Eerste occasion: Toyota Auris of Mazda 3? (of alternatief?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mycroft
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:11
Nadat ik een paar jaar een lease-auto heb gehad van mijn vorige baan heb ik inmiddels al een tijd geen auto meer. Inmiddels wil ik weer een auto en ben ik aan het onderzoeken wat een goede occasion zou zijn.

Ik ben vooral op zoek naar een betaalbare, betrouwbare en praktische auto. Ik weet niet hoeveel km ik per jaar zal maken maar auto zal niet worden gebruikt voor woon/werk-verkeer maar voor ritjes in de avonden en weekenden en een eventuele vakantie. Daarnaast zijn mijn vereisten:
  • Aanschafprijs maximaal ongeveer 8000 euro
  • Zuinig in verbruik (Edit: goedkoop om te rijden, in verhouding tot aanschafprijs)
  • Hatchback
  • Benzine
  • Handgeschakeld
  • 5-deurs
  • Moderne veiligheidsvoorzieningen (airbags etc)
  • Cruise control
Na wat online inlezen begreep ik dat Japanse merken goed scoren qua betrouwbaarheid en verbruik. Zodoende kwam ik als opties uit op de Toyota Auris (2007-2009) of de Mazda 3 (2009-2011?). Zijn dit in het algemeen goede opties of heb ik me blind gestaard op deze types? En heeft één van de twee types jullie voorkeur (en waarom)?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Autoweek en autoblog hebben goede occasion video's over C-Segmenters uit de periode die je zoekt.

Vanaf 2009 is de auris veel als hybride verkocht. Een hybride is wel zwaarder, dan andere c segmenters, heeft minder verbruikvoordeel op langere afstanden en de mrb korting is er niet meer.

[YouTube: Occasion videotest Toyota Auris Hybrid]

Beide auto's zijn over het algemeen betrouwbaar, en hebben maar een klein paar aandachtspunten.

De 8e generatie Honda Civic zou je ook kunnen overwegen, nadeel is dat het design wat ouder en uitgesprokener is. Voordeel van de auto is dat hij ook relatief betrouwbaar is en dat de geluidsisolatie en kwaliteit van het interieur op een wat hoger niveau ligt dan van de Mazda.

[ Voor 23% gewijzigd door 3x3 op 28-12-2018 22:58 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:11

-tom-562

Oliesjeik

Ga ook een goede proefrit maken. De zitpositie is bv behoorlijk anders. In de Auris zit je vrij 'hoog', de Mazda is wat sportiever qua zit.
Het zijn alle twee technisch superbetrouwbare auto's. Zelf vind ik de Mazda er frisser en sportiever uit zien

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:02

Yucon

*broem*

Ik moet zeggen dat ik die generatie auris nog wel erg duur vind vergeleken met de generatie nieuwer. Die laatste ziet er namelijk echt veel frisser uit en dat zou je wel verwachten in de prijs terug te zien.

De enige reden om toch voor de auris te kiezen is als je veel in de file of stad rijdt en het hybride systeem goed tot z'n recht komt. Dat doe je zo te zien niet, dus dan zonder twijfel de Mazda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-07 13:55

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De Toyota HSD is denk ik wel de meest zuinige en betrouwbare niet stekker aandrijflijn die er te krijgen is.

Vergeet ook de Honda Insight niet mee te nemen in je vergelijk.
Voor 8k koop je als je een beetje zoekt een facelift model.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Yucon schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 23:07:

De enige reden om toch voor de auris te kiezen is als je veel in de file of stad rijdt en het hybride systeem goed tot z'n recht komt. Dat doe je zo te zien niet, dus dan zonder twijfel de Mazda.
Onzin, ook op de snelweg komt de Toyota HSD prima tot zijn recht. Doordat de ICE werkt volgens het atkinson principe haal je ook op de snelweg hele nette verbruikswaardes waar een Mazda 3 echt niet bij in de buurt komt.

Hou je van lekker doorrijden >140kmph dan zou ik inderdaad wél voor de Mazda 3 gaan, de toyota HSD wordt dan wat oncomfortabel door de "cvt"

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Nu online
Ik rijd al sinds 2010 in een Mazda 3 2.0 GT-M Line Sedan. In dit model zit een extra 2e accu voor het i-stop systeem, welke in de eerste 4 jaar 2 keer vervangen moest worden. Allemaal wel onder garantie trouwens.
Nadeel van dit i-stop systeem is ook dat deze zoveel ruimte inneemt dat er in de kofferbak geen reservewiel past (standaard wordt een banden reparatiekit meegeleverd). De versie met 1.6 bezinemotor heeft dit i-stop systeem trouwens niet.

Verder eigenlijk geen grote problemen gehad. Ik zie wel dat ‘zuinig in gebruik’ één van je eisen is. Ik zit na 8 jaar op een gemiddeld gebruik van 8.8 liter per 100km, dus echt zuinig zijn de Mazda’s van die tijd niet. Daarbij moet wel worden gezegd dat ik met name korte stukjes rijd (15km per rit, waarvan zo’n 10 km snelweg). De 1.6 is trouwens wel iets zuiniger.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mycroft
Zie al veel info waar ik mee aan de slag kan. Wel wordt van de Toyota Auris hier vaak de hybride versie genoemd. Met mijn budget (zo'n 8000 euro) kun je een hybride krijgen maar dan vanaf de 200.000 km op de teller. De 'normale' benzine Auris binnen dit budget heeft vaak minder dan 120.000 km op de teller. Hoe moet je dit tegen elkaar opwegen? Mijn voorkeur zou in eerste instantie zijn om voor de optie te gaan met minder kilometers, maar is dit terecht?
revolution-nl schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 23:38:
De Toyota HSD is denk ik wel de meest zuinige en betrouwbare niet stekker aandrijflijn die er te krijgen is.

Vergeet ook de Honda Insight niet mee te nemen in je vergelijk.
Voor 8k koop je als je een beetje zoekt een facelift model.
Misschien een domme vraag maar wat bedoel je met facelift model?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

revolution-nl schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 23:41:
[...]

Onzin, ook op de snelweg komt de Toyota HSD prima tot zijn recht. Doordat de ICE werkt volgens het atkinson principe haal je ook op de snelweg hele nette verbruikswaardes waar een Mazda 3 echt niet bij in de buurt komt.

Hou je van lekker doorrijden >140kmph dan zou ik inderdaad wél voor de Mazda 3 gaan, de toyota HSD wordt dan wat oncomfortabel door de "cvt"
Lekker kort door de bocht. Natuurlijk werkt het daar ook wel, maar het is niet het gebied waar hij uitblinkt. En als je naar het totaalplaatje kijkt is zo'n mazda 3 een prettigere auto om in deze situatie mee te rijden. En ik schat zo in dat de meeste mensen hem ook een stuk mooier vinden, waarbij er buiten de zuinigheid weinig argumenten voor de auris overblijven aangezien hij ook nog relatief duur is.
Spiff1 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 00:01:
Zie al veel info waar ik mee aan de slag kan. Wel wordt van de Toyota Auris hier vaak de hybride versie genoemd. Met mijn budget (zo'n 8000 euro) kun je een hybride krijgen maar dan vanaf de 200.000 km op de teller. De 'normale' benzine Auris binnen dit budget heeft vaak minder dan 120.000 km op de teller. Hoe moet je dit tegen elkaar opwegen? Mijn voorkeur zou in eerste instantie zijn om voor de optie te gaan met minder kilometers, maar is dit terecht?
Het brandstofverbruik ligt in de praktijk rond de 20-25% zuiniger voor de hybride. Daar doe je het dus voor, plus eventueel als je dat waardeert dat de hybride een automaat is. De meeste zullen zo'n 300-350dkm mee gaan dus in dat opzicht hou je nog wel wat over. Verder zijn de hybrides door de belastingsituatie van destijds vaak flink voorzien van opties.

