Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

WC bezet detector

Pagina: 1
Acties:

• Soepstengel
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 15-04 20:37
Bij ons op kantoor hebben we twee WC's beschikbaar, echter zitten die relatief ver uit elkaar en moet je voor beide een stukje lopen. Op zich niet heel erg, alleen is het wel heel vervelend als een WC bezet is wanneer je daar aan komt. Ik ben nu al een tijdje bezig om een oplossing te vinden om vanuit het kantoor zelf te kunnen zien of de WC's bezet zijn of niet, maar ik kom niet echt tot een goede oplossing.

Als eerst de beperkingen/specs
- tussen de eerste WC zit hemelsbreed zo'n 3 meter tussen het kantoor en de WC, echter door de indeling is het een stuk verder lopen
- er zit een betonen muur en afgeplakt raam tussen het kantoor en de WC
- alles is huur, dus boren, scrhoeven, knippen, vervangen is niet mogelijk
- privacy is belangrijk, de oplossing mag geen beelden maken van de gebruiker of eruit zien alsof het beelden kan maken van de gebruiker

Wat heb ik al geprobeerd/is de revue gepasseerd?
Magnetisme meting op deurslot
Een hoesje 3d printen met een sleuf erin om een gerichte magneet in te stoppen. Vervolgens met een Arduino en een hall sensor meten of een magnetisch veld aanwezig is of sterker is geworden. Door het omdraaien van het slot draait het Magnetisch veld en zodoende kan je detecteren of de deur op slot zit. Het idee was om de Arduino te voorzien van een flinke batterij en een RF transmitter die één keer in de X tijd een meting deed. Een andere Arduino met een LED in het kantoor zou het signaal oppakken en een LED aan laten gaan.

Probleem is echter dat je een flinke magneet nodig hebt om een bepaalde afstand te overbruggen. De Arduino kan niet direct tegen het slot aanzitten want dan krijg je het slot lastiger gedraaid. Een grote magneet krijg je vervolgens ook niet verwerkt in het hoesje voor het slot.

Afstandsmeting d.m.v. een sonar sensor
Boven de WC een Arduino met een Sonar sensor die de afstand kan meten. Als de afstand < 1,5m is dan zit/staat iemand voor de WC en dus is de WC bezet. Prima idee, echter heeft de sensor vrij zicht nodig en lijkt het op twee oogjes wat niet een heel fijn gevoel geeft als je je ding gaat doen (op zich wel uit te leggen aan collega's maar niet aan gasten/klanten die langs komen).

Humansensor (infrarood + beweging denk ik)
Kan op het plafond verwerkt worden i.c.m. een Arduino. Heb alleen geen idee of dat een beetje betrouwbaar is en uit te voeren is. Motion sensor alleen werkt niet goed als iemand een grote boodschap gaat doen en relatief stil zit, dus er moet ook iets van lichaamswarmte zichtbaar zijn door de sensor. Dit zou kunnen bijvoorbeeld: https://nl.aliexpress.com...home-App/32816832608.html maar kan ook best een privacy dingetje zijn wellicht.

Hebben jullie nog andere ideen? Het hoeft ook niet per se met Arduino, een oplossing die sneller en gemakkelijker op te bouwen is zou nog leuker zijn.

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 12:35
Niet om het één of ander, maar als je de tijd hebt om over zoiets na te denken op je werk is het misschien een idee om naar een functie/baan te gaan zoeken waar je wel je ei kwijt kan.

• Reptile209
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 10:46

Reptile209

- gers -

Lampje op de werkvloer mee aan laten gaan met het licht op de WC (kaku*-systeem gebruiken, dan hoef je niet eens te boren)?

Wc-ketting zoals op de basisschool?

offtopic:
* _O- Kaku->kakkuh -O-

Reptile209 wijzigde deze reactie 28-12-2018 12:30 (10%)

If you're not part of the solution, you're part of the precipitate.

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 12:45

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een IR lichtsluis. dan heb je er 2 nodig, 1 net over de bril voor de zitpositie en 1 voor de WC voor de staan positie.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Edwin88
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 24-04 21:08
Je zou een lichtsensor kunnen plaatsen met een Arduino, als het licht aan is op het toilet is hij bezet. Of niet eens met een Arduino, maar een simpele XBee of ander draadloos platform die een enkele pin kan doorsturen.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 12:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Edwin88 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 12:32:
Je zou een lichtsensor kunnen plaatsen met een Arduino, als het licht aan is op het toilet is hij bezet.
En toen moest ik snel terug de vergadering in en deed ik het licht niet uit... ;)

@Soepstengel geen idee hoe de vloer-indeling van de toiletruimtes is maar kan je niet een extra lap PVC neerleggen met druksensoren? Het enige wat je dan mist zijn "exotische" WC-gangers die op de WC-pot gaan staan of mensen die niet met hun benen bij de grond komen.

Add and message me on XBL for FM7 or DIV2: OctagonQontrol

• Case
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 12:46
Ik zou een Philips Hue motion sensor + Hue bridge + Hue lamp kopen. Als er beweging gedetecteerd wordt springt de lamp op rood, anders standaard op groen. De lamp kun je dan op een zichtbare plek hangen

Moet eenvoudig te realiseren zijn.

