Intergas ketel blijft aanslaan zonder warmtevraag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-06 08:21
Sinds ik Home Assistant heb geinstalleerd en hiermee mijn slimme meter en thermostaat monitor, viel mij op dat er veel gasverbruik (~0,5 m3/u) was in perioden dat er geen warmtevraag was. De tapwater warmhoudfunctie heb ik via Tado uitgeschakeld (behalve in de ochtend), dus dat kan het niet zijn.

Na dit gezien te hebben, heb ik de ketel (intergas HRE 36/30a) in de gaten gehouden en het viel op dat hij continue aanslaat en vervolgens een paar seconden code 7 aangeeft (opwarmen ketel). Dit zou volgens de handleiding duiden op de vorstbeveiliging. De zolder is wel onverwarmd, maar vorst is aardig overdreven. Bij vorstbeveiliging zou ik overigens ook verwachten dat hij langer dan een paar seconden opwarmt. Na die paar seconden 'opwarmen' slaat de ketel weer af en na een minuut tot enkele minuten doet hij weer dezelfde 'cycle'.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Zo niet, wordt het volgend jaar een servicemonteur bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1068241

Ik heb de ketel gewoon op zomerstand gezet: die bij mij slaat ook aan, terwijl ik de verwarming niet aan hoef te zetten. Dat is gewoon verspilling van energie :(

Zal niet weten hoe je dit verder op kunt lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Code 7 is ook comfortstand tapwater. Leuk dat je dat kunt regelen met je thermostaat, maar respecteert je ketel dat ook? Voor de HRE moet je daarvoor een draadbrug verwijderen, en dan is het nog maar de vraag of de ketel doet wat de thermostaat opdraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadramon
Mocht de ketel de thermostaat niet accepteren, dan staat de ketel zelf ingesteld op Eco. Ik zal kijken als ik de comfortstand op uit zet (dit kan gewoon op het bedieningspaneel overigens) of dit het probleem oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:47
Ik heb hetzelfde. Niet heel vaak, dat is het vreemde. Heb het "voordeel" dat onze gasmeter een klein beetje piept dus ik hoor het wanneer de ketel aanslaat zonder warmtevraag.
Ook hier de ketel ingesteld op eco dus zou zonder warmtevraag niet aan mogen slaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik15678
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:47
Dreadramon schreef op zondag 30 december 2018 @ 07:20:
Mocht de ketel de thermostaat niet accepteren, dan staat de ketel zelf ingesteld op Eco. Ik zal kijken als ik de comfortstand op uit zet (dit kan gewoon op het bedieningspaneel overigens) of dit het probleem oplost.
Als je de Intergas op eco hebt staan, is je comfort ww niet uitgeschakeld, maar activeer je een "slimme" warmhoudfunctie, welke leert wanneer die de ketel op temp moet houden.
De comfortstand heeft 3 mogelijkheden nl.:
  1. - Eco (Slimme stand die leert van jouw gebruik)
  2. - Aan (24 uur per dag warmhouden)
  3. - Uit
Enige manier om die 7 weg te krijgen is om de comfortstand helemaal uit te zetten (geen lampjes aan boven het kraantje)
En wat _JCG_ al zegt, de tado heeft geen invloed op de comfortfunctie.
Houd er wel rekening mee dat als je de comfortstand helemaal uitzet, dat het zeker in de ochtenden lang kan duren voor je goed warm water hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

Erik15678 schreef op zondag 30 december 2018 @ 10:52:
[...]

Als je de Intergas op eco hebt staan, is je comfort ww niet uitgeschakeld, maar activeer je een "slimme" warmhoudfunctie, welke leert wanneer die de ketel op temp moet houden.
  3. - Uit
Enige manier om die 7 weg te krijgen is om de comfortstand helemaal uit te zetten (geen lampjes aan boven het kraantje)
Houd er wel rekening mee dat als je de comfortstand helemaal uitzet, dat het zeker in de ochtenden lang kan duren voor je goed warm water hebt.
En dat wil je dus eigenlijk ook niet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-06 06:55
Anoniem: 279475 schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:25:
[...]

Dat is een aanname ;)
Ik heb de comfortstand op mijn ketel rap uitgezet. Niks anders dan om de haverklap aanslaan... Nu is het vanaf zolder naar beneden een seconde of 10 a 15 voordat er warm water komt ipv een seconde of 3. Iets met first world problems. Tuurlijk is het comfortabel, maar ik vind persoonlijk dat het extra gasverbruik niet opweegt tegen het comfort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:00
Anoniem: 279475 schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:25:
[...]

