Wifi oplossing nieuwbouw (bekabeld meerdere routers?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobilae
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 24-05 10:12
Zoals veel Nederlanders heb ik problemen met het wifi-bereik in mijn nieuwbouwwoning. Ik heb glasvezel en een abonnement van XS4ALL. Er hangt een Fritzbox-router in de meterkast in de hal. Het is een redelijk ruime woning en in de woonkamer hebben we daarom al nauwelijks bereik. We kunnen net aan Netflix streamen op de TV in de woonkamer (en dat gaat dan zo'n beetje in 240p-kwaliteit). Op mijn studeerkamer op de eerste verdieping kan mijn PC op een goede dag net verbinding maken met de wifi, en daar is dan ook alles mee gezegd. Enfin, ik denk dat het probleem wel duidelijk is.

Nu heb ik verschillende opties bekeken en verschillende topics hier gelezen. Ik ben als het op netwerken e.d. aankomt echter een totale nitwit. Het is me dus nog niet helemaal duidelijk wat nu de beste oplossing is. Ik heb o.a. mesh netwerken voorbij zien komen, homeplugs en repeaters.

Het beste lijkt me een optie met het gebruik van kabels. Ik heb verschillende loze leidingen laten aanleggen bij de bouw van het huis en ik zou dus naar de woonkamer, de eerste verdieping en de tweede verdieping een netwerkkabel kunnen trekken. Maar vervolgens wil ik daar wel wifi. Dus hoe pak ik dat aan? Op elke verdieping een router hangen?

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een oplossing die enigszins betaalbaar is en relatief makkelijk te installeren door mijzelf. Wie heeft de gouden tip? Alvast bedankt!

Beste antwoord (via rens-br op 29-12-2018 22:34)

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:17

orf

In de meterkast een router en op elke verdieping een access point. Bijvoorbeeld deze: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:17

orf

In de meterkast een router en op elke verdieping een access point. Bijvoorbeeld deze: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zoals @orf zegt Acces Points is wat je nodig (een router kan veel meer en gebruik je niet dus zonde) en als je al met een kabel in de buurt komt je TV en PC of andere vaste apparatuur het liefst met een kabeltje verbinden. In zo,n geval kan een AirCube van Ubiquiti handig zijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 17:01

lier

MikroTik nerd

Mobilae schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 09:12:
Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een oplossing die enigszins betaalbaar is en relatief makkelijk te installeren door mijzelf. Wie heeft de gouden tip? Alvast bedankt!
WiFi is niet heel spannend, net als bij geluid wordt het signaal gedempt. Voor optimale *) dekking heb je meerdere accesspoints nodig. De voorgestelde Lite's zijn een prima oplossing, bij voorkeur als ze aan het plafond hangen. Alternatief kan nog de InWall zijn, deze kan in een inbouwdoos geplaatst worden.

Denk dat je in ieder geval op de goede weg zit met de loze leidingen, want van Mesh/Repeaters/Homeplugs wil je zo ver mogelijk verwijderd zijn :)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04 16:57
Wat @Frogmen zegt een AirCube in de woonkamer waar je dan je TV op aan kan sluiten. Dan zou je een AP Lite kunnen plaatsen op de eerste verdieping en kijken of je t daarmee red voor de 2e verdieping. Als je er dan achterkomt dat je daar te weinig hebt kun je altijd nog een extra AP hangen. Let wel op dat met installeren van de AP's en AirCube wel een controller nodig hebt. Kan op een laptop en hoeft niet 24/7 beschikbaar te zijn.

Edit 1:

Ik zou dan wel voor de AirCube ACB-AC gaan deze heeft GB poorten en 2,4 en 5 GHz.

[ Voor 9% gewijzigd door Ronker op 28-12-2018 09:39 ]

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Ronker schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 09:37:
Wat @Frogmen zegt een AirCube in de woonkamer waar je dan je TV op aan kan sluiten. Dan zou je een AP Lite kunnen plaatsen op de eerste verdieping en kijken of je t daarmee red voor de 2e verdieping. Als je er dan achterkomt dat je daar te weinig hebt kun je altijd nog een extra AP hangen. Let wel op dat met installeren van de AP's en AirCube wel een controller nodig hebt. Kan op een laptop en hoeft niet 24/7 beschikbaar te zijn.
De aircube is niet uit de Unifi serie en heeft geen controller nodig, kan gewoon met de browser. Hij is beperkt in zijn instellingen maar voldoende voor thuis. Er is is ook een app voor. Grootste voordeel het is gewoon een zwarte kubus, led is uit te zetten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobilae
Dank voor de snelle reacties!