Mijn Firewizzie

• Paradox
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 25-04 09:58
Gewoon een Camera ophangen, en dan een monitor NVR met de beide camera's erop tonen.

je kunt ook een motion sensor gebruiken, voor beweging in het toilet. daarop inderdaad lampen laten aan/uit gaan.

Paradox wijzigde deze reactie 28-12-2018 13:51 (42%)

• Soepstengel
Tens schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 12:25:
Niet om het één of ander, maar als je de tijd hebt om over zoiets na te denken op je werk is het misschien een idee om naar een functie/baan te gaan zoeken waar je wel je ei kwijt kan.
Ik doe het in m'n eigen tijd puur omdat ik het leuk vind.
Reptile209 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 12:27:
Lampje op de werkvloer mee aan laten gaan met het licht op de WC (kaku*-systeem gebruiken, dan hoef je niet eens te boren)?

Wc-ketting zoals op de basisschool?

offtopic:
* _O- Kaku->kakkuh -O-
Licht gaat nu al met een sensor, maar is niet accuraat genoeg omdat het licht vrij lang aan blijft staan. Nog wel aan zitten denken om gebruik te maken van die sensor, maar dan moet ik toch weer gaan zitten knippen in de aanvoer draden van de sensor.

De WC-ketting was al wel is een keer langskomen op de vrijdag middag borrel ja haha.
MAX3400 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 12:34:
[...]
@Soepstengel geen idee hoe de vloer-indeling van de toiletruimtes is maar kan je niet een extra lap PVC neerleggen met druksensoren? Het enige wat je dan mist zijn "exotische" WC-gangers die op de WC-pot gaan staan of mensen die niet met hun benen bij de grond komen.
Dat is nog best serieus een idee. Zal is kijken of dat gaat, zou de schoonmaker ook nog rekening mee moeten houden namelijk.

Bovendien bedenk ik me nu ook opeens ik ook wel iets onder de WC kan hangen wat niemand ziet, dan kan je ook iets detecteren.
Case schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 12:43:
Ik zou een Philips Hue motion sensor + Hue bridge + Hue lamp kopen. Als er beweging gedetecteerd wordt springt de lamp op rood, anders standaard op groen. De lamp kun je dan op een zichtbare plek hangen

Moet eenvoudig te realiseren zijn.
Is inderdaad een idee, alleen weet ik niet of bezoekers het storend vinden zo'n sensor.

• Paradox
  • Laatst online: 25-04 09:58
b.v. de AWST-6000 Draadloze Bewegingssensor
Draadloze binnenbewegingssensor voor automatisch in-/uitschakelen van lampen/apparaten bij detectie van beweging. Kan gemakkelijk overal binnenshuis met dubbelzijdige tape en/of schroeven worden bevestigd
Batterij met lange levensduur (batterij niet meegeleverd)
Verzendbereik tot 30 meter
Bespaart energie: lampen/apparaten worden automatisch uitgeschakeld na 5 seconden of 1, 5 of 10 minuten

door middel van het AAN commando, en dan tussen de 5 seconde 1 minuut en 5 minuten het licht weer uit laten gaan.

volgens mij kan een doordruk schakelaar, iets op 220 als ontvanger gebruikt worden met kaku ...

• -36-
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 12:19

-36-

Trust me. I'm an amateur

Aangezien het zakelijk is zou ik het zo kant en klaar mogelijk kopen. Met een klik-aan-klik-uit pir sensor (met korte interval) en kaku ledlamp in master/slave opstelling kom je al een heel eind. Voordeel is ook dat die sensors vaak een stuk zuiniger met batterijen en minder storingsgevoelig zijn.

https://www.klikaanklikui...loze-bewegingssensor.html

edit: paradox was me net voor

-36- wijzigde deze reactie 28-12-2018 14:01 (32%)

• DangerousMagic
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 25-04 16:06
Wel eens naar deze gekeken? https://nl.aliexpress.com...e-Output/32880755669.html Kosten geen drol en kunnen de meest kleine bewegingen detecteren (zelf als je stil probeert te staan detecteert hij je nog omdat je lichaam miniscule bewegingen maakt)

• Soepstengel
DangerousMagic schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 14:03:
Wel eens naar deze gekeken? https://nl.aliexpress.com...e-Output/32880755669.html Kosten geen drol en kunnen de meest kleine bewegingen detecteren (zelf als je stil probeert te staan detecteert hij je nog omdat je lichaam miniscule bewegingen maakt)
Nee nog nooit eerder gezien! Interessant :)

• DangerousMagic
Soepstengel schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 14:12:
[...]

Nee nog nooit eerder gezien! Interessant :)
Ik heb er nog 100 van liggen dus als je wilt kan ik je er een of twee voor niets naar je opsturen :) Scheelt weer een tijdje wachten vanuit china

• Marber
  • Registratie: juni 2014
  • Nu online
Meeste mensen draaien de deur op slot. Kan je daar niet een sensor aan hangen? Das volgens mij best makkelijk te realiseren.

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 10:53
Soepstengel schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 13:52:
Licht gaat nu al met een sensor, maar is niet accuraat genoeg omdat het licht vrij lang aan blijft staan.
Maak gewoon nog een sensor in het systeemplafond met een kortere tijd.

