Kan je een beveilingsinstallatie saboteren vanaf buiten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubblej15
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-04-2022
Ik heb onlangs voor de tweede keer een beveiligingsinstallatie gemonteerd (als hobbyist).

De eerste centrale was door een onbekende fout kapot gegaan.

Bij het vervangen van de centrale heb ik alles wederom doorgemeten en gecontroleerd.
Bij het controleren van het zwaailicht (buiten) zag ik dat deze afgebroken was van de schroeven (hier is behoorlijk wat kracht voor nodig), maar wel teruggezet.

Heeft het nut voor een inbreker om dit te controleren of saboteren?
Als je het kastje openmaakt met de schroef zal het sabotage alarm af moeten gaan, dus op deze manier kan ik het afbreken van het flitslicht wel plaatsen (i.p.v. openen).

Maar de vraag is, heeft iemand dit gedaan om vast te stellen dat deze echt is (door vast te stellen dat er draden uit komen) of kan je ook vanaf buiten de boel saboteren?

Ik zat er zelf aan te denken als je bijvoorbeeld de centrale overbelast (meer dan 12v) vanuit dat flitslicht dat je de printplaat kapot kan maken (omdat de zekeringen er alleen zitten voor de stroomtoevoer van de net-stroom en van de nood-accu), maar is dit realistisch?

Nu is het zwaalicht van een tussendak te benaderen en zou je met twee personen hier relatief makkelijk kunnen komen.

Ik heb basiskennis verworven van het aanleggen van de installatie, maar aangezien ik wederom het flitslicht direct op de installatie gemonteerd heb (via ingebouwde relais), wil ik weten of dit kwaad kan of dat ik dit beter anders kan doen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-12-2024
Heb je bovenstaande vraag al aan de leverancier gesteld?

Doorgaans zijn er een aantal 'bewaakte' uitgangen, en zijn deze ook los afgezekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dubblej15
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-04-2022
Nog niet (zijn op kerstvakantie), maar ga ik zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 01:46
in theorie zou het misschien wel mogelijk zijn (meer dan 1kV op een uitgang zetten? taser bijvoorbeeld?)

maar in de praktijk zal de centrale al een sabotagemelding doorgemeld hebben voor je bij de bedrading bent...

een en ander wel afhankelijk van de kwaliteit van de installatie / componenten / doormelding..

en dat lijkt wel op een inbreker die het op je huis gemunt heeft, niet meer de "gelegenheidsdief"...
en daartegen is het erg lastig beveiligen...

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
dubblej15 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 15:41:
Als je het kastje openmaakt met de schroef zal het sabotage alarm af moeten gaan, dus op deze manier kan ik het afbreken van het flitslicht wel plaatsen (i.p.v. openen).
Waardeloos flitslicht dan.
Maar de vraag is, heeft iemand dit gedaan om vast te stellen dat deze echt is (door vast te stellen dat er draden uit komen) of kan je ook vanaf buiten de boel saboteren?
De goedkopere systemen kun je op deze manier saboteren. Je kunt snel zien of een pcb over zekeringen beschikt. Post anders een foto van het pcb van de hoofdunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Laatst online: 22:11
GlowMouse schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 18:55:
[...]

Waardeloos flitslicht dan.

[...]

De goedkopere systemen kun je op deze manier saboteren. Je kunt snel zien of een pcb over zekeringen beschikt. Post anders een foto van het pcb van de hoofdunit.
TS vermeldde dat ze juist heel die unit van de muur getrokken hebben, schijnbaar om dus te voorkomen dat sabotagealarm afgaat door evt. openschroeven.

Zou het niet mogelijk zijn om iets met diodes te doen?

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:31

Amphiebietje

In de blubber

1nsane schreef op zondag 30 december 2018 @ 09:39:
[...]

TS vermeldde dat ze juist heel die unit van de muur getrokken hebben, schijnbaar om dus te voorkomen dat sabotagealarm afgaat door evt. openschroeven.