[ Voor 36% gewijzigd door Yucon op 29-12-2018 07:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb al een paar keer in een Auris hybride gereden en dat beviel me goed :)
Merkte dat het een sport werd zo zuinig mogelijk te rijden terwijl ik in "pure" benzine-auto's daar zelden of nooit op let ;)
NB: ik heb vnl. op 50-80km wegen gereden, geen lange afstanden op de snelweg.

Mazda vond ik altijd een goed merk wat je bijna blindelings kon kopen (zelf 5 jaar een gebruikte 323 uit '85 gehad zonder issues :)), maar zie bij recentere modellen (>'98) toch vaker problemen langskomen, met name op het gebied van roestgevoeligheid.

Tevens onlangs een horrorverhaal gehoord van -ik meen- een Premacy met een olieverbuik van 1 op 500, wat natuurlijk extreem is, maar het lijkt dat meerdere Mazda-modellen best een slokje extra van dat spul lusten.

Voor welke auto je ook kiest, vooraf even spieken op een site als www.problemcar.nl kan veelvoorkomende problemen highlighten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Sheep
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:54
Er is me verteld dat de hybride motoren van Toyota makkelijk de 400k zonder teveel gekke dingen kunnen rijden. Het is inderdaad een "sport" om juist niet sportief te gaan rijden. Dmv van "pompen" schakel je weer terug op de elektrische motor als je onder de 70 km rijdt. En een automaat is sowieso erg prettig. De afwerking van de auris vind ik wel weer wat meer plastic trouwens.
Succes met je keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PatrickC
  • Nu online
Na dik 8 jaar geen problemen met roest of olieverbruik voor mijn Mazda 3 uit 2010. Ik kan het meeste wel bevestigen wat in het eerder gelinkte filmpje over de Mazda 3 wordt gezegd. De auto in het filmpje is op de motor (en lelijke deurstrips) na exact dezelfde als mijn auto. En inderdaad... de auto heeft wel wat last van het geluid van de banden in de auto.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-07 09:52
Denk beide betrouwbare goede auto’s. Je moet dan een beetje ‘mazzel’ hebben met ‘jouw’ auto. Kijk eens op Spritmonitor naar het verbruik van de modellen (Inc hybride) en kijk of de besparing op brandstof een hybride rendabel maakt met jouw kilometers etc. Honda Civic en Honda insight zou ik dan ook meenemen. Optisch vind ik de Mazda 3 de mooiste. Maar de geluidsisolatie is wat minder dan bij Honda (vond ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Spiff1 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 00:01:

[...]

Misschien een domme vraag maar wat bedoel je met facelift model?
Ik zou dan eerder voor de hybride gaan met +200.000km gezien deze veel minder slijtage onderdelen heeft dan de non-hybride
.
Geen versnellingsbak, geen koppeling, geen dynamo, geen riemen. Remmen slijten minder door regeneratie etc. etc.

Dingen kunnen makkelijk 400.000 - 500.0000km met hele lage onderhoudskosten. Op mobile.de staan er genoeg met dergelijke kilometerstanden.

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 29-12-2018 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Sheep
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:54
En als je toch iets luxer wil maar hybride interessant vindt, kun je ook eens kijken naar een Lexus CT 200h met 190K kilometers op de teller. Maar dan gaat je budget wel iets omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:18
Zijn hybrides door het hogere gewicht niet duurder in de wegenbelasting?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zou niet voor de Mazda gaan als het om zuinigheid gaat. Ik weet nog van mijn oude Mazda 3 1.6, daar kwam ik met moeite op 1 op 12. Ik vond de generatie daarna met de 2.0 liter motor niet de 150 pk waard in vergelijking met de BMW 116i met maar 136 pk. Deze 2 liter motor voelde aan of je maar 100 pk hebt.
Toyota Auris Hybride is denk ik de beste keuze. Standaard automaat, zuinig, iets hoger in de wegenbelasting maar dat haal je wel met je verbruik eruit. Je kan ook nog een station variant krijgen waardoor je meer ruimte hebt en dat heeft Mazda niet. Ook heb je bij Toyota met opties zoals de cruise control, bij Mazda was een andere radio drama om in te bouwen, stoelen van Mazda zoals ik ervoer van vroeger was de stof heel dun. Toyota had vaak net iets betere kwaliteit en beter opties.

Toch zou ergens een VW Golf 1.2TSI uit 2013/2014 ook denk ik wel een goede oplossing zijn. Dat is een wat lichtere auto, met 105 pk krachtig genoeg, zuinig (haalde vaak rond de 600/700 km in stadsverkeer en ik denk dat als je heel rustig aan doet dat zeker 1 op 18 tot 22 lukt). De meeste 1.2 TSI motoren halen met gemak 150k km tot 200k km. Ik heb ook probleemloos 60k km in 3 jaar gereden tot 120k km. Ik vond het een heerlijke auto, stil, goede navigatie (kan je ook nog updaten volgens mij) en zuinig.

Ga even iets nog erbij zetten; Honda Jazz.
Toch hybride, automaat, 1.164 kg, ruim, Japanse kwaliteit. Je gaat er niet mee racen en daardoor kan er ook niets stuk aan gaan. Staat onder de 100k km dus kan rustig nog een ton mee. Volgens mij heeft deze alleen niet die magic seats waardoor je een plant van 2 meter rustig rechtop kan meenemen. De huidige generatie Jazz kan gewoon een surfboard meenemen in de auto (niet op het dak of met klep open, nee gaat er gewoon in).

[ Voor 43% gewijzigd door itsalex op 29-12-2018 15:51 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Kun je je budget met 1500 euro opkrikken? Als je een model nieuwer van die auris pakt ben je over 5 jaar gezien waarschijnlijk minder kwijt. Als je bekijkt hoe de nieuwe corolla er uitziet blijft het huidige model auris nog wel een tijdje courant uitzien, terwijl het vorige model dat jij overweegt over 5 jaar hoogbejaard is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 279475

croxz schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 10:24:
Zijn hybrides door het hogere gewicht niet duurder in de wegenbelasting?
ja want het voordeel is er af

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:41

vhal

ಠ_ಠ

De Auris hybride van de eerste gen. heeft zo'n gekke puist in de kofferbak zitten door het accupakket. De tweede generatie (pre en facelift) is in dat opzicht een stuk ruimer doordat het pakket verplaatst is maar helaas heeft deze serie Auris een vervelende trilling bij bepaalde snelheden. Dit lijkt geheel willekeur te zijn (sommige ervaren het niet) maar Toyota schuift het af als produkteigenschap van de hybrideaandrijflijn (en ws.omdat ze het ook niet weten, typisch autofabrikanten/importeurs :r )

https://www.ad.nl/dossier...iliewaenshy-gen~ae1c7b7a/

Wat anderen ook al zeiden, de laatste Mazda's schijnen behoorlijk gevoelig te zijn voor roest. Maar zoals met alles, onderhoud is het belangrijkste om uit te pluizen.

