LED halogeenvervanger disco-effect

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 14:03

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Topicstarter
Ik heb een plafondlamp met 4x G4 12V 20W halogeentjes er in. Nu had ik laatst bij de Action enkele LED vervangers gekocht van LSC (Calex). Deze werken in principe wel goed, zolang ik er minstens 1 halogeen in laat. Bij alle 4 werkt het niet lekker, ik weet waarom en daar gaat het nu even niet om.

Het probleem is dat de LED-lampjes wat knipperen. Als je er recht in kijkt zie je het niet, maar als je je hand er onder houdt en heen en weer beweegt is het net alsof je in de disco staat met de stroboscoop aan (soort van). Als ik met m'n smartphonecamera in de lamp kijk (dicht er op) is het helemaal overduidelijk. Bij mijn andere (LED) lampen in huis (peertjes) heb ik dit niet.

Nu denk ik dat dit komt door de 12V AC. De lampjes zijn te klein/goedkoop om een condensator te behuizen om het af te vlakken. Nu wil ik een speciale LED driver gaan gebruiken. Deze zijn er in de smaken AC en DC. De vraag is of ik niet beter een driver kan nemen die 12V DC uitstuurt. Ik weet niet helemaal zeker of dat wel goed is voor de lampjes. Hierover staat niks vermeld op de doos, gewoon 12V.

Of kan ik gewoon de AC driver nemen, welke kleiner en goedkoper is. Op een obscure site zag ik dat die 33khz AC uitstuurt, kan dat kloppen? Ik vroeg me af of zo'n AC LED driver dan een blokvorm uitstuurt of weer een sinus. Oftewel: is het mogelijk dat de lampjes dan alsnog weer gaan knipperen?

Overigens heeft mijn broer een lamp met G9 LED lampjes. Deze draaien direct op de netspanning, en hij klaagt ook over dit disco-effect. Hier zit dus geen driver voor. Zou het mogelijk zijn hier iets voor te hangen dat het DC maakt, of is dat te makkelijk gedacht?

www.nintendocasemods.com

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:21

SA007

Moderator Tweaking
Die 12V vervangende lampjes zijn meestal DC, een van de redenen waarom ze knippen.
De AC varianten kunnen eigenijk zonder uitzondering ook prima op DC.

Voor 230V is de oplossing lastigere, ledlampen gloeien in tegenstelling tot halogeen niet na, dus ze knipperen duidelijker, die naar DC zetten kan vaak niet zomaar, je zou er 12V DC lampjes in kunnen zetten en een 12V DC voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:31
Mijn ervaring met LED lampen is dat de goedkopere LED lampen wel licht geven, maar dat het bagger licht is. Meestal zijn de kleuren ruk en zie je ze knipperen.

De oplossing bij mij was om duurdere lampen te gebruiken (Philips master LED)
Dit zijn degene die ik gebruik in de keuken wegens de goede kleurreproductie. Toen ongeveer 9-11 euro per stuk. (https://prijsbest.nl/prod...10-masterled-philips-smd/)
Deze zijn dimbaar waardoor ze een spanningsloos moment overbruggen en dus niet zullen knipperen. Als ik ze dim gaan ze ook niet knipperen behalve als ze zo goed als uit staan.

Mijn schoonouders hebben LED lampen van de action en die zie je knipperen wanneer je er niet recht inkijkt.

Voor mr16 heeft philips deze lampen, ook beschikbaar als 50w vervanging. (https://www.lampdirect.nl...gave-dimbaar-vervangt-35w)

Hierbij zou de spanning voor deze lampen ac moeten zijn (wat je nu ook heb) https://www.assets.lighti.../fp929001341802-pss-nl_nl

Helaas zijn deze lampen wel 10 keer zo duur als de action lampen verwacht ik. Maar als je een andere voeding moet kopen komt het misschien wel uit.

Als voordeel is de CRI waarde ook een stuk beter dan die van de action.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
Nou ik had voor de zekerheid maar gewoon een DC driver besteld met 4 Philips G4 lampjes. Met de lampjes van de Action doet deze driver het goed: het geflikker is weg. Echter als ik er een Philips in stop gaat deze enorm knipperen en gaan de overige lampjes niet eens aan.

