Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies gevraagd andere (hybride)auto korte afstanden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Denko
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19:45

Denko

|{ing Øf ßlitz

Topicstarter
Mijn vraag:

Ik heb al jaren een baan gehad waar ik 20-40K per jaar onderweg was. En dat resulteerde eigenlijk altijd in een diesel auto (en motorfiets). Vanaf 1 Maart van 2019 zal ik veranderen van werkgever, dit resulteert dat ik van 600km per week naar zo'n 150-180 km ga kwa woon-werk verkeer (Jeej) Dit is zo'n 35-40 per dag retour 4x per week.

Dit betekend helaas ook dat mijn huidige auto niet meer rentabel is (1.6TDI polo uit 2010) en ik op zoek ben naar wat anders. Gezien ik zelf altijd in dezelfde cirkel terugval (en diesel mijn expertise van kennis is kwa auto's) hoopte ik hier wat suggesties te vinden waar ik zelf wellicht niet op zou komen.

- Helaas woon ik in een klein dorp en is het OV niet echt een optie. Met 18-20KM voor een enkeltje is het behalve de mooiste dagen eigenlijk ook net iets te ver voor mij om het op de fiets te doen. Tevens moet ik ook representatief aan kunnen komen bij slecht weer.

- Het is een 2e auto voor ons, die dus 90% voor woon-werk gebruikt zal worden. Dit resulteert dus in 7.000-10.000 km max per jaar. Op de dagen dat ik alleen naar familie oid ga rij ik wel 150km oid op een dag.

- Het is heel reeel dat we binnen nu en 2 jaar om en nabij wel een kleintje krijgen (onze eerste) dus ik wil wel dat de auto een beetje ruimte heeft. Laat de huidige polo dan zeg maar het minimum zijn kwa ruimte. Het helpt dus als er een kinderwagen achterin past.

- Op mijn nieuw werk mag ik blijkbaar ook gratis de auto laden. Dat is iets wat de keuze wat beinvloed in mijn ogen.

- Thuis heb ik op het moment 50% van de tijd om en nabij toegang tot een laadpaal. Ik moet nog uitzoeken of ik er 1 bij mag plaatsten e.d. Dus laten we het houden dat het bij de 50% blijft.

Wat heb ik voor eisen:

- Bouwjaar na 2010
- Niet te exotisch. Ik wil er een paar jaar mee doen en dan wil ik ook wel onderdelen e.d.voor kunnen vinden
- Cruise control
- Airco
- Ruim genoeg voor 3 personen en wat bagage
- 80PK per 1000kg of beter
- Redelijk betrouwbaar tot super betrouwbaar
- Een goed mediasysteem ingebouwd (of mogelijkheid tot een 3d party android systeem, waarbij dat nog de voorkeur heeft)
- Tot zo'n 16.000 euro ongeveer. Hoeft niet op, maar is ook niet een super hard plafond.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

- Prius plugin gen 3: gaat op papier zo'n 25 km electrisch mee. Dat zou bij mij zo'n 60% al zijn als ik nooit oplaad bij mij thuis.Super betrouwbaar, goed te vinden voor de prijs.

- Outlander PHEV: geen idee eigenlijk over deze auto, ze komen nu allemaal uit de lease en zijn voor hele leuke prijsjes te krijgen. Gaat in de praktijk 35-40 km electrisch mee. Dit zou betekenen dat ik 90-100% woon werk electrisch kan rijden en nooit op eigen kosten hoef te laden.

- Golf GTE: zelfde als de outlander, geen idee eigenlijk over deze auto. Het enige wat ik weet is dat een vriend die hem in de lease had steen en been klaagde (eerste jaar een keer of 10 bij de dealer. 3x afgesleept) Maar ik neem aan dat als ik nu een auto uit 2014 oid koop dat de kinderziektes eruit zijn toch?

- Een andere kleine benzineauto?: ik kan natuurlijk ook gewoon een golf/polo/etc halen uit hetzelfde jaar, maar het lijkt me dat de opties hierboven wat beter te behappen zijn kwa TCO.

Mocht iemand nog ideen hebben hoor ik het graag.
...

PSN: Denkoyugo

Beste antwoord (via Denko op 31-12-2018 18:53)

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 17:28

Erasmo

Laadpaaljager

Als volledig elektrisch nog een te grote stap is voor je, Ampera of Volt. Kun je op de accu heen en weer forensen en met gratis stroom op het werk voor bijna niks heen en weer. Zo komen nu massaal uit de lease en zijn niet zo bijzonder duur meer.

Doet iets met stroom en motors

Alle reacties

• koppie
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 13-02 14:45
Eventueel toch een Nissan Leaf? Dat zou mijn persoonlijke optie zijn. Beperkte range, maar in praktijk voor goed bruikbaar in de regio. Kan je wel thuisladen indien nodig?

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• alex3305
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 14-02 00:09
Super betrouwbaar, zuinig en luxe? Lexus CT200H, ook zeer goed te vinden in jouw budget.

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 20:00
De leaf of zoë.
2e hands (3-4 jaar oud) prima te vinden voor je budget.
Je komt met beide een goede 100km op een accu lading. Als je er dus alleen mee naar je werk gaat is 2x per week op je werk laden genoeg.
Zeker aangezien je ook een ICE thuis hebt staan.

RocketKoen wijzigde deze reactie 28-12-2018 17:05 (10%)

TheS4ndm4n#1919

• wd200
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15:29
ik denk dat je hybride wellicht kunt overslaan en helemaal overgaan op elektrisch.

hou met je TCO berekening rekening met het feit dat deze auto's binnenkort (ik dacht 2020-2022) (meer) mrb moeten gaan betalen.

MacBook air 11"; iPad air; iphone 7

• BvZwolle
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 13:17
Is een simpele Chevrolet Spark Bi-fuel niet iets voor jou? Lekker LPG-en?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 17:28

Erasmo

Laadpaaljager

Als volledig elektrisch nog een te grote stap is voor je, Ampera of Volt. Kun je op de accu heen en weer forensen en met gratis stroom op het werk voor bijna niks heen en weer. Zo komen nu massaal uit de lease en zijn niet zo bijzonder duur meer.

Doet iets met stroom en motors

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Topicstarter
RocketKoen schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 17:03:
De leaf of zoë.
2e hands (3-4 jaar oud) prima te vinden voor je budget.
Je komt met beide een goede 100km op een accu lading. Als je er dus alleen mee naar je werk gaat is 2x per week op je werk laden genoeg.
Zeker aangezien je ook een ICE thuis hebt staan.
Ik zal een keer in zo'n auto moeten gaan zitten. Kijken hoe het is kwa ruimte, want ik heb het idee dat het allemaal best klein is van binnen. Ik heb helaas geen laadpaal voor de deur, ik zou dan echt moeten uitzoeken hoe en wat voor ik zo een stap zou nemen. En eerlijk is eerlijk, 100km is mij gewoon te weinig, de dagen dat ik hem wel prive nodig heb rij ik al gauw meer dan dat.
alex3305 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 16:53:
Super betrouwbaar, zuinig en luxe? Lexus CT200H, ook zeer goed te vinden in jouw budget.
Ik heb een korte tijd in een ct200h gereden inderdaad vlak voor mijn polo. Maar ik vond het een net niet auto op alle fronten. Die valt voor mij dus af. Als die plug in was had ik er wel over nagedacht.
BvZwolle schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 17:15:
Is een simpele Chevrolet Spark Bi-fuel niet iets voor jou? Lekker LPG-en?
Nee, dat is mij en een te kleine auto, en lpg ben ik niet echt gek op.