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 12:22
Dus het mag niet op een camera lijken, maar je wil wel dat iedereen kan zien hoe lang iemand exact op het toilet zit...
Ik denk dat je privacy nog eens goed moet overwegen, voor een lollige collega de maandelijkse cyclus van de dames begint te plotten met jou indicator bijvoorbeeld.

Ik denk dat je uitkomt dat nu en dan eens moeten omlopen de minst slechte oplossing is. Ik zou er mijn vingers niet aan branden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Soepstengel
DangerousMagic schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 14:16:
[...]

Ik heb er nog 100 van liggen dus als je wilt kan ik je er een of twee voor niets naar je opsturen :) Scheelt weer een tijdje wachten vanuit china
Ik stuur je wel een PM! Misschien is het niet geschikt, alsnog leuk om mee te spelen :)
Marber schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 14:19:
Meeste mensen draaien de deur op slot. Kan je daar niet een sensor aan hangen? Das volgens mij best makkelijk te realiseren.
Zeker, dat zou de meest praktische oplossing zijn, echter mag ik het slotwerk er niet uithalen dus kan ik niets intern doen en moet alles dus extern gedaan worden. Ik ben niet verder gekomen dan iets met magnetisme alleen.
naftebakje schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 14:44:
Dus het mag niet op een camera lijken, maar je wil wel dat iedereen kan zien hoe lang iemand exact op het toilet zit...
Ik denk dat je privacy nog eens goed moet overwegen, voor een lollige collega de maandelijkse cyclus van de dames begint te plotten met jou indicator bijvoorbeeld.

Ik denk dat je uitkomt dat nu en dan eens moeten omlopen de minst slechte oplossing is. Ik zou er mijn vingers niet aan branden.
Niet echt vergelijkbaar. Als je dat wilt plotten moet je die data wel uit kunnen lezen en vervolgens nog een manier vinden om de aan/uit data aan een collega te hangen. Als je alles met twee arduino's doet moet je sowieso iets aan die Arduino hangen wat vrij snel opvalt.

• jctjepkema
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 24-04 19:23
En heb je een rood/wit gedeelte dat aangeeft of de deur op slot is? zet je daar een kleursensor op. Leest die rood, een rood lampke om nog aan te genen mocht het niet zichtbaar zijn. En een lampje naar het kantoor met de kijk of hij bezet is.

• tafkaw
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 07:20
Gewoon deze: https://m.gearbest.com/smart-light-bulb/pp_257678.html

Of eerdergenoemde radar sensor icm een ESP en lipo als je perse wilt solderen.

• skelleniels
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 25-04 23:29
Leg beide sleutels(duidelijk genaamtekend welke van welk toilet is) op een centrale plaats in het kantoor zelf(ik ga er vanuit dat iedereen die die wc gebruikt daar zit). Als dan iemand naar het toilet moet, neemt hij die sleutel mee en dan weet de rest vanzelf welk toilet bezet is :+

http://specs.tweak.to/16567

• MaD_co
  • Laatst online: 11:16
Maak je het probleem niet gewoon groter dan het is?
3m hemelsbreed, wat is de afstand met omlopen? Een meter of 20/30?
Als je 7km/h loopt is dit +/-10 sec. lopen.

Hoe vaak ga je daadwerkelijk op een dag naar de wc, en hoevaak daarvan is die ook nog eens bezet?

Leuk dat je het als tweaker wilt aanpakken, maar zie het als gratis beweging op kosten van je baas.
Ik zou zeggen first world problems, geniet van het stukje beweging wat je zo meepikt op een dag, en steek je energie in nuttigere zaken op het werk

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• Soepstengel
Ik ben echt een beetje verbijsterd over de veelal negatieve reacties hier om het überhaupt niet te doen (met de bijbehorende upvotes). Het is niet dat het moet, het is geen first-world-problem nee maar who cares? Het is een hobby van mij om lekker te knutselen met electronica en oplossingen te vinden. En als je dat kan doen en toe kan passen ergens waar veel mensen iets aan hebben en het ook kunnen waarderen, dan is dat toch mooi?

• ZieglerNichols
  • Registratie: mei 2015
  • Niet online
Jij wil alleen weten of de wc bezet is, maar met zo'n tool kan iedereen ook zien hoe lang iemand op de wc zit. Ik kan me voorstellen dat dit niet gewenst is. Ik zou zoiets op mijn kantoor ook echt niet willen.

• G.Shumway
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 23-04 18:29
Is er iets te doen met de lamp die de gebruiker aandoet?
Aftappen stroom? Licht wat door een bovenlicht schijnt. Spiegeltje om de hoek?

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 09:23

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

per wc een 5V 30A ACS712 Range Current Sensor Module Board voor Arduino aangesloten op de verlichting

dan 1 arduino/esp die die krengen uitlees en dan via html ergens posten ..

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• WouterG
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 12:04
Op een shelly kun je een 230v input aansluiten. Met tasmota erop kun je dan met het signaal doen wat je wilt. Een shelly kun je onzichtbaar wegwerken in een armatuur of bij de lichtschakelaar zelf.
https://shelly.cloud/shelly1-open-source/

WouterG wijzigde deze reactie 28-12-2018 19:16 (9%)

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 12:51

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW

Virtualisatie dictator

Maak gewoon een extra draad aan de verlichting in de wc, en koppel die aan een rode lamp die je in de gang hangt. Moet je naar de wc, kijk je even links en rechts de gang in welke rode lamp aan is. Simpel.

