GA-Z77X-D3H + 1080ti kaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiaM
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-10 20:19
Mijn vraag
Ik heb een 2de hands videokaart gekocht (Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti) die heb ik een aantal weken geleden in mijn PC aangebracht (Gigabite GA-Z77X-D3H met 750w voeding) In eerste instantie werkte dat, maar na enkele dagen zonder problemen kreeg ik (tijdens het gamen) het blauwe scherm en starte de PC opnieuw op.
Heb toen mgv DDU (driver sweeper van Guru3D) de allerlaatste drivers geinstalleerd, maar het probleem bleef.
Totdat hij plotseling ook van bureaublad rebootte en niet meer opstarte, dwz bleef hangen bij het bios scherm.
Ik heb toen mijn oude videokaart er in gedaan, en daarmee starte hij weer op naar Windows. Echter mijn geluidskaart (M-Audio Audiophile 2496) deed het niet meer en ik zie hem ook niet meer in device manager staan.
Mijn vraag is nu, is er iets met mijn moederbord aan de hand of heb ik mijn videokaart én geluidskaart beschadigd op de een of andere manier? Heeft een wellicht kapotte videokaart mijn mobo beschadigd?
Kan een(slechte/kapotte) videokaart sowieso een moederbord beschadigen? Zijn de PCI slots slecht? De PCI controller defect? Ik ben een leek dus ik heb geen idee. Wel heb ik nog één keer de 1080ti videokaart geprobeerd maar hij komt echt niet verder dan het bios scherm.
Ik ben namelijk bezig met een nieuwe PC samen te stellen en ik ben bang dat ik bij die misschien iets beschadig door evt een defecte videokaart (dan wel geluidskaart)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mobo Gigabite GA-Z77X-D3H
Videokaart Evga 560ti (de oude)
Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti(de nieuwe)
Audiokaart M-Audio Audiophile 2496
2xHDD respectivelijk 1 x 1 tb, 1 x 2 tb
SSD 256 gb (boot)
Windows 8.1

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nieuwe drivers geinstalleerd
Van videokaarten gewisseld
Alle kabels gecontroleerd op aansluitingen, ook mbt videokaarten
Ram uitgenomen en weer terug geplaatst

...

Alvast bedankt voor het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:30
GTX 560Ti gebruikt andere drivers dan de 1080 Ti. Heb je de oude drivers verwijderd met DDU?

Welk merk en type 750w voeding? Hoe aangesloten, met 1 kabel met 2 connectors of 2 aparte kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiaM
Klopt, ik heb de juiste drivers voor de juiste kaarten gebruikt.

Voor de 1080ti de beruchte 6+2 connectors tweemaal, 2 losse kabels die ik jaren gebruikt heb voor een GTX 770 die er 6 maanden geleden de brui aangaf.
Voor de 560ti (deze had ik nog liggen)dezelfde maar dan zonder die 2x2 losse connectors, dus 2x6 connectors

Heb je de oude drivers verwijderd met DDU? Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiaM
Voeding is Corsair TX750
pricewatch: Corsair Enthusiast TX750 V2
Dat is de V2 maar hij ziet er hetzelfde uit.

[ Voor 85% gewijzigd door KiaM op 29-12-2018 00:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-10 21:44
Heb je al geprobeerd je BIOS the flashen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04:15

jgj82

Ja, maar = nee

KiaM schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 23:49:

..... In eerste instantie werkte dat, maar na enkele dagen zonder problemen kreeg ik (tijdens het gamen) het blauwe scherm en starte de PC opnieuw op.
Heb toen mgv DDU (driver sweeper van Guru3D) de allerlaatste drivers geinstalleerd, maar het probleem bleef.
Totdat hij plotseling ook van bureaublad rebootte en niet meer opstarte, dwz bleef hangen bij het bios scherm.
Ik heb toen mijn oude videokaart er in gedaan, en daarmee starte hij weer op naar Windows. Echter mijn geluidskaart (M-Audio Audiophile 2496) deed het niet meer en ik zie hem ook niet meer in device manager staan.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mobo Gigabite GA-Z77X-D3H
Videokaart Evga 560ti (de oude)
Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti(de nieuwe)
Audiokaart M-Audio Audiophile 2496
2xHDD respectivelijk 1 x 1 tb, 1 x 2 tb
SSD 256 gb (boot)
Windows 8.1
Ik mis de exacte specs van je voeding.
Ik lees slecht.