Denko wijzigde deze reactie 28-12-2018 17:22 (9%)

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 08:45

SeatRider

Back in the seat

Ik gooi even de knuppel in het hoenderhok; je kunt ook gewoon lekker wel je Polootje houden. Met 10dkm per jaar zit je niet zo ver van het omslagpunt met een dergelijke lichte auto, en je weet wat je hebt, niet wat je krijgt. Je legt altijd toe op de aan- en verkoop van een auto.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• CMD-Snake
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 30-01 08:33
SeatRider schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 17:24:
Ik gooi even de knuppel in het hoenderhok; je kunt ook gewoon lekker wel je Polootje houden. Met 10dkm per jaar zit je niet zo ver van het omslagpunt met een dergelijke lichte auto, en je weet wat je hebt, niet wat je krijgt. Je legt altijd toe op de aan- en verkoop van een auto.
Mee eens. De Polo is er nu eenmaal en je weet wat je er aan hebt. Kan je prima nog een tijdje mee doorgaan.

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 17:37

PcDealer

HP ftw \o/

Denko schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 17:21:
[...]

En eerlijk is eerlijk, 100km is mij gewoon te weinig, de dagen dat ik hem wel prive nodig heb rij ik al gauw meer dan dat.
Misschien moet je dit uitgangspunt wat duidelijker maken:
Het is een 2e auto voor ons, die dus bijna alleen voor woon-werk gebruikt zal worden.

LinkedIn WoT Cash Converter

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 20:00
Denko schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 17:21:
[...]

Ik zal een keer in zo'n auto moeten gaan zitten. Kijken hoe het is kwa ruimte, want ik heb het idee dat het allemaal best klein is van binnen. Ik heb helaas geen laadpaal voor de deur, ik zou dan echt moeten uitzoeken hoe en wat voor ik zo een stap zou nemen. En eerlijk is eerlijk, 100km is mij gewoon te weinig, de dagen dat ik hem wel prive nodig heb rij ik al gauw meer dan dat.
Groot zijn ze niet. Maar als je een polo gewend bent.
De leaf is wat dat betreft de ruimste van de 2 volgens mij.

Als 2e auto zijn ze nog prima. Als je privé ver moet, neem je toch gewoon de auto van je betere helft mee?
Dan is het misschien ook niet zo belangrijk om plek voor de kleine te hebben achterin.

TheS4ndm4n#1919

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 19:12
Nissan Leaf, Renault Zoë of Fiat 500e

Renault is de goedkoopste alleen met accuhuur
Nissan de verstandigste optie, alleen wel goed opletten dat de accu nog goed is en er voorzichtig mee omspringen.
Fiat de leukste optie met de beste accu, alleen niet snelladen.

Accu is voor allemaal 24kwh en bereik tussen 120-150km

Sethro wijzigde deze reactie 28-12-2018 17:34 (92%)

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Topicstarter
PcDealer schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 17:28:
[...]

Misschien moet je dit uitgangspunt wat duidelijker maken:

[...]
Heb het inderdaad even aangepast.

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 15:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je gaat uiteraard vol voor die nieuwe baan, maar het kan altijd verkeren.
Als ik jou was zou ik je Polo iig nog een paar maanden aanhouden en dan kijken wat het ding je effectief kost in de maand, hoeveel je er mee rijdt en of het rendabel is om iets anders te kopen. En stel je voor je baan blijkt niet zo leuk te zijn als gedacht en je zou terug willen naar je oude werkgever, dan heb je hem iig nog :)

Having said that:
Mrs Eagle rijdt momenteel een 207 diesel, 3x per week ca 45-50km enkele reis plus nog wat prive. Zeg zo'n 450km per week. Jij gaat ca 200km per week rijden, dus ongeveer de helft.

Jouw auto is namelijk, net als de onze, eigenlijk al volledig afgeschreven. In de zin van: bij inruil krijg je er geen drol meer voor terug. Want niemand wil meer diesel als het niet hoeft ivm nergens meer kunnen komen etc. Stiekem redelijke onzin, maar soit, als je zo'n ding als verkoper niet kunt verkopen blijf je er mee zitten en dus calculeer je dat in.

Gevolg is echter ook dat het omslagpunt voor diesel voor een 2e hands auto een stuk lager komt te liggen. Auo zelf kost niks meer dus relatief goedkoper. Ja, je hebt je wegenbelasting en onderhoud, maar die had je toch al en is bij een hybride of elektrische niet anders. Dat gratis laden op de zaak is een leuke geste, maar geen vaststaand gegeven. Wat als ze het intrekken? En wat als je elders bent? Of op vakantie of weg met het gezin? Sta je daar met je accuwagentje :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 12-02 17:51

revolution-nl

tijdelijk PV-loos :(

Erasmo schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 17:21:
Dit dus, deze auto lijkt heel goed bij het profiel van TS te passen. Electrische actieradius van 45km in de winter tot 80km in de zomer. Tip zorg voor een 2013 model, iets meer accucapaciteit en een aantal bugfixes (aanpassing motor lager)

De Chevrolet is over het algemeen iets aantrekkelijker geprijst als de Ampera (zelfde auto). Het 2013 model bij de Volt is te herkennen aan de achterklep die niet meer volledig zwart is,

2013 model

2012 model

• revolution-nl

revolution-nl

Sethro schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 17:29:
Nissan Leaf, Renault Zoë of Fiat 500e

Renault is de goedkoopste alleen met accuhuur
Nissan de verstandigste optie, alleen wel goed opletten dat de accu nog goed is en er voorzichtig mee omspringen.
Fiat de leukste optie met de beste accu, alleen niet snelladen.

Accu is voor allemaal 24kwh en bereik tussen 120-150km
De Nissan is naar mijn inziens zeker NIET de verstandigste keuze, zeker niet de vroegere modellen die de lizard accu nog niet hebben. De bruikbare capaciteit bij de Leaf is overigens niet 24kWh maar 20kWh en dat is NIEUW. Met een SOH van 75% (realistisch voor een oudere leaf) heb je slechts 15kWh tot je beschikking) Praktijkverbruik van een Leaf is gemiddeld 15kWh/100km dus reken maar uit ;). Reken voor een gebruikte 24kWh leaf op een bereik van 70-110km. Muxsan komt overigens wel in 2019 met een aardig aftermarket upgrade.

