de binnekant hebben zitten en dat schadelijk kan zijn voor de buismotor.

Ik liep ook al te klooien om de lamellen uit de geleiders te krijgen. De laatste lamel blokkeert ergens op en ik kan niet goed zien waarop.

[ Voor 12% gewijzigd door EricNL op 02-01-2019 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:30

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

EricNL schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:24:
[...]

Hartstikke bedankt voor de tips! Ik begrijp je alleen nog niet helemaal. Je zegt "zodra je de bak uit de rails tilt". Bedoel je hiermee eigenlijk dat ik de volledige rolluiken van de muur moet halen? Het zijn namelijk 3 individuele rolluiken in 1 grote "bak".
Ik zie het nu ja... Ik vrees dat de 'overbak' er toch uit moet. Misschien kan je uitvlooien/Googlen met welke constructie elk deel van de overbak in elkaar steekt.
Misschien heb ik het dan onderschat, maar ik was in de veronderstelling dat ik de as van het middelste rolluik toch vrij eenvoudig er tussen uit zou moeten kunnen krijgen zonder de rest te demonteren.

Met andere woorden: ik wilde eerst 1 rolluik proberen. Het is een 8 kant 40 rolluik en daarvan heb ik wel al begrepen dat ik het beste een nieuwe as kan bestellen omdat deze assen standaard de naad aan de binnekant hebben zitten en dat schadelijk kan zijn voor de buismotor.
Ik zou even kijken hoe het 'schotje' vast zit. Ik vermoed aan de bovenkant én achterkant, wat zou betekenen dat de gehele bak eruit moet. Dat lijkt me een klus voor minimaal twee man. :o
Ik liep ook al te klooien om de lamellen uit de geleiders te krijgen. De laatste lamel blokkeert ergens op en ik kan niet goed zien waarop.
Ik neem aan dat je de lamellen van bovenaf eruit tilt. De laatste lamel had bij ons een iets breder dopje. Je zou kunnen proberen deze lamel één kant op te duwen, zodat je 'm aan de andere kant eruit kunt wippen.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
Goudvis schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:37:
[...]

Ik zie het nu ja... Ik vrees dat de 'overbak' er toch uit moet. Misschien kan je uitvlooien/Googlen met welke constructie elk deel van de overbak in elkaar steekt.

[...]

Ik zou even kijken hoe het 'schotje' vast zit. Ik vermoed aan de bovenkant én achterkant, wat zou betekenen dat de gehele bak eruit moet. Dat lijkt me een klus voor minimaal twee man. :o

[...]

Ik neem aan dat je de lamellen van bovenaf eruit tilt. De laatste lamel had bij ons een iets breder dopje. Je zou kunnen proberen deze lamel één kant op te duwen, zodat je 'm aan de andere kant eruit kunt wippen.
Ik had ook op KlusIdee al een topic geopend voor wat hulp en krijg daar zojuist ook te horen dat waarschijnlijk de zijkant(en) los moeten omdat er niet genoeg speling te creëren is om de middelste as er tussen uit te krijgen. Als ik met jouw advies de lamellen uit de rails krijg is er al 1 groot probleem opgelost (je wilt natuurlijk niet met permanente lamellen voor je ramen zitten).

En 2 man is gelukkig geen probleem, m'n vader houdt van zulke klussen (die overigens ook tot ergernis aan toe niet wist hoe die as er uit te krijgen is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:31

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Beetje slecht te zien, maar volgens mij zit er aan de buitenkant een flens die de as op zijn plek houdt.
Die popnagels(?) boor je uit, flens haal je eruit en dan valt de as er aan die kant uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oSvdPgpRfanznD6pkHtTepMh/full.jpg

Wise enough to play the fool

Pagina: 1