2400Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Bart ®
  • Registratie: augustus 2004
  • Nu online

Bart ®

I make the fucking Wooshnoise!

Hang een wifi-kaart of router/AP aan de voeding van de lamp. Verschijnt het wifinetwerk, dan is de wc bezet

Bart ® wijzigde deze reactie 29-12-2018 07:07 (6%)

I have the cape.

• osmosis
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 25-04 12:53
99% van de mensen doet het slot op de deur
Gebruik dat als schakel, slot vergrendeld = indicator aan
bijv door twee sleep contacten te plaatsen in de gleuf van het slot.

Probleem van verlichting gebruiken als schakelpunt. Niet iedereen doet het licht weer uit eenmaal klaar met bezoek aan toilet.

osmosis wijzigde deze reactie 28-12-2018 20:01 (30%)

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 08:15

Fiber

Beaches are for storming.

Kun je niet gewoon een simpele wifi webcam boven de wc hangen...? Een geur-detector is iets lastiger, maar lijkt mij persoonlijk ook wel fijn. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

• Metalfreak
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 12:25

Metalfreak

Hoije woh!

Soepstengel schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 17:33:
Ik ben echt een beetje verbijsterd over de veelal negatieve reacties hier om het überhaupt niet te doen (met de bijbehorende upvotes). Het is niet dat het moet, het is geen first-world-problem nee maar who cares? Het is een hobby van mij om lekker te knutselen met electronica en oplossingen te vinden. En als je dat kan doen en toe kan passen ergens waar veel mensen iets aan hebben en het ook kunnen waarderen, dan is dat toch mooi?
Tja, ik zou het niet bepaald kunnen waarderen als mijn collega's vanuit hun kantoor precies kunnen zien hoe lang ik zit te schijten. Dat vind ik niet mooi, dat vind ik mijn privacy schenden.

En ow jee, je zou eens een keer extra moeten lopen, wat is daar precies het probleem van? Ben blij dat je eens niet de hele dag alleen maar op je reet hoeft te zitten.

• g0tanks
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 10:14
Ik weet niet of dit semi-grappig of juist negatief bedoeld is, maar dit kan je toch prima zien als hobbyprojectje? Alsof een werkweek zoveel tijd opslokt dat je niet meer zou mogen nadenken over iets, gewoon omdat het leuk of grappig is.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• wimmel_1
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

Schaf een paar Philips HUE sensoren en een HUE Bridge aan.... Die dingen zijn volledig uit te lezen qua temperatuur / lichtsterkte (Lumen) én.... Beweging. Je kunt er zelf daarna wel iets tegen aan programmeren middels de API welke er volledig gratis voor beschikbaar gesteld wordt door Philips.

Steek daarnaast meteen een paar HUE (COLOR?) lampen in de fittingen zodat de lampen ook gewoon UIT gaan als er toch niemand aanwezig is op het toilet óf verander de kleur van de lamp als iemand er aan het "overnachten" dreigt te gaan (schakelaars vervangen door blindplaten).

wimmel_1 wijzigde deze reactie 28-12-2018 23:07 (4%)

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• mgizmo
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 23-04 16:10
Op GOT moet je niet teveel details geven, zoals de intro weglaten. Er schijnen nogal wat mensen anders hun mening te willen geven.

• Puch-Maxi
  • Registratie: december 2003
  • Nu online
Draadloze raam/deursensor op het kozijn/deur plakken, vervolgens ontvang je het signaal op een ESP/Arduino/Raspberry Pi/whatever eventueel met MQTT oid en vervolgens publiceer je de status op een webpagina (intranet) of je zet een lamp aan :).

My favorite programming language is solder.

• wimmel_1
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

Puch-Maxi schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 23:09:
Draadloze raam/deursensor op het kozijn/deur plakken, vervolgens ontvang je het signaal op een ESP/Arduino/Raspberry Pi/whatever eventueel met MQTT oid en vervolgens publiceer je de status op een webpagina (intranet) of je zet een lamp aan :).
De eerste "grap" is dan dus de deur even "open - dicht" doen als je naar binnen loopt waarmee je 't hele systeem ontregelt?

• LucyLG
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 24-04 01:08
eens in het vliegtuig en trein geloof ik zie je het toch ook?

• wimmel_1
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

LucyLG schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 23:46:
[...]

eens in het vliegtuig en trein geloof ik zie je het toch ook?
Die dingen werken gewoon op 't "slot" in de deur waarbij een toilet dus gewoon beschikbaar is voor alle passagiers als de persoon welke gebruik maakt van 't toilet vergeet om 't slotje er op te zetten tijdens 't gebruik.

• LucyLG
Metalfreak schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 20:10:
[...]

Tja, ik zou het niet bepaald kunnen waarderen als mijn collega's vanuit hun kantoor precies kunnen zien hoe lang ik zit te schijten. Dat vind ik niet mooi, dat vind ik mijn privacy schenden.

En ow jee, je zou eens een keer extra moeten lopen, wat is daar precies het probleem van? Ben blij dat je eens niet de hele dag alleen maar op je reet hoeft te zitten.
Indien er geen camera is is her geen privacy schending. Werkgevers mogen dat niet zomaar opnemen hoelang je op de plee zit. Cameras ophangen moet een reden hebben die valide is zoals diefstal en niet hoelang je op wc nodig hebt...

