Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe UTP LAN aansluiting bij TV aanleggen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• srna513006
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 10:12
Wij wonen in een appartement waar het bijna schier onmogelijk is om bij de locatie van de TV een bekabelde UTP LAN aansluiting te installeren.
Op dit moment heb ik in de meterkast een glasaansluiting 100/100 en een Asus RT-AC68U WiFi router om WiFi signaal naar de huiskamer te distribueren.
Ook de TV maakt gebruik van deze AC WiFi verbinding.
Deze WiFi verbinding is naar mijn mijn mening prima want de ingebouwde meetoptie van Netflix geeft tussen de 75 en 85 Mbps signaalsterkte aan, voor wat het waard is.
Dus feitelijk zou ik met deze WiFi verbinding tevreden moeten zijn maar ik zou toch graag om de onderstaande reden een UTP LAN aansluiting bij de TV willen hebben.
Ik ben voornemens om bij onze Kabel provider Interactieve TV te bestellen en de daarbij behorende ontvanger accepteert alleen een UTP LAN aansluiting en geen WiFi.

Mijn vraag is nu welke mogelijke opties er beschikbaar zijn om een bekabelde LAN aansluiting bij de TV te creëren?
Hierop zullen dan eveneens nog 2 andere netwerkapparaten worden aangesloten.

Ikzelf denk aan een AiMesh constructie d.m.v. een 2e Asus RT-AC68U router.
Is dit een zinvolle optie of zij er nog andere betere opties?

Beste antwoord (via srna513006 op 28-12-2018 14:28)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:05

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Waarom de coax kabels laten liggen? Knoop er aan één uiteinde twee CAT5 FTP kabels aan en met het eruit trekken van de coax kabel trek je er twee CAT5 kabels in. Mogelijk even met twee personen en een pot vasaline aan de slag, maar het zou moeten kunnen (heb het zelf ook gedaan).

Je hebt namelijk geheel niets meer aan die coax kabels als jij over gaat naar een glas 100/100 verbinding (geldt ook voor de tweede TV).

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 28-12-2018 13:44 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Alle reacties

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 23:09
pricewatch: TP-Link TL-WR802N
Die heeft een mode om als wifi ontvanger te dienen voor het apparaat dat je via utp aansluit.

TheS4ndm4n#1919

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:09
Even een idee vanuit een andere hoek, in mijn appartement had ik hetzelfde probleem. Maar ik heb de plinten van het laminaat losgehaald en tussen het laminaat en de muur een kabel gelegd. Plint er weer overheen. De lengte is wat langer geworden dan rechtstreeks maar het werkt.
Simpele switch in het tv kastje en heb daar nu voldoende aansluitingen.

[ Voor 11% gewijzigd door S-te-fan op 28-12-2018 10:47 ]

• srna513006
Oeps, vergeten om een een essentiële eisen te vermelden, namelijk dat ik 5GHz AC WiFi wil gebruiken...

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 23:09
srna513006 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 10:46:
Oeps, vergeten om een een essentiële eisen te vermelden, namelijk dat ik 5GHz AC WiFi wil gebruiken...
pricewatch: TP-Link TL-WR902AC

TheS4ndm4n#1919

• waterwolf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08 20:04
Heb je 'toevallig' een coax aansluiting bij je tv en zit het aop in je meterkast? Dan is Moca een goede oplossing. Heb je nog gigabit ook :)

http://www.hirschmann-mul...31/INCA-1G-white-SET-shop

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waar een wil is, is een kabel te leggen. eventueel een langere.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• srna513006
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, als het zo simpel zou zijn had ik de kabel wel gelegd.
De plinten zijn aan de muren vastgeplakt, verwijderen van deze zou over een grote lengte beschadiging van de muren opleveren.

Ik heb inderdaad bij de TV een coaxaansluiting want daar is op dit moment ook mijn (Kabel) TV aangesloten.
De Hirschman Inca-1G is wel een prijzige maar prima oplossing alleen kan ik die niet zo maar toepassen.
De reden hiervoor is dat ik in de meterkast een coaxsplitter op de AOP heb aangesloten waarop de 2e TV in de slaapkamer draait want daar wil ik geen ìnteractieve TV.
Dus de combinatie van beiden lijkt mij wat lastig te realiseren want als ik het goed begrijp bezet de Inca-1G de volledige aansluiting.

Op zich is de oplossing van de TP-Link TL-WR902AC ook niet verkeerd.
Heb ik weer wat om over na te denken.

