Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

kookplaat aansluiting

Pagina: 1
Acties:

• Hanvur
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 06-01 23:28
kan ik mijn huidige inductiekookplaat vervangen door een nieuwe met iets meer vermogen.
Huidige plaat is 6.8kW met perilex aansluiting
nieuwe plaat is 7.4kW ook met perilex aansluiting

• Umbrah
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 06:53

Umbrah

The Incredible MapMan

Misschien. Aansluiting zegt niet noodzakelijk anders. Wat heb je in je meterkast en hoe zijn je groepen & fases belast? Heb je uberhaupt een losse kookgroep? Ook met meerdere fases?

• Hanvur
de kookplaat zit op een aparte groep in de meterkast

• chriistiix
  • Registratie: maart 2014
  • Nu online
En wat voor zekering heeft deze groep dan?

• Engineer21
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 06-01 20:53
Waarschijnlijk zit je bestaande kookplaat op een 2-fase groep (dubbele normale groep) en moet je dit veranderen in een 3-fase groep. Heb je al een 3 fase aansluiting? Als dat zo is dan heb je alleen een 3-fase automaat nodig in je meterkast. Er zijn waarschijnlijk al genoeg draden naar de keuken omdat je nu 2 fases en 2 nul draden hebt. Van de nul draden veranderd er 1 in een fase.

Ik heb recent hetzelfde gedaan bij overstap naar een 7400W kookplaat. Die kan met vol vermogen niet op je bestaande dubbele kookgroep.

Engineer21 wijzigde deze reactie 28-12-2018 11:24 (15%)

• Matthijs..
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 08:52
Een kookgroep kan toch 230V x 16A x 2 = 7360W aan? Die 40W (0,5%) overschrijding lijkt me verwaarloosbaar. Ik ken je situatie + plaat natuurlijk niet, maar zou het voorkomen dat de plaat daadwerkelijk 7.4KW trekt? Dat punt komt altijd terug in dit type draadjes, maar niemand weet t echt.

Daarbovenop: als je t deugdelijk aansluit en t wil vermogenstechnisch niet, dan merk je t direct door een trippende kookgroep.

• Hanvur
gelet op reactie thijs
zou ik het zondermeer kunnen proberen of moet er dan ook al bedrading worden aangepast?Als het niet werkt dan laten aanpassen door installateur.

• Matthijs..
Dat hangt er dus vanaf hoe het nu aangesloten is. De perilex en vermogen huidige plaat doen vermoeden dat er een kookgroep is. Er is al gevraagd om een nadere beschrijving van de groep in de meterkast, en het lijkt me wijs om deze te geven of een foto te plaatsen. En geef dan ook meteen even aan of je een 1 of 3 fase aansluiting hebt.

• Umbrah
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 06:53

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik zal het dan nog niet zomaar proberen, wat Matthijs suggereerd kan zelfs gevaarlijk zijn in sommige zaken. Je zult echt je meterkast moeten nakijken. Je denkt dat het maar 40% overschrijding is maar in werkelijkheid kán je meer op dezelfde fase hebben aangesloten. Doe die deur open van je meterkast, en kijk wat je hebt!

• Matthijs..
Umbrah schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 14:57:
Ik zal het dan nog niet zomaar proberen, wat Matthijs suggereerd kan zelfs gevaarlijk zijn in sommige zaken. Je zult echt je meterkast moeten nakijken. Je denkt dat het maar 40% overschrijding is maar in werkelijkheid kán je meer op dezelfde fase hebben aangesloten. Doe die deur open van je meterkast, en kijk wat je hebt!
Waar haal je die 40% vandaan? Welke suggestie van mijn kant is gevaarlijk volgens jou? Als de berekening tot 7360W niet klopt, zou t wel helpen wat er dan mis is. Wbt de verdeling over fasen: we weten niet of TS een één of drie-fasen aansluiting heeft. Een kookgroep kan in ieder geval niet al het vermogen van een fase opsnoepen, is minimaal op 25A gezekerd als hoofdzekering.

En voor de rest heb je natuurlijk helemaal gelijk dat er éérst in de meterkast gekeken moet worden voordat je ergens vanuit kunt gaan.
Matthijs.. schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 12:36:
Dat hangt er dus vanaf hoe het nu aangesloten is. De perilex en vermogen huidige plaat doen vermoeden dat er een kookgroep is. Er is al gevraagd om een nadere beschrijving van de groep in de meterkast, en het lijkt me wijs om deze te geven of een foto te plaatsen. En geef dan ook meteen even aan of je een 1 of 3 fase aansluiting hebt.