Hij heeft dus een paar dagen goed gewerkt? Het lijkt erop dat iets stuk gegaan is na het plaatsen van een gpu die meer vermogen vraagt. wat stond er in het bsod? Zonder verdere info tip ik de voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-10 17:25
Wat gebeurt er zonder de geluidskaart? En waarom heb je die eigenlijk überhaupt in je systeem zitten?

Dat is zo te zien een kaart van ongeveer 8 jaar oud? Goede kans dat die gewoon stuk is, en problemen veroorzaakt.

Niet relevant voor het probleem, maar welke processor heb je? Op z77 heb je best kans op bottlenecks met een 1080TI.

[ Voor 156% gewijzigd door WEBGAMING op 29-12-2018 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiaM
Dank voor de reacties.
-Zonder verdere info tip ik de voeding.
Ok, daar hoop ik eerlijk gezegd op. Denk je dat deze te zwak is of gewoon oud en versleten?

-Heb je al geprobeerd je BIOS the flashen?
Ja, dat heb ik gedaan, heb het bios niet geupdate.
Mijn versie is f9 wat volgens mij een redelijk up to date versie is voor dit mobo.
Dacht ik.

-Hij heeft dus een paar dagen goed gewerkt?
Inderdaad, na een paar dagen begonnen de problemen, in eerste instantie alleen tijdens gamen, daarna ook blauw scherm tijdens DT applicaties.

-Wat stond er in het bsod?
Dat scherm was er maar even want hij ging na dat scherm vrij snel rebooten(1 a 2 sec), dat heb ik dus niet gelezen.

-Wat gebeurt er zonder de geluidskaart?
Hmm, ben er niet zeker van of ik de laatste keer zonder de geluidskaart heb geprobeerd.
Nu ben ik inmiddels wel huiverig geworden het nog een te proberen, bang om de nieuwe videokaart te beschadigen

-Dat is zo te zien een kaart van ongeveer 8 jaar oud?
Dat kan goed kloppen, ik gebruik de PC vnl ook als DAW(digital audio workstation)

-Niet relevant voor het probleem, maar welke processor heb je?
Intel i5 3570k

Overigens als ik Hardware info(HWiNFO) bekijk dan zijn al mijn PCI devices in gebruik.
Ik weet niet hoe ik dat moet opvatten; a, dat ze werken, of b, dat er daadwerkelijk een kaart in zit.
In het laatste geval zou dat dus niet kloppen.

[ Voor 5% gewijzigd door KiaM op 29-12-2018 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Ik zou het toch nog een keer proberen zonder de geluidskaart. Ik heb persoonlijk zo'n vermoeden dat het met de geluidskaart te maken heeft. (maar ik kan het natuurlijk ook fout hebben)

https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html
Je kan dit programma gebruiken om de bluescreens te zien. Maar dan moet je natuurlijk wel de pc weer aanzetten. ;)

Heeft de i5 een overclock? Met een overclock moet hij nog wel redelijk mee kunnen komen. Zonder overclock word het toch een beetje een ander verhaal, en ga je waarschijnlijk behoorlijk prestaties inleveren.

Ik lees nu trouwens dat er ook al een 770 gesneuveld is, dat had ik eerder niet gezien. Dat maakt de voeding wel weer verdacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiaM
Dank voor je reactie.

Van onder naar boven;

-Ik lees nu trouwens dat er ook al een 770 gesneuveld is, dat had ik eerder niet gezien. Dat maakt de voeding wel weer verdacht.

Het was trouwens de Inno3D GeForce GTX 770 iChill, dacht dat die een lichte overclock had.
Volgens mij was deze te warm geworden, maar met zekerheid durf ik dat niet te stellen.

-Heeft de i5 een overclock?
Nee, ik overclock nooit.

-Je kan dit programma gebruiken om de bluescreens te zien
Je begrijpt dat ik dat meteen even ga doen. Bedankt voor de tip

-Ik zou het toch nog een keer proberen zonder de geluidskaart.
Hij doet het in ieder geval helemaal niet meer, hij zit er nu ook niet meer in. Als ik hem er wel in doe dan wordt hij niet waargenomen door Windows. Lijkt me dat hij idd kapot is. Vroeg me af of er iets kapot was aan het mobo waardoor Windows hem niet meer zag.

