Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Paludarium topic
Wat is een Paludarium?
Een paludarium is een kunstmatige leefomgeving die zowel een land- als een watergedeelte heeft. Het dient meestal ter bestu- dering van organismen. Een dergelijke leefomgeving bestaande uit enkel een watergedeelte noemt men een aquarium, en een met alleen land wordt ook wel terrarium genoemd. Naast deze drie vormen worden leefomgevingen ook wel benoemd naar de te onderzoeken 'soort' organisme, een behuizing voor planten wordt herbarium genoemd, een behuizing voor mieren noemt men een formicarium.

Om een paludarium te maken kan men een grote, met water gevulde bak in een terrarium plaatsen, maar de meest gebruikte vorm lijkt meer op een aquarium met een landgedeelte, een glazen bak waarvan de glasplaten zijn afgekit.

Een paludarium is alleen geschikt voor organismen die zowel in het land als in het water leven, zoals een aantal kikkers en padden en veel schildpadden. Sommige soorten hagedissen zijn dol op water en hebben een groot watergedeelte nodig, zoals basilisken, anolissen en de wateragame. Ook sommige vissen, zoals longvissen verkiezen zowel een land- als watergedeelte. Iedere diersoort heeft echter een eigen minimale oppervlakte nodig en ook de verhouding land tot water verschilt sterk. Veel amfibieën hebben zelfs een voorkeur voor hardheid, zuurgraad en uiteraard temperatuur. In grotten levende salamanders hebben koel water nodig, soorten uit regenwouden wat hogere temperaturen. Ook moet men bij sommige diersoorten uitzoeken of ze wel een landgedeelte overleven, sommige schildpadden bijvoorbeeld verdrinken juist in de kleinste plasjes, net als een groot aantal hagedissen. Veel salamanders leven alleen rond de paartijd in het water en de rest van het jaar op het land.

Paludaria kunnen klein genoeg zijn om op een kast te zetten, maar in dierentuinen, waar bijvoorbeeld krokodillen worden gehouden, zijn ze enorm groot. Een riparium is ook een soort paludarium, maar bootst een rivier na en heeft meestal een landgedeelte aan de achterzijde, en een watergedeelte aan de voorzijde tegen het glas, vaak over de gehele lengte.
Bron: Wikipedia

Soortgelijke topics:Waarom dit topic?
Ik ben van plan om binnenkort een paludarium aan te schaffen en / of zelf te maken, maar ik weet echter helemaal niks op dit gebied. Zodoende ben ik me nu aan het inlezen over prijzen, DIY-paludariums, soorten en types, maar ik kijk ook naar pomp- en, filters, dieren, begroeiing en uiteraard wat er met elkaar in één paludarium kan leven of juist niet. Daarnaast zijn er heel veel stijlen te bedenken voor zo’n paludarium en ook daar ben ik nog niet helemaal uit, alhoewel het voor mij wel wat jungle-achtigs moet hebben met een paar mooie felle aandachtstrekkers in de vorm van mooie flora of juist fauna.

Deze topicstart is nu dan ook nog wat magertjes, maar ik ben van plan om deze actief bij te houden en uit te breiden, waar- door dit een TS wordt waar meer mensen wat aan hebben en je er info kunt vinden over de verschillende onderwerpen die betrekking hebben op een paludarium. Op Tweakers vond ik nog geen specifiek topic over deze tak van sport, dus ik ben benieuwd of mensen die er eentje hebben of hier meer verstand van hebben, wat willen en kunnen delen!?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N-ix
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22-06-2021
Leuk project!

Ik heb zelf lang gedacht over een riparium voor gifkikkers en heb me er ook redelijk op ingelezen. Ik heb kort een kleine tweedehands gehad, maar die voldeed niet aan mijn verwachting. Een nieuwe is er niet meer van gekomen (al ben ik nog wel lang doorgegaan met stukjes research en het verzamelen van onderdelen).

Ik kijk graag mijn ogen uit op de https://www.vivariumbeurs.nl/.
Ik verbaas me over de verschillende ideeën voor luchtcirculatie (wel of geen ventilatie onder de voorruit en hoe verwerk je die dan).
Natuurlijk kom je ook verschillende typen achterwanden tegen (varenwortel, turfblokken en epiweb) en ideeën voor bewatering (interne circulatie en beregening).