• srna513006
Wat ik mij overigens t.a.v. de oplossing met de TP-Link TL-WR902AC wel afvraag is of deze oplossing het oorspronkelijke signaal net met de helft reduceert?

• duifi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
Over het algemeen werkt het Interactieve TV signaal prima met Devolo achtige oplossingen. KPN verkoopt deze onder "Draadloze Verbindingsset" pricewatch: Devolo dLAN 550 duo+ Starter Kit

Verdient geen schoonheidsprijs, maar voor enkel tv doet het prima zn werk

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
srna513006 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 10:37:
Deze WiFi verbinding is naar mijn mijn mening prima want de ingebouwde meetoptie van Netflix geeft tussen de 75 en 85 Mbps signaalsterkte aan, voor wat het waard is.
Ik wil hier toch even op reageren. Want wat je hier vertelt heeft totaal niets met signaalsterkte te maken, dit is signaalsnelheid, een heel ander begrip. Dat heeft meer met de snelheid van de internetverbinding van je computer te maken als je veel bestanden downloadt. En ik meen te lezen dat je abonnement 100/100 Mb/s is. Gezien het een wifi-verbinding betreft is die 75Mb/s helemaal niet slecht, dus wat dat betreft lijken me je inspanningen niet echt nodig. Wil je dat toch perse, dan lijkt me hoe dan ook dat kabeltje leggen het enige antwoord.

Dan het aspect over een interactieve verbinding. Is dat zo dat die hiermee niet mogelijk is? Ik heb met mijn ervaring het idee dat de gewone DVB-C verbinding met al z'n functies zoals gemiste uitzendingen al interactief is, want je moet daarvoor op afstand bepaalde zaken bij de provider activeren. Of spelen hier nog andere dingen een rol?

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan natuurlijk proberen om bij je coax een utp kabel te trekken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• srna513006
Techneut schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 13:06:
[...]
...Gezien het een wifi-verbinding betreft is die 75Mb/s helemaal niet slecht, dus wat dat betreft lijken me je inspanningen niet echt nodig. Wil je dat toch perse, dan lijkt me hoe dan ook dat kabeltje leggen het enige antwoord.
Het is niet wat ik wil maar wat de provider mij wil opleggen.
Als ik een abonnement op Interactieve TV afsluit kan ik de huidige DVB-C verbinding niet meer gebruiken maar ben ik verplicht om bij de Provider een kastje af te nemen waarbij de verbinding alleen via LAN dient te gebeuren en dus geen WiFi.
Het is dus geen keuze.

• srna513006
Frogmen schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 13:22:
Je kan natuurlijk proberen om bij je coax een utp kabel te trekken.
Die optie had ik al eerder eens bekeken maar er is dan geen doorkomen aan.

• srna513006
duifi schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 12:59:
Over het algemeen werkt het Interactieve TV signaal prima met Devolo achtige oplossingen. KPN verkoopt deze onder "Draadloze Verbindingsset" pricewatch: Devolo dLAN 550 duo+ Starter Kit

Verdient geen schoonheidsprijs, maar voor enkel tv doet het prima zn werk
Ook dit had ik met een set TP-Link getest maar liep tegen storingen aan die o.a. werden veroorzaakt door o.a. automatische lichtschakelaars etc.

Acties:
  • Beste antwoord

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Waarom de coax kabels laten liggen? Knoop er aan één uiteinde twee CAT5 FTP kabels aan en met het eruit trekken van de coax kabel trek je er twee CAT5 kabels in. Mogelijk even met twee personen en een pot vasaline aan de slag, maar het zou moeten kunnen (heb het zelf ook gedaan).

Je hebt namelijk geheel niets meer aan die coax kabels als jij over gaat naar een glas 100/100 verbinding (geldt ook voor de tweede TV).

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 28-12-2018 13:44 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
srna513006 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 13:33:
[...]

Het is niet wat ik wil maar wat de provider mij wil opleggen.
Als ik een abonnement op Interactieve TV afsluit kan ik de huidige DVB-C verbinding niet meer gebruiken maar ben ik verplicht om bij de Provider een kastje af te nemen waarbij de verbinding alleen via LAN dient te gebeuren en dus geen WiFi.
Het is dus geen keuze.
Oké, ik wist niet dat dit bestond, een apart interactief abonnement en bovendien het niet meer DVB-C kunnen gebruiken (met uitgeschakeld "kastje"). Want een gewoon abonnement heeft al verschillende van die functies al of niet met gebruik van een standaard mediabox. Bestaat er dan los daarvan ook nog een apart kastje? Of wordt met dat kastje gewoon een mediabox bedoeld? Die heeft inderdaad geen wifi aan boord. Maar bestaat daar eventueel niet een losse ontvanger voor?