[ Voor 4% gewijzigd door vhal op 29-12-2018 13:18 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:32
Als je een zuinige auto zoekt, is hybride een logiche keuze. De Auris zou dus mijn voorkeur zijn, al is je budget niet super ruim voor een dergelijke auto. De Lexus CT200H en de Toyota Prius kan je ook meenemen in je vergelijking, technisch gelijkwaardig aan een hybride Auris.
Als je met wat kleiners uit de voeten kunt: een hybride Toyota Yaris is ongeveer het zuinigste wat je kan kopen.

Aan de andere kant: je gaat je auto niet gebruiken voor woon-werkverkeer, verwacht weinig kilometers te maken... waarom is 'zuinigheid' dan een vereiste? De 'prijs' voor een hybride auto is immers ook een hoger gewicht en daarmee hogere wegenbelasting. Je kan prima uitrekenen hoeveel kilometer je minimaal moet maken om dat omslagpunt te halen.

Ik zou een iets goedkopere, maar leukere auto halen. Misschien met wat meer vermogen of een open dakje ofzoiets? Zeker voor een zomervakantie, en al helemaal als je met z'n 2en bent, wist ik het wel :P dan zou ik niet naar een hatchback zoeken. Ja, wellicht wat minder zuinig, maar ik zou dan zeggen: houd daar rekening mee bij aanschaf.

[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 29-12-2018 13:31 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:10

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Spiff1 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 22:23:
Nadat ik een paar jaar een lease-auto heb gehad van mijn vorige baan heb ik inmiddels al een tijd geen auto meer. Inmiddels wil ik weer een auto en ben ik aan het onderzoeken wat een goede occasion zou zijn.

Ik ben vooral op zoek naar een betaalbare, betrouwbare en praktische auto. Ik weet niet hoeveel km ik per jaar zal maken maar auto zal niet worden gebruikt voor woon/werk-verkeer maar voor ritjes in de avonden en weekenden en een eventuele vakantie. Daarnaast zijn mijn vereisten:
  • Aanschafprijs maximaal ongeveer 8000 euro
  • Zuinig in verbruik
  • Hatchback
  • Benzine
  • Handgeschakeld
  • 5-deurs
  • Moderne veiligheidsvoorzieningen (airbags etc)
  • Cruise control
Na wat online inlezen begreep ik dat Japanse merken goed scoren qua betrouwbaarheid en verbruik. Zodoende kwam ik als opties uit op de Toyota Auris (2007-2009) of de Mazda 3 (2009-2011?). Zijn dit in het algemeen goede opties of heb ik me blind gestaard op deze types? En heeft één van de twee types jullie voorkeur (en waarom)?
Kijk ook eens naar Skoda, ik denk dat de Fabia ook redelijk in je rijtje met eisen past. Zelf rijd ik een Skoda Octavia.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Als je met zijn tweeën bent is een Honda CR-Z hybrid ook een leuk (niet alledaags) karretje 8). Niet echt een hatchback of 5 deurs maar ach.... TS reageert toch niet op aangedragen suggesties :+

Afbeeldingslocatie: https://media.nederlandmobiel.nl/upload/auto/8496438_1.jpg?time=1543970216

https://www.nederlandmobi...-15-i-vtec-ima-gt/8496438

[ Voor 37% gewijzigd door revolution-nl op 29-12-2018 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Freee!! schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 14:05:
[...]

Kijk ook eens naar Skoda, ik denk dat de Fabia ook redelijk in je rijtje met eisen past. Zelf rijd ik een Skoda Octavia.
Bij Octavia's in deze prijsrange (2011-2012) val je in de probleem TSI jaren, niet echt een aandrijflijn die bekend staat als betrouwbaar. Ik zou mijn handen er niet aan durven branden als particulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

revolution-nl schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 14:10:
[...]
Bij Octavia's in deze prijsrange (2011-2012) val je in de probleem TSI jaren, niet echt een aandrijflijn die bekend staat als betrouwbaar. Ik zou mijn handen er niet aan durven branden als particulier.
Die van mij is iets ouder, geen problemen, overgenomen van een ex-werknemer van een leasemaatschappij, die hem had overgenomen toen die uit de lease kwam.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

revolution-nl schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 14:10:
[...]

bedoel je niet de FSI blokken uit de eerdere jaren . hier loopt een 1.4 TSI DSG met 220K 12-2011 op de klok en op het normalal onderhoudt na nog niks aan de hand gehad

TSI hebben meen ik toch niet veel probleemen meer . maar je kunt bij elk merk problemen krijgen .
ik zou me vingers niet branden aan een gebruike hybride . je weet niet hoelang de accu nog mee gaat ?
ook is er nog maar weinig bekend over het onderhoudt

vriend van me rijdt in een V60 hybride die mocht bij de laaste beurt serieus aftikken er was wat mis met met de electro motoren en wat in de aandrijving bijna 6500 euro's _/-\o_
nee inderdaad een hybride is goedkoper in onderhoudt . helaas gaat die vlieger niet altijd op. als er wat stuk gaat droogt je bankrekening compleet uit 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Anoniem: 279475 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 14:46:
[...]

bedoel je niet de FSI blokken uit de eerdere jaren . hier loopt een 1.4 TSI DSG met 220K 12-2011 op de klok en op het normalal onderhoudt na nog niks aan de hand gehad

TSI hebben meen ik toch niet veel probleemen meer . maar je kunt bij elk merk problemen krijgen .
ik zou me vingers niet branden aan een gebruike hybride . je weet niet hoelang de accu nog mee gaat ?

vriend van me rijdt in een V60 hybride die mocht bij de laaste beurt serieus aftikken er was wat mis met met de electro motoren en wat in de aandrijving bijna 6500 euro's _/-\o_
nee inderdaad een hybride is goedkoper in onderhoudt . helaas gaat die vlieger niet altijd op. als er wat stuk gaat droogt je bankrekening compleet uit 8)
Als je na 220k km nog niets heb gehad met een 1.4TSI met DSG dan heb je echt geluk.

Over onderhoud en levensduur van de Toyota HSD is inmiddels genoeg bekend, de aandrijflijn is inmiddels 20 jaar oud en heeft zich meer dan bewezen.

De Volvo D6 PHEV is inderdaad niet de beste auto... en een dure kostganger in onderhoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

revolution-nl schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 15:03:
[...]

Als je na 220k km nog niets heb gehad met een 1.4TSI met DSG dan heb je echt geluk.

Over onderhoud en levensduur van de Toyota HSD is inmiddels genoeg bekend, de aandrijflijn is inmiddels 20 jaar oud en heeft zich meer dan bewezen.

De Volvo D6 PHEV is inderdaad niet de beste auto... en een dure kostganger in onderhoud
Zo ken ik er nog een heleboel met een tsi die geen problemen hebben. Dus geluk wil ik het niet noemen zijn goede blokken mist op tijd onderhoudt.