Qua planten zijn de bromelia's populair. In sommige bakken kom je een kleine klimop tegen, maar volgens mij woekert die enorm.

Je zet je interesse heel breed neer. Heb je nog helemaal geen voorkeur/wens voor een specifiek dier/plant/bakgrootte?

[ Voor 4% gewijzigd door N-ix op 28-12-2018 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
N-ix schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 22:07:
Leuk project!
[...]
Heb je nog helemaal geen voorkeur/wens voor een specifiek dier/plant/bakgrootte?
Ik ben echt een n00b op dit gebied, dus probeer onder andere via hier tips, tricks, kosten, soorten enzovoort bij elkaar te verzamelen. Evenals op het wereldwijde web, YouTube en noem het maar op. Dus voorkeur: geen idee nog, aangezien ik gewoon simpelweg bijna niks weet en vooralsnog af ga op plaatjes á la 'dat is tof' O-)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-06 13:45

TNW

Ik ben niet van plan om een daadwerkelijk paludarium te bouwen maar heb wel een aquarium met een beperkte laag water, dus paludariumachtig. Er zitten twee roodkop modderschildpadden (kinosternon cruentatum) in.
Er zat een zelfgemaakte achterwand en eiland in. Deze heb ik echter afgevoerd omdat het piepschuim waaruit het was opgebouwd afbrokkelde.

Ik wil nu een nieuwe achterwand en eiland bouwen en vraag me af of kurkschors wat is. Het ziet er natuurlijk uit, valt niet uit elkaar in plastic rommel en ik kan er in principe zowel wand als eiland (met zand)mee opbouwen. Het laatste doe ik met een plastic bak waar ik de kurk tegenaan bevestig, waarschijnlijk met kabelbinders en/of rvs boutjes/moertjes.

Wat ik me afvraag, kurkschors wordt per kg verkocht, hoeveel cm^2 kan je daarvoor verwachten?

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N-ix
Ik was gisteren weer gaan kijken bij https://www.aquazoo-leerdam.nl/, waar ze een ruim paludarium hebben met een aantal Dendrobates Leucomelassen en Dendrobates Aurati (groen/zwart).

Ik neem aan dat je wel een idee hebt over de grootte van de bak. Of heb je echt een hele kamer over?

Iets om over na te denken is of je dag- of nachtactieve dieren wilt. Zo zijn gifkikkers en daggekko's dagactief, maar de meeste boomkikkers en andere gekko-achtige dieren nachtactief. Zo ziet de bekende makikikker (Agalychnis Callidryas): Afbeeldingslocatie: https://www.rainforestjunkys.com/wp-content/uploads/2014/08/agalychniscallidryas02.jpg

er overdag een stuk minder boeiend uit:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2714/4134354230_4d85cd7802_z.jpg?zz=1

Ik vind de felle kleuren van de gifkikkers erg leuk en het onderhoud valt ook erg mee: de voeding is een beetje fruit en/of fruitvliegjes af en toe, en daarnaast voldoende demi-water (of anderszins gezuiverd) voor je sproei-installatie en je bent een heel eind. Nog een voordeel van gifkikkers boven bijv. de boomkikkers is dat boomkikkers een veel grotere bak nodig hebben, omdat ze veel verder springen (makkelijk een meter), waarbij gifkikkers misschien de 20cm halen.

Ik zou het water willen circuleren over de achterwand: dan komt er meer voeding bij je beplanting en werkt je wand gelijk als filter voor je waterdeel. Dit geeft ook gelijk de mogelijkheid om een paar visjes in je water uit te zetten.

Ik denk zelf over het bouwen van iets dat lijkt op een Epiweb "grow tube": http://www.epiweb.se/epiwebiis3.htm, maar dan in een oud 60L aquarium; ene helft de "grow tube", andere helft water met garnalen en misschien een paar visjes. Garnalen klinken misschien saai en lelijk, maar ik vind het wel grappig om te zien hoe druk ze de hele dag zijn. Bovendien eten ze algen (en houden dus je bak schoon) en ze bestaan ook in fellere kleurtjes dan de bekende gamba's, zie bijv.:

De "tube" wil ik dan belichten met een growspot, als ik er één kan vinden met een laag wattage in een acceptabele kleur, en beplanten met mos en kleine orchideeën.