Ik zit nu trouwens achter de PC met genoemde problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Overclocken zou ik een keer naar gaan kijken als ik jou was, niet heel ingewikkeld, en het kan met jou setup echt ontzettend in prestaties schelen. De processor heeft op standaard snelheden moeite om een 1080TI bij te benen.
Dit is een goede tutorial, maar natuurlijk eerst gewoon zorgen dat het systeem stabiel is. ;)
https://nl.hardware.info/...op-ivy-bridge-overklokken

Een goede koeler is ook wel belangrijk, kan al vanaf 30 euro.

Maar goed, dat is allemaal zwaar offtopic, eerst maar eens zorgen dat het systeem gewoon werkt. Maar bij vragen kan je me altijd een bericht sturen.

Ik denk dat de bluescreens hier best een hoop kunnen helpen, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiaM
Wat ik me nog wel afvraag, bestaat er een kans dat ik mijn nieuwe videokaart geschadigd heb door wat er gebeurd is. Is dat uberhaubt mogelijk?
Dure kaart, die wil ik niet riskeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
We weten nog niet eens echt wat er gebeurd is, dus dat is een beetje lastig te zeggen. :P

Stel dat de geluidskaart gesneuveld is, en problemen veroorzaakt, nee dan zal het niet de kaart beschadigd hebben.

Als de voeding problemen geeft, zou het wel kunnen. Als die de stroom niet lekker levert, kan jij je ook wel voorstellen dat het voor schade kan zorgen.
Maar, het is een voeding van een goed merk, en dan komt schade door de voeding maar weinig voor, dat is vooral van toepassing op goedkope voedingen met slechte beveiligingen.

Als je echt 100% zeker wil zijn, andere voeding kopen. En ik kan me voorstellen dat je dat graag doet met zo'n dure kaart, ik denk dat ik eigenlijk ook voor de veiligheid even een andere voeding zou kopen/gebruiken.
En mocht het nog steeds hetzelfde zijn, kan je de voeding altijd terugsturen onder wkoa. (al is dat misschien makkelijker gezegd dan gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiaM
Dank je.
Dan ga ik het niet proberen. l
Lees even mijn bericht waarmee ik dit topic openende.
Ik ben bezig met een nieuw systeem, dan wacht ik daar op.

Uit topicstart;

Mijn vraag is nu, is er iets met mijn moederbord aan de hand of heb ik mijn videokaart én geluidskaart beschadigd op de een of andere manier? Heeft een wellicht kapotte videokaart mijn mobo beschadigd?
Kan een(slechte/kapotte) videokaart sowieso een moederbord beschadigen? Zijn de PCI slots slecht? De PCI controller defect? Ik ben een leek dus ik heb geen idee. Wel heb ik nog één keer de 1080ti videokaart geprobeerd maar hij komt echt niet verder dan het bios scherm.
Ik ben namelijk bezig met een nieuwe PC samen te stellen en ik ben bang dat ik bij die misschien iets beschadig door evt een defecte videokaart (dan wel geluidskaart)

Nieuwe PC
-ASUS PRIME X370-A
-AMD Ryzen 7 2700X
-G.Skill Aegis (2x8 gb)
-Scythe Mugen 5 PCGH Edition
-Cooler Master V Series V750

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Daar zou ik me niet te veel zorgen over maken. Een voeding is eigenlijk het enige onderdeel wat andere onderdelen kan beschadigen.

Geprobeerd zonder de geluidskaart denk ik dan?
Bluescreenviewer nog geprobeerd?

En in de bios doet hij gewoon niets? Een slechte voeding kan er voor zo ver ik weet helemaal niet voor zorgen dat je in de bios blijft hangen. Daar heb ik echt nog nooit van gehoord.

[ Voor 8% gewijzigd door WEBGAMING op 29-12-2018 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiaM
-Geprobeerd zonder de geluidskaart denk ik dan?

Daar ben ik niet helemaal zeker van, dat zou ik nog kunnen proberen.
Maar vind het een beetje eng.

-Bluescreenviewer nog geprobeerd?

Jazeker, maar het scherm blijft leeg. Schijnbaar is mijn minidump folder leeg?

-En in de bios doet hij gewoon niets?

Hoe bedoel je dat? Wat doet niets in bios? De voeding? Kan ik daar (in het bios) eea checken mbt tot de voeding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
KiaM schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 21:50:
Wel heb ik nog één keer de 1080ti videokaart geprobeerd maar hij komt echt niet verder dan het bios scherm.
Omdat je dit zei, dacht ik dat je dat net nog geprobeerd had. ;)

Geen melding, helemaal niets? Gewoon bios scherm en dat is het? Vreemd.