Er worden even redelijk wat termen gebruikt die mij nog redelijk onbekend zijn, maar klopt het als ik zeg dat de Unifi AC Lite het niet mogelijk maakt om alsnog ook een kabel erop aan te sluiten en AirCube wel? Dan lijkt die AirCube me inderdaad wel een mooie oplossing voor PC en TV. De rest moet dan wel lukken via wifi.

Kan ik van die AirCube gewoon meerdere in m'n huis hangen indien nodig? En schakelt een device (bijv. iPad) dan automatisch tussen de verschillende AP's?

Ik zit ook even naar kabels te kijken. Ik vermoed dat een Cat-6a wenselijk is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Ap-ac inwall van unify nemen ? Heb je direct een extra ethernetpoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Ja je kan er gewoon meerdere van in je huis zetten. Als je er meerdere gebruikt kan het wel handig zijn om het vermogen aan te passen zodat een toestel goed overschakelt. Kabels voor in huis maakt niet heel veel uit. Op Tweakers is er wel een voorkeur om in ieder geval puur koper te gebruiken, Cat 5 is theoretisch al voldoende, let wel op dat je ook de juiste connectors erbij koopt. Over het algemeen wordt er in de muur een stugge kabel gebruikt die ook specifieke connectors nodig heeft of je gebruikt netjes wall outlets afhankelijk van situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobilae
Duidelijk.

Heb je toevallig een suggestie voor een goede kabel? Ik kan zelf ook wel wat gaan zoeken, maar ik wil ook niet de verkeerde bestellen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hou er even rekening mee dat die AirCube geen managed WiFi biedt zoals de UniFi-reeks. Waarom blindstaren op meerdere verschillende functionaliteiten in hetzelfde apparaat: als je je bedrade netwerk draadloos uit wilt breiden, gebruik een AP, als je meer poorten wilt voor je bedrade netwerk, gebruik een switch.

Komt bij: je wilt een AP hoog in het zicht hangen voor maximale dekking. Wil je echt al die netwerkkabels ook hoog in het zicht hebben?

Ik zou de AirCube AC (de non-AC heeft specs van tien jaar terug waaronder geen 5GHz, sowieso wegblijven!) afraden, het levert niet dezelfde meerwaarde mbt management als de UniFi-apparaten, wat je overhoudt is een totaal niet bijzondere AP met ingebouwde switch. Voor 2/3 van het geld leveren de AP's van KPN en Ziggo evenveel poorten en anderhalf keer de WiFi performance.

Mijn insteek: pak een goedkope switch (TP-Link EUR 15 ofzo) waarmee je je bedrade zooi (uit het zicht) regelt, vervolgens een UAP AC Lite met een enkele netwerkkabel daarop aansluiten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobilae
Even voor de leek... Wat houdt managed wifi in?

Verder een duidelijk verhaal. Ik ga inderdaad eens kijken hoe ik het wil aansluiten en hoe/of ik de kabels eventueel kan wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@dion_b Je gaat er vanuit dat TS behoefte heeft aan managed Wifi. Vergeet niet dat je ook meteen 2 energie verbruikers hebt, en als het kabeltje niet uit het plafond komt ga je hem ook niet eraan ophangen. Verder is de performance van de Aircube AC uitstekend, je kan inderdaad ieder willekeurig alternatief met meerdere UTP aansluitingen gebruiken maar die zijn er niet zoveel en vaak duurder.
@Mobilae Managed Wifi is dat je ook met aparte Vlan's kan werken bijvoorbeeld voor een separaat gasten netwerk etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Frogmen schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 13:19:
@dion_b Je gaat er vanuit dat TS behoefte heeft aan managed Wifi. Vergeet niet dat je ook meteen 2 energie verbruikers hebt, en als het kabeltje niet uit het plafond komt ga je hem ook niet eraan ophangen. Verder is de performance van de Aircube AC uitstekend, je kan inderdaad ieder willekeurig alternatief met meerdere UTP aansluitingen gebruiken maar die zijn er niet zoveel en vaak duurder.
De performance van de Aircube AC is gelijk aan de AC Lite (zelfde WiFi-componenten namelijk), en dus 2/3 van de oplossingen van Ziggo en KPN die ik al noemde voor 2/3 van de prijs. Voor resp EUR 60/EUR 50 heb je een 3x3 MiMo AP met 5-poorts switch ingebouwd.