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 07:47
Engineer21 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 11:21:
Waarschijnlijk zit je bestaande kookplaat op een 2-fase groep (dubbele normale groep) en moet je dit veranderen in een 3-fase groep. Heb je al een 3 fase aansluiting? Als dat zo is dan heb je alleen een 3-fase automaat nodig in je meterkast. Er zijn waarschijnlijk al genoeg draden naar de keuken omdat je nu 2 fases en 2 nul draden hebt. Van de nul draden veranderd er 1 in een fase.

Ik heb recent hetzelfde gedaan bij overstap naar een 7400W kookplaat. Die kan met vol vermogen niet op je bestaande dubbele kookgroep.
Ik mag toch echt hopen dat er geen 2-fase kookgroep aanwezig is. Dat bestaat namelijk alleen als het door een beunhaas wordt aangelegd die de richtlijnen niet kent en/of hanteert.

Er zijn kookgroepen 1 fase 2x16A + 2x nul en fornuisgroepen 3-fasen 16A + nul. Het kan wel zijn dat een kookplaat die is aangesloten op een 3-fasen groep daarvan in praktijk slechts 2 fasen gebruikt. Bij vierpits inductiekookplaten komt dit veelvuldig voor.

Op een 2x16A éénfase kookgroep kun je prima kookplaten tot 7400W aansluiten.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Matthijs..
Ivow85 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 10:51:
[...]

Ik mag toch echt hopen dat er geen 2-fase kookgroep aanwezig is. Dat bestaat namelijk alleen als het door een beunhaas wordt aangelegd die de richtlijnen niet kent en/of hanteert.
Ben t helemaal met je eens, maar je komt af en toe ook wat 'diverse' uitleg tegen :'(
"Bij een 2-fasen aansluiting (dit is geen krachtstroom) worden in de meterkast twee losse fasen aan elkaar gekoppeld door middel van een automaat."
https://www.deschouwwitgo...luiting-kookplaat-fornuis

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 07:47
Matthijs.. schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 11:27:
[...]

Ben t helemaal met je eens, maar je komt af en toe ook wat 'diverse' uitleg tegen :'(

[...]

https://www.deschouwwitgo...luiting-kookplaat-fornuis
Gelukkig weet ik uit eerste hand dat deze witgoedverkoper de installatie van een kookgroep niet zelf uitvoert maar een erkend installateur inschakelt ;)

Het is dan ook maar een klein verschil in woorden, twee fasen of twee groepen. De praktijk is dat laatste, maar dan wél twee groepen die op dezelfde fase zijn aangesloten.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Engineer21
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 06-01 20:53
Ivow85 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 10:51:
[...]

Er zijn kookgroepen 1 fase 2x16A + 2x nul en fornuisgroepen 3-fasen 16A + nul. Het kan wel zijn dat een kookplaat die is aangesloten op een 3-fasen groep daarvan in praktijk slechts 2 fasen gebruikt. Bij vierpits inductiekookplaten komt dit veelvuldig voor.

Op een 2x16A éénfase kookgroep kun je prima kookplaten tot 7400W aansluiten.
Met 2 fase bedoel ik natuurlijk 2x 16A en 2x nul.....

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21-04 20:07
Heb je al eens de handleiding van de beoogde kookplaat opgezocht? Waarschijnlijk staat het daar gewoon in en ben je van alle ruis hier in de antwoorden af. Onze Bora plaat is 7,6kW en kan prima op 2x16A worden aangesloten. Zie https://www.bora.com/file...alDocument_nl_nl_3427.pdf, blz. 12. Kan ook beamen dat het in praktijk ook echt werkt ;)

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 21:44
Hanvur schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 10:42:
kan ik mijn huidige inductiekookplaat vervangen door een nieuwe met iets meer vermogen.
Huidige plaat is 6.8kW met perilex aansluiting
nieuwe plaat is 7.4kW ook met perilex aansluiting
Even uitgaande van een correcte uitvoering van de vaste installatie en een "normale" kookplaat die tussen fase en nul verbruikt;

Scenario 1; 1-fase hoofdaansluiting, kookgroep 2x16A, perilex met 2xL, 2xN, PE;
Nee indien de nieuwe kookplaat maar 1 nulklem heeft. Dat is namelijk een recept voor 32A door een enkele nulgeleider > niet doen.
Ja indien de nieuwe kookplaat wel twee nulklemmen én twee nuladers in het snoer heeft.
Ja mits; Indien wel twee nulklemmen maar gebrugd en maar met vieraderig snoer; ja, na vervanging van snoer door vijfaderig en verwijdering van de brug

Scenario 2; 3-fase hoofdaansluiting, krachtgroep 3x16A, perilex met 3xL, N, PE;
Ja. ;) Indien je twee losse nullen hebt dienen deze gebrugd te worden. Ofwel op de plaat ofwel in de stekker. Hangt van gebruikt materiaal af wat er kan. In geen geval adereindhulzen afknippen om twee aders soepel onafgewerkt onder een schroefklem te proppen in een stekker.