Zou het niet mogelijk zijn om iets met diodes te doen?
Noodbatterij + elektronica zodat het alarm af gaat als de verbinding met het stroomnetwerk wordt verbroken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
dubblej15 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 15:41:
Ik heb onlangs voor de tweede keer een beveiligingsinstallatie gemonteerd (als hobbyist).

De eerste centrale was door een onbekende fout kapot gegaan.

Bij het vervangen van de centrale heb ik alles wederom doorgemeten en gecontroleerd.
Bij het controleren van het zwaailicht (buiten) zag ik dat deze afgebroken was van de schroeven (hier is behoorlijk wat kracht voor nodig), maar wel teruggezet.

Heeft het nut voor een inbreker om dit te controleren of saboteren?

Ik zat er zelf aan te denken als je bijvoorbeeld de centrale overbelast (meer dan 12v) vanuit dat flitslicht dat je de printplaat kapot kan maken (omdat de zekeringen er alleen zitten voor de stroomtoevoer van de net-stroom en van de nood-accu), maar is dit realistisch?

Nu is het zwaalicht van een tussendak te benaderen en zou je met twee personen hier relatief makkelijk kunnen komen.

Ik heb basiskennis verworven van het aanleggen van de installatie, maar aangezien ik wederom het flitslicht direct op de installatie gemonteerd heb (via ingebouwde relais), wil ik weten of dit kwaad kan of dat ik dit beter anders kan doen?
Komt er niemand ... dan is de kans op inbraak ondanks zo'n alarmsysteem zeker aanwezig.

[ Voor 21% gewijzigd door FreshMaker op 28-01-2019 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
FreshMaker schreef op zondag 30 december 2018 @ 10:26:
[...]

Het saboteren van zo'n zwaailicht heeft verschillende redenen.

ten eerste, controle of er een externe opvolging is.
Het is een relatief zwakke plek in het systeem ( Wij raden het af om te gebruiken )
Het verwijderen van de flitslamp geeft ten alle tijden een sabotage af ( mits goed geïnstalleerd.
Op het achterdeel van de flitser zit een detectie die verwijderen opmerkt, en doorgeeft aan het hoofdpaneel
( dezelfde schakeling als het openen van de unit )

Als voorwerk wordt zo'n ding weggetrokken ( vandaar dat ze hoog / onbereikbaar zouden moeten zijn )
Het alarm geeft melding af, en de daders kijken op veilig afstand toe wat er gebeurd.
Gemiddelde AOV heeft helaas 30/40 minuten nodig om er bij te komen, sleutelhouders zijn er gemiddeld gezien na zo'n 10 minuten.
Politie komt helemaal niet, zelfs niet bij doormelding naar een PAC ( convenant alarmopvolging - 2 of meerdere volgzones binnen 240 seconden )

Komt er niemand ... dan is de kans op inbraak ondanks zo'n alarmsysteem zeker aanwezig.
Inderdaad, eigenlijk ben je nog beter af als heel de boel gaat loeien op het moment dat ze er op die manier aan gaan rotzooien. Als er iets is wat een inbreker vervelend vind is het de kans om ontdekt te worden en hoe eerder/sneller dat gebeurt, hoe eerder ze je huis voortaan wel links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
@1nsane Vergis je niet in je buren :)

9 van de 10 keer gaat er echt niemand de straat nog op.
Er is teveel 'overlast' geluid en woningen zijn dermate geisoleerd, dat zo'n sirene ( 180 seconden ) vaak niet eens meer opvalt.

