Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuietWhisper
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-06 10:31
Hallo ik heb dus een probleem met mijn ASUS DSEB-DG Mobo hij wil niet opstarten met een 2gb ram stick of groter!!!

Ik heb 7 fb dimm stickies waarvan 2 4GB, 4 2GB en 1 1GB waarvan alleen de 1GB stick werkt

Relevante hardware die ik gebruik:
wat er in zit 2x Intel Xeon e5405, 2x AMD Radeon HD4850,1GB ram en een paar harde schijven

Ik heb al geprobeerd:
Alle 6 de ram stickies apart te draaien (post niet)
Bios reset
1 ram stickie in andere sloten (memory error)
In de bios kijken of de ram telling aan staat (dus niet overslaat (kan niet, staat geen optie voor)
Wat ik niet kan testen:
Of de andere ram stickies werken in een andere pc

Ik zit echt met mijn handen in het haar, misschien dat jullie iets weten want dit is mijn eerste "echte" server moederbord (ik heb al 3 jaar ervaring met consument pc's zonder fb dimm)

Met vriendelijke groet:
Sander

Beste antwoord (via QuietWhisper op 29-12-2018 21:23)

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:13
Volgens deze link
https://www.micron.com/-/...ing-guide/numsdrammod.pdf

Zijn je 2GB sticks mogelijk single rank (de Y code na F = 240-pin fully buffered DIMM), je 1GB stick is dual rank.

De Nanya sticks lijken van Dell te komen, part number informatie op de site van Nanya geeft geen info

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:44

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Volgens mij is er een verplichte (!!!) volgorde waarin de DIMM-sloten gevuld moeten (!!!) worden, zeker bij multi-socket systemen.

Dat staat vaak in de handleiding of de FAQ op de site van de fabrikant.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuietWhisper
Dat wist ik al met de research die ik altijd vooraf doe maar ik heb de grotere ram stickies in dezelfde ram slot geprobeerd als de 1gb stickie maar geen post

[ Voor 24% gewijzigd door QuietWhisper op 29-12-2018 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:39
Begin maar eens te vertellen in welke combi’s je het gekocht hebt. Wat zat er bij elkaar en wat heeft met elkaar gewerkt?

Nu is het echt raden naar een richting, voor hetzelfde geld heb je 7x 1 losse FB-Dimm gekocht, zijn het niet de juiste FB-Dimms, zijn de CPU’s niet matchend, is de bios niet geupdate.

Vergeet niet dat het spul zo’n 10 jaar oud is en toen al redelijk proprietary was. FB-dimms waren al niet gewoon, laat staan Dual socket xeons daarmee.

Welke voeding gebruik je en waarom heb je er 2x een 4850 in zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuietWhisper
Ik heb de pc gekocht van marktplaats en de 7fb dimms kwamen er bij mee geleverd maar alleen de 1gb stick werkt en de 4 2gb stickies zijn hetzelfde en het serienummer komt overeen met elkaar en de 2 4gb stickies zijn ook hetzelfde en de 2 cpu zaten er bij ingebouwd maar dat is het probleem niet want wat ik al zij de 1gb stick werkt gewoon samen met de 2 cpu's en die worden ook gezien door het moederbord en ik heb een 550w cooler master real power in zitten
En de bios versie is de recentste versie

[ Voor 4% gewijzigd door QuietWhisper op 29-12-2018 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:44

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik doe even een aanname; 2 sockets hebben beide een eigen memory-controller. Puur op de Google-plaatjes, vermoed ik (maar, nogmaals, handleiding??) dat de eerste witte en eerste zwarte DIMM-slot gevuld moet zijn met exact dezelfde DIMM alvorens te kunnen opstarten.

Nogmaals, aanname want mijn parate kennis over dit soort dual-socket systemen van meer dan 10 jaar oud, is nogal roestig.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuietWhisper
Nee ik heb dat al geprobeerd maar dat kan het ook niet zijn want de pc post wel met 1x1gb in het systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:23

Nemesizz

Untouchable

Ik heb de pc gekocht van marktplaats en de 7fb dimms kwamen er bij mee geleverd
Maar....zijn het ook daadwerkelijk FB DIMMS of zegt de verkoper dat? (ik zie vaak zat advertenties waarvan ik zoiets heb "klopt geen bal van").

Welke typenummers staan er op de DIMMS?

Als ik kijk hoe memory configuratie bij m'n Proliant gaat, maakt het wel uit wat voor dimms het zijn en hoe je ze kan gebruiken. Zo zijn er beperkingen voor unbuffered dimms (kun je minder gebruiken, alleen dual-channel), quad-ranked dimms (moeten in bepaalde sloten), moet je de totale GB's gelijk verdelen over beide CPU's , enz.
Zo kun je ook geen unbuffered en buffered (ECC-Reg) mixen. En net als bij 'gewone' PC's, kun je ook niet altijd RAM met elkaar mixen, omdat de chips op de modules te afwijkend zijn (opbouw, density, low voltage of regulier geheugen, enz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuietWhisper
Het zijn wel fb dimms met de herkenning dat de pins en andere gleuf locatie hebben en dat er op de ram pc2-5300f staat
Type nummers:
1gb stick: micron MT18HTF12872FDY-667F1D4
2GB sticks: micron MT36HTF25672FY-667F1NB
4GB sticks: NANYA NT4GT72U4ND2BD-3C

[ Voor 37% gewijzigd door QuietWhisper op 29-12-2018 16:27 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• biomass
Volgens deze link
https://www.micron.com/-/...ing-guide/numsdrammod.pdf

Zijn je 2GB sticks mogelijk single rank (de Y code na F = 240-pin fully buffered DIMM), je 1GB stick is dual rank.

De Nanya sticks lijken van Dell te komen, part number informatie op de site van Nanya geeft geen info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuietWhisper
Ik denk dat ik het hierdoor weet De 2gb en 4gb ram zijn allebij 2Rx4 en de 1gb is 2Rx8 dus ik denk dat daar het probleem zit

[ Voor 72% gewijzigd door QuietWhisper op 29-12-2018 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
QuietWhisper schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 11:53:
Dat wist ik al met de research die ik altijd vooraf doe maar ik heb de grotere ram stickies in dezelfde ram slot geprobeerd als de 1gb stickie maar geen post
Volgens de handleiding zou dat moeten werken, single slot moet in slot DIMM_00.
Het lijkt er op dat alleen de 1GB stick compatible is, of de grotere zouden alle zes kapot moeten zijn.
Hoe heeft je verkoper dit aangeboden, dit lijkt me een niet geteste combinatie? Volgens de handleiding draait dit bord bij het gebruik van meer dan één stick niet met een oneven aantal modules?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuietWhisper
Ik kreeg ze bij de server gratis aangeboden
Maar ik ben er nu ook achter gekomen met wat White feather zei dat de cpu's met één lettertje verschillen dus dat ze sowieso niet gaan werken
Maar gelukkig werkt een vriend van mij bij een bedrijf dat dit soort servers worden weg gegooid dus daarom wat cpu's mag meenemen dus krijg ik daar waarschijnlijk een machted pair van en 8x8gb 2Rx8 fbdimms van maar dat is pas in midden van januari maar bedankt voor alle hulp
Pagina: 1