Heb jij de afgelopen week nog leuke ideeën opgedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
N-ix schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 20:07:
Ik neem aan dat je wel een idee hebt over de grootte van de bak. Of heb je echt een hele kamer over?
Alles is mogelijk ja, maar het wordt een bescheiden paludarium. Exacte afmetingen heb ik nog niet helemaal, aangezien de nieuwe bank nog geleverd moet worden eind januari. Dan heb ik een soort 'hoekje' over tussen de bank en de toog van de oude open haard en dat moet denk de plek worden voor dit prachtigs.
Iets om over na te denken is of je dag- of nachtactieve dieren wilt.
Goede inderdaad, dat komt op de lijst om over na te denken
Ik vind de felle kleuren van de gifkikkers erg leuk en het onderhoud valt ook erg mee: de voeding is een beetje fruit en/of fruitvliegjes af en toe, en daarnaast voldoende demi-water (of anderszins gezuiverd) voor je sproei-installatie en je bent een heel eind. Nog een voordeel van gifkikkers boven bijv. de boomkikkers is dat boomkikkers een veel grotere bak nodig hebben, omdat ze veel verder springen (makkelijk een meter), waarbij gifkikkers misschien de 20cm halen.
Mooie gedachtegang, waar ik me veel in kan vinden. Boomkikkers en de grootte van de bak lijkt dan niet te gaan lukken. Tevens heb ik een zwak voor Periophthalmus, oftewel slijkspringers, maar of dat een match is.
Ik zou het water willen circuleren over de achterwand: dan komt er meer voeding bij je beplanting en werkt je wand gelijk als filter voor je waterdeel. Dit geeft ook gelijk de mogelijkheid om een paar visjes in je water uit te zetten.
Klinkt ook erg mooi en wat visjes in de bak is ook zeker een idee waar ik wel voorstander van ben.
Heb jij de afgelopen week nog leuke ideeën opgedaan?
Te druk met weekendje weg, werk wat weer begonnen is en dergelijke, dus weinig kunnen inlezen helaas.

Dank voor de input, wordt zeer gewaardeerd! Je plannen klinken erg tof, kom maar op met die updates ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N-ix
CLB schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 00:09:
Tevens heb ik een zwak voor Periophthalmus, oftewel slijkspringers, maar of dat een match is.
Ah, awesome! Daar heb ik ook wel eens naar gekeken. Dat was dan een soort Aziatische, brakwater mangrovebak geworden, met schutters- en zilverbladvissen. Maar na dat idee kwam ik bij de kleurtjes van de kikkers, wat mij nog meer trok.

Bij een Sealife-achtige attractie heb ik een bak met slijkspringers gezien van ongeveer 1m2 met ongeveer 30cm water (en in het midden 40x40cm land).
Ik betwijfel of dat samengaat met reptielen/amfibieën. Aan de andere kant: normaal eten schildpadden ook vissen (en maanvissen eten tetra's), maar als de bak groot genoeg is en er genoeg verstopplekken zijn, hoeft dat helemaal geen probleem te zijn.
In plaats van reptielen/amfibieën zouden kleine krabbetjes of kreefjes een mogelijkheid kunnen zijn bij slijkspringers. die komen vaker uit hetzelfde gebied (en bestaan ook in mooie kleuren).

Updates van een bak van mijn kant zal niet zo snel gebeuren: mijn focus ligt nu bij andere dingen (zoals naast werk een shiatsu-opleiding).
Maar met dit topic begint het wel te kriebelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoprider
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23-06-2022
Dag iedereen

Ik zou graag een paludarium maken met de bak van exoterra 45*45*60. Ik ben van plan een tropisch regenwoud thema te maken met een watercompartiment van ong. 15 cm onderaan. Alleen weet ik echter niet zo goed welke kikkers hierin goed zouden passen. Ik zou graag 2 kikkers van dezelfde soort hebben (want 1tje lijkt me zo zielig) die zich thuisvoelen. Ik had al wat research gedaan en bv. pijlgifkikkers leek mij niet een goed idee angezien deze tamelijk snel kunnen verdrinken. Dus als je een juiste soort weet die ,niet te groot en niet snel verdrinken kan en in dit paludarium zou passen, antwoord zeker! Alle hulp is welkom!