Dat hangt er vanaf, wanneer de kraan niet te ver van de ketel zit duurt het niet lang. In het stookseizoen duurt het sowieso al niet lang omdat de warmtewisselaar dan meestal al redelijk warm is en je dus eigenlijk al een klein voorraadje warm water hebt. Buiten het stookseizoen zal het wel iets langer duren.
Ieder moet er zelf mee experimenteren aan/uit en of het verschil acceptabel is, dat moet je om bovenstaande reden dan wel doen buiten het stookseizoen anders zegt het nog niets. Ik heb het zelf altijd uit.
Altijd aan is een stukje comfort, en dat kost energie/geld. De "slimme" tussenstand is een compromis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadramon
Erik15678 schreef op zondag 30 december 2018 @ 10:52:
[...]

3. - Uit
Volgens de handleiding kan je de warmwaterfunctie weldegelijk extern aansturen via opentherm en dient de ketel daarvoor in Eco stand te staan. Maar zoals gezegd, zal ik straks testen of het daaraan ligt en de functie op uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:45
Dreadramon schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 19:58:
Sinds ik Home Assistant heb geinstalleerd en hiermee mijn slimme meter en thermostaat monitor, viel mij op dat er veel gasverbruik (~0,5 m3/u) was in perioden dat er geen warmtevraag was. De tapwater warmhoudfunctie heb ik via Tado uitgeschakeld (behalve in de ochtend), dus dat kan het niet zijn.

Na dit gezien te hebben, heb ik de ketel (intergas HRE 36/30a) in de gaten gehouden en het viel op dat hij continue aanslaat en vervolgens een paar seconden code 7 aangeeft (opwarmen ketel). Dit zou volgens de handleiding duiden op de vorstbeveiliging. De zolder is wel onverwarmd, maar vorst is aardig overdreven. Bij vorstbeveiliging zou ik overigens ook verwachten dat hij langer dan een paar seconden opwarmt. Na die paar seconden 'opwarmen' slaat de ketel weer af en na een minuut tot enkele minuten doet hij weer dezelfde 'cycle'.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Zo niet, wordt het volgend jaar een servicemonteur bellen.
Ik heb exact hetzelfde gehad toen een monteur mijn modulerende thermostaat verving door mijn aan/uit Nest.
Hij pakte andere aansluitingen, maar vergat een lus terug te plaatsen die voor de modulerende thermostaat was verwijderd.
Check dat eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Sjoerd
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-10-2023
DreadRamon, het is een tijdje geleden, maar heb je de oplossing nog gevonden?
Ik heb exact hetzelfde probleem met dezelfde ketel, ook met een Tado thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@_Sjoerd wat heb je gedaan met de overige tips uit dit topic mbt comfortstand?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Sjoerd
teacher schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:18:
@_Sjoerd wat heb je gedaan met de overige tips uit dit topic mbt comfortstand?
Tapwater comfortstand staat op zowel de ketel als in de Tado app allebei uit.
Ketel slaat 's nachts wel elke 2 minuten aan zonder warm water vraag.

Beneden heb ik vloerverwarming, boven radiatoren. Het enige probleem wat ik me nog kan bedenken is dat de stroming veroorzaakt door de vv pomp de ketel doet aanslaan, omdat de Intergas 36/30 geen tweeweg(drieweg?)-klep heeft. Maar als dit het geval zou zijn, zou ik er overdag ook last van moeten hebben en dat is niet zo.

[ Voor 7% gewijzigd door _Sjoerd op 08-02-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
_Sjoerd schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:24:
[...]

Tapwater comfortstand staat op zowel de ketel als in de Tado app allebei uit.
Ketel slaat 's nachts wel elke 2 minuten aan zonder warm water vraag.

Beneden heb ik vloerverwarming, boven radiatoren. Het enige probleem wat ik me nog kan bedenken is dat de stroming veroorzaakt door de vv pomp de ketel doet aanslaan, omdat de Intergas 36/30 geen tweeweg(drieweg?)-klep heeft. Maar als dit het geval zou zijn, zou ik er overdag ook last van moeten hebben en dat is niet zo.
Daarvan zou de ketel niet perse aan slaan.
Bij intergas in jouw opstelling wordt overigens wel altijd een klep aanbevolen. Ook als de vv verdeler hydraulisch neutraal is, want intergas is echt rete gevoelig voor de minimale zuigende werking.

