Ruis pc audio hele huis actieve studiomonitoren/5.1 set

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HackingDutchman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:23

HackingDutchman

Scientia potestas est

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn audioset. Heb twee actieve studiomonitoren en een sub(maar die komt helaas pas later) gekocht als vervanging voor een 5.1 set. Als ik deze via 2x XLR naar 3.5mm op de groene speakeringang van mijn moederboard aansluit hoor ik ruis, ook hoor ik mijn muisbewegingen en af en toe wordt het geluid harder/zachter.
Voorheen had ik een andere speakerset van Teufel en ook een andere computer(mijn huidige is nu net geen 2 jaar oud) waar dezelfde Teufel speakerset aan hing en daar was dit ook hoorbaar, alleen niet dermate dat het mij stoorde.

Dit is al gedaan/geprobeerd:
>Als ik de set aansluit via mijn laptop, met en zonder voeding op hetzelfde stopcontact als de pc, krijg ik geen ruis.
>Als ik de set aansluit op de voorkant van de kast, hoofdtelefooningang, krijg ik nog steeds dezelfde soort ruis.
>Als ik de set aansluit via een externe USB geluidskaart, zo’n Creative 5.1 Soundblaster kaartje, heb ik nog steeds dezelfde ruis.
>Als ik de set op een andere pc aansluit heb ik nog steeds ruis.
>Als ik de pc en speakers op een andere groep aansluit heb ik nog steeds ruis.
>Als ik een set andere actieve studiomonitoren aansluit hebben die monitoren ook ruis, ook op de andere pc.
>Als ik de stekkers van pc/speakers in andere stopcontacten doe krijg ik nog steeds ruis.
>Als ik andere apparaten aansluit op hetzelfde stopcontact of daarnaast wordt de ruis niet meer of minder.
>Als ik 1 van de 2 speakers aansluit met een 1x XLR naar 3.5mm op de groene poort op de pc krijg ik geen ruis, dus een 1 naar 1 kabel ipv van een 2 naar 1 kabel die ik hierboven telkens gebruik.
>Als ik de ¿versterking¿ (acoustic level > flat, -2dB, -4dB) van de studiomonitoren lager zet, wordt de ruis niet zachter en ook niet harder.

Ik kan het waarschijnlijk oplossen door een ground loop isolator te kopen, maar dat wil ik niet, omdat ik het uiterst raar vind dat het met mijn laptop wel werkt en als ik maar 1 speaker aansluit op de pc met een 1 naar 1 kabel het ook gewoon zonder ruis werkt. Dus moet er naar mijn mening ergens anders iets fout gaan wat makkelijker op te lossen is. ¿Door te wisselen van stopcontact, andere apparaten eruit te gooien en weer aan te sluiten en alles op 1 stopcontact te zetten heb ik geprobeerd een aardlusprobleem uit te sluiten.¿

Wat zou er verkeerd kunnen zijn:
-is het stopcontact toch niet geaard? (heb er op een andere groep ook last van)
-moet ik mijn kast nog apart/extra aarden?
-moet ik een driver verwijderen(heb ze al geupdate), biosinstelling aanpassen?
-moet ik een geshielde kabel gebruiken?

Wordt er een beetje gek van, naar mijn idee al het voor de hand liggende en alles wat ik elders op het forum al heb gelezen geprobeerd, maar het mag maar niet baten……. 8)7 8)7

Omdat ik het bij mijn vorige audioset ook had, in combi met mijn vorige pc(allebei totaal andere/nieuwe componenten), andere actieve studiomonitoren, andere pc’s, lijkt het mij niet zozeer aan de pc/speakers te liggen, maar misschien wel dieper in de stoppenkast?

~~~~ From Agfa to Zeiss .... and beyond ~~~~

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:57

DJ Vincento

1422055

Probeer het eens met een externe geluidskaart met gebalanceerde uitgangen (via TRS-jack uitgangen of XLR uitgangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HackingDutchman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:23

HackingDutchman

Scientia potestas est

Topicstarter
DJ Vincento schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:11:
Probeer het eens met een externe geluidskaart met gebalanceerde uitgangen (via TRS-jack uitgangen of XLR uitgangen)
Die heb ik helaas niet : (

Toen ik 1 van de 2 monitoren aansloot met een TRS naar XLR kabel, met een TRS naar 3.5mm adapter die in de line in van de pc ging, had ik geen ruis.

~~~~ From Agfa to Zeiss .... and beyond ~~~~