Switch en patchkast keuze thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ik2e
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-04-2023
Beste lezer,

Ik heb met veel informatie van tweakers een thuis netwerk aangelegd in mijn nieuwbouwwoning. Dank hiervoor.
Het kabels (14) trekken viel tegen, maar heb afgemonteerde cat 6 netwerk wandcontactdozen in de meeste kamers, sommigen met enkele draad omdat er teveel flexpijp in de muren zit.( grrr) Uiteraard stugge kabel vanuit de meterkast.
Ik heb kpn 100/100 internet en interactieve internet tv, welke ik in de meeste kamers wil aansluiten. Via box of chromecast.
Ook wil ik in enkele kamers een AirPort express (laatste versie, mede vanwege airplay) gaan aansluiten om zo mijn WiFi netwerk (vanuit de meterkast) uit te breiden.
Ook hiervan heb ik alle ins en outs op tweakers gevonden.
Ook heb ik een synology nas (ds216j) welke ik in de meterkast wil aansluiten.
Nu moet ik de stugge kabel gaan patchen naar en omzetten naar flexibele patch kabel welke naar een switch gaat en vervolgens naar mijn KPN router loopt.
Ik heb veel gelezen over iptv en snooping switches (I.c.m AirPort express), maar snap daar echt te weinig van en de meningen zijn verdeeld.
Ook of internet tv nu via een aparte netwerk kabel moet of niet?
Ik ben dus op zoek naar een goede switch en patchkast voor mijn situatie. Mijn budget is ongeveer 70-130 euro.
- wie kan me een goede switch in combi met patchkast aanraden?
- kan ik de switch in elke netwerk out van mijn KPN router pluggen, of moet ik onderscheid maken tussen internet tv en internet, en dus ook 2 switches gebruiken?
- daarnaast de vraag waar ik het beste mijn nas in kan pluggen. In de switch of de router?

Ik gebruik windows 10 op meerdere laptops en verder iOS op tablets en telefoon.

Fijn uiteinde!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finalmen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-05 12:25
Ik heb ook KPN glas in combinatie met IPTV. Als je je niet wilt branden aan IGMP Snooping e.d. is het beste advies 1 kabel voor het IPTV kastje en 1tje voor de rest, op losse switches.

Daarnaast zijn de AirPort Express apparaten al een tijdje uit productie en best outdated, kijk eens naar de Ubiquiti UniFi lijnen, zeer goede hotspots voor een goede prijs.

Voor ik je vragen beantwoord wil ik je vragen een schematische weergave te maken van hoe je netwerk eruit zou komen te zien, dat praat het makkelijkst. Let hierbij op de scheiding tussen IPTV en internet, maar ook waar je je WiFi hotspots wilt plaatsen. Let ook op dat je vermeld welke switches en/of routers je zelf als voorkeur zou willen inzetten, dan kunnen we op basis daarvan feedback geven.

Als voorbeeld: https://www.tweaking4all....2/2013/08/homenetwork.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:36
Het is niet slim om routers (zoals een Airport Express) in te zetten voor wifi, dan zit je wifi in een ander subnet dan je bekabelde netwerk.
Neem gewoon een(of meerdere) accesspoint(s) en niet zo'n overprijsde Apple.

De stugge kabels in de meterkast monteer af op een patchpaneel en vandaar patch je met kant en klare patchkabels door naar je switch.

De kabel die naar je TV gaat kun je het beste direct in een poort van je router stoppen dan weet je zeker dat je geen last krijgt van igmp snooping, want je router ondersteund dat en niet alle consumenten meuk doet dat.

Dan connect je een van de poorten van je router aan je switch en de rest van je kabels patch dan naar je switch.
Overigens als je niet voldoende poorten op je switch hebt kun je ook de overgebleven poorten van je router gebruiken.
Die router poorten zijn eigenlijk een in dat kastje ingebouwde switch.
Er is dus geen enkel verschil voor het normale netwerkverkeer in welke poort je ze stopt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.