De veilige keuze is dan echt de Zoe, de vorige eigenaar heeft met de accuhuur jouw nieuwe batterij al betaald. Dat risico heb je dus niet. Minder dan 75% SOH is een belletje naar Renault en je kan je accu kosteloos om laten wisselen. Tweedehands Zoe heb je tegenwoordig ook al voor 8k

revolution-nl wijzigde deze reactie 28-12-2018 20:03 (12%)

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 19:12
Je zit dan alleen wel met tenminste 69 euro aan extra lasten per maand. Dat is nu al een drempel en naar mate de auto ouder wordt is dat een steeds grotere drempel

• Bart2005
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 16:35
Valt prima (elektrisch) te fietsen. Als je je "representatieve" kleding gewoon op de zaak aantrekt. Het lijkt te moeten "omdat" het representatief moet. Terwijl dit een prachtige kans is om gezond te gaan leven en je voetafdruk te verkleinen.

Bart2005 wijzigde deze reactie 28-12-2018 21:24 (6%)

• revolution-nl

revolution-nl

Sethro schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 21:18:
Je zit dan alleen wel met tenminste 69 euro aan extra lasten per maand. Dat is nu al een drempel en naar mate de auto ouder wordt is dat een steeds grotere drempel
Als ik een nieuwe auto zo aanschaffen zou ik batterijhuur een no-go zijn, omdat je er dan geen aanspraak maakt, als occasion koper is het juist een pré

Ik zie het juist als voordeel elektrisch rijden tegen lage aanschafkosten en "brandstof" kosten en bijna 0 risico op groot onderhoud (wat bij een diesel, of benzine downsize motor wel het geval is).

Volgens mij kan je dit prima afstrepen tegen de ontbrekende MRB. Met een oudere Zoe heeft de vorige eigenaar jouw nieuwe accupakket al betaald als de SOH na bijv. 10jaar minder is dan 75% en heb je de jaren daarna weer voor niks een fris accupakket wat ook de inzetbaarheid en de restwaarde bij verkoop weer ten goede komt

Ik zou mijn handen niet aan een Leaf 2011 durven branden, wie gaat er straks nog 5k investeren in een 8 tot 10 jaar oude Leaf? Niemand, gevolg is dat je met een auto zit die 0,0 euro waard is als het accupakket vervangen moet worden.

De accupakketten van de 1st gen EV's zijn gewoon te klein voor degradatie, het wordt al snel penibel allemaal. Een leaf met een SOH van 70-75%, zonder warmtepomp en een beetje nachtvorst heeft nog maar een actieradius van 55-60km :/. Dan kan je beter een Ampera /Volt aanschaffen, dan heb je 5kw minder capaciteit maar wel een ICE achter de hand.

Het accupakket van de Ampera /Volt is trouwens bulletproof _/-\o_

revolution-nl wijzigde deze reactie 28-12-2018 21:37 (55%)

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Topicstarter
Bart2005 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 21:23:
Valt prima (elektrisch) te fietsen. Als je je "representatieve" kleding gewoon op de zaak aantrekt. Het lijkt te moeten "omdat" het representatief moet. Terwijl dit een prachtige kans is om gezond te gaan leven en je voetafdruk te verkleinen.
Man, ik leef al zo gezond dat het bijna ongezond is. En mijn voetafdruk kan inderdaad wel verkleind worden, maar daar zal zeker niet een 2e auto van wegvallen. 2019 is wel het jaar dat we van 3 naar 2 motorfietsen gaan. Zoals ik al zei: ik heb een leuke fiets, en op mooie dagen kan ik zeker de keuze maken om of de fiets of de motorfiets te pakken. Maar dat is een uitzondering en geen regel. Het topic gaat er ook om welke 2e auto verstandig/goedkoop/goed is. Niet wat de meest ecologische manier is om op werk te komen.

Ik ga in ieder geval 20-30K km's per jaar minder rijden. Dat is sowieso al een voetafdruk verkleining.
The Eagle schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 18:00:
Je gaat uiteraard vol voor die nieuwe baan, maar het kan altijd verkeren.
Als ik jou was zou ik je Polo iig nog een paar maanden aanhouden en dan kijken wat het ding je effectief kost in de maand, hoeveel je er mee rijdt en of het rendabel is om iets anders te kopen. En stel je voor je baan blijkt niet zo leuk te zijn als gedacht en je zou terug willen naar je oude werkgever, dan heb je hem iig nog :)

Having said that:
Mrs Eagle rijdt momenteel een 207 diesel, 3x per week ca 45-50km enkele reis plus nog wat prive. Zeg zo'n 450km per week. Jij gaat ca 200km per week rijden, dus ongeveer de helft.

Jouw auto is namelijk, net als de onze, eigenlijk al volledig afgeschreven. In de zin van: bij inruil krijg je er geen drol meer voor terug. Want niemand wil meer diesel als het niet hoeft ivm nergens meer kunnen komen etc. Stiekem redelijke onzin, maar soit, als je zo'n ding als verkoper niet kunt verkopen blijf je er mee zitten en dus calculeer je dat in.

Gevolg is echter ook dat het omslagpunt voor diesel voor een 2e hands auto een stuk lager komt te liggen. Auo zelf kost niks meer dus relatief goedkoper. Ja, je hebt je wegenbelasting en onderhoud, maar die had je toch al en is bij een hybride of elektrische niet anders. Dat gratis laden op de zaak is een leuke geste, maar geen vaststaand gegeven. Wat als ze het intrekken? En wat als je elders bent? Of op vakantie of weg met het gezin? Sta je daar met je accuwagentje :P
Ja, het is vanzelfsprekend dat dit advies is voor een actie die ik over 3 maanden oid ga uitvoeren. Kwa werk maak ik mij niet zo'n zorgen. Ik ga voor 2 werkgevers werken waar ik allebei al of voor gewerkt heb of mee gewerkt heb. Maar bedankt voor het advies!

De oude auto zal gewoon particulier terug verkocht worden, dus daar maak ik mij niet zo'n zorgen over. Heb hem 3 jaar terug oid voor 4000 gekocht met 1 defect, en toen gerepareerd. Als ik niet oppas maak ik er winst op. Maar als ik er 2500 oid voor krijg ben ik helemaal tevreden. Het gratis laden staat in het contract, dus als ze het weghalen krijg ik er een laadpas voor terug neem ik aan, maar zo niet, het blijft een stuk goedkoper dan 1,50 per liter aftikken.

Het blijft zoals ik al zei een 2e auto, maar ik wil wel dat hij geschikt is om in noodgevallen te kunnen dienen als primaire auto. Mijn partner heeft een redelijk grote benzine leaseauto waar we alles mee doen. Alleen een paar keer per jaar is ze voor een week in het buitenland voor werk. Dan moet de 2e auto wel netjes alles kunnen doen. En helaas is 100 km range daar net te weinig voor.

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 08:45

SeatRider

Back in the seat

@Denko Ik vind je toon wat aanmatigend naar mensen die hier hun vrije zaterdag voor opofferen, als ik het zeggen mag.

Edit: @Fr33z Gooi jij nog ff olie op het vuur ;)

SeatRider wijzigde deze reactie 29-12-2018 12:37 (19%)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20:50
Ik zie weinig reden om je polo te verkopen, ik zou de getallen echt nog eens goed op een rij zetten maar denk dat een wissel je misschien 50 of 100 euro per maand scheelt. Zit je wel met gedoe en kosten bij een auto-wissel, je zult in moeten schatten of het het waard is.

