Toon posts:

Hoe speakers uit b&o tv aansluiten op autoradio

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tot vanmiddag had ik een goed werkende bang&olufsen tv. Het geluid was zeer goed en hij had een elektrische motorvoet. Echter het was al een oud beestje zonder HDMI en het beeldscherm was erg klein, dus vanmiddag besloten dat we hem wegdoen. Maarrrr... niet voordat ik de speakers eruit heb gehaald. Nu is dat deel gelukt. Gezien het goede geluid wil ik nu kijken of ik het kan aansluiten aan een autoradio. Ik heb wel vaker gewoon een autoradio aangesloten, dat gaat allemaal prima.
In dit geval is het echter wat minder recht toe recht aan.

Dit is wat ik heb;
2 gewone speakers, elk met 3 aansluitingen
2 kleine speakertjes (tweeters), elk met 2 aansluitingen.

Wat heb ik nu nodig om dit aan te sluiten aan mijn autoradio? Een versterker? Of een filter?

Kan iemand mij een aansluitdiagram tekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:02
Speakers is 1 , aansturing is 2.
Als je een matige aansturing hebt kun je met de beste speakers van de wereld slecht geluid krijgen. Ik zou zeggen; gooi de output (heel zachtjes) op twee polen en hoor of je muziek krijgt.
Wel eerst even meten of het niet 0ohm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goed punt. Daarom heb ik ook nog een hoop andere onderdelen eruit gehaald. In de hoop dat daar ook het 'versterker gedeelte' bijzit. Maar gezien ik nog niet zo goed bekend ben hiermee dacht ik dat in eerste instantie even buiten beschouwing te laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oké inmiddels ben ik weer wat wijzer geworden. Er zijn 2 tweeters en 2 woofers. De tweeters geven een weerstand van 6,6 ohm, de woofers 7,8 ohm. Kan ik dan aannemen dat beide 8 ohm zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb het net aangesloten op een sony autoradio met 4x35w en 4-8ohm impedance.

Dat werkte. Maar kwaliteit van het geluid was niet geweldig. Wat is de vervolgstap naar beter geluid? 🤓

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:30
In de oude avant toestellen van bang en oluf zat een actief scheidingsfilter in de tv.
Tweeter en woofer hadden een eigen versterker kanaal.
Dat zal bij jouw toestel ook zo zijn geweest.
Om dit los van het toestel weer aan de praat krijgen is vrijwel onmogelijk.

Je bent een 2 weg crossover nodig.
Dan worden de speakers wel goed aangestuurd.
Normaal moet dit helemaal worden doorgerekend, maar een Ali setje gaat vast wel voldoen.

Het probleem is dat zowel je woofer als je tweeter nu het volledige frequentie bereik krijgen.
Dat doet de klank geen goed.

Voor de woofer maakt dit niet veel uit, maar een tweeter kan hier echt niet tegen! En zal uiteindelijk overlijden.

Gooi er zoiets tussen:
€ 13,08 18%OFF | GHXAMP 2 Way Crossover Audio Speaker Board MINI Tweeter Bass Boekenplank HIFI Luidspreker Frequentieverdeler Universele 80 w 2 stks
https://s.click.aliexpress.com/e/cHWuHe7Q
Of
€ 13,81 18%OFF | GHXAMP 80 w 2 Weg Auto Crossover Audio Desktop Speakers Treble Bass Frequentie divider Voor 4-8OHM 3-5" inch Speaker 2.8 khz 2 stks
https://s.click.aliexpress.com/e/bCoMLrpI

Eerlijk gezegd had je beter de tv kunnen verpatsen en voor dat geld mooi composetje of boekenplank speakers kunnen kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door ronnie vd op 29-12-2018 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

ronnie vd schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:01:
In de oude avant toestellen van bang en oluf zat een actief scheidingsfilter in de tv.
Tweeter en woofer hadden een eigen versterker kanaal.

Normaal moet dit helemaal worden doorgerekend, maar een Ali setje gaat vast wel voldoen.

Voor de woofer maakt dit niet veel uit, maar een tweeter kan hier echt niet tegen! En zal uiteindelijk overlijden.
Met dat setje voorkom je hooguit dat je het sloopt, maar dat zal nooit zo goed gaan klinken.
1. Je gokt dat de wisselfrequntie op het goede punt zit
2. Je houdt geen enkele rekening met het verschil in gevoeligheid
3. Je houdt geen enkele rekening met de bafflestep, dus mogelijk gaat het heel karig klinken
4. Dat actieve filter had (B&O kennende als pragmatisch speakerbouwer) ook flink wat correcties om het geluid beter te laten zijn (bijvoorbeeld het laag wat voller te laten klinken). Die ga je missen.

