"Klein" in welk opzicht? Mijn websites bestaan meestal uit mijn eigen custom scripting. Die draait alleen als ik iets wijzig (via "make"), en daarna zijn het statische paginas met nul tot een handvol verdere te laden items, dus een pageload is vaak maar een enkel http request. Daar kun je een hele harddisk vol van hebben maar dat opserveren is een peuleschil voor een goede webserver ("sendfile()").
Als je daarentegen een enkele pagina hebt die desondanks per pageview twintig SQL-queries doet die niet indexeerbaar zijn maar wel op flink grote tabellen lopen, dan is je website "klein" maar zodra heel de schoolklas tegelijk die pagina opvraagt ga je het merken in het gebrek aan snelheid. Of als een pageview een scrape elders veroorzaakt, dan komt die latency er ook nog bij.
Voor wikis, kijk eens bij wikimatrix.org (disclaimer: geen relatie) om te kijken wat er zoal te krijgen is, wat de dependencies zijn, en zo verder.
(Ongerelateerde hint: Voor mij is CREOLE-syntax een criterium.)Om hiervoor bij heroku elke keer voor $7 per maand, per site te betalen wordt een beetje veel, voor wat eigenlijk een hobby is. Nu ben ik dus opzoek naar een plek/manier waarbij ik gemakkelijk zelf iets vergelijkbaars kan draaien.
"Makkelijk" is waar je heroku voor betaalt, naast flexibiliteit, schaalbaarheid, en zo verder. Er zijn best een hele hoop hosters waar je minder makkelijk maar nog steeds redelijk makkelijk het "standaardpakket" van php+mysql en dan "single click installs" van allerlei php-pakketten kan krijgen. Maar dat is dus al vrij specifiek en eigenlijk vooral gericht op iedereen die denkt dat "website bouwen" hetzelfde is als "wordpress+plugins neerzetten".
Maar jouw vraag was veel algemener. Dus als je "makkelijk" wil maar niet heroku, dan moet je specifiek vertellen wat je nodig hebt. En dan op zoek naar een geschikte hoster. Of de softwarepakketten die de hosters gebruiken om je provisioning te doen. Of zelf iets knutselen, maar dat is een "makkelijk" van een hele andere orde.
Ik heb er geen probleem mee zelf een linux (of een *BSD, ofzo) plus diensten erbovenop neer te zetten, maar je zei dat je dat liever niet zelf deed. Dus dan moet je toch even bedenken hoeveel je zelf wil doen. Of de stoute schoenen aantrekken en het gewoon proberen, meermaals mischien tot je iets hebt waarvan je denkt dat je ermee uit de voeten kan, nu en later. Bijvoorbeeld, als je uitvogelt hoe je zelf httpd configs schrijft, heb je geen webinterface nodig het voor je te doen. Dus die hoef je ook niet te installeren. En configs schrijven kan want je hebt toch toegang op je eigen servertje.
Of je bouwt er een script omheen dat precies doet wat jij nodig hebt. Of je bouwt een config(-generator) die automatisch voor elke subdir in je webroot een apart subdomein creert. Of je hangt een shell script aan git zodat een nieuwe repo een nieuwe site met (sub)domein betekent. Of weetikhet. Maar dat is dus wel even uitgebreid werk om het op te zetten en ter reproductie te documenteren. Een goede sysadmin zorgt zo dat het niet veel moeite kost het onderhoud te doen. En hij weet ook dat minder installeren is minder onderhoudswerk, dus hij kiest zorgvuldig wat dan wel te installeren. Maar valt dat voor jou nog onder de "hobby"-noemer?
een PI of een klein pc/NUC lijkt een goede optie. Zijn er nog dingen waarbij er rekening mee houden moet worden? zuinigheid? bepaalde snelheid? of maakt het niet veel uit?
Daar is weinig over te zeggen zonder enig idee hoeveel cpu, geheugen, disk, bandbreedte, etc. je nodig gaat hebben. De sysadmin in mij zegt, zorg dat je performance grafiekjes hebt, dan merk je het gauw genoeg.
Heel algemeen: Als je al een oude desktop hebt staan dan pak je die om uit te vogelen wat je nodig hebt. Moet je op de centen letten dan kijk je uit naar iets uit dat voldoende sjoege heeft maar weinig stroom verbruikt. Een watt meer is 8,8kWh per jaar maal de kWh-prijs is zoveel meer euro per jaar. Dus pak een wattmeter en reken maar uit wat een vervanging voor je afdankdesktop-als-server mag kosten.