Over die 100 km: laat je niet te veel leiden door 3x per jaar een week waarin 100km op 1 lading mogelijk te weinig is. Als je dat weet kun je er altijd rekening mee houden (Zeker een auto zoeken die je kunt snelladen) door bijv. een stopje bij Fastned te maken. Kost je misschien 30-45min extra, wel beetje irritant maar als dat idd maar paar keer per jaar is niet de showstopper die je omschrijft.

Oftewel: polo eerst houden en alles ff goed op een rijtje zetten qua kosten, daarna zou ik sterk overwegen een 2e-hands Leaf te halen (elektrisch rijden is echt fantastisch! )

@SeatRider Misschien wel, is welgemeend advies ;)

Fr33z wijzigde deze reactie 29-12-2018 12:42 (3%)

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Topicstarter
SeatRider schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 12:24:
@Denko Ik vind je toon wat aanmatigend naar mensen die hier hun vrije zaterdag voor opofferen, als ik het zeggen mag.
Tuurlijk mag je het zeggen. Ik ben het alleen niet mee eens. Ik vraag duidelijk advies binnen een bepaald kader. Als er advies wordt gegeven dermate ver buiten dat kader leg ik alleen uit dat de extra parameters hier niet van toepassing zijn. Dit heb ik ook netjes in de openingspost uitgelegd.
Tevens hoop ik serieus niet dat iemand hier hun vrije zaterdag voor op offert, gezien deze vraag geen haast of enorm belang heeft.
Fr33z schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 12:25:
Ik zie weinig reden om je polo te verkopen, ik zou de getallen echt nog eens goed op een rij zetten maar denk dat een wissel je misschien 50 of 100 euro per maand scheelt. Zit je wel met gedoe en kosten bij een auto-wissel, je zult in moeten schatten of het het waard is.

Over die 100 km: laat je niet te veel leiden door 3x per jaar een week waarin 100km op 1 lading mogelijk te weinig is. Als je dat weet kun je er altijd rekening mee houden (Zeker een auto zoeken die je kunt snelladen) door bijv. een stopje bij Fastned te maken. Kost je misschien 30-45min extra, wel beetje irritant maar als dat idd maar paar keer per jaar is niet de showstopper die je omschrijft.

Oftewel: polo eerst houden en alles ff goed op een rijtje zetten qua kosten, daarna zou ik sterk overwegen een 2e-hands Leaf te halen (elektrisch rijden is echt fantastisch! )
Begrijp mij goed. Ik geloof 100% dat electrisch rijden de toekomst is. Maar ik geloof ik dat alles wat ik op dit moment 100% electrisch koop echt in de kinderschoenen staat. 100KM met geen eigen laadmogelijkheid voor de deur is echt niet te doen voor mij. Zodra er voor dat geld een auto te koop staat met wat meer ruimte dan de polo (voor een kinderwagen bijv in de kofferbak) en 200KM kan doen in de praktijk sta ik als eerste in de rij. Maar dat duurt nog wel een jaar of 3 gok ik. Ik zie de auto die ik nu koop ook meer als overbrugging tot die tijd.

Als het echt 3x per jaar was dat ik meer dan 100KM rij in mijn eigen auto zou ik er misschien nog over nadenken. Maar tussen de accu slijtage, restwaarde etc van deze auto valt hij eigenlijk redelijk af.

Het gaat mij ook niet zozeer om elke cent eruit melken. Ik zoek een leuk autotje wat voor mijn doel goed past.

@Erasmo @revolution-nl Ik zal zeker naar de ampera/volt kijken. Dit lijkt precies te zijn wat ik zoek eigenlijk. Een soort plugin prius maar dan met 50-60 km electrisch ipv 25 km. Bedankt heren (?) Dan kan ik precies een retourtje woon-werk doen en hem nooit thuis hoeven inpluggen. Ik zal binnenkort even een proefrit scoren ergens.

• Smobbo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 07:28
Als je budget 16k is voor een 2e auto die iets beter dan een polo uit 2010 moet zijn dan zou je ook nog een andere kant op kunnen:
Koop een leuke benzine c-segmenter uit 2010-2012 voor iets van 8-10k en hou de rest in je zak.
Die 6-8k ga je niet besparen met een hybride op werk opladen ;) .
Resultaat is een ruimere, comfortabelere auto die goedkoper is met het kilometrage dat je gaat rijden!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Topicstarter
Smobbo schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 20:04:
Als je budget 16k is voor een 2e auto die iets beter dan een polo uit 2010 moet zijn dan zou je ook nog een andere kant op kunnen:
Koop een leuke benzine c-segmenter uit 2010-2012 voor iets van 8-10k en hou de rest in je zak.
Die 6-8k ga je niet besparen met een hybride op werk opladen ;) .
Resultaat is een ruimere, comfortabelere auto die goedkoper is met het kilometrage dat je gaat rijden!
Dit is op het moment inderdaad ook een reele keuze. Ik zal de komende paar maanden in ieder geval gaan proefrijden.

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 19:01
Hoe lang ga je met de auto doen?

Wij hebben anderhalf naar geleden met hetzelfde budget een nieuwe (voorraad uitloopmodel) Ibiza FR gekocht met nagenoeg zelfde eisen en gebruik. We wilden graag een B i.p.v. een A segmenten als 2e auto ivm veiligheid van en ruimte voor de kleine. En aangezien we de auto voor de lange termijn kochten gewoon voor nieuw gegaan. Als je er bijv 10 jaar mee doet valt afschrijving mee.

Achteraf blijkt het erg goede deal. Vergelijkbare Ibiza’s als de onze staan vanaf zelfde prijs te koop als wij hebben betaald.

sham27 wijzigde deze reactie 31-12-2018 19:15 (3%)

BMW F31 330i M Sport Shadow

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 18:16
@Denko Ook met een 100% elektrische auto en een “kleinere” batterij kon je in 2015 al overal prima komen hoor.

Het is niet zo dat je na die 90-150km niet meer kan rijden: Even 14-17min snelladen en je hebt de Zoe met
22kWh weer van 20-80% opgeladen. Wij hebben 1.5jaar gereden met de 22kWh batterij en deze later voor 1750€ geupgrade naar de 41kWh batterij.

Ook met de 22kWh batterij kan je (vooral in NL) heel makkelijk overal komen, wij deden dit zonder 2e auto. (20-30k km per jaar)

Ten opzichte van onze Fiat Punto “eco-diesel” besparen wij zo’n 200€ per maand, dat was zelfs zonder gratis laden. Ondertussen staat er bijna 100.000km op de teller!

Je kan gratis opladen, dat staat in je contract en het is jullie 2e auto. In mijn ogen bijna een perfecte usecase voor een EV.

Die enkele keren snelladen voor een paar stuivers en minuten..? Maakt je dat echt zóveel uit dat je nog vast wilt zitten aan de hoge onderhoudskosten van een brandstofmotor? Tot 2025 betaal je geen MRB voor een elektrische auto (klimaatakkoord). Tikt ook aan.