Het blijft een toyota :O ze zijn zo oer lelijk.
Ze rijden wel ok maar vergeleken met andere autos halen ze het niet

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 279475 op 29-12-2018 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mycroft
Dank voor de vele input. Ik leer hier als beginner toch heel veel bij.
Richh schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:29:
Als je een zuinige auto zoekt, is hybride een logiche keuze. De Auris zou dus mijn voorkeur zijn, al is je budget niet super ruim voor een dergelijke auto. De Lexus CT200H en de Toyota Prius kan je ook meenemen in je vergelijking, technisch gelijkwaardig aan een hybride Auris.
Als je met wat kleiners uit de voeten kunt: een hybride Toyota Yaris is ongeveer het zuinigste wat je kan kopen.

Aan de andere kant: je gaat je auto niet gebruiken voor woon-werkverkeer, verwacht weinig kilometers te maken... waarom is 'zuinigheid' dan een vereiste? De 'prijs' voor een hybride auto is immers ook een hoger gewicht en daarmee hogere wegenbelasting. Je kan prima uitrekenen hoeveel kilometer je minimaal moet maken om dat omslagpunt te halen.

Ik zou een iets goedkopere, maar leukere auto halen. Misschien met wat meer vermogen of een open dakje ofzoiets? Zeker voor een zomervakantie, en al helemaal als je met z'n 2en bent, wist ik het wel :P dan zou ik niet naar een hatchback zoeken. Ja, wellicht wat minder zuinig, maar ik zou dan zeggen: houd daar rekening mee bij aanschaf.
Het formaat van de hatchback Auris lijkt me een stuk praktischer dan de Yaris.

Ik zag bij het schrijven van mijn vraag zuinigheid vooral als niet onnodig verbruik. Ik verkies zuinig rijden boven sportief rijden omdat het goedkoper is en je zo dus minder verspilt. Je hebt zeker een goed punt dat ik wellicht zuinigheid niet moet prioriteren boven de prijs. Als ik zo de tips hier lees is een hybride Auris duurder in aanschaf en duurder qua wegenbelasting. Omdat ik niet verwacht veel te rijden weegt de besparing van een hybride auto dan mogelijk niet op tegen de hogere wegenbelasting en aanschaf/afschrijving.

De hybrides had ik in eerste instantie ook minder naar gekeken vanwege de hoge kosten en dat ze allemaal met automaat zijn. Wellicht een ongegronde opvatting dat je het handgeschakeld rijden verleert als je paar jaar automaat rijdt? Ach, je moet met je tijd mee gaan dus zogezegd ik leer veel bij.

Kortom, ik weet nog steeds niet waar ik goed aan zou doen. Ik wil vooral zo goedkoop mogelijk van A naar B kunnen komen met een betrouwbare auto waar je een goed aantal jaar zonder problemen mee kunt rijden. De Toyota Auris (niet-hybride) leek me een zeer degelijke auto met lage wegenbelasting en verbruik. Natuurlijk is een Mazda 3 of iets vergelijkbaars lekkerder om in te rijden en ziet het er sportiever uit maar dit is niet mijn hoofdreden om een auto te kopen.

Ik ga nog verder kijken maar meer tips of inzichten zijn zeer welkom!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Schakelen verleer je niet . Rijdt al jaren automaat maar kan met een handbak nog prima rijden. Maar vind het hellemaal niks meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:37
Ik heb zelf een Yaris Hybride gehad en was erg onder de indruk, reed comfortabeler dan mijn Renault Clio uit 2012 en reed erg soepel. Qua ruimte wat beperkt, maar met één kind konden we heel goed uit de voeten met een Maxi Cosi. Achterbak was niet heel ruimte, maar onze toen grote kinderwagen paste er wel in als we wielen e.d. eraf haalden. Omdat we een station hadden die we meestal pakten met de kinderwagen, was dat incidenteel absoluut geen probleem. Het zijn wel relatief dure auto's, maar ze zijn ook luxe omdat ze standaard climate control e.d. hebben en achteruitrij camera zat er bij ons ook standaard op, maar ze houden ook veel waarde vast.

Ik weet wel dat doordat de MRB duurder werd (doordat de 125KG niet meer in mindering werd gebracht) de MRB volgens mij twee stappen omhoog ging. Dat scheelt dan wel weer flink in de prijs. Heb je al naar de Honda Jazz of Honda Civic (Sedan) gekeken?

Een Auris is natuurlijk wel een stuk praktischer qua grootte en ook een stuk comfortabeler. Maar ook duurder in aanschaf én duurder in verbruik.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Anoniem: 279475 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 14:46:
[...]
De tweede generatie van de Prius is in 2003 op de markt gekomen. Er is ruim voldoende bekend over het onderhoud en hoe lang de accu mee gaat.
Tja, daar zeg je wat.. de V60D6 is in theorie prachtig, maar in de praktijk een slechte auto. Waarom denk je dat ze niet meer gemaakt worden? Hetzelfde geld voor de GTE’s van VW.

De Prius, Volt en Outlander PHEV worden daarentegen nog wél geproduceerd en verkocht.

Dat een (plug-in) hybride goedkoper is in onderhoud heb ik nog nooit gehoord. Je moet nog steeds beide aandrijflijnen onderhouden. Die eerder genoemde GTE’s moeten na 15dkm aan nieuwe olie omdat de motor uit het niets opeens volledige belasting moet kunnen dragen.

Bij een B(attery)EV is het onderhoud wel degelijk lager, echter niet direct goedkoper (Tesla).

TL;DR: Prima auto die Auris hybride.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:40
Er bestaan tegenwoordig geen echt slechte auto’s meer. Natuurlijk zijn er soms modellen met bepaalde problemen, maar de gedachte dat een Aziaat per definitie betrouwbaar(der) is, gaat niet (meer) op. Ook Aziatische auto’s hebben soms missers. Vooral roest is redelijk snel aanwezig bijvoorbeeld. Mijn advies: zoek een auto die je aanspreekt en lees je in over eventuele problemen. Als ik de meeste adviseurs op tweakers zou moeten geloven, dan zou ik alleen maar met pech langs de weg moeten staan, omdat ik Peugeot rijd. Nou ik kan je zeggen, ik rijd al een jaartje of 25 Peugeot en heb letterlijk geen enkel probleem gehad: gewoon netjes onderhoud plegen als het nodig is met goede onderdelen en de techniek respecteren: netjes warm rijden en niet altijd met piepende bandjes wegrijden...

Desalniettemin, veel succes met je keuze en probeer de historie van je potentiële occasion te achterhalen. Garanties heb je nooit. Als je dat wil, moet je nieuw rijden of privé leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Deveon schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 16:19:
[...]

De tweede generatie van de Prius is in 2003 op de markt gekomen. Er is ruim voldoende bekend over het onderhoud en hoe lang de accu mee gaat.

[...]

Tja, daar zeg je wat.. de V60D6 is in theorie prachtig, maar in de praktijk een slechte auto. Waarom denk je dat ze niet meer gemaakt worden? Hetzelfde geld voor de GTE’s van VW.

De Prius, Volt en Outlander PHEV worden daarentegen nog wél geproduceerd en verkocht.

