Beeldscherm gaat tijdens gamen op slaapstand.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1160664

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een nieuwe pc gekocht.

Msi Aegis 3 8rc-201eu

intel core i7 8700, 16 gb

opslag 2tb hdd, 512 gb ssd

nvidia gtx1060 6gb

Ik speel er een oud spel op nml Rfactor 1.

Spel loopt goed, mega hoge framerates (300+) dus pc heeft totaal geen moeite om het te draaien.

Vanuit het niets gaat mijn beeldscherm ineens in de slaapmodus. Ik merk dat het spel nog steeds loopt want hoor mezelf nog gas geven zodra ik het gaspedaal indruk. Ook als ik op esc druk ga ik netjes terug de pits in. Het spel loopt dus nog gewoon.

Wel gaat de fan van de pc harder dan normaal

Enige manier om weer beeld te krijgen is de pc uit te zetten en opnieuw op te starten. Heb al gekeken of er ergens een slaapmodus aan staat maar die staan op zowel de pc als op de monitor op uit.

De pc is zo uit de box en heeft en krijgt geen updates aangezien alles offline is.

Kan iemand me hiermee helpen?

Met vriendelijke groet,

Dbr659

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:28
En om welke monitor gaat het? En gaat je monitor op zwart of krijg je een melding dat 'ie op standby gaat oid? Want het klinkt alsof het beeld ermee kapt, niet dat 'ie in slaapstand gaat.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb een AOC gaming monitor met freesync.

Het beelscherm gaat uit want het groene lichtje wordt dan oranje, beeld op zwart (uit) en monitor geeft aan geen input.

Ook bij kabels opnieuw in/uit of monitor aan/uit heeft geen enkel effect.

Iemand zei dat het echt te maken heeft met de oudheid van het spel.
Echter zijn er ook veel mensen zonder dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:44

HugoBoss1985

Xenotech

Het oranje lampje op een AOC is inderdaad de slaapstand, oftewel de modus wanneer er geen input gevonden wordt.

Staat je refresh rate goed ingesteld in je Windows beeldscherminstellingen én in de game?

Kan een videokaart probleem zijn.

Maar je kan nog genoeg dingen proberen :)

Ik zou een andere kabel proberen en dan gelijk een ander type aansluiting.
Stel je gebruikt nu DP > DP dan doe je DVI > DVI (Videokaart > monitor).

Of probeer ook eens de kabel uit de videokaart te halen en er weer in te doen op het moment dat het wéér gebeurd. (Probeer dan ook gelijk een andere aansluiting op de videokaart!)

Verder zou ik een ander beeldscherm en andere videokaart proberen.
Als het een oud spel is zou je ook onboard video kunnen proberen (mits je moederbord en cpu onboard video hebben).

Op bovenstaande manier kun je uitsluiten waar het probleem zit en de oorzaak vinden, denk ik.

Ik zie dat je een kant-en-klaar systeem hebt.
Dus i.p.v. zelf aan het systeem te gaan sleutel (garantie = dan weg) zou ik eerst de monitor en software uitsluiten als boosdoeners.
Als het aan de videokaart ligt zou ik je aanraden om contact op te nemen met de verkoper/leverancier/fabrikant van het systeem.

[ Voor 87% gewijzigd door HugoBoss1985 op 29-12-2018 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:23

Umbrah

The Incredible MapMan

Dit klinkt meer als gewoon een crash, of zelfs BSOD ipv een monitor die op slaapstand gaat :) Wat voor temps draai je op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Umbrah schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 10:35:
Dit klinkt meer als gewoon een crash, of zelfs BSOD ipv een monitor die op slaapstand gaat :) Wat voor temps draai je op?
Zijn game blijft gewoon aan de gang wanneer het scherm op de slaapstand (no input mode) gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:23

Umbrah

The Incredible MapMan

HugoBoss1985 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 10:36:
[...]

Zijn game blijft gewoon aan de gang wanneer het scherm op de slaapstand gaat.
Is dat zo?:
Anoniem: 1160664 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 21:06:

Wel gaat de fan van de pc harder dan normaal

Enige manier om weer beeld te krijgen is de pc uit te zetten en opnieuw op te starten. Heb al gekeken of er ergens een slaapmodus aan staat maar die staan op zowel de pc als op de monitor op uit.