• XyRuS
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 25-04 00:36
Ik kan me herinneren dat vroeger in de reisbus naar wintersport zo'n lampje ergens in de bus hangt wat gaat branden als de wc bezet is. Volgens mij zit dat ook in een vliegtuig. Ik heb al wat lopen google'n naar zo'n slot maar niet kunnen vinden. Misschien dat je zelf contact op kan nemen met een bedrijf dat zulke onderdelen levert.

• tagican
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 24-04 21:22
Ik vind 't wel een geestig idee - ik ga er vanuit dat TS op goede voet is met zijn collega's :P Wat ik zo kan bedenken is, dat je gebruik kan maken van de kleine spleet tussen de deur en het kozijn, om te detecteren of het slot er op zit of niet. Door bijvoorbeeld een reflecterende sticker oid tegen het kozijn te plaatsen bij opdekdeuren of een uitstekend blokje met een reflecterende kant tegen de muur te plakken bij een stompe deur. Vervolgens plak je in beide gevallen een sensor op de deur die nét om het hoekje kan om de reflecterende strip te zien. Wanneer het deze niet kan detecteren dan is de deur óf open óf op slot. Het nadeel is dat wanneer men de deur niet goed sluit, dat deze dan alsnog als "bezet" wordt gedetecteerd.

In het verlengde van het hierboven, je zou ook kunnen kijken of je de sensor alsnog op de deur kan plaatsen, maar dat je een dunne reflecterende folie aan de buitenkant van het nachtschoot(?) van het slot zet. Wanneer deze wordt gedecteerd, zit de deur op de slot. Maar ik weet niet in hoeverre dit mogelijk is, qua ruimte in het slot zelf. Voordeel is wel dat je niet hoeft te boren 8)

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
ZieglerNichols schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 17:49:
Jij wil alleen weten of de wc bezet is, maar met zo'n tool kan iedereen ook zien hoe lang iemand op de wc zit. Ik kan me voorstellen dat dit niet gewenst is. Ik zou zoiets op mijn kantoor ook echt niet willen.
De oplossing is verbijsterend simpel: poep thuis.

Ik had een collega, laten we hem Ian noemen (niet z'n echte naam) die zeker eens per kwartaal ons er tot in onnodig nauwkeurig detail aan moest herinneren hoeveel minuten, uren en dagen hij poepend op het toilet van z'n werkgever doorbracht. Twee keer tien minuten per dag, dat is 100 minuten ofwel één uur en veertig minuten per week. In 47 weken en een beetje is dat twee volle werkweken per jaar die hij betaald kreeg om te poepen. 80 uur poepen per jaar, in de tijd van de baas! BETAALD!!!

* PROFIT *

Wij waren er redelijk zeker van dat Ian in z'n Anale Fase was blijven hangen.

Ik ben er nog altijd niet helemaal uit. Ben je ziek in je hoofd als je je drol ophoudt totdat je in de tijd van je baas kunt poepen in plaats van thuis? Met enkel de overweging dat je betaalt krijgt als je het op kantoor doet inplaats van thuis?

[...]

Ik pik jouw reactie eruit voor een beetje hyperbool. Ik ben het eens met @Soepstengel en zijn verbijstering. Ik zou zeggen dat jouw poepprivacy pas een punt wordt als je identiteit gekoppeld wordt aan het aantal minuten dat je op de pot op kantoor zit en dat getal publiek geopenbaard wordt. Tot die tijd zit het vooral in je hoofd.

En de oplossing is simpel: Leer jezelf aan om direct nadat je wakker wordt of een uur nadat je 's avonds thuiskomt te poepen. Kost je zes tot acht weken.

@Soepstengel Heb je al een oplossing voor ogen, of kan ik je ergens mee helpen?

I don't like facts. They have a liberal bias.

• aljooge
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 06:56
burne schreef op zondag 30 december 2018 @ 01:44:
[...]

Twee keer tien minuten per dag, dat is 100 minuten ofwel één uur en veertig minuten per week. In 47 weken en een beetje is dat twee volle werkweken per jaar die hij betaald kreeg om te poepen. 80 uur poepen per jaar, in de tijd van de baas! BETAALD!!!
Schaf dan ook de rookpauze af. Hoe vaak die niet even 10 minuten weg zijn voor een sigaretje, allemaal in de baas zijn tijd :7

• Dacuuu
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 11:41
memphis schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 12:29:
Een IR lichtsluis. dan heb je er 2 nodig, 1 net over de bril voor de zitpositie en 1 voor de WC voor de staan positie.
Hiermee kan je een mooie grafiek maken met welk percentage zit of staat. >:)

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• Derice
  • Registratie: april 2004
  • Niet online

Derice

Jamaica has a bobsled team!

Je zou eens kunnen nagaan hoe ze dit in grote vliegtuigen hebben geïmplementeerd. In de Boeing 747-400 bijv. Die zijn van eind in jaren 80 en daar zitten ook indicatoren in de cabine die branden wanneer alle toiletten forward of aft in gebruik zijn.
Zit gelinkt denk ik aan het slot/verlichting, want de verlichting wordt getriggerd zodra het slot erop / af gaat. Alles op slot = indicator in de cabine aan.

Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben

• Japidoff
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 20-04 13:53
ff t hele verhaal doorgescand (forgive me als iemand de oplossing al geroepen heeft),

ik heb dat wel eens gedaan met een fysiek contactje (microswitch) achter in het slotgat...

en dan aansluiten een draadloze sensor van willekeurig systeem?

ik zou wel adviseren om dat niet met een 230V gevoede module te doen ivm kans op elektrocutie via het slot bij een fout als die module niet voldoende scheiding intern heeft...

Japidoff wijzigde deze reactie 30-12-2018 08:20 (40%)

gang is alles

• H!GHGuY
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Bestaan er geen piezo-elektrische schakelaars die een kort signaal (NFC of iets dergelijks) geven als ze ingedrukt worden? Deze kan ofwel in het slot, ofwel tussen deur en kozijn.

Iets als dit:
https://www.imagesco.com/catalog/sensors/switch-info.html
deze heb je in forward/return versie, maar heeft wel bedrading nodig.

H!GHGuY wijzigde deze reactie 30-12-2018 09:26 (9%)

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• Soepstengel
[...]

De oplossing is verbijsterend simpel: poep thuis.

Ik had een collega, laten we hem Ian noemen (niet z'n echte naam) die zeker eens per kwartaal ons er tot in onnodig nauwkeurig detail aan moest herinneren hoeveel minuten, uren en dagen hij poepend op het toilet van z'n werkgever doorbracht. Twee keer tien minuten per dag, dat is 100 minuten ofwel één uur en veertig minuten per week. In 47 weken en een beetje is dat twee volle werkweken per jaar die hij betaald kreeg om te poepen. 80 uur poepen per jaar, in de tijd van de baas! BETAALD!!!

* PROFIT *

Wij waren er redelijk zeker van dat Ian in z'n Anale Fase was blijven hangen.

Ik ben er nog altijd niet helemaal uit. Ben je ziek in je hoofd als je je drol ophoudt totdat je in de tijd van je baas kunt poepen in plaats van thuis? Met enkel de overweging dat je betaalt krijgt als je het op kantoor doet inplaats van thuis?

[...]

Ik pik jouw reactie eruit voor een beetje hyperbool. Ik ben het eens met @Soepstengel en zijn verbijstering. Ik zou zeggen dat jouw poepprivacy pas een punt wordt als je identiteit gekoppeld wordt aan het aantal minuten dat je op de pot op kantoor zit en dat getal publiek geopenbaard wordt. Tot die tijd zit het vooral in je hoofd.

En de oplossing is simpel: Leer jezelf aan om direct nadat je wakker wordt of een uur nadat je 's avonds thuiskomt te poepen. Kost je zes tot acht weken.

@Soepstengel Heb je al een oplossing voor ogen, of kan ik je ergens mee helpen?
Meerdere oplossingen voor ogen! Ik heb wat dingetjes besteld om een prototype te maken. Contact schakelaar in het slot lijkt me de beste oplossing, moet alleen even kijken of dat gaat lukken.

Bedankt voor de tips allemaal, veel goede ideeën.

• MartijnAbel
  • Laatst online: 25-04 19:43
Wat is dit nou weer voor onnodige aanname die je doet? Jij hebt nooit een verloren momentje waarin je na kunt denken wat efficienter kan?
Of mogen mensen tegenwoordig niet meer out of the box denken en is dat een vieze bewoording geworden?
Ik denk dagelijks na over dingen die efficienter kunnen, makkelijker kunnen, doordachter etc. en toch heb ik het stervensdruk.
Of dien ik altijd maar dingen te slikken zoals het is en mij te passen in het keurslijf wat ze van mij verwachten?
Ik ben blij met mensen zoals de topicstarter. Doe mij nog maar een blik van dat soort mensen ;)

@ TS, ik heb helaas geen oplossing voor je, maar dubbele punten voor je creatieve mindset!

MartijnAbel wijzigde deze reactie 30-12-2018 12:50 (6%)

Volvo V50 T5 - Do88.se FMIC - Custom 3" DP - ECU Spacer --- DTC/RICA TUNE @ 250PK & 390nm

• Tens
g0tanks schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 20:17:
[...]

Ik weet niet of dit semi-grappig of juist negatief bedoeld is, maar dit kan je toch prima zien als hobbyprojectje? Alsof een werkweek zoveel tijd opslokt dat je niet meer zou mogen nadenken over iets, gewoon omdat het leuk of grappig is.
Grappig, noch negatief; een welgemeend advies.
De hele topicstart schreeuwt: Help, ik verveel me hier op mijn werk.

• MartijnAbel
  • Laatst online: 25-04 19:43
Tens schreef op zondag 30 december 2018 @ 20:02:
[...]

Dat vind jij ja... Ik raad je aan om vaker ik vind in je zinnen toe te passen i.p.v. net te doen of jou mening een feit is ;)

MartijnAbel wijzigde deze reactie 30-12-2018 21:40 (5%)

Volvo V50 T5 - Do88.se FMIC - Custom 3" DP - ECU Spacer --- DTC/RICA TUNE @ 250PK & 390nm

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 13:01
Tens schreef op zondag 30 december 2018 @ 20:02:
[...]