Volt of ampera is ook een redelijk alternatief, helaas kan je achter maar met 2 personen zitten.

Met je 16k kan je misschien zelfs al een 41kWh Renault Zoe vinden (met batterijhuur).

Onze geupgrade Zoe (met nú 41kWh) doet 190-335km op een acculading bij “normaal” gebruik. Ook Die acculease is zo gek nog niet, lijkt misschien duurder dan eentje zonder acculease maar hoeft dat zeker niet te zijn!

Stef87 wijzigde deze reactie 31-12-2018 19:32 (9%)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• BadEendTerror
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 13-02 12:32
Vanaf 2019 wordt de wegenbelasting voor diesels zonder roetfilter 15% hoger.
Dit zal tot gevolg hebben dat alle diesels zonder roetfilter flink in prijs zullen gaan dalen en de diesels met roetfilter stabiel of zelfs iets meer waard worden.

Volledig elektrisch lijkt me in dit geval een risico omdat de actieradius van de auto die in het budget vallen vrij beperkt zijn. Plug in hybride is dan misschien een betere optie, kan je elektrisch rijden maar heb je toch een backup en je kan laden op je werk.

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Topicstarter
BadEendTerror schreef op maandag 31 december 2018 @ 19:43:
Vanaf 2019 wordt de wegenbelasting voor diesels zonder roetfilter 15% hoger.
Dit zal tot gevolg hebben dat alle diesels zonder roetfilter flink in prijs zullen gaan dalen en de diesels met roetfilter stabiel of zelfs iets meer waard worden.

Volledig elektrisch lijkt me in dit geval een risico omdat de actieradius van de auto die in het budget vallen vrij beperkt zijn. Plug in hybride is dan misschien een betere optie, kan je elektrisch rijden maar heb je toch een backup en je kan laden op je werk.
Wow, dit wist ik niet. Ik zie dat ik mijn auto na 2 jaar+ en 55K km's nu voor meer kwijt kan dan dat ik hem gekocht heb, het lijkt er inderdaad op dat ze al een beetje aan het stijgen zijn dus. Bedankt voor de tip.
Stef87 schreef op maandag 31 december 2018 @ 19:28:
@Denko Ook met een 100% elektrische auto en een “kleinere” batterij kon je in 2015 al overal prima komen hoor.

Het is niet zo dat je na die 90-150km niet meer kan rijden: Even 14-17min snelladen en je hebt de Zoe met
22kWh weer van 20-80% opgeladen. Wij hebben 1.5jaar gereden met de 22kWh batterij en deze later voor 1750€ geupgrade naar de 41kWh batterij.

Ook met de 22kWh batterij kan je (vooral in NL) heel makkelijk overal komen, wij deden dit zonder 2e auto. (20-30k km per jaar)

Ten opzichte van onze Fiat Punto “eco-diesel” besparen wij zo’n 200€ per maand, dat was zelfs zonder gratis laden. Ondertussen staat er bijna 100.000km op de teller!

Je kan gratis opladen, dat staat in je contract en het is jullie 2e auto. In mijn ogen bijna een perfecte usecase voor een EV.

Die enkele keren snelladen voor een paar stuivers en minuten..? Maakt je dat echt zóveel uit dat je nog vast wilt zitten aan de hoge onderhoudskosten van een brandstofmotor? Tot 2025 betaal je geen MRB voor een elektrische auto (klimaatakkoord). Tikt ook aan.

Volt of ampera is ook een redelijk alternatief, helaas kan je achter maar met 2 personen zitten.

Met je 16k kan je misschien zelfs al een 41kWh Renault Zoe vinden (met batterijhuur).

Onze geupgrade Zoe (met nú 41kWh) doet 190-335km op een acculading bij “normaal” gebruik. Ook Die acculease is zo gek nog niet, lijkt misschien duurder dan eentje zonder acculease maar hoeft dat zeker niet te zijn!
Die 41 kWh editie lijkt me ook wel interresant. Alleen ik heb geen interesse in accuhuur. Ik zal kijken wat eentje kost met een gekochte accu. 200Km+ per lading is voor mij wel genoeg. Ik kom er net achter dat mijn huidige auto een stuk meer waard is dan ik had verwacht. Dus daar wil ik misschien ook wel het budget voor oprekken.

• True
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 16:15

True

Dislecticus

Wellicht is het een optie om de TDI nog even te houden.
Natuurlijk kan het er niet meer uit ten opzichte van een benzinewagen of zelfs elektrisch rijden, maar je weet nu precies wat je hebt. Als je straks meer in het ritme zit kun je altijd nog kijken naar een benzine/hybride/elektrische auto.

Heb je al eens nagerekend wat ongeveer het verschil zou zijn in kosten tussen jouw TDI en een benzine van laten we zeggen 1150 tot 1350 kg rekening houdend met je nieuwe kilometers.
Hoeveel ga je straks weggooien aan wegenbelasting per maand en hoeveel 'winst' maak je op de liter diesel/benzine? En vervolgens is dit verschil het jouw waard om de voor jou bekende en betrouwbare auto per direct te ruilen voor een benzine/hybrid zo vroeg in je arbeidstraject (you never know).

Edit: ik zie dat het de tweede auto is. Het is dan minder logisch om dan een diesel te blijven rijden. Aan de andere kant vraag ik mij dan wel af is dit de 'tweede' auto en minder groot en minder gebruikt, zo ja waarom heb je dan de ruimte nodig die je stelt nodig te hebben. En zo niet kun je ze dan niet beter omgooien (met toestemming van dhr./mevr./partner Denko ) en deze weer omruilen voor een grotere en met de kleinere gaan rijden.

edit:
tijd voor koffie, ik heb hele stukken gemist in dit topic

True wijzigde deze reactie 02-01-2019 14:09 (24%)

Steam Profile

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Topicstarter
True schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:59:
Wellicht is het een optie om de TDI nog even te houden.
Natuurlijk kan het er niet meer uit ten opzichte van een benzinewagen of zelfs elektrisch rijden, maar je weet nu precies wat je hebt. Als je straks meer in het ritme zit kun je altijd nog kijken naar een benzine/hybride/elektrische auto.

Heb je al eens nagerekend wat ongeveer het verschil zou zijn in kosten tussen jouw TDI en een benzine van laten we zeggen 1150 tot 1350 kg rekening houdend met je nieuwe kilometers.
Hoeveel ga je straks weggooien aan wegenbelasting per maand en hoeveel 'winst' maak je op de liter diesel/benzine? En vervolgens is dit verschil het jouw waard om de voor jou bekende en betrouwbare auto per direct te ruilen voor een benzine/hybrid zo vroeg in je arbeidstraject (you never know).
De polo zal er sowieso nog wel 3 maanden oid zijn, dus ik heb er geen gigantische haast mee.
Ik heb inderdaad een simpel excel lijstje lopen die ik gemaakt had nog voor ik de polo had:

Het is niet helemaal het standaard excelletje wat ik normaal thuis gebruik (daar zit ik ook kofferbakruimte, onderhoudsinschattingen etc in) maar het geeft wel een beetje een beeld.