Dat een (plug-in) hybride goedkoper is in onderhoud heb ik nog nooit gehoord. Je moet nog steeds beide aandrijflijnen onderhouden. Die eerder genoemde GTE’s moeten na 15dkm aan nieuwe olie omdat de motor uit het niets opeens volledige belasting moet kunnen dragen.

Bij een B(attery)EV is het onderhoud wel degelijk lager, echter niet direct goedkoper (Tesla).

TL;DR: Prima auto die Auris hybride.
Volgens mij kan je v60 hybride en de gte nog steeds nieuw kopen....
Ik vervang altijd elke 15.000 mijn olie dat noem ik onderhoudt dus dat vind ik niet zoraar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:32
Spiff1 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 15:36:
Het formaat van de hatchback Auris lijkt me een stuk praktischer dan de Yaris.
Het ligt eraan wat je er mee wil doen :P
Als je toch alleen of met 2 bent maakt het weinig uit. Wat je met de Auris (of beter gezegd: met een C-segmenter ipv een B-segmenter) vooral wint is ruimte op de achterbank en extra kofferruimte. Als je met 1 of 2 personen bent lijkt me dat je dan vrij veel geld (en extra gewicht/wegenbelasting) betaald voor iets wat je niet echt nodig hebt.
Wel heb je een iets langere wielbasis en zorgt het hogere gewicht ook voor een iets volwassener rijervaring met een C-segmenter. En ja, je hebt net iets meer ruimte als je het nodig hebt.
Ik wil vooral zo goedkoop mogelijk van A naar B kunnen komen met een betrouwbare auto waar je een goed aantal jaar zonder problemen mee kunt rijden.
Dit kan eigenlijk met iedere auto :P Zoals al eerder genoemd zijn bijna alle auto's eigenlijk wel goed, echte drama-modellen bestaan niet meer. Ja, een auto is potentieel een kans op een hoop problemen die heel duur zijn om op te lossen. Tegelijkertijd kan je voor ieder model wel een persoon vinden die de auto al jaren zonder enige problemen heeft kunnen rijden...
Het is met een occasion ook een beetje een kwestie van geluk. Auto's worden vaak niet voor niks ingeleverd, als de vorige eigenaar een particulier is, is de kans groot dat hij 'm heeft weggedaan om onder het groot onderhoud weg te komen.
Als je een betrouwbare auto zonder problemen zoekt, ga naar een betrouwbare autodealer, zorg voor BOVAG-garantie en neem het garantiepakket van de dealer er ook bij af, en zorg dat de auto een grote beurt krijgt bij aanschaf. Goedkoop is dat niet, maar je zorgt wel voor een stukje zekerheid.

Verder zijn goedkope auto's over het algemeen toch kleinere auto's, waarin alles wat goedkoper en kleiner is uitgevoerd. Wil je goedkoop rijden, dan zou ik toch naar een klasse kleiner zoeken.
De Toyota Auris (niet-hybride) leek me een zeer degelijke auto met lage wegenbelasting en verbruik.
Opzich is het dat ook wel. In principe zijn er overigens meer dan genoeg andere C-segmenters die <= 1250kg doen in de wegenbelasting. Qua verbruik is hij best zuinig, al komt dat ook omdat de motorisering in de gemiddelde Auris niet heel bijzonder is.
Zelf heb ik de Auris laten staan een half jaar geleden omdat ze nog best duur zijn, je betaalt naar mijn mening nog best iets voor dat Toyota-merk.

Als ik jou was had ik toch een klasse lager gezocht. VW Polo, Skoda Fabia, Seat Ibiza uit de bekendere VAG-groep, anderzijds dus de Yaris, Mazda 2, Hyundai i20, Renault Clio, Fiat Punto, Peugeot 206 (en dan sla ik er nog een hele hoop over).
Reken eens uit wat dat je scheelt op wegenbelasting, het verbruik is gelijkwaardig door het lage gewicht, en wellicht kan je een net iets nieuwer model uitzoeken met minder kilometers.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-06 17:29
revolution-nl schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 23:41:
[...]

Het is natuurlijk relatief, maar ik vind na een jaar cvt het echt de hel.
Lord Sheep schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 10:22:
En als je toch iets luxer wil maar hybride interessant vindt, kun je ook eens kijken naar een Lexus CT 200h met 190K kilometers op de teller. Maar dan gaat je budget wel iets omhoog.
Zie voorgenoemde post. Cvt moet je echt wel willen, en weten wat er gaat gebeuren als je je het gas in trapt. Ik denk dat Mazda leuker is voor autorijden. ALs je daar geen enkele waarde aan hecht maar gewon betrouwbaar van a naar b wilt: Toyota is zeker je vriend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-07 15:57
Na een debacle met Skoda (SuperB 1.8 tsi, 4x waterpomp in 2 jaar tijd, 2x distributie ketting, olieverbruik..) hard weg gerend bij de VAG stal.

Sinds een kleine 2 jaar een Toyota. Eerst gekeken naar een Auris, maar een ruimere en nog zuinigere Prius was net zo duur. Na 40.000km gemixt met snelweg en stadsverkeer 3,5 liter op 100km. Geen enkel defect. Eentje met stekker en plug alleen thuis in. Zonder inpluggen met gemak 1:22 of je moet alleen 130 km/h snelweg doen. Dan wordt het 1:20.

Eerste automaat: fantastisch dat traploze schakelen. Recensies over deze automaat snappen het principe gewoon niet.. Wil je overal rap zijn moet je iets op 2 wielen kopen. En dan nog: tot 40 km/h kom je zeer vlot uit de startblokken, want dan heb je voordeel van maximale trekkracht door de elektro motor (maximaal koppel vanaf 0 toeren). Zeer grappig in stadsverkeer kan ik je vertellen. De bekende sprint van 0 naar 100 is normaal en ja dan maakt hij toeren als je hem vloert. Maar wanneer gebruik je dat in de praktijk?

Het is een blijvertje deze kar. Zou er zo eentje kopen met 250.000+ op de teller. Schrijf je toch bijna niet op af en je rijdt goedkoop. Tot 2020 nog 50% MRB. Geloof 3 tientjes per maand.

[ Voor 20% gewijzigd door Noord27 op 29-12-2018 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Noord27 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 23:40:
Na een debacle met Skoda (SuperB 1.8 tsi, 4x waterpomp in 2 jaar tijd, 2x distributie ketting, olieverbruik..) hard weg gerend bij de VAG stal.

Sinds een kleine 2 jaar een Toyota. Eerst gekeken naar een Auris, maar een ruimere en nog zuinigere Prius was net zo duur. Na 40.000km gemixt met snelweg en stadsverkeer 3,5 liter op 100km. Geen enkel defect. Eentje met stekker en plug alleen thuis in. Zonder inpluggen met gemak 1:22 of je moet alleen 130 km/h snelweg doen. Dan wordt het 1:20.

Eerste automaat: fantastisch dat traploze schakelen. Recensies over deze automaat snappen het principe gewoon niet.. Wil je overal rap zijn moet je iets op 2 wielen kopen. En dan nog: tot 40 km/h kom je zeer vlot uit de startblokken, want dan heb je voordeel van maximale trekkracht door de elektro motor (maximaal koppel vanaf 0 toeren). Zeer grappig in stadsverkeer kan ik je vertellen. De bekende sprint van 0 naar 100 is normaal en ja dan maakt hij toeren als je hem vloert. Maar wanneer gebruik je dat in de praktijk?