Vele groetjes
Maxim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-06 14:06
Er zijn echt heel veel verschillende soorten kikkers die je in die grootte kan houden. Hangt er maar net vanaf wat je mooi vindt :). Melk kikkers vind ik bijvoorbeeld wel iets gaaf hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
Laatste tijd veel aan het inlezen of een paludarium op mijn kantoortje te plaatsen. Ruimte genoeg maar hog even kijken wat de mogelijkheden zijn. De plek staat vanaf een uurtje 13 uur in de zon. Natuurlijk wel zonwering aanwezig maar toch.

Gisteren bijvoorbeeld ingelezen dat sommige gifkikkers geluiden tot 90db kunnen laten!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroentjuh1990
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-09-2024
Beste mede hobbyisten,

Ook ik ben aangestoken door het paludarium virus.
Reeds een exo terra aangeschaft, 60x45x90 als afmeting.
Met als plan om hier roodoogmaki kikkers in te gaan houden.
Al ben ik er inmiddels minder zeker van gezien deze kikker niet veel doet.
En er verder niks bij gehouden kan worden.
Maar goed dat is later te beslissen, eerst moet de inrichting gemaakt worden.

Ik ga de achtergronden en alles zelf maken met purschuim en water afstotende coating.
Er komt een waterval in met een groot water gedeelte.
Vandaag aan de gang gegaan met piepschuim om een idee te krijgen van hoe ik het wil hebben.
Even wat foto’s is dan wel zo leuk toch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KAvUz0x29EnjTgb13ttZ1lCl5P4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gfMB6Adlwl1tkGmG2QI5cjPO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilWIO63GsmrlgfiXTewzzibiJbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DHLsOcsvWJurGskVNf3cpTiM.jpg?f=fotoalbum_large

De waterval begint rechts bovenin en eindigt via 2 waterbakken over wat stenen weer in het water basin.
Het grote deel onderin is een voorbeeld van hoe groot en grond oppervlakte gaat worden.
Ben nog even aan het uitvogelen wat nou het beste purschuim is om te gebruiken.
En welke waterdichte lijm/verf ik ga gebruiken om alles te sealen.
Ook heb ik nog niet uitgedacht hoe ik land van water zal scheiden.

Iemand hier nog tips of ideeën over?
Mocht er interesse zijn dan zal ik het hele verloop hier delen 🤗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipking94
Ik ga zelf binnenkort werken met een pvc afscherming tussen land en watergedeelte. Ik ga ook een ingebouwde waterfilter maken, zo kan ik meerdere dagen zonder het water telkens te moeten verversen. Maar voor jouw grootte stel ik een eenvoudig sponsfiltertje voor.

Waterdichte lijm zou ik de bison sanitairkit gebruiken. Voor purschuim, als je zwarte purschuim zoekt, zou ik deze aanbevelen: https://www.pelckmans.net/nl/157646/zwarte-pur-schuim

Purschuim busjes zijn nu eenmaal niet zo goedkoop.. Ook te vinden bij bol, maar duurder daar. Beter te halen in een speciaalzaak.

Ik zie ook dat je top bestaat uit mesh. Niet aan te raden voor kikkers, gezien ze een hoge luchtvochtigheid nodig hebben en veel mesh ervoor zorgt dat je die luchtvochtigheid verliest. Eventueel afspannen met planken/dichtplakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentjuh1990
Ik was ook van plan een sponsfilter te gebruiken.
Via de beekjes met waterplanten werken om zo wat extra filtering te krijgen.

Purschuim mag dan wat kosten maar moet wel de goede hebben, bedankt voor de tip!
Zal naar de bison even kijken of dat wat is.
Wil er wel kleuring doorheen doen om zo een mooi effect te krijgen.