Met daarbij dat men gewoon het risico niet wil lopen ( ik geef ze geen ongelijk ) om zo'n sujet aan te treffen.
Vergeet niet dat een inbreker er rekening mee houdt om iemand aan te treffen, en de nietsvermoedende buurman wel heel sterk in zijn schoenen moet staan dan

Maar het schrikt iig wel af, als jij wel goed hang/sluit/lawaai-werk hebt, gaan ze sneller een deurtje verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
FreshMaker schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:06:
@1nsane Vergis je niet in je buren :)

9 van de 10 keer gaat er echt niemand de straat nog op.
Er is teveel 'overlast' geluid en woningen zijn dermate geisoleerd, dat zo'n sirene ( 180 seconden ) vaak niet eens meer opvalt.

Met daarbij dat men gewoon het risico niet wil lopen ( ik geef ze geen ongelijk ) om zo'n sujet aan te treffen.
Vergeet niet dat een inbreker er rekening mee houdt om iemand aan te treffen, en de nietsvermoedende buurman wel heel sterk in zijn schoenen moet staan dan

Maar het schrikt iig wel af, als jij wel goed hang/sluit/lawaai-werk hebt, gaan ze sneller een deurtje verder
Dit dus. Tig jaar geleden ging ergens in de buurt een alarm af rond deze periode midden in de nacht.
Zag niemand vanuit mijn raam en ook geen zwaailicht, en alhoewel ik niet bang ben uitgevallen, leek het me beter het aan de gasten met het geweldsmonopolie (nee, niet die, die anderen met uniformen ;)) over te laten.

Echter hadden die kennelijk ook niet zoveel zin om in het donker en de vrieskou naar buiten te gaan want ze vroegen of ik niet een kijkje kon gaan nemen 8)7
Dat het alarm bleef loeien werd afgedaan met "het zal zo'n DHZ-systeempje van de bouwmarkt zijn dat loos alarm geeft, wij hebben geen sleutels dus kunnen het ook niet uitzetten" :X
Was trouwens niet de eerste keer dat ze laks/niets deden hier in de regio bij meldingen maar dat terzijde.

Aangaande het saboteren van een alarm van buitenaf: ik heb wel eens een reportage gezien over BMW automobielen waar men simpel het alarm van kon saboteren door een zijknipperlichtje los te halen en vervolgens de + en - met elkaar te verbinden met bijv. een stukje draad of alufolie.

Als het alarm dan afging en de knipperlichten gingen aan, ontstond er gelijk kortsluiting wat zorgde voor doorgebrande zekering.
Op die zekering zat ook het alarm dus de irritante toeter hield er dan ook direct mee op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
knip

[ Voor 99% gewijzigd door FreshMaker op 28-01-2019 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Iva_Bigone schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:23:
[...]

Dit dus. Tig jaar geleden ging ergens in de buurt een alarm af rond deze periode midden in de nacht.
Zag niemand vanuit mijn raam en ook geen zwaailicht, en alhoewel ik niet bang ben uitgevallen, leek het me beter het aan de gasten met het geweldsmonopolie (nee, niet die, die anderen met uniformen ;)) over te laten.

Echter hadden die kennelijk ook niet zoveel zin om in het donker en de vrieskou naar buiten te gaan want ze vroegen of ik niet een kijkje kon gaan nemen 8)7
Dat het alarm bleef loeien werd afgedaan met "het zal zo'n DHZ-systeempje van de bouwmarkt zijn dat loos alarm geeft, wij hebben geen sleutels dus kunnen het ook niet uitzetten" :X
Was trouwens niet de eerste keer dat ze laks/niets deden hier in de regio bij meldingen maar dat terzijde.

Aangaande het saboteren van een alarm van buitenaf: ik heb wel eens een reportage gezien over BMW automobielen waar men simpel het alarm van kon saboteren door een zijknipperlichtje los te halen en vervolgens de + en - met elkaar te verbinden met bijv. een stukje draad of alufolie.

Als het alarm dan afging en de knipperlichten gingen aan, ontstond er gelijk kortsluiting wat zorgde voor doorgebrande zekering.
Op die zekering zat ook het alarm dus de irritante toeter hield er dan ook direct mee op :+
Tja, there is always a weekest link

Pagina: 1