Het is een blijvertje deze kar. Zou er zo eentje kopen met 250.000+ op de teller. Schrijf je toch bijna niet op af en je rijdt goedkoop. Tot 2020 nog 50% MRB. Geloof 3 tientjes per maand.
Je weet dat een ctvbak geen echte automaat is. Rijdt maar eens met een echte automaat. Een werld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Noord27 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 23:40:

Het is precies zoals je zegt met een CVT: dit rijdt prima zolang je (erg) rustig aan doen. Hou je er een iets sportievere rijstijl op na dan is zo’n soort transmissie gewoon super onprettig. In het verleden ook al reden geweest om Audi links te laten liggen vanwege de multitronic bak. En die was ook nog eens kwalitatief bagger.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

VidaR-9 schreef op zondag 30 december 2018 @ 09:39:
[...]

Het is precies zoals je zegt met een CVT: dit rijdt prima zolang je (erg) rustig aan doen. Hou je er een iets sportievere rijstijl op na dan is zo’n soort transmissie gewoon super onprettig. In het verleden ook al reden geweest om Audi links te laten liggen vanwege de multitronic bak. En die was ook nog eens kwalitatief bagger.
De dsg bakken van de generatie 2011 en heden rijden heerlijk.
Ooit een cmax gehad met een ctv bak wat een verschrikkelijke automaat was dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Anoniem: 279475 schreef op zondag 30 december 2018 @ 09:27:
[...]

Je weet dat een ctvbak geen echte automaat is. Rijdt maar eens met een echte automaat. Een werld van verschil.
Een keer? Ik rijd wekelijks in een BMW met prachtige ZF 8 traps automaat. Ik begrijp je suggestie derhalve niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Noord27 schreef op zondag 30 december 2018 @ 10:07:
[...]

Een keer? Ik rijd wekelijks in een BMW met prachtige ZF 8 traps automaat. Ik begrijp je suggestie derhalve niet.
Da's geen CVT, toch? CVT bakken zijn inderdaad wel erg kut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
BFmango schreef op zondag 30 december 2018 @ 10:22:
[...]
Da's geen CVT, toch? CVT bakken zijn inderdaad wel erg kut.
Nee dat ligt aan de gebruiker. Ik rijd dagelijks met een CVT. En in het weekend met een BMW 8 traps.

Wil je van A naar B zuinig en uitermate betrouwbaar? CVT. Wil je sensatie? Koop een motorfiets. Ik heb beiden..

[ Voor 17% gewijzigd door Noord27 op 30-12-2018 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Noord27 schreef op zondag 30 december 2018 @ 10:26:
[...]

Nee dat ligt aan de gebruiker. Ik rijd dagelijks met een CVT. En in het weekend met een BMW 8 traps.
En toch zijn dat waardeloze bakken ik loop er in elk geval bij weg.maar jij mag best je meening hebben ,want het het zit hem in de gebruiker 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deethan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-03-2023

deethan

the best is yet to come

"Push now for a Golden Age"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Anoniem: 279475 schreef op zondag 30 december 2018 @ 10:32:
[...]

En toch zijn dat waardeloze bakken ik loop er in elk geval bij weg.maar jij mag best je meening hebben ,want het het zit hem in de gebruiker 8)7
Behalve nou al een hele reeks inhoudsloze posten dat een CVT verschrikkelijk is en dat het geen echte automaat is (vraag me niet waarom, hij zorgt toch dat de transmissie automatisch verloopt? Dus een automaat), zou je misschien op zijn minst ook nog een argument met enige inhoud kunnen geven. Dat het persoonlijke voorkeur is zal wel, maar je moet toch een reden hebben dat je zulke problemen ermee hebt.

En ja, ik heb zelf ervaring met een reguliere automaat en een CVT, en ik denk dat ik redelijk neutraal rij, soms sportief, soms zuinig, meestal ertussenin. En wat is nou het probleem van een CVT? Dat hij geluid maakt als je optrekt?
Ik weet wel dat mensen die niet aan een CVT gewend waren dachten dat ik erg agressief reed gebaseerd op het geluid. Immers als je bij een reguliere automaat iets gas bij geeft, dan zal het geluid nauwelijks veranderen, alleen langzaam toenemen als je snelheid toeneemt. Bij een CVT gaat hij meteen naar de optimale verhouding, en dus schieten de toeren direct omhoog, wat je hoort. Ik heb daar geen problemen mee. Dat iemand een voorkeur heeft voor een reguliere automaat kan ik begrijpen, en dat is prima. Maar doe dan niet alsof een CVT verschrikkelijk is omdat hij direct naar zijn optimale toeren springt (iig ik neem aan dat dat je probleem ermee is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
@Sissors dat jij een CVT prima vind oké, maar algemene tendens is toch wel dat meeste mensen een normale automaat prefereren. Er is een reden dat andere fabrikanten voor een gewone automaat kiezen.

Ikzelf vind dat geluid super irritant, omdat de relatie geluid vs versnelling gewoon niet ‘klopt’ voor mij. En ja, dat is een mening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Prima, maar dan geef je tenminste aan waarom je liever een gewone automaat hebt. Ipv het inhoudsloos afkraken wat hiervoor het topic vulde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sissors schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:39:
[...]

Behalve nou al een hele reeks inhoudsloze posten dat een CVT verschrikkelijk is en dat het geen echte automaat is (vraag me niet waarom, hij zorgt toch dat de transmissie automatisch verloopt? Dus een automaat), zou je misschien op zijn minst ook nog een argument met enige inhoud kunnen geven. Dat het persoonlijke voorkeur is zal wel, maar je moet toch een reden hebben dat je zulke problemen ermee hebt.

En ja, ik heb zelf ervaring met een reguliere automaat en een CVT, en ik denk dat ik redelijk neutraal rij, soms sportief, soms zuinig, meestal ertussenin. En wat is nou het probleem van een CVT? Dat hij geluid maakt als je optrekt?
Ik weet wel dat mensen die niet aan een CVT gewend waren dachten dat ik erg agressief reed gebaseerd op het geluid. Immers als je bij een reguliere automaat iets gas bij geeft, dan zal het geluid nauwelijks veranderen, alleen langzaam toenemen als je snelheid toeneemt. Bij een CVT gaat hij meteen naar de optimale verhouding, en dus schieten de toeren direct omhoog, wat je hoort. Ik heb daar geen problemen mee. Dat iemand een voorkeur heeft voor een reguliere automaat kan ik begrijpen, en dat is prima. Maar doe dan niet alsof een CVT verschrikkelijk is omdat hij direct naar zijn optimale toeren springt (iig ik neem aan dat dat je probleem ermee is).
Nou ik heb me ooit laten vertellen dat het een sofware matige automaat is. Eigenlijk is het gewoon een soort viaro drive zo als de dafjes

Bij ford kan je bij voorbeeld zelf een soort van schakelen..
Ik heb 2 fordjes gehad waar de bak steeds op storing sprong. En het zat hem niet mechanisch in de bak.
Waar wel in hebben ze bij de dealer nooit kunnen oplossen en vinden . Ook vind het toerenverloop niet fijn.