Volledig begrijpelijk hoor, maar als je geen dingen gaat proberen, gaan we ook niet echt verder komen in het probleem vaststellen. ;)

Maar als je wil gaan testen is het inderdaad wel slim om een andere voeding te gebruiken, als de voeding problemen heeft, heb je wel kans dat je de boel verder beschadigt.

Maar dat die kaart je nieuwe moederbord beschadigt zou ik me niet te veel zorgen over maken. Dat zal wel meevallen. Zoals ik zei, een voeding is eigenlijk het enige onderdeel wat schade kan veroorzaken aan andere onderdelen. (uitzonderingen daargelaten)

Wat ik zou doen als ik jou was, bestel vast een voeding voor je nieuwe systeem, dan kan je daar mee testen. In het ergste geval komt hij een tijdje op de plank te liggen.

RM550X is een erg goede voeding, betere kwaliteit als de v750.
550W is ruim voldoende voor elk modern systeem met 1 videokaart. 750W is echt overkill.
pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart

[ Voor 8% gewijzigd door WEBGAMING op 29-12-2018 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiaM
-Omdat je dit zei, dacht ik dat je dat net nog geprobeerd had.

Ok ;)

-Geen melding, helemaal niets? Gewoon bios scherm en dat is het? Vreemd.

Hij blijft hangen op het moment dat je de bios gegevens ziet en dan idd verder niks.

-Maar als je wil gaan testen is het inderdaad wel slim om een andere voeding te gebruiken, als de voeding problemen heeft, heb je wel kans dat je de boel verder beschadigt.

Dan wacht ik gewoon tot ik de nieuwe PC heb.

-Maar dat die kaart je nieuwe moederbord beschadigt zou ik me niet te veel zorgen over maken. Dat zal wel meevallen. Zoals ik zei, een voeding is eigenlijk het enige onderdeel wat schade kan veroorzaken aan andere onderdelen. (uitzonderingen daargelaten)

Daar gaat het me feitelijk in eerste instantie om. Ik ben bang dat ik met een evt. beschadigde videokaart mijn nieuwe mobo beschadig.

-Wat ik zou doen als ik jou was, bestel vast een voeding voor je nieuwe systeem, dan kan je daar mee testen. In het ergste geval komt hij een tijdje op de plank te liggen.
RM550X is een erg goede voeding, betere kwaliteit als de v750.

Dan zou ik hem om moeten ruilen, de PC verwacht ik binnenkort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Oh, in dat geval gwoon lekker laten zitten. ;) Het is geen wereld van verschil ofzo.

Laat even weten hoe het gaat met het nieuwe systeem, vind ik (En de rest van dit topic vast ook) wel leuk om te horen. :)

[ Voor 8% gewijzigd door WEBGAMING op 29-12-2018 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiaM
Dat zal ik zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04:15

jgj82

Ja, maar = nee

@WEBGAMING
550W krijg ik wel op de knietjes met een single card, Vega 64 WC'd voluit doet al een kleine 400W in z'n eentje. I7, Overclock, 32GB RAM, 2 harddisks en een paar dikke fans... :w

Voor het systeem van @KiaM gaat het wel genoeg zijn. Bestel/leen een voeding om te testen. Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
jgj82 schreef op zondag 30 december 2018 @ 00:59:
@WEBGAMING
550W krijg ik wel op de knietjes met een single card, Vega 64 WC'd voluit doet al een kleine 400W in z'n eentje. I7, Overclock, 32GB RAM, 2 harddisks en een paar dikke fans... :w
Ja, elektrische kachels verbruiken al snel meer als 550W :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiaM
-Het lijkt erop dat iets stuk gegaan is na het plaatsen van een gpu die meer vermogen vraagt

Dit bedacht ik me ook. Ik denk dan aan iets op het moederbord, is dat ook wat jij bedoelt?
jgj82 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 19:45:
[...]

Ik mis de exacte specs van je voeding.
Ik lees slecht.

Hij heeft dus een paar dagen goed gewerkt? Het lijkt erop dat iets stuk gegaan is na het plaatsen van een gpu die meer vermogen vraagt. wat stond er in het bsod? Zonder verdere info tip ik de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiaM
-Bestel/leen een voeding om te testen. Ik ben benieuwd!

Als mijn nieuwe PC binnen is (ik hoop morgen) dan weet ik meer
Pagina: 1