Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:39
Sinds kort heb ik de monitoring app van de omvormer geïnstalleerd om de opbrengst te kunnen volgen. Het gaat om een solax mix x3-7.0t, drie fase 7kW. Hieraan hangen twee strings, van 13 en 15 panelen (280Wp), 390 en 450 volt per string. Het is niet optimaal dat weet ik, maar nu zag ik in de app dat de panelen o.a vandaag op momenten 60-70W leverden maar het uitgaande vermogen 0W was. Op de piek vandaag was het PV 169W en grid 138W, dat is al wat minder verlies maar dan zit ik nog op een rendement van rond de 80%. Komt dit door de te lage spanning per string of is dit normaal bij zulke lage vermogens? Bij hogere vermogens gaat het rendement wel naar 95+%.
Een 6kW omvormer lijkt me geen oplossing omdat in september nog de 7kW is aangetikt, dus al een het aftoppen.

Alle reacties

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Grote kans door de lage spanning maar het is ook gewoon donker dus heb je weinig tot geen vermogen. Staan de panelen allemaal dezelfde kant op? Kan je de beide strings niet in serie schakelen in de winter zodat je hoger voltage hebt?
Het is hier in gouda nu bijna 16:00 maar de omvormers leveren al onder de 10 watt, en dat is uit zeg maar.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Cpt.Chaos
De ene string is zuid-oost 35° helling en de andere zuid-west 50° helling. Met negentig graden oriëntatie verschil zal op 1 string zetten waarschijnlijk verlies opleveren.
Volgens de specs van de omvormer zou hij prima moeten werken op 390-450v, hoewel niet optimaal, dat zou pas bij 500+ zijn.
Als ik de strings in serie wil proberen kan ik dan gewoon binnen de min van de ene string in de plus van de andere kunnen doen zonder problemen?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ja precies, maar dan wel kijken dat de omvormer dat voltage aan kan natuurlijk. Wat eventueel ook nog kan is een dc splitter kopen zodat je beide strins parallel aan kan sluiten op 1 mppt, dan heeft die wat meer vermogen en gaat iets efficienter werken. Ik neem aan dat ze nu op 2 aparte zitten?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Cpt.Chaos
Ze zitten inderdaad nu apart. Met een DC splitter moet ik wel eerst kijken of 1 tracker wel het volle vermogen kan hebben. Goed idee!