Mijn huidige auto heeft een DSG 7 die rijdt daarin tegen vele male fijner . Als.k zin heb om sportief te rijden gaat die in de de S stand en kan ik zelf door de bak heen schakelen. Bijvoorbeeld als k een zware aanhanger trek. Of in de bergen

Tijdens een proefrit in.een auris hybride ben ik afgeknapt op o.a de bak en de afwerking die van matige kwaliteit is..

Je hebt wat met een auto of model of niet .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Anoniem: 279475 schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:23:
[...]

Nou ik heb me ooit laten vertellen dat het een sofware matige automaat is. Eigenlijk is het gewoon een soort viaro drive zo als de dafjes
8)7

Misschien moet je je minder laten vertellen voor je zaken gaat afkraken. Wat zou in hemelsnaam een software matige automaat zijn? Hij moet toch echt gewoon de overbrenging veranderen. En ja, de variomatic was een CVT. Denk je dat dat iets is wat puur in software zat? Hoe had je dat in hemelsnaam voor je gezien? (En meteen maar voor de duidelijkheid voor er nog meer indianenverhalen rond gaan, het hybride systeem van Toyota werkt compleet anders).
Bij ford kan je bij voorbeeld zelf een soort van schakelen..
Ik heb 2 fordjes gehad waar de bak steeds op storing sprong. En het zat hem niet mechanisch in de bak.
Waar wel in hebben ze bij de dealer nooit kunnen oplossen en vinden
Oké. Dit is relevant hoe? Je hebt ooit problemen gehad met een Ford automaat, en dus is een Toyota HSD slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sissors schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:32:
[...]

8)7

Misschien moet je je minder laten vertellen voor je zaken gaat afkraken. Wat zou in hemelsnaam een software matige automaat zijn? Hij moet toch echt gewoon de overbrenging veranderen. En ja, de variomatic was een CVT. Denk je dat dat iets is wat puur in software zat? Hoe had je dat in hemelsnaam voor je gezien? (En meteen maar voor de duidelijkheid voor er nog meer indianenverhalen rond gaan, het hybride systeem van Toyota werkt compleet anders).

[...]

Oké. Dit is relevant hoe? Je hebt ooit problemen gehad met een Ford automaat, en dus is een Toyota HSD slecht?
de bouw kwaliteit wel ja als je die vergelijkt met bijvoorbeeld vw volvo enzovoorts.
maar goed daarom rij ik natuurlijk geen toyotaaa dan ging ik wel fietsen :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik hoop dat ik je verkeerd begrijp, maar wil je nou serieus claimen dat Toyota HSD, wat uit elke test en vergelijking als extreem betrouwbaar komt, slechte bouw kwaliteit heeft omdat je een Ford automaat hebt gehad waar je problemen mee kreeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sissors schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:52:
Ik hoop dat ik je verkeerd begrijp, maar wil je nou serieus claimen dat Toyota HSD, wat uit elke test en vergelijking als extreem betrouwbaar komt, slechte bouw kwaliteit heeft omdat je een Ford automaat hebt gehad waar je problemen mee kreeg?
Je begrijp het inderdaad niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mycroft
Gisteren had ik nog nooit van CVT gehoord en blijkbaar is het een wel een dingetje ;)
Ik had hem toevallig al gezien. Enige waar ik nog mee zit is dat deze hybride qua motorrijtuigenbelasting bijna 17 euro per maand meer kost (want zwaarder) dan de benzine-only Auris. Dat is dus 200 euro per jaar meer betalen om hem alleen maar op de oprit te hebben staan. Ik heb nog geen tijd gehad om het door te rekenen maar ik vraag me af hoeveel je moet rijden om de besparing op brandstof op te laten wegen tegen de hogere MRB.

Hier ga er dan van uit dat de afschrijving en onderhoud vergelijkbaar is voor de twee modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Verhelder ons even dan, want ik ben de 3e die er niks van snapt. Wat heeft je Ford verhaal met een compleet andere automaat te maken met de HSD?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Spiff1 schreef op zondag 30 december 2018 @ 14:49:
Gisteren had ik nog nooit van CVT gehoord en blijkbaar is het een wel een dingetje ;)
Continu Variabele Transmissie, ook wel bekend als Variomatic, werd voor het eerst gebruikt in DAFjes.

EDIT:
Waarschijnlijk van voor jouw tijd ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Freee!! op 30-12-2018 15:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Sissors schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:52:
Laten we de discussie of een Toyota hybrid of VAG TSI DSG in deze prijsklasse beter is idd maar niet voeren.. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mycroft
Spiff1 schreef op zondag 30 december 2018 @ 14:49:

[...]

Ik had hem toevallig al gezien. Enige waar ik nog mee zit is dat deze hybride qua motorrijtuigenbelasting bijna 17 euro per maand meer kost (want zwaarder) dan de benzine-only Auris. Dat is dus 200 euro per jaar meer betalen om hem alleen maar op de oprit te hebben staan. Ik heb nog geen tijd gehad om het door te rekenen maar ik vraag me af hoeveel je moet rijden om de besparing op brandstof op te laten wegen tegen de hogere MRB.

Hier ga er dan van uit dat de afschrijving en onderhoud vergelijkbaar is voor de twee modellen.
Mocht er nog iemand meelezen dan bij deze een follow up. Ik heb een berekening gemaakt hoeveel kilometer je moet rijden om de hogere wegenbelasting van de Toyota Auris Hybride op te laten wegen tegen het lagere verbruik (ten opzichte van de niet-hybride Toyota Auris). Gebaseerd op verbruik van Spritmonitor (tip van user Meermarco, dank daarvoor) kom ik uit op minimaal 8600 km dat je moet rijden voordat het voordeel van lager verbruik opweegt tegen hogere wegenbelasting. Ik denk dat zelfs ik dat haal dus dan zou een Hybrid qua kosten een goede optie zijn. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik denk dat het een goede optie is, maar wel wat krapjes met je budget. Daarnaast is het gewoon persoonlijke voorkeur. Qua kilometers is het voor mij twijfelachtig of het uit kan, maar ik had als eis een automaat. En dan kwam ik in mijn prijssegment (ruim €10k) al heel snel uit op een Auris Hybrid, vooral als je niet een verder geheel kale auto wil.

Jij had echter liever handgeschakeld. Als dat enkel en alleen is omdat je bang ben het te verleren (en wat dan nog?), dan zou ik me daar niet druk over maken. Wil je het omdat je het leuker vindt, ja dan moet je kijken of je wel een automaat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Spiff1 schreef op zondag 30 december 2018 @ 21:16:
[...]

Mocht er nog iemand meelezen dan bij deze een follow up. Ik heb een berekening gemaakt hoeveel kilometer je moet rijden om de hogere wegenbelasting van de Toyota Auris Hybride op te laten wegen tegen het lagere verbruik (ten opzichte van de niet-hybride Toyota Auris). Gebaseerd op verbruik van Spritmonitor (tip van user Meermarco, dank daarvoor) kom ik uit op minimaal 8600 km dat je moet rijden voordat het voordeel van lager verbruik opweegt tegen hogere wegenbelasting. Ik denk dat zelfs ik dat haal dus dan zou een Hybrid qua kosten een goede optie zijn. Wat denken jullie?
Je kan ook de onderhoudskosten meenemen in je overweging. Er zijn veel hydride rijders met de overtuiging dat ze door de hybride aandrijflijn lagere onderhoudskosten hebben. Dit doordat bijv. de remmen en koppeling minder slijten en de aandrijflijn betrouwbaarder is.