Is de behuizing van de luidsprekers wel meegenomen? Of zijn alleen de woofer en de tweeter er los uitgehaald?

Ik geef dit enige kans op dat het gaat werken. IK geef dit zeer matige kans op goed geluid.
Eerlijk gezegd had je beter de tv kunnen verpatsen en voor dat geld mooi composetje of boekenplank speakers kunnen kopen.
Mee eens :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat jullie beiden gelijk hebben dat het goedkoper was om een mooi composetje te kopen. Tegelijkertijd vindt ik het ook leuk om te prutsen en te kijken of ik de boel aan de praat kan krijgen. Ik heb de volgende dingen alemaal uit de tv gedemonteerd;

Speakers inclusief behuizing;
Printplaat "sound output board"
Printplaat "ir receiver"
Printplaat "av input camcorder"
Afstandsbediening.

Het geheel wordt vanaf de main printplaat gevoed met 21v, dit zou ik ook middels een losse adapter kunnen doen.

Alleen, als ik al bovenstaande componenten zou gebruiken, dan moet ik nog
- een aansluiting vinden/maken voor de audio input
- blind navigeren met de afstandsbediening door alle menu's om te zorgen dat hij de juiste bron selecteert.

(Aangenomen dat als ik alles aansluit op een losse 21v het geheel werkt zonder aangesloten beeldscherm.)

Zie ook pagina 12 met de wiring diagram van de tv;

http://www.abo-center.dk/... 862x & 1 L Type 866x.pdf

module 10,11 en 59 heb ik losgehaald. (De rest van de tv heb ik ook nog liggen overigens)

@ronnie vd bedankt voor het uitzoekwerk. Deze tv is nog iets ouder dan de avant, maar ik heb idd ook gelezen dat deze een actief luidspreker systeem heeft. De waarde van de tv was misschien 25 tot 50 euro. Met de filters bescherm ik dus wel de tweeters, maar mis ik nog wel het 'actieve' gedeelte van de oorspronkelijke setup. Kan ik dat zien als het verder aanpassen/modificeren van de output naar de speakers voor optimaal resultaat? En dat gebeurt dan ergens op de printplaat?

@JvS de wisselfrequentie is dat de grens tussen het bereik wat door de tweeter en door de woofer wordt afgespeeld? En dat de afstemming van de speakers op elkaar ook moet overeenkomen met de grens waarop het filter het geluid scheidt?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2018 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Oh een beovision 1. Oude meuk idd.
Dan wordt het een ander verhaal. Ik dacht dat je een lcd had ontmanteld.
Je linkt naar een manual....is er ook een schema te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In de manual op pagina 12 staat wel globaal welke welke boards er zijn en welk signaal elk kabeltje tussen de boards doorgeeft. Heb nog geen wiringdiagram gevonden met alle losse componenten van de verschillende boards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Ik heb de manual bekeken,
Het lijkt er op dat de audio digitaal naar het board gaat (pen 17 18 19 en 20 op de connector)
Of deze signalen worden gebruikt om het toon en volume regel ic aan te sturen.

Lastig verhaal.
Misschien kun je een foto van het audio board posten waar alle IC's duidelijk op staan.

Ik zou 1 van de crossovers bestellen
Deze is nog goedkoper....kun je geen buil aan vallen:
https://s.click.aliexpress.com/e/1oeXw6M
Wel 2 bestellen!
Ik heb ze ook in een projectie zitten. Werkt wel mooi.

En dan lekker aan de autoradio knopen.
Loudness en mega bass aan en het gaat vast ergens op lijken.

Je kunt er ook een tpa3116 Bluetooth board aan hangen. Mooi begin voor een kistradio 😊

Of deze:
€ 2,66 | Bluetooth 4.2 TPA3110 15 w 15 w Digitale Stereo Audio Eindversterker Board Module 12 v-24 v auto voor USB Speaker, draagbare Speaker
https://s.click.aliexpress.com/e/tGoHxte
Goedkoper gaat haast niet lukken

Zoek er een oude 12 a 24 voeding bij en je hebt lawaai!

[ Voor 18% gewijzigd door ronnie vd op 30-12-2018 14:37 ]

Pagina: 1