Wat is de toegevoegde waarde van de Aircube AC tov die twee? Ik zie er niet zo snel eentje tenzij je al een Edgerouter hebt.
@Mobilae Managed Wifi is dat je ook met aparte Vlan's kan werken bijvoorbeeld voor een separaat gasten netwerk etc.
Nee, dat heeft niets met managed WiFi te maken.

Managed WiFi houdt in dat je alle instellingen voor al je WiFi-AP's in huis op één enkele plek doet zodat alles wat identiek moet zijn tussen de AP's automatisch identiek is, en als je voor de overige zaken (vnl kanaal) 'auto' kiest ze niet los van elkaar lukraak doen wat hen het beste lijkt maar gecoordineerd in ieder geval ervoor zorgen dat ze niet met elkaar gaan interfereren.
Daarnaast bieden veel systemen (waaronder UniFi sinds afgelopen jaar) geavanceerdere 802.11k/r/v diensten aan om beter en sneller te roamen tussen AP's.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Mobilae schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 13:07:
Even voor de leek... Wat houdt managed wifi in?

Verder een duidelijk verhaal. Ik ga inderdaad eens kijken hoe ik het wil aansluiten en hoe/of ik de kabels eventueel kan wegwerken.
*Knip*. Linkjes naar Google voegen niks toe.

[ Voor 10% gewijzigd door rens-br op 29-12-2018 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobilae
*knip* Niet meer relevant.

Hoe dan ook, ik heb besloten om het met de Unifi AP-AC lite te proberen. Door e.e.a. anders in te delen hoef ik geen ethernet uitgang meer te hebben op het AP. Volgende week maar eens wat testen met de setup.

Bedankt voor alle hulp tot zover!

[ Voor 17% gewijzigd door rens-br op 29-12-2018 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker
Mobilae schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 23:01:
[...]

[mbr]*knip* Niet meer relevant.[/]

Hoe dan ook, ik heb besloten om het met de Unifi AP-AC lite te proberen. Door e.e.a. anders in te delen hoef ik geen ethernet uitgang meer te hebben op het AP. Volgende week maar eens wat testen met de setup.

Bedankt voor alle hulp tot zover!
Ben wel benieuwd of alles is gelukt met het instellen van de Unifi AP-AC Lite?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobilae
Ronker schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 13:13:
[...]

Ben wel benieuwd of alles is gelukt met het instellen van de Unifi AP-AC Lite?
Ja en nee.

Idealiter zou het zo werken dat m’n mobiele apparaten (mobiel, tablet, laptop) automatisch kiezen voor het
AP met het sterkste signaal. Ik ben er om één of andere reden vanuit gegaan dat het zo zou werken, maar misschien is dit niet het geval?

Enfin, het fysiek aansluiten van de AP-AC lite was zo gepiept. Vervolgens had ik het idee om hem zonder controller te laten werken (dus instellen via de app en that’s it). De basis instellingen goed zetten ging ook makkelijk en binnen no time had ik een werkend wifi signaal van de AP-AC lite.

Nu had ik dus twee wifi signalen: eentje vanuit de router en eentje vanuit het AP. Vervolgens bij de instellingen van het AP de SSID gelijk gemaakt met die van de router. Ook de channels aangepast zodat die niet overlappen met de router. Nu zie ik op al mijn apparaten maar één wifi netwerk. Tot zover gaat het goed.

Als ik echter verbinding maak met de wifi, lijkt het apparaat (bijv. mijn mobiel) verbinding te maken wifi die op dat moment het sterkst is. Als ik dus vlakbij het AP sta, pakt hij die. Maar als ik vervolgens wegloop van het AP richting de router zie ik op mijn mobiel het wifi signaal wel steeds zwakker worden, maar hij schakelt nooit over op de router. Pas als ik volledig buiten het bereik van het AP ben schakelt de wifi even uit en pakt hij wel de router. Zo heb ik dus nog steeds op veel momenten een matig signaal.

