NVME m2 SSD op pcie 2.0 x2 of SATA SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cardboardgenie
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10-11 20:02
Ik zoek een?
SSD voor dagelijks gebruik in algemene/gamePC. Windows boot al vanaf een oudere Intel 330 SSD. Het is vooral voor extra ruimte

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
de SSD gaat geïnstalleerd worden op een Asrock Fatal1ty Z97 mobo. Via een geïntegreerde M2 slot met pcie 2.0 x2 of via een SATA aansluitingen

Ik twijfel tussen een WD black nvme SSD en de crucial MX500 omdat na wat rondgelezen te hebben ik er achter ben gekomen ik waarschijnlijk niet de volledige snelheid uit de NVME SSD kan halen met de pcie X2. Maar uiteindelijk zal ik niet eeuwig op dit mobo blijven.

De vragen die ik graag beantwoord heb zijn.

Is de WD black voor mij merkbaar sneller dan de Crucial, zelfs in een pcie X2 slot?

De WD black kost 135,- en de crucial zal op ±95€ uitkomen (SSD+2,5 to 3,5 bracket). Is het eventuele snelheidsverschil & futureproofing de meerprijs waard?

Extra info: Koop bij bol.com want heb daar een leuk bedrag aan cadeaubonnen voor. Dus enig alternatief wat natuurlijk welkom is moet wel daar te bestellen zijn.

Alvast bedankt voor de feedback :)

Beste antwoord (via cardboardgenie op 28-12-2018 23:05)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:09
SSD voor dagelijks gebruik in algemene/gamePC.
Er is al lang bekend dat dan een nvme ssd nauwelijks verbetering geeft: https://nl.hardware.info/...t-van-nvme-in-de-praktijk

En dan deze:
Het is vooral voor extra ruimte
je gaat dus meer dan 40% extra uitgeven voor dezelfde hoeveelheid opslag?

Neem gewoon een 500 GB MX 500 voor € 82,- of een 1 TB voor € 152,-

Overigens 70 en 125 bij niet bol.com

En dan ga je ook nog een nvme- SSD in een configuratie gooien die 4x minder bandbreedte heeft dan hij zelf aan kan. Dus het snelheidsverschildat er al niet was voor jouw gebruik, is er dan helemaal niet meer.

[ Voor 3% gewijzigd door White Feather op 28-12-2018 23:02 ]

Alle reacties

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:06

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je gaat met nvme ssd's tegen de limiet van pcie x2 bus gaan, maar die zal altijd hoger liggen dan sata en later kun je die lekker gebruiken op x4 snelheid :) als je eens een upgrade gaat/moet doen.

ps. je weet dat je producten kan koppelen aan je start post ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• cardboardgenie
Damic schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 20:57:

ps. je weet dat je producten kan koppelen aan je start post ;)
Ehh ergens wel, maar kon/kan het zo via mobiel niet zien of vinden O-) nu ging het bij mijn vraag ook niet zo zeer om persé deze SSD's maar meer het nvme VS SATA verhaaltje. De WD black is de enige normaal betaalbare SSD bij bol.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-12 18:42
Imo is nvme niet echt nodig als gamen het zwaarste is wat je doet. Zou gewoon een ssd disk nemen, m2 of sata maakt niet uit.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:27
Prestatieverschil tussen NVME en SATA is er in de praktijk niet op een paar specifieke taken na (rarren, parren en export van extreem grote bestanden) Een sata ssd is daarom de beste koop https://www.bol.com/nl/p/...tIJLhD3A_0.3.ProductImage

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-12 10:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je dan toch niets uitmaakt qua peak-performance, waarom dan niet pricewatch: Intel 660p 512GB als optie?

- is voldoende rap (burst) om je bus te verzadigen
- kost aanzienlijk minder dan de WDC

Jammer dat het weer bij Bol.com moet zijn; in PW staan ze niet vermeld maar ik zie zelf geen reden om de WDC aan te schaffen puur op basis van je startpost (en niet je cadeaubonnen).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:09
SSD voor dagelijks gebruik in algemene/gamePC.
Er is al lang bekend dat dan een nvme ssd nauwelijks verbetering geeft: https://nl.hardware.info/...t-van-nvme-in-de-praktijk

En dan deze:
Het is vooral voor extra ruimte
je gaat dus meer dan 40% extra uitgeven voor dezelfde hoeveelheid opslag?

Neem gewoon een 500 GB MX 500 voor € 82,- of een 1 TB voor € 152,-

Overigens 70 en 125 bij niet bol.com

En dan ga je ook nog een nvme- SSD in een configuratie gooien die 4x minder bandbreedte heeft dan hij zelf aan kan. Dus het snelheidsverschildat er al niet was voor jouw gebruik, is er dan helemaal niet meer.

[ Voor 3% gewijzigd door White Feather op 28-12-2018 23:02 ]

• cardboardgenie
Thanks voor de antwoorden en de link naar hwi & M2 mx500.

Ik weet dat bol.com niet de goedkoopste is met SSD's dus zal me nog even beramen of ik niet iets anders bij bol haal en de SSD bij de goedkoopste PW koop ;)
Pagina: 1