Simpele oplossing gezocht om oud raam te sluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Ik zoek een goedkope/makkelijke oplossing om het raam in onderstaande foto's weer fatsoenlijk dicht te kunnen krijgen. Momenteel kun je de hendel niet draaien wanneer je het raam dicht hebt omdat de ijzeren 'pin' die het raam moet sluiten tegen het kozijn komt i.p.v. in het gat. Dit is alleen bij dit raam zo, vergelijkbare ramen in dit pand hebben dit probleem niet. Waarschijnlijk is het hout wat uit gaan zetten door ouderdom en vormt zich nu dit probleem.

Raam 1

Raam 2

Raam 3

Mijn eerste idee was om het gat wat groter te maken, maar het hout is zo dun dat ik bang ben dat ik er door ga wanneer ik dit doe. Daarom dacht ik om een of andere nieuwe schuif/simpel sluit systeem te installeren om het raam te sluiten, maar ik weet niet goed wat handig is in deze situatie. Heeft iemand tips? :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Als het allemaal zo fragiel lijkt, is een opleg-slot dan niet een idee ?

De oude sluiting opvullen met vloeibaar hout, overschilderen en dan een nieuwe sluiting aanbrengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
FreshMaker schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 15:33:
Als het allemaal zo fragiel lijkt, is een opleg-slot dan niet een idee ?

De oude sluiting opvullen met vloeibaar hout, overschilderen en dan een nieuwe sluiting aanbrengen
Bedoel je zoiets als dit? Ik denk niet dat ik dat daar kwijt raak, alleen al omdat het raam niet gelijk is met het kozijn wanneer deze gesloten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Eerder zoiets

https://www.nemef.nl/nl/s...ramen/opleg-raamsluiting/

Afbeeldingslocatie: https://www.nemef.nl/presets/medium/Local/NL/OW2.0/nemef%20owna%202.0/Producten/Nemef%20Productcatalogus%20banners/Header%2038pk-4.jpg

Of je moet er een slot in willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
I see. Zou een prima oplossing zijn. Alleen gaat dat volgens mij niet lukken, omdat er een paar centimeter hoogte (diepte?) verschil zit tussen het raam en kozijn. Wanneer je op de derde foto kijkt, dan is het linker deel een paar centimeter lager dan het rechter. Of ik moet daar een houtje op vast maken zodat dat deel gelijke hoogte heeft..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Mijn poort ( buiten, maar goed ) heeft ook zo'n verschil
Ik kreeg daar een in hoogte verstelbare slotplaat bij

Stiekem vermoed ik dat Nemef en consorten daar vast wel aan gedacht heeft.

check ;)

Afbeeldingslocatie: https://www.nemef.nl/Local/NL/OW2.0/nemef%20owna%202.0/Producten/Product%20downloads/Productafbeeldingen/Afbeelding%20Nemef%20sluithaak%20SH50.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door FreshMaker op 28-12-2018 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:17
Gezien de staat van het kozijn betwijfel of je dit nog voor elkaar gaat krijgen.Wil je het goed doen zou ik eerst wel eerst alles goed gladschuren, bijwerken met 2 componenten houtvuller en dan naar een oplossing kijken zoals opleg-slot. Kans is groot dat als ergens teveel druk opzet het kozijn gaat scheuren.

En uiteraard na het schuren en herstellen even goed in de grond- verf zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Het hout zou heel goed uitgezet kunnen zijn maar meer door het gebrek aan verf/onderhoud. Als ik de derde foto bekijk, het kozijn aan de buitenkant, dan gaat het hout niet lang mee. Tenzij je in een droog klimaat zit maar ideaal is het niet. Als dat niet goed ingepakt wordt met een beschermend laag dan kan eventuele vocht tot diep in het houtwerk voor problemen zorgen

[ Voor 27% gewijzigd door AOC op 28-12-2018 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Ik zou dan eerder willen vragen of het huur of koop is. Maar aangezien het hoogst waarschijnlijk niet in Nederland is, zal het eerder in Praag kunnen zijn. :P

Is het je eigen appartement?

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Tatsu schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 16:09:
Ik zou dan eerder willen vragen of het huur of koop is. Maar aangezien het hoogst waarschijnlijk niet in Nederland is, zal het eerder in Praag kunnen zijn. :P

Is het je eigen appartement?
Het is in Praag inderdaad :) Het gaat om een koopwoning, maar niet van mezelf. Een oud vrouwtje met een klein pensioen (vrij normaal hier) die ik zo hier en daar help.

@FreshMaker ik zal eens in de bouwmarkt kijken wat ik hier kan vinden, thanks!

@SirMemeAlot @Tatsu het komt zeker door achterstallig (lees: geen) onderhoud. Misschien een goed idee om eens te checken of het hout niet al rot is, en een likje verf aan te brengen. Dat word dan geen "tussen-de-middag" klus zoals ik meestal doe, en ik weet niet of de financiële middelen ervoor zijn (weet haast zeker van niet). Dus toch maar eerst alleen een nieuw sluit-mechanisme proberen te installeren als pleister..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:17
Ik zou wel eerst even goed controleren wat de staat van het hout is. Kans is groot als je in dit kozijn gaat schroeven en het brokkelt af dat je er uiteindelijk meer werk aan hebt.

Je kan ook eens proberen hoe sterk de sluiting nu nog is, misschien kan je voorzichtig met een hamer en een schroevendraaier het gaat voor de sluiting van het raam iets groter maken. Nog beter zou zijn als je een multi tool hebt en daarop een metaalzaagje kan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:28
Zal gewoon deel van de kozijn renoveren als je geen twee linker handen hebt. Rotte delen eruit beitelen en nieuwe latten erin lijmen+ schroeven, tezamen met vloeibaar hout en overschilderen. Ziet er naar uit dat een nieuwe slot + haken geen oplossing is, omdat je het hoogstwaarschijnlijk niet meer stevig kan bevestigen.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark_vs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-07 23:28
Als het niks mag kosten en het raam alleen gesloten hoeft te worden, voldoet een houten wig tussen raam en kozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Morgen ga ik er maar even langs en kijken naar de algehele staat van het raam/kozijn, en kijken of het ook echt rot. Heb dat nog nooit echt gecheckt, en las dat druk uitoefenen en eventueel met een mes inprikken duidelijk kan maken of het ook daadwerkelijk rot is.

En dan gelijk even kijken hoe het met de financiën is en of schilderen/opknappen van dit en andere ramen een optie is. Bedankt dusver! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Wilde toch nog even een update geven over de uiteindelijke oplossing. Afgelopen weekend ben ik weer langs geweest, en heb ik een soort schroef in het kozijn gezet die over het raam valt en voldoende klemt om de tocht tegen te gaan. Heel charmant is het niet, maar goedkoper kan niet, want die schroef komt uit mijn verzameling "dingetjes die eventueel nog van pas komen" :+

Oplossing

Overigens, hoewel het lijkt alsof het hele zaakje al jaren geen verfbeurt meer heeft gehad, is alles van buiten een jaar of 4-5 geleden geschilderd. Super slecht gedaan dus. De VVE heeft destijds zo'n beetje de goedkoopste schilder gekozen, en zo zie je maar weer dat goedkoop soms duurkoop kan zijn.. ;(

Pagina: 1