Wilde bij het landsgedeelte eigenlijk een valse bodem creëren met hydro korrels.
Al is dat vrij lastig met waterniveau reguleren denk ik, moet niet hebben dat de bodem vol loopt.
En wat zou je adviseren voor het warmhouden van het terrarium? een warmte mat eronder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentjuh1990
Overigens word de helft van de mesh top bedekt door een lichtkap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
Voor de bison, deze moet je hebben: https://www.gamma.nl/asso...tair-300-ml-wit/p/B427420 Ik zou zelf geen kleuren gebruiken, gezien je bij transparante siliconen je achteraf makkelijk zelf kan kleuren. Deze kit wordt regelmatig gebruikt bij de maak van aquaterra's :).

Voor de false bottom lijkt me dat in jouw geval inderdaad moeilijk, maar je kan ook een false bottom maken voor de helft van je terrarium, op de plaats waar je landgedeelte zal komen.

Voor warmhouden geen idee eigenlijk. Een warmtemat lijkt me niet interessant gezien je je water dan enkel gaat opwarmen en niet de temperatuur binnen het terrarium zelf. Zorgt wel voor een hogere luchtvochtigheid daardoor. Gezien de kleine omvang zou ik voor een warmtelamp gaan. Een warmtepaneel (RHP) is nog beter, maar dan zit je ook aan een factor hogere prijsklasse. Hangt er trouwens ook sterk vanaf welke soorten je wil houden, maar tropische kikkers kunnen s'nachts op temperaturen van 15°C. Overdag temperaturen rond 22-25°C. Je gaat dus (in mijn ogen) niet veel moeten bijverwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentjuh1990
En zou je dan de achterwand bekleden met vezel of naderhand schilderen met dier vriendelijke verf?
Silicone heeft uitgesmeerd natuurlijk niet de meest aangename textuur haha.
Fijn om even te kunnen sparren met iemand.
Denk dat ik voor het valse bodem idee al wat in me hoofd heb wat eventueel kan werken.
Ga dit nog even uittekenen.
Zal dan in het begin gaan voor een kleine mat of eventueel een lamp.
Is even rustig aankijken wat water temp en omgevingstemp dan gaat doen.

Edit:

Even wat uitgetekend en ben hierop uitgekomen, als ik met een soort van valse bodem wil werken.
Geen idee of dit kan en miss is het wat overkil maar ik over ontwikkel het liever dan tekort schieten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5lsCIFRKPDT16ecPk-LfRCSvSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WKnad2z8ABj1jY0xy1PW9BZx.jpg?f=fotoalbum_large

Water gedeelte zal overlopen via een scheidingswand in een tussenruimte.
Tussenruimte zal dan bestaan uit 2 plexi platen die verlijmd zijn aan het terrarium (soort klein biotoop filter).
Deze tussenruimte vul ik dan met bio ballen.
Dit niveau zet ik gelijk aan het niveau waar de pomp staat tussen filter matten.
Hierboven komt dan de laag met klei ballen.
Daar bovenop komt dan uit eindelijk het substraat.
Zo loopt water door de grond en kan het weer rond gepompt worden door het filter.

[ Voor 53% gewijzigd door jeroentjuh1990 op 08-05-2023 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipking94
Achterwand bekleden met vezeldoek is esthetisch wat mooier+ ook makkelijker als je er later planten zoals bromelia's in wil hebben.

Tekening ziet er ok uit, maar ik zou nooit de pomp daar plaatsen. Daar heeft die veel meer moeite het water rond te pompen dan dat je hem dicht tegen het watergedeelte aan zet, al zeker als je de pomp volledig wil omgeven door korrels (zorgt voor risico op brandgevaar trouwens!). Alles met elkaar verbinden is geen goed idee. Je substraat zal dan modderig worden/veel te nat, wat voor schimmel zorgt. Het doel van een valse bodem is dat wanneer je overmatig sproeit, er het teveel aan vocht opgevangen wordt door een absorberende bodemlaag, bvb kleikorrels. Maar als je de kleikorrels voortdurend in contact brengt met het rondpompende water, zullen deze altijd nat zijn (wat ik zou afraden, valse bodem heeft dan geen nut).