Ik kan dus even simpel gezegd: 500 euro per jaar besparen bij 10.000 km's door over te stappen naar de prius plug en die letterlijk NOOIT te laden. (de 1 op 18 is zonder extern laden).
Dan heb ik een wat ruimere auto die als ik mag gokken een paar jaar nieuwer is en voor alle indexen zo'n beetje betrouwbaarder is dan een polo. Nu begrijp ik dat de wegenbelasting op hybrides binnenkort omhoog gaat. Maar ik gok dat dat in mijn geval in de praktijk niet heel veel uitmaakt. Mijn rekenvoorbeeld is met 0% electrisch rijden, en in de praktijk ga ik minimaal 50% electrisch rijden.

Het is onder de streep ook wel redelijk peanuts die heen en weer geschroven worden natuurlijk kwa kosten. Maar het is wel leuk om te het te zien.

• bouwfraude
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Denko schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 14:18:
[...]
Ik kan dus even simpel gezegd: 500 euro per jaar besparen bij 10.000 km's door over te stappen naar de prius plug en die letterlijk NOOIT te laden. (de 1 op 18 is zonder extern laden).
Als je niet van plan bent te laden kan je misschien beter voor een gewone Prius gaan, meer keus, minder gewicht en de accu gaat langer mee.

• True
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 16:15

True

Dislecticus

Denko schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 14:18:
Dan heb ik een wat ruimere auto die als ik mag gokken een paar jaar nieuwer is en voor alle indexen zo'n beetje betrouwbaarder is dan een polo. Nu begrijp ik dat de wegenbelasting op hybrides binnenkort omhoog gaat. Maar ik gok dat dat in mijn geval in de praktijk niet heel veel uitmaakt. Mijn rekenvoorbeeld is met 0% electrisch rijden, en in de praktijk ga ik minimaal 50% electrisch rijden.
Behalve dat je natuurlijk een bult geld investeert in de nieuwe auto welke meer afschrijving zal hebben dan je huidige Polo.
Vergis je niet in de lange termijn, jij hebt bijv. aan je TDI nu geen afschrijving afgelopen twee jaar omdat deze een roetfilter heeft (gok ik even gebaseerd op je uitspraak over de waarde tweedehands). Als je nu voor een hybride gaat en we na 2020 voor hybrides 75% of 100% mrb moeten betalen scheelt je dat natuurlijk weer. Al helemaal als je weet dat die hybrides gemakkelijk 200 tot 250 kg zwaarder(!) zijn. Kies je er dan voor om die van de hand te doen zul je schrikken van de afschrijving.

Persoonlijk zou ik zoals jij ook al aangeeft nog even blijven doorrijden in je Polo, de keuze maken hoeveel ruimte je nodig hebt en daarop gebaseerd een auto kiezen waar je weer een jaar of 4/5 mee kunt (en wilt) doorrijden. Mijn voorkeur zou naar een benzine gaan. Als het een lichte auto is gaat dit relatief weinig doen als je 50% mrb zou betalen met een zwaardere hybride.
De 1.2 liter Rapid van mijn ouders kost bijv. 123€ per kwartaal (helaas voor hen net in 1050 - 1150 kg) waar de hybride Prius van mijn schoonouders 96€ per kwartaal kost. Een verschil van 3€/mnd in het voordeel van de Prius.

Steam Profile

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Topicstarter
True schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 14:37:
[...]

Behalve dat je natuurlijk een bult geld investeert in de nieuwe auto welke meer afschrijving zal hebben dan je huidige Polo.
Vergis je niet in de lange termijn, jij hebt bijv. aan je TDI nu geen afschrijving afgelopen twee jaar omdat deze een roetfilter heeft (gok ik even gebaseerd op je uitspraak over de waarde tweedehands). Als je nu voor een hybride gaat en we na 2020 voor hybrides 75% of 100% mrb moeten betalen scheelt je dat natuurlijk weer. Al helemaal als je weet dat die hybrides gemakkelijk 200 tot 250 kg zwaarder(!) zijn. Kies je er dan voor om die van de hand te doen zul je schrikken van de afschrijving.

Persoonlijk zou ik zoals jij ook al aangeeft nog even blijven doorrijden in je Polo, de keuze maken hoeveel ruimte je nodig hebt en daarop gebaseerd een auto kiezen waar je weer een jaar of 4/5 mee kunt (en wilt) doorrijden. Mijn voorkeur zou naar een benzine gaan. Als het een lichte auto is gaat dit relatief weinig doen als je 50% mrb zou betalen met een zwaardere hybride.
De 1.2 liter Rapid van mijn ouders kost bijv. 123€ per kwartaal (helaas voor hen net in 1050 - 1150 kg) waar de hybride Prius van mijn schoonouders 96€ per kwartaal kost. Een verschil van 3€/mnd in het voordeel van de Prius.
Ja, gek genoeg inderdaad zoals je kan zien in het excelletje heb ik ook naar de Rapid gekeken. Die had mijn vriendin vroeger als leaseauto, en daar was ze echt helemaal gek op. (nu heeft ze een auto die 2x zo duur is waar ze niks mee heeft, figures) Maar er komt inderdaad na de zomer weer een superb voor in de plaats. Ik wacht het inderdaad voorlopig even af.
Ik ga in ieder geval proefrijden met de ampera/volt en de Zoe en zal hier zeker even laten weten wat het geworden is.

Wel eigenlijk jammer dat de hybrides een beetje verpest zijn door zo constant als leaseauto's interresant te maken, terwijl nu ze betaalbaar worden voor mij gaan alle financiele meevallers eraf. Ik zou een GTE/Outlander oid gewoon netjes 80-90% electrisch kunnen rijden. Woonwerk zelfs 100%, en dan heb je de benzine voor de uitzonderingen als je ver weg moet. Collega's die een GTE hadden reden allemaal netjes 1 op 13-15, om van de outlander nog niks te zeggen. Maarja, je moet naar 2 klanten per dag, die hebben zelden een laadpaal. Dan tikt het inderdaad aan.

maar als ik zo naar de aankomende veranderingen kijk mbt MRB gok ik inderdaad wel dat die auto's opeens een stuk minder minder waard worden.Ook weer een punt om rekening mee te houden.
bouwfraude schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 14:30:
[...]

Als je niet van plan bent te laden kan je misschien beter voor een gewone Prius gaan, meer keus, minder gewicht en de accu gaat langer mee.
Jawel, ik weet alleen niet hoe ik dat moet meerekenen in het geheel op het moment. Dus vandaar even het verbruik gewoon met het stroom gedeelte buiten berekening gehouden. Het ging mij er juist om dat ik op de zaak gratis kan laden.

