'Clickbaiting' in Pricewatch?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordfox73
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-11-2022
Er valt me de laatste tijd iets op in de Pricewatch. Ik volg namelijk al een tijdje de prijs van de Samsung A8 Dual Sim zwart.

De prijs van deze telefoon is, aan de onderkant van het prijsbereik, aan sterke schommelingen onderheving. Daar zijn met name drie verkopers schuldig aan: Belsimpel, Mobiel.nl en GSMWijzer. Mobiel.nl en GSMWijzer zijn feitelijk dezelfde partij, dus eigenlijk zijn er dus twee partijen schuldig aan.

Belsimpel lijkt de prijzen van de andere (twee) vaak te volgen, en die gaan dan in stapjes van enkele euro's omlaag. Mits Mobiel.nl en GSMWijzer het toestel op voorraad hebben. Zo niet, dan gaat de prijs van Belsimpel direct enkele tientjes terug omhoog, een uur later gevolgd door de andere (twee).

Het is me echter al eens overkomen dat de prijsupdate van een bepaald uur er voor zorgde dat de prijs van Belsimpel - door dit spelletje - ergens in de buurt van de 270 euro aangekomen was, maar dat, toen ik 11 minuten nà die update doorklikte, de prijs doodleuk al weer 69 (!) euro hoger was. Niet veel later gevolgd door, inderdaad, Mobiel.nl en dus ook GSMWijzer.

Hoewel het bedrijven natuurlijk vrij staat met hun prijzen te doen wat ze willen, vermoed ik clickbaiting door een lage prijs in de Pricewatch te krijgen, en vlak nadat de Pricewatch is geupdate, weer een andere prijs te hanteren.

Ik vraag me af of dit nou echt gewenst gedrag is van de Pricewatch deelnemers. Verboden bij wet zal het vast niet zijn, maar is dit niet een beetje in strijd met een 'code of conduct'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartvanOranje
  • Registratie: Februari 2012
  • Niet online
Sommige winkels letten op elkaars prijzen, bij televisie zie ik dit ook vaak. Ik vermoed dat er per ongeluk een lage prijs is gehanteerd voor een telefoon en dit daarna door iedereen weer is aangepast.

Clickbaiting heeft totaal geen zin, want elke klik zijn ook weer kosten voor de winkel.

De prijzen in de Pricewatch worden steeds sneller geupdate. Er wordt zelfs gewerkt (of het is al zo) dat prijzen bijna realtime worden bijgewerkt. Het is dus zowat onmogelijk om na de import, de prijs opnieuw te veranderen aangezien deze daarna weer wordt bijgewerkt. :)

[ Voor 3% gewijzigd door BartvanOranje op 03-01-2019 08:58 ]

“Do. Or do not. There is no try.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-09 19:05
Ze zullen automatische repricers hebben denk ik. Dan kan een shop instellen om steeds de laagste prijs te hebben (en eventueel een minimum marge instellen). Als dan een bepaald minimum is bereikt bij een bepaalde partij en ze dan niet de laagste prijs hebben zal deze weer omhoog schieten. De andere partijen volgen dan automatisch weer mee naar boven om echt "net" de laagste prijs te hebben niet onnodig marge in te leveren.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazeykazeman
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15-09 10:50
Los hiervan is het bij mobiel.nl en gsmwijzer ook vaak zo dat ze de levertijd verkeerd aangeven in de pricewatch bij nieuwe toestellen, waardoor ze beter lijken dan de andere verkopers met een levertijd die niet klopt.