Misschien heb ik iets over het hoofd gezien, of misschien heb ik de werking van het systeem gewoon niet helemaal begrepen. Hoe dan ook, ik ga er morgen nog eens een beetje mee puzzelen. Ondertussen zijn adviezen natuurlijk welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mobilae
Inmiddels heb ik weer e.e.a. uitgezocht en het lijkt erop dat de setup toch klopte. Een paar foto's van dit projectje:

Afbeeldingslocatie: https://www.lonestarguitars.nl/IMG_20190105_144949.jpg
De montagepunten van de montageplaat komen precies overeen met die van mijn centraaldozen. Dat komt mooi uit voor het ophangen zonder kabels in zicht...

Afbeeldingslocatie: https://www.lonestarguitars.nl/IMG_20190105_163913.jpg
Hier volledig operationeel.

Afbeeldingslocatie: https://www.lonestarguitars.nl/Screenshot_20190105-195022.jpg
En tot slot de instellingen zoals ik ze nu heb.

Het testen van de setup deed ik met mijn Oneplus 3T en daar lijkt nu net het probleem te zitten. Wanneer ik met de iPad, (Windows) laptop of de iPhone van mijn vriendin door het huis loop dan schakelen die apparaten automatisch over op het sterkste signaal. Maar mijn Android toestel houdt koppig vast aan het eerste access point waarmee het verbonden was. Daardoor kreeg ik het idee dat de setup niet juist was, terwijl het dus aan m'n telefoon lijkt te liggen. Als ik zo'n beetje rondkijk zie ik dat er meer mensen zijn met dit probleem. Ik ben nu wat aan het testen met apps die het mogelijk oplossen. Als iemand hier een mooie fix voor heeft hoor ik dat natuurlijk graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker
Mobilae schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 19:59:
Inmiddels heb ik weer e.e.a. uitgezocht en het lijkt erop dat de setup toch klopte. Een paar foto's van dit projectje:

[Afbeelding]
De montagepunten van de montageplaat komen precies overeen met die van mijn centraaldozen. Dat komt mooi uit voor het ophangen zonder kabels in zicht...

[Afbeelding]
Hier volledig operationeel.

[Afbeelding]
En tot slot de instellingen zoals ik ze nu heb.

Het testen van de setup deed ik met mijn Oneplus 3T en daar lijkt nu net het probleem te zitten. Wanneer ik met de iPad, (Windows) laptop of de iPhone van mijn vriendin door het huis loop dan schakelen die apparaten automatisch over op het sterkste signaal. Maar mijn Android toestel houdt koppig vast aan het eerste access point waarmee het verbonden was. Daardoor kreeg ik het idee dat de setup niet juist was, terwijl het dus aan m'n telefoon lijkt te liggen. Als ik zo'n beetje rondkijk zie ik dat er meer mensen zijn met dit probleem. Ik ben nu wat aan het testen met apps die het mogelijk oplossen. Als iemand hier een mooie fix voor heeft hoor ik dat natuurlijk graag!
Sorry voor mijn late reactie. Heb een maandje vakantie gevierd in Thailand. Dus als ik het goed begrijp werkt nu alles zoals het hoort?

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mobilae
Klinkt goed!

Het werkt nu inderdaad naar behoren. Het wifi signaal van mijn Fritzbox heb ik uiteindelijk uitgeschakeld omdat daarop geen minimum RSSI in te stellen is. Er hangen nu dus twee AP’s in huis op redelijk strategische plekken en daarmee heb ik in het hele huis redelijk goed wifi bereik. Nu ik op de (unifi) AP’s wat met de minimum RSSI gespeeld heb worden android devices ook geforceerd om op het sterkste signaal over te schakelen.

Het enige wat ik nog steeds merk - en dat heeft niets met het bovenstaande te maken, want het was bij alleen de Fritzbox ook al het geval - is dat de downloadsnelheid veel lager is dan de uploadsnelheid. Ik heb een 100/100 glasvezelverbinding, maar krijg gemiddeld bij speedtests (via wifi) snelheden van 30-40/90. Via de kabel krijg ik grofweg 90/95. Dat hij via wifi lager is dan via kabel kan ik volgen, maar waarom de upload dan wel 90 mbit haalt via wifi is mij een raadsel. Enfin, dat is wellicht iets voor een ander topic.

In ieder geval dank voor alle hulp!
Pagina: 1