[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 28-12-2018 14:10 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Met het dat kastje bedoeld TS waarschijnlijk een 'mediabox', maar bij een glasvezel aansluiting ga je vanaf de meterkast niet meer met coax verder de woning in in plaats daarvan maak je gebruik van CAT5 of CAT6 kabel. De set-op boxen van dergelijke providers hebben een LAN aansluiting.

Nogmaals waarom moeilijk doen met instabiele WIFI als je de coax kabel gewoon kunt vervangen voor tenminste één CAT5 kabel (twee zou ook prima moeten kunnen door de standaard 16mm leidingen).

[ Voor 25% gewijzigd door _Dune_ op 28-12-2018 14:17 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:14
srna513006 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 12:07:
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, als het zo simpel zou zijn had ik de kabel wel gelegd.
De plinten zijn aan de muren vastgeplakt, verwijderen van deze zou over een grote lengte beschadiging van de muren opleveren.

Ik heb inderdaad bij de TV een coaxaansluiting want daar is op dit moment ook mijn (Kabel) TV aangesloten.
De Hirschman Inca-1G is wel een prijzige maar prima oplossing alleen kan ik die niet zo maar toepassen.
De reden hiervoor is dat ik in de meterkast een coaxsplitter op de AOP heb aangesloten waarop de 2e TV in de slaapkamer draait want daar wil ik geen ìnteractieve TV.
Dus de combinatie van beiden lijkt mij wat lastig te realiseren want als ik het goed begrijp bezet de Inca-1G de volledige aansluiting.

Op zich is de oplossing van de TP-Link TL-WR902AC ook niet verkeerd.
Heb ik weer wat om over na te denken.
En waarom zou je daardoor geen moca kunnen gebruiken?

Misschien begrijp je het principe niet helemaal, maar voor moca heb je twee adapters nodig.
De kabel vanuit je splitter in de meterkast die nu naar je huiskamer tv gaat sluit je op het moca kastje aan en je sluit utp een kabel aan op je netwerk.
Aan de andere kant bij de tv sluit je de kabel vanuit de wandcontact doos op de andere moca adapter aan en het netwerk komt nu uit de utp aansluiting van die moca adapter.
Heeft dus helemaal niets met je tv boven te maken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@_Dune_ Goed plan van je op één ding ná. Beter pak je in plaats van die vaseline een droog smeermiddel zoals bijvoorbeeld een potje babytalkpoeder. Vaseline en andere natte smeer/glij-middelen zorgen ervoor dat je die kabels achteraf nooit meer UIT die leiding kunt krijgen doordat 't spul opdroogt en uithard tegen de binnenkant van de leiding én op de kabel.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• srna513006
_Dune_ schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 13:38:

Ik denk dat dit de beste oplossing is want inderdaad, in de huiskamer heb ik dan bij de TV geen coax meer nodig.
Zodra ik ben overgestapt naar Interactieve TV en ik de Mediabox, inderdaad die bedoelde ik, met de LAN aansluiting binnen heb ga ik de coaxkabel door 1 of 2 UTP kabels vervangen.
Allen bedankt voor het meedenken en het verstrekken van informatie.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

wimmel_1 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 14:29:
@_Dune_ Goed plan van je op één ding ná. Beter pak je in plaats van die vaseline een droog smeermiddel zoals bijvoorbeeld een potje babytalkpoeder. Vaseline en andere natte smeer/glij-middelen zorgen ervoor dat je die kabels achteraf nooit meer UIT die leiding kunt krijgen doordat 't spul opdroogt en uithard tegen de binnenkant van de leiding én op de kabel.
Ook een goede tip, overigens mogelijk dat het niet eens nodig is. Ik was het alleen nodig om 3x CAT6 FTP door een 16mm leiding te krijgen, dus twee kabels moet zeker kunnen als de eventuele bochten netjes gemaakt zijn.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:14
Naast vaseline of zeep ook geen talkpoeder gebruiken.
Al dat soort spullen metselen je leidingen volkomen dicht.

Als het nodig is koop dan gewoon smeermiddel dat er voor ontworpen is.
zo iets bijvoorbeeld.
https://www.sandervunderink.nl/merken/3m/

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1