Bout/schroef in deksel plafonddoos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Mijn vraag
De logica in het hele plafonddoos gebeuren ontgaat me volledig maar dat terzijde. Ik wil op de overloop een nieuwe plafondlamp ophangen en waar de de oude bevestigd was met de twee bouten op de hoek waarmee ook het deksel aan de centraaldoos vastzit heeft het metalen plaatje van de nieuwe lamp twee gaten die veel dichter op elkaar zitten.

De gaten in het metalen plaatje lijken te corresponderen met twee piepkleine openingen in het deksel van de plafonddoos maar ik heb geen idee of ik daar überhaupt wat aan kan bevestigen. Het lijkt wel een gat voor een M2 (M3 is te groot) maar dat is volgens mij geen courante maat.

Ik kan er natuurlijk een gewone schroef in jassen maar dan is het stuk :)

Zie foto :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qQvmpsego0vYRsrEuETdbaTP/thumb.jpg

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:37

Wish

ingwell

Ik zie een foto, maar het oplossend vermogen van mijn ogen gaat de resolutie van deze mierenafbeelding ver te boven. Je hebt een thumnail geplaatst... kun je een groter formaat plaatsen?

No drama

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wish schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 00:39:
[...]

Ik zie een foto, maar het oplossend vermogen van mijn ogen gaat de resolutie van deze mierenafbeelding ver te boven. Je hebt een thumnail geplaatst... kun je een groter formaat plaatsen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qQvmpsego0vYRsrEuETdbaTP/full.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:46
Plaats ook eens een foto van het bevestigingsmateriaal van je nieuwe lamp?

Volgens mij is die rookmelder wel aan vervanging toe 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Volgens mij zijn die schroeven op de hoeken gewoon standaard M4. Maar het is niet echt de bedoeling dat je daaraan je lamp ophangt. Je lamp hang je aan het haakje dat aan het plaatje zit. Of anders de lamp via een van die hoekbouten ophangen en een extra gaatje naast de plafonddoos boren voor je tweede bevestigingsunt. Wel even opletten waar je leidingen lopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

Ja aan een centraaldoos kan je best het gewicht van een simpele plafondlamp hangen zolang die deksel er maar weer netjes opkomt en er aan de binnenkant geen uitstekende metalen delen komen. Dat gezegd hebbende gok ik dat de bevestigingsgaten niet overeenkomen en je de lamp beter met 2 plugjes en schroeven kan ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:40
Niet elke lamp kan bevestigd worden aan de plafonddoos. Afhankelijk van het armatuur zal je dus gaten moeten boren in je plafond. Plug erin en dan het armatuur vast. De stroomdraden bevestig je dan vaak middels een kroonsteen aan het armatuur. Vergeet de aarde niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:40

M2M

medicijnman

Robbie T schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 00:49:
Niet elke lamp kan bevestigd worden aan de plafonddoos. Afhankelijk van het armatuur zal je dus gaten moeten boren in je plafond. Plug erin en dan het armatuur vast. De stroomdraden bevestig je dan vaak middels een kroonsteen aan het armatuur. Vergeet de aarde niet.
Als de aarde aanwezig is... En boor de gaten niet precies waar een electrabuis onder zit. En ook niet te dicht bij de doos, soms zijn ze nogal amateuristisch dichtgestopt met plamuur aan de zijkant.

-_-

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:19
spone schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 00:48:
Volgens mij zijn die schroeven op de hoeken gewoon standaard M4. Maar het is niet echt de bedoeling dat je daaraan je lamp ophangt. Je lamp hang je aan het haakje dat aan het plaatje zit. Of anders de lamp via een van die hoekbouten ophangen en een extra gaatje naast de plafonddoos boren voor je tweede bevestigingsunt. Wel even opletten waar je leidingen lopen ;)
Dit. Eventueel kun je, afhankelijk van je lamp, ook het bevestigingsplaatje van de lamp op maat boren. Gewoon even aftekenen en de metaalboor (maat 6 ongeveer) er op!

Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/medias/sys_master/root/hdd/h2f/8975948054558.jpg

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Tnx voor de tips. Vrijdag heb ik geen tijd. Zaterdag kijk ik verder en dan neem ik dit mee.
spone schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 00:48:
Volgens mij zijn die schroeven op de hoeken gewoon standaard M4.
Dat klopt inderdaad.
Maar het is niet echt de bedoeling dat je daaraan je lamp ophangt.
Zo was het dus wel opgehangen, over het plaatje heen zeg maar.
Je lamp hang je aan het haakje dat aan het plaatje zit.
Er zit nu geen haakje aan maar wellicht kan ik dat nog halen. Het zou de makkelijkste oplossing zijn. Ik twijfel of dat bij deze lamp lekker werkt maar dat check ik dan nog. Eerste idee was natuurlijk : lamp eraf en op dezelfde manier er weer op. Ik had de bevestiging wat eenduidiger ingeschat ;)
Of anders de lamp via een van die hoekbouten ophangen en een extra gaatje naast de plafonddoos boren voor je tweede bevestigingsunt.
De tussenstand van de bouten van de nieuwe lamp is kleiner juist. Dus dan moet ik hem naast de doos gaan ophangen met een afdekplaat op de doos en dat lijkt me als eerste optie zonde.
-36- schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 00:48:
Dat gezegd hebbende gok ik dat de bevestigingsgaten niet overeenkomen en je de lamp beter met 2 plugjes en schroeven kan ophangen.
Dat dus inderdaad.
M2M schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 00:54:
[...]
En ook niet te dicht bij de doos, soms zijn ze nogal amateuristisch dichtgestopt met plamuur aan de zijkant.
Oud huis, houten balken plafond dus opletten waar ik boor is sowieso een goede tip.
Napsju schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 01:05:
[...]

Dit. Eventueel kun je, afhankelijk van je lamp, ook het bevestigingsplaatje van de lamp op maat boren. Gewoon even aftekenen en de metaalboor (maat 6 ongeveer) er op!

[Afbeelding]
Nog wel een metaalboor scoren maar dat is eventueel nog een alternatief dan, als het past in het relatief kleine plaatje.

@Fuwor
Er ligt hier nog een nieuwe brandmelder moet ik bekennen. Maar je kent het wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:19
D-e-n schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 01:26:
Nog wel een metaalboor scoren maar dat is eventueel nog een alternatief dan, als het past in het relatief kleine plaatje.
Het kan geen kwaad om dat soort dingen in huis te hebben. Bij de Action heb je een setje voor minder dan twee euro.

Afbeeldingslocatie: https://www.action.com/globalassets/cmsarticleimages/22/77/2531743_101_8715342007182.png

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:27

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Klopt en met metaalboren kun je ook prima in plastic en hout boren. Alleen steen/betonboortjes moet je dan nog erbij hebben en niets houdt je tegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-05 06:14

Eraser127

Nijkerk

Heb zelf afhankelijk van het model lamp de beugel aan de centraaldoos geschroefd, of de maat overgenomen op de achterkant van de plafonierre en daar gaatjes op de goede maat in geboord.

My Discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Matthijs..
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:05
Dit soort plafond lampen ook wel met één schroef in de centraaldoos vastgezet. Als t allemaal een beetje netjes geplaatst is en de deksel gewoon sluit wil dat prima. Of idd even een tweede gaatje boren.

Als je metaal boort, niet op maximale snelheid laten draaien. Dan ie is zo bot. Rustig aan zodat er krullen vanaf komen.

[ Voor 45% gewijzigd door Matthijs.. op 28-12-2018 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:37

Wish

ingwell

D-e-n schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 00:37:
Mijn vraag
De logica in het hele plafonddoos gebeuren ontgaat me volledig maar dat terzijde. Ik wil op de overloop een nieuwe plafondlamp ophangen en waar de de oude bevestigd was met de twee bouten op de hoek waarmee ook het deksel aan de centraaldoos vastzit heeft het metalen plaatje van de nieuwe lamp twee gaten die veel dichter op elkaar zitten.

De gaten in het metalen plaatje lijken te corresponderen met twee piepkleine openingen in het deksel van de plafonddoos maar ik heb geen idee of ik daar überhaupt wat aan kan bevestigen. Het lijkt wel een gat voor een M2 (M3 is te groot) maar dat is volgens mij geen courante maat.