Tegelijkertijd je auto is zwaarder dus heeft meer te lijden(banden, schokdempers) en ook een accu, elektromotor, automaat zijn zaken die een hele kleine kans hebben dat ze stuk gaan, maar dan wel extra kosten met zich meebrengen.

Mocht je kilometrage wel nog ooit toenemen door verandering van woonplaats of werk dan heb je ook het voordeel dat je al een zuinige hybride voor de deur hebt staan.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mycroft
Sissors schreef op zondag 30 december 2018 @ 21:31:
Ik denk dat het een goede optie is, maar wel wat krapjes met je budget. Daarnaast is het gewoon persoonlijke voorkeur. Qua kilometers is het voor mij twijfelachtig of het uit kan, maar ik had als eis een automaat. En dan kwam ik in mijn prijssegment (ruim €10k) al heel snel uit op een Auris Hybrid, vooral als je niet een verder geheel kale auto wil.

Jij had echter liever handgeschakeld. Als dat enkel en alleen is omdat je bang ben het te verleren (en wat dan nog?), dan zou ik me daar niet druk over maken. Wil je het omdat je het leuker vindt, ja dan moet je kijken of je wel een automaat wil.
Voorkeur voor handgeschakeld kwam voort uit eigen ervaring in het verleden met rijden in een automaat vs. handgeschakeld. Nu ik me verder heb ingelezen in de wereld van de hybrides, mede dankzij de vele tips in deze thread, pas ik die opvatting toch wel aan.

Als geconfronteerd met nieuwe informatie mijn opvattingen wijzigen is er in ieder geval iets bereikt :)

Deze thread heeft me nog niet naar hét antwoord gebracht en ik heb nog wel echt een hoop uitzoekwerk te doen. Zo zie ik net dat de Prius (1.8, bouwjaar 2009-2013) lichter is dan de Auris en dus minder MRB kost? Gelukkig is er totaal geen haast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deethan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-03-2023

deethan

the best is yet to come

Spiff1 schreef op zondag 30 december 2018 @ 21:16:
[...]

Wij rijden nu 6 jaar hybride, eerst 4 jaar en 100.000km een Toyota Prius Executive (2009) en nu ongeveer twee jaar een Lexus IS300h F-Sport (2014).

Onze ervaring, natuurlijk is de Lexus van een andere orde maar in de basis zijn het allebei heel erg fijne auto's.
De Lexus is veel meer een premium auto, veel stiller en luxer met mooiere materialen, maar qua kwaliteit doen ze niet voor elkaar onder.
Er gaat met normaal gebruik gewoon niets kapot aan die auto's, en dat is geen verkooppraatje.

Het geluid van de CVT, daar merk je bij normaal gebruik ook niets van, tenzij je bij elk verkeerslicht met vol gas weg wilt trekken maar daar moedigt de auto helemaal niet toe aan, en het is er niet het type auto voor (overigens heb ik met de Prius bij het verkeerslicht weleens een Golf GTI verschalkt maar die gast kon waarschijnlijk niet erg goed schakelen).

Een Auris zal qua kwaliteit niet onder doen voor een Prius, maar mocht je twijfelen tussen een Auris en een Prius, ga dan voor de laatste, want die komt wel helemaal uit Nippon, en de Auris wordt ergens in Europa in elkaar geschroefd.

"Push now for a Golden Age"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Yucon schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 07:50:
[...]

Lekker kort door de bocht. Natuurlijk werkt het daar ook wel, maar het is niet het gebied waar hij uitblinkt. En als je naar het totaalplaatje kijkt is zo'n mazda 3 een prettigere auto om in deze situatie mee te rijden. En ik schat zo in dat de meeste mensen hem ook een stuk mooier vinden, waarbij er buiten de zuinigheid weinig argumenten voor de auris overblijven aangezien hij ook nog relatief duur is.
Ik weet niet, maar ik zie beide auto's (non-hybride dus) voor ongeveer dezelfde prijs te koop staan. Mijn zoveel mogelijk objectieve oordeel n.a.v. proefritten die ik toevallig in beide auto's heb gemaakt:

- Mazda 3 is meer een rijders auto. Stuurt heel fijn, dus als je van een beetje leuk sturen houdt: doen.
- Mazda 3 heeft (geeft de dealer nota bene toe) soms last van roest bij de achterspatborden. Ze wilden me er om die reden alleen een verkopen als hij van een klant kwam (ik had een zoekopdracht geplaatst).
- Auris zal iets betrouwbaarder zijn, hoewel het weinig scheelt. Dit baseer ik dan op de welbekende ADAC-lijstjes
- De Mazda 3 lijkt iets groter.
- De Auris is zuiniger in hybride-uitvoering, maar houd er rekening mee dat je dan niks mag trekken (geen boedelbak). Dan is een 1.6 of 1.8 (1.3 vond ik wel erg ondergemotoriseerd) interessanter.
- De gerobotiseerde automaat die in de non-hybride Auris verkocht is, kon me niet bekoren. Van 1 naar 2 schakelen was alsof hij net z'n rijdbewijs had: eerst gas loslaten, dan ontkoppelen (dan hang je dus al in de gordels) om dan bij het koppelen in de 2 weer terug in de stoel gedrukt te worden. Nee, dat doe ik met de hand _veel_ soepeler. De bak schijnt je rijstijl te leren, maar hoeveel verschil dat werkelijk maakt...? Daar is een proefrit te kort voor.

En persoonlijk vind ik de 3 er wat mooier uit zien, vooral het interieur. Bij de Auris vind ik vooral het gekraak van de middenconsole erg afbreuk doen aan de kwaliteitsbeleving.
[...]

Het brandstofverbruik ligt in de praktijk rond de 20-25% zuiniger voor de hybride. Daar doe je het dus voor, plus eventueel als je dat waardeert dat de hybride een automaat is. De meeste zullen zo'n 300-350dkm mee gaan dus in dat opzicht hou je nog wel wat over. Verder zijn de hybrides door de belastingsituatie van destijds vaak flink voorzien van opties.
De hybride heeft volgens mij ook wat meer tech aan boord :)

[ Voor 9% gewijzigd door Grrrrrene op 15-01-2019 21:27 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:59

Croga

The Unreasonable Man

Deveon schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 16:19:
Niet alleen worden de GTEs gewoon nog gemaakt, er is nog niet zo lang geleden een Audi Q7 uit gekomen met exact diezelfde motor....

De reden dat de GTEs niet meer veel verkocht worden is de aanpassing van het belasting stelsel. Ze zijn gemaakt voor de 0%/4%/15% bijtelling en die is er niet meer dus is de auto niet meer interessant voor de zakelijke rijder. Dat heeft verder niets met "slechte auto" te maken. Ik geniet in ieder geval nogsteeds met volle teugen van mijn dagelijkse 40 gratis kilometers..... (nou, ja, in de zomer 45, in de lente 40, nu meer rond de 30....)
Pagina: 1