Op de lampjes van de Action staat AC/DC en op de Philips alleen 12VAC. Blijkbaar slikt de Philips alleen AC, dus zal ik ook maar een AC driver bestellen...

Trouwens even off-topic:
50hz betekent toch dat in 1 seconde de spanning 50 keer positief en 50 keer negatief is? Oftewel 50 cyclussen per seconde? Ik zie overal staan dat het betekent dat de spanning 50x verandert, maar dat moet toch 100x zijn?

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
@Digital-DNA

Kan je de philips lampjes niet achter je oude ac driver zetten?

50hz betekend inderdaad 50 keer per seconde van positief naar negatief. dus 50 keer van elk, totaal 100 dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
rodebest schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 17:59:
@Digital-DNA

Kan je de philips lampjes niet achter je oude ac driver zetten?

50hz betekend inderdaad 50 keer per seconde van positief naar negatief. dus 50 keer van elk, totaal 100 dus.
Probleem van de oude driver is dat die erg onstabiel is bij een te laag vermogen, daar is 'ie gewoon niet voor ontworpen.

Bovendien als je achterop de verpakking kijkt van het lampje staat daar (heel klein in een hoekje) het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/O62amoPWeBxqqGoIwigHjIFD/full.jpg

Hieruit blijkt dat de lampjes gemaakt zijn om te werken op hoogfrequente wisselspanning met blokgolf. Ik heb ondertussen nieuwe AC drivers ontvangen en de lampjes werken hier prima op. Ik weet niet wat voor output frequentie die driver heeft, dat kan ik niet meten met een multimeter (of wel?).

De lampjes van de Action werken op zich ook goed op deze AC LED driver. Met de smartphonecamera zie je echter nog wel wat verstoring, maar anders dan eerst. Als je je hand heen en weer beweegt merk ik geen schokkerigheid zoals eerder wel het geval was met de originele driver. De Philips lampjes tonen zelfs met de smartphonecamera geen verstoringen.

Toch vind ik het wel vreemd dat die Philips lampjes zonodig AC moeten hebben, maar goed. Ik ga ze wel blijven gebruiken want ze zijn veel zuiniger dan die van de Action (0.9W vs 1.6W) en de kleurtemperatuur (2700K vs 3000K) bevalt ook beter.

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
Gelukkig is alles toch goed gekomen en heb je goed licht.
Je zou hertz kunnen meten als de multimeter een hz knopje heeft o.i.d. Geloof ik hebben de goedkopere multimeters die optie helaas niet.

Welk model philips heb je gekocht?

Vanaf nu kan je dus genieten van een lampje die je een verwaarloosbare hoeveelheid geld kost per uur :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
rodebest schreef op maandag 14 januari 2019 @ 18:05:
Gelukkig is alles toch goed gekomen en heb je goed licht.
Je zou hertz kunnen meten als de multimeter een hz knopje heeft o.i.d. Geloof ik hebben de goedkopere multimeters die optie helaas niet.

Welk model philips heb je gekocht?

Vanaf nu kan je dus genieten van een lampje die je een verwaarloosbare hoeveelheid geld kost per uur :).
Lampjes van Philips hebben niet echt modelnummers, maar het gaat om een G4 0.9W 12VAC 2700K met matte lens. De andere lampjes zijn MR16 3.5W spotjes "uit dezelfde fabriek als die van Philips" volgens 123led.nl, maar dan de helft goedkoper.

Nu had ik toevallig nog de oude multimeter van m'n pa liggen en die heeft wel een Khz en DUTY% optie. Ik meet uit het stopcontact netjes 0.050 en bij de lampjes meet ik zo'n 26 khz. Als ik de spanning probeer te meten dan fluctueert dat nogal, rond 20V. Die gaat natuurlijk uit van een sinus AC, wat het waarschijnlijk niet is, dus klopt het daarom niet?

www.nintendocasemods.com

Pagina: 1