Dus; meer info nodig, maar de meest waarschijnlijke antwoorden heb je al. :+
Matthijs.. schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 12:36:
Er zijn enorme aantallen huizen met een 3-fase groep en een 60cm kookplaat. En die zijn doorgaans 7,4 kW en lager. Als men een 4 pits kookplaat uitzoekt in de nieuwe keuken en de installateur ziet een 3-fase hoofdaansluiting en zijn opdracht is "sluit het aan" komt er dus gewoon een 3-fase groep.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 31-12-2018 02:36 (24%)

• koendio
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 07:32
cryptapix schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 22:56:
Heb je al eens de handleiding van de beoogde kookplaat opgezocht? Waarschijnlijk staat het daar gewoon in en ben je van alle ruis hier in de antwoorden af. Onze Bora plaat is 7,6kW en kan prima op 2x16A worden aangesloten. Zie https://www.bora.com/file...alDocument_nl_nl_3427.pdf, blz. 12. Kan ook beamen dat het in praktijk ook echt werkt ;)
Maar kan deze dan ook op een 3-fase aansluiting aangesloten worden (wij kunnen voor onze nog te bouwen huis kiezen tussen perilex aansluiting in meterkast 2-fase (€260,-) of 3-fase (€390,-)) mogelijk is laatste wel wat meer toekomstbestendig)? Of heeft dit dan als nadeel dat 1 groep nauwelijks gebruikt wordt

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 00:02
@koendio een beetje installateur legt een 3 fase aan voor 100 tot 150 euro inclusief materiaal. Google.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21-04 20:07
koendio schreef op maandag 31 december 2018 @ 07:35:
[...]

Maar kan deze dan ook op een 3-fase aansluiting aangesloten worden (wij kunnen voor onze nog te bouwen huis kiezen tussen perilex aansluiting in meterkast 2-fase (€260,-) of 3-fase (€390,-)) mogelijk is laatste wel wat meer toekomstbestendig)? Of heeft dit dan als nadeel dat 1 groep nauwelijks gebruikt wordt
Geen idee, staat dat niet in de handleiding? Ik heb het nooit uitgezocht; in onze woning lag 2x16A in keuken voor kookgroep. Volgens mij, maar dat zul je even na moeten gaan, zijn de meeste 4 pits toestellen geschikt voor 2x16A en heb je voor de zwaardere jongens (5 pits) meer nodig. Dus of3 fase toekomstbestendiger is hangt dan af van ne eigen wensen.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 21:44
[...]

Er is mij geen enkele plaat bekend die niet op 3-fase aangesloten kan worden. Er zijn echter legio platen die niet norm-conform op 2x16A aangesloten kunnen worden, inclusief normale 4 pitters.

Wat bedoeld je bouwer hier met "2-fase"? Krijg je dan een 1-fase hoofdaansluiting? Want als je nog keuze hebt; hoe dan ook een 3-fase aansluiting bedingen.

Als je er verder niks te kiezen is op dat gebied, direct de 3-fase Perilex kiezen, dan komt er dus automatisch ook een 3-fase kast. Maar gezien de centenknijperij krijg je dan vast weer 1-fase groepen achter 4P aardlekschakelaars.

Achteraf van 1-fase naar 3-fase is veel duurder dan die 130,- nu.
Cobb schreef op maandag 31 december 2018 @ 09:26:
@koendio een beetje installateur legt een 3 fase aan voor 100 tot 150 euro inclusief materiaal. Google.
Niet als je nog geen 3-fasen hoofdaansluiting hebt. Dan komt er eerst nog 200 euro van de netbeheerder bij.

Sowieso; al is er wel een 3-fase kast, niemand gaat beroepsmatig voor "100 tot 150 euro inclusief materiaal" een leiding trekken + bedraden + 4P groep (of 4P aardlekautomaat) installeren.
cryptapix schreef op maandag 31 december 2018 @ 17:44:
[...]

Geen idee, staat dat niet in de handleiding? Ik heb het nooit uitgezocht; in onze woning lag 2x16A in keuken voor kookgroep. Volgens mij, maar dat zul je even na moeten gaan, zijn de meeste 4 pits toestellen geschikt voor 2x16A en heb je voor de zwaardere jongens (5 pits) meer nodig. Dus of3 fase toekomstbestendiger is hangt dan af van ne eigen wensen.
De vierpitters met gedeelde nul en 7,4 kW kun je niet fatsoenlijk aansluiten op 2x16A.

• Matthijs..
[...]

Zou zelf altijd voor 3-fasen groepenkast kiezen, en dan de plaat op een krachtgroep aansluiten. Je plaat zit dan op drie fasen. Als de plaat hier slechts twee van gebruikt zou je daar met de verdeling van andere gebruikers rekening mee kunnen (laten) houden.
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True