Hier een interessant filmpje van hoe een valse bodem gemaakt wordt, legt ook goed uit waarvoor deze dient:

De pomp zou ik gewoon in het watergedeelte plaatsen, waarbij ik voor een sponsfilter/pompcombi zou gaan in jouw geval wegens de kleine hoeveelheid water, bvb zoiets: https://www.aquastorexl.n...filter-bob-met-pomp.html?

De kleikorrels kan je dan in het andere gedeelte volledig vullen en daar je substraat over gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroentjuh1990
Bedankt voor deze heldere reactie!
Hier kunnen mensen wat mee.
Zoals jij het opschrijft was in eerste ook het idee.
Rechts achterin het terrarium heb ik al een vierkante koker gemaakt.
Hier komt dan de pomp in die het water gedeelte zal filteren.

De reden waarom ik de false bodem wou afpompen is ivm eventueel teveel aan water.
Maar je sproeit natuurlijk nooit zoveel dat die hele bodem onder komt te staan.
Er zal ook een sproei installatie inkomen om geautomatiseerd te bewateren.
Zal binnenkort beginnen met de pomp schacht in te kitten.

Bedankt voor alle hulp en ideen zover!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipking94
Je kan dan beter een tap maken in je terrarium, maar dat vergt wel wat werk, bvb zoiets:
- https://www.youtube.com/watch?v=NqT9TLfD6u0&t=288s (kijken vanaf 4:29)
- https://www.youtube.com/watch?v=tETyqgG6gQQ (kijken vanaf 6:08)

Zo kan je zelf, als er teveel water in je terrarium zit, het overtollige water verwijderen. Eerste filmpje zuig je het overtollige water weg, 2de filmpje is semi-automatisch, maar dan moet je wel een gat boren in de tank, wat niet zo eenvoudig is (diamantzaagboor met klei voor beste resultaat in glas). Deze manieren worden echter zelden gedaan. Je hebt al een valse bodem om het overtollige water op te vangen, dan is het niet nodig om nog eens extra overtollig water weg te halen. Om je een idee te geven: kleiballen kunnen 2x tot 3x hun gewicht in water absorberen om later terug vrij te geven.
Ik heb het in ieder geval nog nooit gezien op fora's, je kan altijd nog extra hulp vragen in de facebookgroep: 'bioactive reptile and amphibian setups USA', wel in het engels. Zeer grote groep van 18.000 leden.

Sproei-installatie werkt prima, zeker als je een kwalitatief merk neemt zoals bvb mistking (prijzig wel, maar beste in de markt!). Foggers willen vrij snel stuk gaan + is een broeihaard voor bacteriën en zou ik daarom altijd afraden. Hier een voorbeeldje van mistking, je kan er 10 timers op installeren: https://www.mistking.eu/Misting-Systems.html

[ Voor 4% gewijzigd door Flipking94 op 14-05-2023 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentjuh1990
Kies ervoor om water en valse bodem volledig te scheiden van elkaar.
Zal zorgen dat ik ergens nog wel kan bijhouden hoe vol de valse bodem staat.
Mocht deze vollopen kan ik nog op tijd handelen.
Boren in glas ga ik me niet aan wagen, zeker niet bij een nieuw terrarium.

Zat zelf al te kijken naar een mist king systeem idd, deze zijn echt prachtig.
Binnenkort eerst beginnen met het bouwen van het meubel.

Even nog een vraag over de achtergrond.
Ik twijfel tot hoever ik deze moet laten doorlopen.
Hoe water bestendig is de zwarte pur icm silicone en kokos vezel?
Kan dit zonder problemen continu volledig onder water staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
@jeroentjuh1990 Ik zou me er niet druk om maken. Pur en siliconen voor sanitair wordt vrijwel in alle terraria's, aquaria's en paludaria's gebruikt, ik heb nog niet gehoord dat het niet goed tegen water kan. Pur is ook gewoon een soort plastic/rubber, dus volgens mij geen probleem eens het uitgehard is.