Ik kan er natuurlijk een gewone schroef in jassen maar dan is het stuk :)

Zie foto :
[Afbeelding]
Toevallig vandaag eenzelfde truukje uitgehaald. Bevestiging van de lamp paste net niet over de M4 boutjes heen. Heel voorzichtig binnen de mal met een dun boortje domweg in het plastic geboord. Daarna met korte (zelftappende) schroefjes de bevestiging vast geschroefd. Ik had wel als voordeel dat het bevestigingsplaatje tegen mijn plafond aan drukte en niet alle druk op de plafonddoos komt te staan.

No drama

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:56
D-e-n schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 01:26:
De tussenstand van de bouten van de nieuwe lamp is kleiner juist. Dus dan moet ik hem naast de doos gaan ophangen met een afdekplaat op de doos en dat lijkt me als eerste optie zonde.
Dat de afstand tussen de gaten kleiner is dan de diagonaal van de doos, wil natuurlijk niet zeggen dat je het niet red om het spul naast de doos te bevestigen als je het plaatje niet diagonaal monteert maar gewoon recht over het midden. ;)
Matthijs.. schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 13:00:
Dit soort plafond lampen ook wel met één schroef in de centraaldoos vastgezet. Als t allemaal een beetje netjes geplaatst is en de deksel gewoon sluit wil dat prima. Of idd even een tweede gaatje boren.
Mis ik iets? Ik heb geen idee wat "dit soort lampen" zijn of welke lamp @D-e-n wil gaan ophangen? :?
Wish schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 18:15:
[...]

Toevallig vandaag eenzelfde truukje uitgehaald. Bevestiging van de lamp paste net niet over de M4 boutjes heen. Heel voorzichtig binnen de mal met een dun boortje domweg in het plastic geboord. Daarna met korte (zelftappende) schroefjes de bevestiging vast geschroefd. Ik had wel als voordeel dat het bevestigingsplaatje tegen mijn plafond aan drukte en niet alle druk op de plafonddoos komt te staan.
Dus je hebt nu door het deksel van de centraaldoos geschroefd?

Ik heb al dermate vaak gezien dat daardoor storingen ontstaan, dat ik dit toch niet zou willen aanraden... Onder dat deksel zitten draden, draden die je zo beschadigt met je schroef... Afhankelijk van hoe vol ze het doosje hebben gepropt kom je ook met je korte schroefjes misschien wel in de problemen.

Dan zou ik liever een extra gaatje boren in het beugeltje van de lamp, daar is niets mis mee. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-05 22:44
[b]wardjj in "Bout/schroef in deksel plafonddoos" Volgens mij is die rookmelder wel aan vervanging toe 8)7
Totaal offtopic, maar heb m'n hele huis volhangen met hetzelfde type als TS, en een paar zijn vrij snel hetzelfde verkleurd, hoeft dus niet percee de leeftijd te zijn ;) Denk dat ze heel gevoelig zijn voor UV straling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-05 23:45
Dit lijkt te zijn gemaakt voor dit soort situaties: https://www.lamplord.nl/o...kwDtnMp0AnyEaAiPbEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs..
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:05
Xander schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 18:27:

[...]
Mis ik iets? Ik heb geen idee wat "dit soort lampen" zijn of welke lamp @D-e-n wil gaan ophangen? :?
Nee, ik had in de OP 'plafondlamp' geïnterpreteerd als 'plafonnière', my bad.
Een antieke kroonluchter zou ik idd niet aan de centraaldoos hangen ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Nogmaals tnx allemaal voor het meedenken. We hebben uiteindelijk nog een lamp omgewisseld met een andere omdat dat er beter uit zag dus ik heb er meerdere opgehangen nu.

Het blijft me bevreemden dat ze niet allemaal de standaard plafonddoos afmetingen volgen. Uiteindelijk had alles wat ik nu heb opgehangen een andere afmeting qua gaten. Ook de kroonsteentjes die standaard bij een lamp zijn meegeleverd zijn ruk overigens. Gelukkig had ik nog een voorraadje :)

Zoals al gesuggereerd blijft er dan soms niet anders over dan een gat naast de doos te boren. Wel met gevolg dat ik bij twee lampen het plafond weer moest aansmeren omdat je het randje van de doos met zag. Life is hard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-05 16:07
Je kunt ook dit soort montage platen gebruiken:

Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/491/330/446/DV_8_8422613_02_4c_NL_20180302061436.jpg

Scheelt een hoop geboor/gevloek :9 .

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Pagina: 1