SHR of RAID 5 bij Synology 4 bay NAS?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Wat raden jullie aan voor een 4 bay NAS installatie en waarom? Synology's eigen SHR of een RAID 5 installatie? (wat is sneller?).

Voor uitbreiding is SHR misschien handiger vanwege de kleinere redundancy bij later gebruik van grotere schijven (ipv RAID 5 waarbij de kleinste schijf als uitgangspunt wordt genomen en groter niet 'meegenomen' wordt), maar voor snelheid?

Misschien nog meer voordelen van het een of de ander?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybermage
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-04 21:20
zou SHR aanraden omdat je later dan kan uitbreiden of schijven vervangen.
Je bent gewoon flexibeler. Denk dat de snelheid in praktijk weinig uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
Ok. En dat is denk ik ook wat de Synology standaard zal kiezen bij een nog niet geïnstalleerde NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:12

Ravhin

no <root>...

Synology laat je kiezen uit de verschillende opties. Wat ik mij ervan kan herinneren gaf het wel iets aan in de trant van: "If you do not know which option to use, SHR is recommended" :)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
Dus eigenlijk is er geen voordeel met RAID 5 te installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybermage
Nee totaal niet. Eerder nadelen wegens uitbreidbaarheid.
Kan me herinneren dat bij installatie van de nas er word gevraagt welke systeem je wilt.
aanbevolen word dus SHR raid en Btrfs bestandsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23-04 20:16
Je stopt er meteen 4 disks is van dezelfde size? En dit laat je wel ff pruttelen? Zou ik R5 pakken.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
Inspired schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 14:59:
Je stopt er meteen 4 disks is van dezelfde size? En dit laat je wel ff pruttelen? Zou ik R5 pakken.
En vervolgens zit je dus met een probleem als je groter wilt.
Want met SHR kan je er eentje eruit halen grote harddisk erin doen en dan rebuilden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Zelf heb ik voor SHR gekozen omdat de voordelen legio zijn, en met name de uitbreidbaarheid. Wanneer je snelheid wil moet je raid 10 nemen met 4 disks en zeker geen raid 5. Heb van de week mijn oude server naar een Ds418play over gezet. Hierbij was SHR echt een mooie optie. Had een raid 10 en een cold spare. Dus cold spare in de synology en twee disks van mijn raid 10 die dus een raid 0 werd. Had voldoende ruimte om data te migreren en toen data over was de 4e disk er in.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Cybermage2you schreef op maandag 31 december 2018 @ 23:29:
[...]

En vervolgens zit je dus met een probleem als je groter wilt.
Want met SHR kan je er eentje eruit halen grote harddisk erin doen en dan rebuilden.
Als je op termijn meer ruimte wilt, ga je niet maar 1 disk vervangen. Maar goed, blijft niet echt een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
Inspired schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 09:25:
[...]

Als je op termijn meer ruimte wilt, ga je niet maar 1 disk vervangen. Maar goed, blijft niet echt een keuze.
Inderdaad niet. Bedoelde meer dat je met SHR raid wel per stuk vervangen. dus vervangen rebuilden en dan weer een vervangen om aan de 4 stuks te komen. In dit scenario is je data wel veilig al blijft een backup maken wel aan te bevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Dat kan met RAID5 ook wel. Per disk vervangen, rebuild doen en daarne increase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-04 21:01
Met SHR is het nodig om 2 hd's te vervangen, dan wordt de extra opslag benut, bij 1 hd uitwisselen dus blijkbaar niet, gevonden in een youtube film.
YouTube: What is SHR and Should you have a RAID or a Synology Hybrid RAID wit...
What is SHR and Should you have a RAID or a Synology Hybrid RAID with your Synology NAS

Wel altijd SHR kiezen, snelheids verlies zou zeer weinig zijn, maar meer voordelen.

En file systeem zou BTRFS het beste zijn, ivm controle op files tijdens lezen, dan krijg je sneller fouten te zien van files, dan als je ouder file systemen gebruikt.(ZFS op BSD is ook zoiets, maar is niet te gebruiken in linux).

[ Voor 26% gewijzigd door jan99999 op 01-01-2019 12:15 ]

Pagina: 1