Denko wijzigde deze reactie 02-01-2019 15:17 (13%)

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Persoonlijk zou ik de GTE laten staan. Ik ben al niet kapot van VAG maar de GTE specifiek om de volgende redenen:

- vaak geleased want de combi 'sportief' en 'goedkoop in de bijtelling'
- als je echt ding beetje op z'n staart trapt slaat de Benzinmotor aan en gaat gelijk naar een flinke load en over de 4k RPM met steenkoude motor :x maw, het ding is zo ontwikkeld om bij redelijk gas geven of een lege accu per definitie te trappen met koude motor, maakt niet uit hoe lang je al rijd. Dit zie je ook terug in de korte onderhoudsintervallen (geven ze ook niet weg). Ik trap mijn benzine auto ook af en toe op z'n staart maar wacht er mee tot de olie warm is, bij een GTE kan dat dus niet echt goed.
- de DSG is bij doorrijden nog minder soepel/nog schokkiger dan in een benzine/diesel DSG VAG Auto
- Voorwielen kunnen het vermogen slecht kwijt

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Topicstarter
GoldenSample schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:41:
Persoonlijk zou ik de GTE laten staan. Ik ben al niet kapot van VAG maar de GTE specifiek om de volgende redenen:

- vaak geleased want de combi 'sportief' en 'goedkoop in de bijtelling'
- als je echt ding beetje op z'n staart trapt slaat de Benzinmotor aan en gaat gelijk naar een flinke load en over de 4k RPM met steenkoude motor :x maw, het ding is zo ontwikkeld om bij redelijk gas geven of een lege accu per definitie te trappen met koude motor, maakt niet uit hoe lang je al rijd. Dit zie je ook terug in de korte onderhoudsintervallen (geven ze ook niet weg). Ik trap mijn benzine auto ook af en toe op z'n staart maar wacht er mee tot de olie warm is, bij een GTE kan dat dus niet echt goed.
- de DSG is bij doorrijden nog minder soepel/nog schokkiger dan in een benzine/diesel DSG VAG Auto
- Voorwielen kunnen het vermogen slecht kwijt
De GTE is helaas ook een beetje van het lijstje gerold, o.a. door wat jij hier zegt. En het feit dat ik gewoon aardig wat mensen heb gehoord over gezeik met die auto specifiek.

Overigens eindelijk een Renault Zoe kunnen rijden. (Een dagje geruild met een collega) Maar ik ben bang dat dat hem in ieder geval niet wordt. Hij is super stil en hij rijdt helemaal niet slecht eigenlijk. Maar hij is mij gewoon iets te klein. Dat samen met de huurconstructie en nog wat kleine dingen hebben er wel voor gezorgd dat hij van de shortlist afviel.

Nu nog de leaf ergens proberen!

• koppie
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 13-02 14:45
Ik ben benieuwd wat je daarvan vindt. Het is wel een redelijk ruime auto.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Topicstarter
Eindelijk even in een leaf kunnen rijden uit 2013. Kwa uiterlijk vind ik het wel een leuk ding (maar ik hou wel van rare (en kleine)) auto's over het algemeen. Dus neem dat met een korrel zout.

Van binnen inderdaad een wat ruimere auto. Alles goed en logisch ingedeeld. Het rare stompje is heel erg wennen, maar dat komt gedeeltelijk omdat ik gewoon handgeschakeld gewend ben.

Ik heb hem maar 1 dagje kunnen testen voor wat klusjes op de zondag. Hij rijdt lekker stil, soepel. Trekt goed op, alleen de range is echt veeeeeels te weinig. Denk dat ik 50-60 km had gereden, en hij was eigenlijk redelijk richting leeg. Wellicht komt dat omdat het redelijk koud was, maar nog geen 100KM kunnen rijden op een volle tank in de praktijk is mij gewoon te weinig.

Ik denk dat ik hiermee ook gelijk stop met het zoeken naar elektrische/hybride plugin auto's. Zo te zien is het nog net iets te vroeg voor het geld wat ik wil uitgeven om iets te krijgen wat aan mijn wensen voldoet. Hopen dat er over 3 a 4 jaar wel wat van dit formaat betaalbaar is en 250+ km in de praktijk kan rijden.

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 19:16
@Denko Wat is er netjes aan 1 op 13 of 1 op 15 met een Golf?

Ik zou de Polo niet aanhouden omdat die nog harder zal afschrijven en die korte stukjes alleen maar ellende gaan geven met die diesel (EGR etc.) Bij de 1.2tdi is het iig geen succes, de 1.6 weet ik minder van.

Je kunt ook een vlotte Yaris Hybrid kopen. Die zal zijn waarde mooi behouden, dus wil je toch groter, dan ben je hem zo weer kwijt. En je kan toch 1 op 20 rijden.
Of een plugin Prius, ruim genoeg voor de toekomst, en het meeste elektrisch rijden. Rij je dan toch op benzine, is hij nog heel zuinig.
Al die andere plugin hybrides rijden dus helemaal niet zuinig zodra de stroom op is (Golf GTE en Outlander)

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Topicstarter
!null schreef op maandag 4 februari 2019 @ 10:45:
@Denko Wat is er netjes aan 1 op 13 of 1 op 15 met een Golf?

Ik zou de Polo niet aanhouden omdat die nog harder zal afschrijven en die korte stukjes alleen maar ellende gaan geven met die diesel (EGR etc.) Bij de 1.2tdi is het iig geen succes, de 1.6 weet ik minder van.

Je kunt ook een vlotte Yaris Hybrid kopen. Die zal zijn waarde mooi behouden, dus wil je toch groter, dan ben je hem zo weer kwijt. En je kan toch 1 op 20 rijden.
Of een plugin Prius, ruim genoeg voor de toekomst, en het meeste elektrisch rijden. Rij je dan toch op benzine, is hij nog heel zuinig.
Al die andere plugin hybrides rijden dus helemaal niet zuinig zodra de stroom op is (Golf GTE en Outlander)
Die 2e netjes was inderdaad met een knipoog bedoeld. 1 op 13 is natuurlijk bizar met een golfje.

Gezien ondertussen de gezinsuitbreiding redelijk vaststaat, wordt het ook tijd voor wat groters (en de stoelen in de polo killen me). Helaas is zoals je hierboven kan lezen in mijn situatie zelfs een outlander nog goedkoper dan de plug in prius (aanschaf zelfde kosten, maar wel 90-100% electrisch tegen de 25% oid voor de prius).
Helaas vervalt ook binnenkort de korting op hybrides, waardoor ik verwacht dat die nog een dip in prijs gaan meepakken.

Op dit moment zit ik eigenlijk te denken aan een simpele skoda rapid/octavia/fabia station. Simpele auto's en voorspelbare afschrijving. En dan over 2 a 3 jaar weer kijken naar vol electrisch.

• !null
@Denko Als je gratis kunt laden dan boeit het ook weinig dat die auto's als een Outlander en Golf GTE evenveel of nog meer stroomverbruiken dan een grote Tesla Model S, en hoef je daar ook niet aan te rekenen.

Ik weet niet hoeveel je gaat rijden buiten het elektrische om, want dan gaat het hard met 1 op 10.
En vergeet trouwens ook niet dat elektrische limiet per auto verschilt, Outlander is max 100km/u elektrisch.