Al resulteert dit dan meestal wel in een storing op je ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Zit er toevallig een buitenvoeler aangesloten op de ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogru
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 06-06 09:59
0,5M3/u? dat is 12M3 per dag. Dat is meer dan onze vrijstaande woning in totaal verbruikt.. Die warmte moet merkbaar ergens naartoe zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Sjoerd
_JGC_ schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:55:
Volgens mij zit er geen buitenvoeler op. Ik zal hier laten op even terug komen wanneer ik het zeker weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-06 13:03
Mijn ouders hadden een aantal jaren geleden hetzelfde probleem icm vv nadat de ketel vervangen was voor een intergas 36/30. Op aanraden van de cv installateur is toen een honeywell tweewegklep gemonteerd en dit bleek de oplossing te zijn. Wellicht dat dat hier ook het geval is?

Zoiets als dit bedoel ik dus:
https://www.warmtebeheer....2637-warmtebeheer-nl.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Sjoerd
_JGC_ schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:55:
Geen buitenvoeler aanwezig.
.joepiedepoepie schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:07:
Mijn ouders hadden een aantal jaren geleden hetzelfde probleem icm vv nadat de ketel vervangen was voor een intergas 36/30. Op aanraden van de cv installateur is toen een honeywell tweewegklep gemonteerd en dit bleek de oplossing te zijn. Wellicht dat dat hier ook het geval is?

Zoiets als dit bedoel ik dus:
https://www.warmtebeheer....2637-warmtebeheer-nl.html
Thanks, ik duik hier ff in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-04 00:20
@_Sjoerd ben je nog verder gekomen met je onderzoek? Ik loop momenteel tegen hetzelfde probleem met m’n Intergas Xtreme 36.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianD
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:24
synorluna schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 07:51:
@_Sjoerd ben je nog verder gekomen met je onderzoek? Ik loop momenteel tegen hetzelfde probleem met m’n Intergas Xtreme 36.
Ik loop ook tegen dit probleem aan, maar heb wel de Tweewegklepset 230V Intergas tbv vloerverwarming 092637 geinstalleerd. Is er hier nog iets aan te configureren, bijvoorbeeld ergens de hoeveelheid druk?

bla di bla bla

• Janszn
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 06-12-2023
Deze week heb ik hetzelfde euvel ontdekt bij de Intergas 36/30, 9 jaar oud.
De woning wordt verwarmd dmv een pelletkachel, 10 jaar in gebruik.
De Intergas ketel dient voor warmwater en evt. warmteassistentie.
Warmtevraag op de Honeywel is 19,5°C, de werkelijke temp. was 21,5°C.
Toen viel mij het geluid van de gasmeter op. De ketel gaf Code 7 , ca 10 seconden.
Dit herhaalde zich om de paar minuten, 24 uur per dag, ca 10 m3 gas .

Vandaag de helpdesk van Intergas gebeld. Zij hebben nog nooit van dit euvel gehoord.
Zij denken dat het aan de pelletkachel ligt. Zij vragen mij de kachel uit te zetten om te kijken of dit het probleem verhelpt. (de ketel heeft een gesloten systeem en kan dus niet verstoord worden door het uitblazen van warme lucht door de kachel) Maar goed, we gaan het proberen.

Resultaat volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janszn
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 06-12-2023
Heeft iemand al contact opgenomen met de helpdesk van Intergas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Janszn schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 23:45:
Heeft iemand al contact opgenomen met de helpdesk van Intergas?
Jij hier nog wat mee gedaan of een oplossing?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renenag
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 19-03 01:13
Heb een E boiler geplaatst i.v.m. het bezit van zonnepanelen, deze is gekoppeld aan de cv ketel. Als de warmwater vraag zo groot is dat de boiler het niet aankan komt de gekoppelde cv ketel bij. maar nu blijkt dat de intergasketel bij elke warmwatervraag bij komt ondanks dat de boiler voldoende vermogen heeft. Na enige seconden verschijnt nummer 1 op de display, dat is het blokkeringsnummer en slaat de ketel weer af, dat herhaald zich elke keer als de ww kraan open gaat, dit lijkt mij niet goed voor de levensduur van de cv ketel.
Pagina: 1