Ja man, je zou toch eens lol kunnen hebben op je werk, ipv 8 uur per dag als een robot productief te zijn. Duidelijk teken dat er iets mis is.

/s

Edit: om nog een on-topic bijdrage te leveren:
De meest eenvoudige en doeltreffende manier lijkt me toch echt gewoon een microswitch in het kozijn stoppen. En daar gewoon een lampje mee schakelen. Heb je niet eens een microcontroller nodig. Klinkt misschien saai maar dit soort projecten stranden het vaakst op het te ingewikkeld willen maken :p.

mcDavid wijzigde deze reactie 30-12-2018 22:16 (31%)

zcflevo.nl

• BlackMonkey
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 01:14
[...]
Want dat is voor iedereen ook zo makkelijk. Weet jij veel om wat voor (dringende) reden iemand overdag ook moet poepen. Denk aan mensen met een voedselintollerantie, spastische darmen of wat dan ook. Tevens is medisch ook al meerdere malen aangetoont dat het ongezond is om (systematisch) je toiletbehoeftes in te houden. Tuurlijk, in het geval van je beschreven casus schiet het wat door maar je beschreef dit zelf ook al als een uitzonderingsgeval.

Dan ontopic, want veel reacties hier beantwoorden totaal niet de daadwerkelijke vraag van OP. Kijk eens naar volgend filmpje, die hebben er voor de lolz ook een mooi hobbyproject van gemaakt:

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
LucyLG schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 23:52:
[...]

Indien er geen camera is is her geen privacy schending. Werkgevers mogen dat niet zomaar opnemen hoelang je op de plee zit. Cameras ophangen moet een reden hebben die valide is zoals diefstal en niet hoelang je op wc nodig hebt...
Collega A loopt weg en 5 min (flink omlopen) later gaat de lamp aan en direct daarna komt collega B de afdeling op zoek naar collega A en wordt door collega C gewezen op de lamp. collega B en C beginnen na 10 minuten te praten over de stoelgang van collega A.

Of de lamp gaat uit, collega A keert terug op zijn werkplek en collega B begint gelijk te rennen als de lamp uit gaat. Binnen 2(!) minuten staat hij in de lucht van collega A. Echter weet collega C dat collega A net 10 minuten op de wc gezeten heeft.

Gooi een medische afwijking in de ring en het drama is compleet.

• LucyLG
Deveon schreef op zondag 30 december 2018 @ 22:47:
[...]

Collega A loopt weg en 5 min (flink omlopen) later gaat de lamp aan en direct daarna komt collega B de afdeling op zoek naar collega A en wordt door collega C gewezen op de lamp. collega B en C beginnen na 10 minuten te praten over de stoelgang van collega A.

Of de lamp gaat uit, collega A keert terug op zijn werkplek en collega B begint gelijk te rennen als de lamp uit gaat. Binnen 2(!) minuten staat hij in de lucht van collega A. Echter weet collega C dat collega A net 10 minuten op de wc gezeten heeft.

Gooi een medische afwijking in de ring en het drama is compleet.
Haha, goeie.

Maar het is niet de werkgever die dit vastlegt toch ergens. Andere collegas zien wie er van de wc komt maar dat kan sowieso indien de deur ergens in de gang zit. Bij veel bedrijven is die zichtbaar. Hier blijkbaar niet vandaar de lamp.

ik vind dit geen privacy ding

• burne
  • Niet online
BlackMonkey schreef op zondag 30 december 2018 @ 22:22:

Dan ontopic, want veel reacties hier beantwoorden totaal niet de daadwerkelijke vraag van OP. Kijk eens naar volgend filmpje, die hebben er voor de lolz ook een mooi hobbyproject van gemaakt:

[YouTube: Use a Raspberry Pi to Fix Everyday Problems. Become the Office Hero!]
Da's een beetje jammer, want dit is 'gewoon' een zelfgemaakt deurcontact, wat dus kijkt of de deur dicht is. Zo te zien zitten die toiletten niet achter een deur maar direct in de ruimte. Als iemand daar flink heeft zitten stinken kan 'ie de deur niet dicht doen als 'ie klaar is, want het deurcontact ziet dat als 'bezet'. En dus moet je je collega's laten delen in je olfactorische prestaties.

Vandaar dat veel mensen iets willen doen met de schoot van het slot. (Googlend struikel ik over een toiletslot met volgens de winkel een SKG-keurmerk, voor extreem verlegen poepers die ieder risico willen vermijden..)

Dit is wat er in een slot zit:

Het onderste messing deel is wat je gebruikt om de deur af te sluiten. Met een microschakelaar op de juiste plek kun je de stand van de schoot vaststellen.

Dat, in combinatie met een relais en een lamp, is de perfecte oplossing. Of een Pi als je per se html wilt en geen rode lamp ergens in een hoek.

offtopic:
[quote]BlackMonkey schreef op zondag 30 december 2018 @ 22:22:
[...]

Want dat is voor iedereen ook zo makkelijk.
[/quote]

Ik had het vrij specifiek over iemands onwil om aan collega's te laten doorschemeren dat hij of zij ook poept en hoe lang dat dan duurt. ("maar met zo'n tool kan iedereen ook zien hoe lang iemand op de wc zit. Ik kan me voorstellen dat dit niet gewenst is. Ik zou zoiets op mijn kantoor ook echt niet willen.") Daar is thuis poepen de ultieme oplossing voor.