Mocht je een benzine auto overwegen uit dezelfde tijd als je Polo uit het VAG concern (Polo of Skoda of wat dan ook), let alsjeblieft heel goed op, want heel van die auto's hebben problemen met distributieketting. Dus zoek exact voor dat type uit, er waren veel missers in die tijd.

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Topicstarter
!null schreef op maandag 4 februari 2019 @ 11:17:
@Denko Als je gratis kunt laden dan boeit het ook weinig dat die auto's als een Outlander en Golf GTE evenveel of nog meer stroomverbruiken dan een grote Tesla Model S, en hoef je daar ook niet aan te rekenen.

Ik weet niet hoeveel je gaat rijden buiten het elektrische om, want dan gaat het hard met 1 op 10.
En vergeet trouwens ook niet dat elektrische limiet per auto verschilt, Outlander is max 100km/u elektrisch.

Mocht je een benzine auto overwegen uit dezelfde tijd als je Polo uit het VAG concern (Polo of Skoda of wat dan ook), let alsjeblieft heel goed op, want heel van die auto's hebben problemen met distributieketting. Dus zoek exact voor dat type uit, er waren veel missers in die tijd.
Klopt, reken ik ze ook niet aan. Ik rij erg weinig prive met deze auto. Als het 2000 km per jaar is is het veel (we hebben ook een grote leaseauto met onbeperkte km's) Dus al rijdt die 1 op 10, maakt mij niet heel erg veel uit behalve voor afschrijving etc. Ik hoef ook de snelweg niet op voor woon/werk. Dus het zou zomaar kunnen dat ik letterlijk nooit harder dan 100 ga met de auto.
Al neem ik aan dat hij op een gegeven moment wel wil dat ik op bezine rij? Puur om de oude benzine op te maken oid? Maar ik denk dat ik 1x per maand een ritje van 250 km oid doe met de prive auto, dus dat komt wel goed.

Ja, ik ben bekend met de distributiekettingen etc. VAG is de enige hoek waar ik wel vanaf weet. Maar voor die tijd zal ik zeker wat meer advies vragen in de daarvoor bedoelde topics.

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 14:04
@!null kleine correctie: Outlander PHEV rijdt elektrisch tot zo'n 125km/h afhankelijk van de omstandigheden. De range is dan echt snel op, maar hij doet het wel gewoon. Wellicht dat dit lager is als de kachel of de airco vol gas aan staat, maar zolang we niet voorbij de 125km/h gaan rijdt ie gewoon volledig elektrisch.

Verder is 1:10 inderdaad het verbruik met lege accu en zware rechtervoet - op een rit van 1700km snelweg kwamen we daar ook op. Maar zodra je de accu structureel kunt opladen is het verbruik voor dagelijks retour van 45km met op beide locaties laden zo'n 1:30-1:35 excl de verstookte kWh's. Echt een tussenoplossing dus, want eigenlijk nergens heel erg goed/zuinig in :) Wel de meest goedzakkerige auto die we ooit gehad hebben: alles past erin, comfortabel en betrouwbaar (100.000km op de teller). Zou 'm privé niet snel kopen vanwege het gewicht en het net-niet-goed-in-iets gebeuren, maar aan de andere kant is er ook verder niets mis mee.

• !null
@NiGeLaToR Ok, dus wat sneller dan ik dacht.

Maar ja, zoals je zelf ook al aangeeft, ik zie nooit de kWh's in de berekening meegenomen worden. Dus ja, wat zijn dan de kosten?

Conclusie blijft denk ik dat een volledig elektrische auto het goedkoopst zal rijden, maar dan gaat discussie meer over aanschaf en afschrijving.

Als je weinig eisen had zou je ook, enkel voor deze korte woon-werk ritten, een Mitsubishi iOn kunnen nemen. Zeer beperkte range. Maar die komt met bijna hetzelfde accupakket als de Outlander toch op 100km.
Tja dan rij je dus voor 3 cent de kilometer.

Maar goed, ik snap dat een auto wat meer moet kunnen voor de meesten inclusief TS.

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 14:04
@!null te hoog - je sleept continu een EV óf een ICE mee afhankelijk van de brandstof. Tis evengoed leuk geprobeerd natuurlijk en heeft veel mensen geleerd hoe het is om een auto te hebben die op stroom kan rijden. Zo weten wij dat we geen reet hebben aan zonnepanelen op ons dak om de auto op te laden, hij staat namelijk structureel aan de laadpaal als de zon net onder is :X

Tis uiteindelijk nog niet echt in ons systeem om transport op maat te doen: doordeweeks in een kleine EV en als je een keer in het weekend op pad moet dat met een familie bak doen. M'n vrouw rijdt 90% van de tijd alleen in de PHEV.

Maargoed, hoewel erg interessant heeft TS er niet zoveel aan - thuis laden is ook wel een redelijke must uiteindelijk met een EV.. of anders toch een PHEV achtig iets?

• gergs
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 16:58
Als je echt echt een EV wilt dan is denk ik keuze maken tussen prius plugin of outlander phev. Veel auto ex-lease dus keuze zat.. De prius is wel binnen je budget te krijgen van 2015 en redelijk compleet met leer en alles. De outlander meer richting 2013.
De prius plugin is realistisch rond 18km volledig elektrisch en de outlander 30-35km.
Dus de outlander kan je bijna volledig elektrisch rijden op elektriciteit van werk, maar goed, hangt sterk af van je rijstijl.

Kreeg ook min-of-meer zelfde vraag van een vriend die paar maanden geleden hierover aan het twijfelen was. En ik zeg, als je twijfelt over elek/phev, doe het maar dan niet.
Ik zou als ik jou was een Golf 1.0 van 3-4 jaar oud halen.
De 1.0 is voldoende als je sowieso weinig op snelweg rijdt en als je rustig optrekt is ie ook super zuinig.
Die ene vriend heeft dus zoiets gekocht en die rijdt 1 op 25 (hij rijdt wel heel rustig, dus ja n=1)
Ik denk dat ie ook qua afschrijving prima doet en mocht je situatie weer gaan veranderen zit je niet vast aan iets wat wellicht in de toekomst moeilijker verkoopbaar is/ sterk gedaald qua waarde.

intel Core i7-7700k | 6GB Aorus GTX1060 | 16GB Corsair Vengeance | Samsung 960 EVo SSD | Seasonic Focus+ 550 Gold

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 14:13

Zebby

Gamed

In plaats van vol benzine of plug-in kun je natuurlijk ook de zelf ladende hybride nemen. Jetta en de Lexus tegenhanger gaan nu voor <10k, zijn relatief ruim (als is de Jetta niet heel praktisch met de indeling kofferbak) en kun je zo 1-18/19 rijden. Zeker als je veel file hebt.

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 20:50

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Alternatieven zijn de al vaker genoemde Lexus, of een hybrid. Dan rijd je (minimaa) op een accu, maar gebruik je dit wel om een stuk zuiniger te rijden.

Als je de Prius wat aan de krappe kant vind, dan is de Honda Insight ook een goede optie.

Wil je wel luxe, maar ook (een klein beetje) elektrisch kunnen rijden, dan is een Volvo v60 Hybrid ook nog in je budget te vinden
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True