De pc is zo uit de box en heeft en krijgt geen updates aangezien alles offline is.

Kan iemand me hiermee helpen?

Met vriendelijke groet,

Dbr659
Klinkt op z'n minst als een hele zware GPU crash; driver stopped responding etc... het komt wel eens voor dat in zo'n geval bepaalde processen nog door kunnen lopen (hence geluid zaken, etc...); maar in de werkelijkheid zit je in een milde kernel panic mode... Eventviewer zal eea moeten laten zien, hoewel simpelweg hardware monitoren (vandaar mijn temps vraag...) ook het eea kan aantonen. TS geeft aan excessief veel FPS te krijgen, en met dat soort dingen hebben we al eerder te maken gehad dat sommige hardware dat niet fijn vindt:

nieuws: Bug in menu StarCraft II laat sommige grafische kaarten doorbranden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Umbrah schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 10:41:
[...]

Is dat zo?:

[...]

Klinkt op z'n minst als een hele zware GPU crash; driver stopped responding etc... het komt wel eens voor dat in zo'n geval bepaalde processen nog door kunnen lopen (hence geluid zaken, etc...); maar in de werkelijkheid zit je in een milde kernel panic mode... Eventviewer zal eea moeten laten zien, hoewel simpelweg hardware monitoren (vandaar mijn temps vraag...) ook het eea kan aantonen. TS geeft aan excessief veel FPS te krijgen, en met dat soort dingen hebben we al eerder te maken gehad dat sommige hardware dat niet fijn vindt:

nieuws: Bug in menu StarCraft II laat sommige grafische kaarten doorbranden
Lijkt mij toch apart, zeker als de game nog reageert op zijn input.
Ik heb dat nog niet eerder meegemaakt in ieder geval.

Hij zou inderdaad kunnen proberen de framerate te cappen op de maximale refresh rate van zijn monitor.
Als dat kan met een Nvidia kaart?

Jammer overigens dat TS een Nvidia kaart heeft i.c.m. een (AMD) Freesync monitor...

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 29-12-2018 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:32

Cyphax

Moderator LNX
Dat staat wel in de TS in elk geval, hij kan het geluid nog horen en zodoende horen dat de game zelf niet gecrasht is. Dit probleem doet mr denken aan een monitor die een signaal krijgt met een te hoge resolutie of refreshrate, maar het is frappant als het wel gewoon gewerkt heeft... Ligt het dan aan de monitor of aan de grafische kaart?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Misschien even alle drivers verwijderen met ddu in veilige modus. Daarna de drivers even opnieuw installeren.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-06 21:07
Zeker aangezien je aangeeft dat je PC fan (CPU fan of case fans?) harder gaat draaien zodra dit gebeurt zou ik het probleem niet zo zeer bij je monitor zoeken maar meer in je PC zelf. Je drivers volledig verwijderen en eens opnieuw installeren klinkt inderdaad als een goed begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kabels verwisselen geen verschil.

Refresh rate aangepast.
Heb wel de d3d9.dll file verwijderd in Rfactor.
(Was bestand voor nvidia voor betere fps voor vorige pc) en windowed ipv full screen.

Nog geen slaapstand monitor ontdekt. Mssn dat het daar aan lag...??!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:28
Anoniem: 1160664 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 16:50:
Kabels verwisselen geen verschil.

Refresh rate aangepast.
Heb wel de d3d9.dll file verwijderd in Rfactor.
(Was bestand voor nvidia voor betere fps voor vorige pc) en windowed ipv full screen.

Nog geen slaapstand monitor ontdekt. Mssn dat het daar aan lag...??!!
Ik denk dat het totaal niet aan je monitor ligt, maar dat je computer kapt met beelden uitsturen, waardoor je monitor op standby gaat.

Heb je al geprobeerd om die d3d9.dll file weer terug te zetten?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
pjot1 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 10:47:
Misschien even alle drivers verwijderen met ddu in veilige modus. Daarna de drivers even opnieuw installeren.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Net bestand proberen terug te zetten. Rfactor start nu niet eens meer op.

Al wat getest en voorlopig lijkt alles goed te lopen en geen monitor die op slaapstand schiet. Maandag ff uitgebreid testen!!

Iig alvast bedankt voor de hulp!!
Pagina: 1