(Als je last van je darmen hebt zal regelmaat wellicht ook niet verkeerd zijn, maar dat is een onderwerp waar ik heel weinig van weet. Ik weet dat de behandeling van slaap- en eetstoornissen begint met orde, regelmaat en rust, en ik verwacht dat dat ook voor poepproblemen zal gelden. Maar die verwachting is pure extrapolatie en geen kennis of ervaring.

burne wijzigde deze reactie 30-12-2018 23:02 (22%)

• Joen
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 00:29
Ik ben sinds ongeveer dik een half jaar bezig met knutselen met Arduino nadat ik eerder al knutselde met Raspberry Pi's. Ik houd wel van een beetje knutselen. Een projectje zoals die van @Soepstengel lijkt mij ook erg lollig. Als ik zijn collega was zou ik er de humor wel van in kunnen zien. :)
DangerousMagic schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 14:03:
DangerousMagic schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 14:16:
[...]

Hier had ik nog nooit van gehoord, maar het klinkt best wel interessant. Ik heb inmiddels al wel eens met een PIR sensor gexperimenteerd wat al best aardige resultaten geeft, maar werkte niet zo goed achter glas om mensen buiten te detecteren (ik had er een soort scary face voor Sint Maarten mee willen maken die reageerde op beweging). Allicht dat de door @DangerousMagic genoemde sensor dat wel zou kunnen doen.
Heb je er ook 1 of 2 voor mij over @DangerousMagic ?

• Tens
Soepstengel schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 13:52:
Ik doe het in m'n eigen tijd puur omdat ik het leuk vind.
Van mij mag je het in de tijd van de baas doen. Zo nu en dan wat freewheelen moet kunnen, zeker deze dagen.
Maar wat mijn punt van zorg is, is dat het lijkt alsof je je verveelt ( je noemt niet 'mijn collega's en ik willen'). Te weinig werk/uitdaging is net zo goed een route naar een burn-out als teveel.

dat gezegd hebbende: een zonnecel van een paar cm² in het toilet, een 3mm gaatje in het kozijn, een rood ledje aan de andere kant en je bent klaar.

Tens wijzigde deze reactie 31-12-2018 08:46 (13%)

• DangerousMagic
[b]Joen in "WC bezet detector"Heb je er ook 1 of 2 voor mij over @DangerousMagic ?
Heb je er ook 1 of 2 voor mij over @DangerousMagic ?
Ik heb nu al een aantal priveberichten gekregen en er al een paar verzonden maar ik kan ze helaas niet ongelimiteerd weg blijven geven :) https://www.bitsandparts....-Radar-RCWL-0516/p1063459 Hier zijn ze ook relatief goedkoop te krijgen.

• Joen
DangerousMagic schreef op maandag 31 december 2018 @ 10:46:
[...]

[...]

Ik heb nu al een aantal priveberichten gekregen en er al een paar verzonden maar ik kan ze helaas niet ongelimiteerd weg blijven geven :) https://www.bitsandparts....-Radar-RCWL-0516/p1063459 Hier zijn ze ook relatief goedkoop te krijgen.
Geeft niet. Het was te proberen. :P
Maar ik ga er zeker een paar bestellen. Het lijkt mij erg interessant om eens uit te proberen. :)

• Joen
Joen schreef op maandag 31 december 2018 @ 16:23:
[...]

Geeft niet. Het was te proberen. :P
Maar ik ga er zeker een paar bestellen. Het lijkt mij erg interessant om eens uit te proberen. :)
Even een update: ik heb er 2 op AliExpress besteld, vandaag ontvangen en het werkt prima. Het lijkt mijn probleem van het niet detecteren van bewegingen van achter een raam op te kunnen lossen.

Het aansluitschema is wel wat onduidelijk. Ik kwam ergens tegen dat je een 1K Ohm weerstand tussen je ESP8266 pin en de sensor moet hebben, maar of dat dat correct is?

En een klein probleempje: het detecteert beweging aan zowel de voor- als achterkant van het printplaatje terwijl ie in mijn project maar 1 kant op beweging hoeft te detecteren. Iemand een idee hoe je dat zou kunnen bewerkstelligen?

• tozzke
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

tozzke

aka tozzert

Metalen plaatje. In dual bewegingsmelders (radar + PIR) voor inbraakalarmsystemen zit er ook een metalen plaatje aan de achterzijde van de melder thv de radar antennes

zin om slap te ouwehoeren? join #vervoer, #android, #domotica of #Ubiquiti @ IRC

• burne
  • Niet online
tozzke schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 18:13:
Metalen plaatje. In dual bewegingsmelders (radar + PIR) voor inbraakalarmsystemen zit er ook een metalen plaatje aan de achterzijde van de melder thv de radar antennes
Niet vergeten: Zorg dat het plaatje vastzit aan de nul van je radardetector, en zorg dat het dicht tegen de achterkant zit. Een opening van een millimeter of 7 geeft al voldoende reflecties om de gevoeligheid van de andere kant te beïnvloeden.

Als je er duizenden zou gaan maken zou ik over koolstofschuim beginnen maar voor één of twee sensors is dat een dure oplossing.

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True