Kokosvezel absorbeert zeer veel water. Ik weet nu niet of 24/7 onder water zetten zorgt voor schimmelvorming/rotten, maar ik zou de vezel tot aan het watergedeelte maken, dan ben je altijd zeker.

Veel plezier in ieder geval met bouwen, voor mij eerst nog even verder sparen en dan bouwen. Het hele project dat ik in gedachten heb kost rond de 2000€, maar daar zit dan ook alles in (waterfilter, mistsysteem, warmtepaneel, terrarium, slang, planten en bedekking, ...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroentjuh1990
Vandaag bezig geweest met bouw van het meubel.
Wellicht is het wat stevig gebouwd maar heb de bak liever niet op de grond liggen.
Kast is nog lang niet af maar het begin is er.
Na de bouw van de kast zal de lichtkap volgen en aanschaf van alle techniek.
Als dat in huis is kan de bouw van het daadwerkelijke paludarium beginnen.

Wat zou ik het beste kunnen gebruiken als verwarming?
Zit te denken aan een verwarmingsmat met een thermo schakeling ertussen.
Wellicht en combinatie met een warmte lamp.
Zat ook te denken aan water verwarming maar de kleine hoeveelheid zal wel te doen zijn met een mat.
Enige suggesties?

Als straks het meubel klaar is komt het vervolg.
Ben zeker geen houtbewerken van beroep maar het gaat me aardig af, al zeg ik het zelf.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-DluIZLXsd2cbUqDF-I2WQQZ8Es=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HWy5yn59RHVxFYPpdnWbajHf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdHtJTKMb9D6IBGQTaZLy8pW83s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/igdGchBEJdei8EpzmqO84azG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vqAzAydmgNfBq1dRikkVqLdhTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AVtRlO6T4qV9lquZrG5skwxZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroentjuh1990
Vandaag het meubel zo goed als helemaal af gekregen.
Er zijn nog wat kleine aanpassingen nodig maar het grove werk zit erop!
De deur moet nog verbeterd worden en de onder plaat is helaas te klein.
Maar dat is allemaal zo te fixxen.
Al met al zeer tevreden met het resultaat!
Nu nog een lichtkap in dezelfde stijl en dan kan het maken van de wanden beginnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZecR9lMqRT1W2J1iT1tMIwCnDsk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7BdC1Schg9dqisXPbsAEgPUX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1zaNp56T--klIdDvfgBPYW0qdg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KPbDocoZ6bCp0gu0yUZEjwae.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-Tf36Fsdcv_8BfoD1PciypypHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xx9kvTSL0OnEQOI9ammTUZCB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Weet je zeker dat je pomp en filter passen? Ik zie verder ook geen doorvoer, hoe was je dat van plan, buitenom?

Verder het advies om serieus te testen hoe je een filter of zelfs de hele bak schoon kunt maken voor je de boel in gebruik neemt.
Hint: lange slang op filter uitgang en dan richting de wasbak in de keuken, lukt dat?

* The Eagle vroeger jaren roodwang schildpadden gehad, en schoonmaak is echt wel een dingetje om rekening mee te houden :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentjuh1990
Er komt geen extern filter aan te hangen.
Het water volume word niet zodanig groot dat dit nodig is.
Onderin komt alleen een water resevoir voor het bewatering systeem.
Dit past makkelijk samen met een pomp onderin.
Doorvoer heb ik express nog niet uitgezaagd omdat ik niet weet hoe de techniek indeling onderin word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipking94
Ziet er inderdaad al goed uit! :) Goed idee om de doorvoer later pas te maken, gezien je inderdaad eerst de juiste positie van pomp moet weten alvorens een gat te boren..

Vraagje: Is er een kabelgat in de behuizing aanwezig om de kabel van de pomp door te krijgen? Niet onbelangrijk ;). Ook de positie van het kabelgat (goed kijken of draad pomp lang genoeg is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroentjuh1990
Ja zo’n exo terra heeft zowel links als rechts doorvoer gaten ingebouwd.
Word dus na het maken van de lichtkap en achterwanden alle benodigde techniek verzamelen.
Ben nogal een autist met kabel management dus dat gaat helemaal goed komen haha.
Voor nu even plezier halen uit het werken met hout 🤗
Pagina: 1