Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

4k video editing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Skamn
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:57
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn vader heeft een nieuwe videocamera, waardoor hij ineens in 4k kan opnemen. Helaas is zijn bijna 10 jaar oude pc daar erg ongeschikt voor gebleken. Daarom is het tijd om een nieuwe samen te stellen. Waarschijnlijk gaat het bewerken gebeuren met Pinnacle studio 22 ultimate of met Da Vinci Resolve 14, aangezien deze XAVC-S aankunnen. Het gaat hierbij om simpele dingen, knippen, plakken, overgangen en wegbranden op bluray.
Ik heb niet heel veel verstand van video editing, dus ik heb me gebaseerd op een build van hardware.info van november.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst onder de 1500 euro voor de monitor en de desktop, overige randapparatuur valt erbuiten

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een tweetal HDDs, eventueel ook een SSD. Ik weet niet direct het model, formaat etcetera. Ook een bluray brander en card reader zijn aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb de focus op de processor gelegd en bespaard op de videokaart. De videokaart moet wel in staat zijn om de monitor goed aan te sturen. Het is me niet helemaal duidelijk in hoeverre de videokaart betrokken is bij videobewerking, maar ik begreep dat 8GB geheugen nuttig kan zijn. Daarom heb ik de goedkoopste 8GB videokaart toegevoegd. Er wordt niet op de pc gegamed

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb de kast gekozen omdat deze erg stil is en voorzien is van USB-C, wat me nuttig lijkt voor de toekomst. Ik vind hem wel wat duur.

Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken

Wat verwacht je van ons?
Het gaat om bang-for-buck voor simpele 4k video editing. Geen enkele van de genoemde componenten is heilig en alle advies is welkom.

Alvast bedankt voor de hulp!

Mijn lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 324,-€ 324,-
1Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming€ 133,-€ 133,-
1MSI Radeon RX 570 ARMOR 8G OC€ 181,05€ 181,05
1Fractal Design Define R6 USB-C Zwart€ 128,50€ 128,50
1LG 27UD59-B Zwart€ 288,-€ 288,-
1Philips 276E8VJSB Zwart€ 269,-€ 269,-
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3000C16€ 228,50€ 228,50
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 81,95€ 81,95
1Kingston A1000 960GB€ 172,23€ 172,23
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.806,23

Alle reacties

• remco1979
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-11 07:34
DaVinci Resolve is niet heel efficiënt met hardware, simpele 4K video editing (knippen plakken) doe ik met Cyberlink Powerdirector en daar kwam ik zelfs goed weg met mijn oude i5-2500K uit 2012. Waarschijnlijk kom je prima uit met een wat goedkopere processor, bijvoorbeeld Ryzen 5 2600. Inderdaad gaat een GPU niet veel helpen. Exporteren naar SSD maakt snel. Met 1000 euro kom je waarschijnlijk al goed uit. Blu-ray branden lijkt me overbodig, wie brandt er tegenwoordig nog? Zou een NAS aanschaffen en daar alles naar exporteren.

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
4k beelden gaat over de resolutie van het beeld in hoge pixels. Het bestand wordt vaak groter indien je die importeert in de computer vanuit camera. 4k monteer je meestal met een frames per second van 24 beelden. Per seconde 8 miljoen pixels keer 24.

Met een dergelijke hoge resolutie worden de frames per seconde door de pixels vele malen groter waarop de berekeningen moeten worden uitgevoerd door je computer. Je CPU en GPU is dan key.

Je camera kan dat 4k wel ondersteunen maar indien je monitor niet ondersteunt krijg je het ook niet terug te zien. Ook je computer moet het aankunnen anders is het gewoon niet leuk omdat je dan vooral zit te wachten.

De minimum vereisten voor video editing programma's staan op de site van de leverancier. Davinci maakt het niet zo dat je minder materiaal hetzelfde kan. 4k monteren en een beetje een aardige fps hebben is een computer nodig met stevige kracht.

I7 of AMD Ryzen 7
16 GB RAM maar beter 32 GB

GPU - videokaart
NVIDIA GEFORCE GTX 1080, minimaal 6 GB RAM.

Het ligt aan het programma of je CPU of GPU gebruikt wordt. Ik denk dat beiden belangrijk zijn..CPU wordt vaak onderschat.

Onder de 1500 euro zit je eigenlijk zeer beperkt indien je het goed wil aanpakken. Je koopt een mooie camera maar de computer kan het niet handelen, waarom zou je daarvoor kiezen? Die camera was denk ik duurder?

USB C is nodig.

Een brander is wel handig. Het is nog steeds zo dat veel mensen een DVD speler hebben en bestanden op USB niet kunnen afspelen. Ik zou zeker een brander erbij nemen. De USB stick aansluiten op een USB 1.0 poort is ook niet handig. Niet iedereen heeft dit soort materiaal.

Waarom 4k?. heeft je vader ervaring met monteren? Heb je een goed beeldscherm die UHD/4k ondersteunt?

Denk inderdaad aan de opslag van de beelden, neemt zeer veel ruimte in beslag en dan is USB C wel handiger denk ik. NAS is goed idee.

Ik kan je mijn systeem sturen wat ik gebruik en de camera, indien je wilt.

Stuur vooral een DM mocht je meer vragen hebben of zet ze hier neer.

Succes!

[ Voor 4% gewijzigd door LucyLG op 27-12-2018 22:46 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:52
LucyLG schreef op donderdag 27 december 2018 @ 22:43:

Je camera kan dat 4k wel ondersteunen maar indien je monitor niet ondersteunt krijg je het ook niet terug te zien.
Dan kan je er alsnog prima mee inzoomen/anders framen, en ook downscalen heeft voordelen. 4k is echt niet alleen nuttig als je een 4k-scherm hebt.
USB C is nodig.
Waarvoor?
Een brander is wel handig. Het is nog steeds zo dat veel mensen een DVD speler hebben en bestanden op USB niet kunnen afspelen. Ik zou zeker een brander erbij nemen. De USB stick aansluiten op een USB 1.0 poort is ook niet handig. Niet iedereen heeft dit soort materiaal.
Waar baseer je dit op? Ik ken niemand in mijn omgeving die de laatste 2 jaar een DVD aan heeft geraakt.

En USB 1.0 is zo oud, dat ga je echt nergens meer vinden. En USB 2.0, wat inmiddels 17 jaar oud is, is sneller dan de gemiddelde DVD-speler.

The devil is in the details.

• LucyLG
Hahn schreef op donderdag 27 december 2018 @ 23:18:
[...]

Dan kan je er alsnog prima mee inzoomen/anders framen, en ook downscalen heeft veel voordelen. 4k is echt niet alleen nuttig als je een 4k-scherm hebt.

[...]

Waarvoor :?

[...]

Waar baseer je dit op? Ik ken niemand in mijn omgeving die de laatste 2 jaar een DVD aan heeft geraakt.

En USB 1.0 is zo oud, dat ga je echt nergens meer vinden. En USB 2.0, wat inmiddels 17 jaar oud is, is sneller dan de gemiddelde DVD-speler.
USB 3.0 voor uploaden ik zou niet de kaart uit camera halen, zitten stickers op en past niet. Via camera doen. USB c en 3.0 raad ik aan. Ook icm NAS.

De gegevens overdracht gaat toch veel sneller indien apparatuur compatible is?

Ja ik ken ze wel die DVD gebruiken....ik wil nu over naar USB maar gezeik alom want men stelt dat de USB stuk is. Met DVD heb ik minder issues. Speelt wel af en de USB niet. Ik kijk naar mensen met een simpel systeem. Indien je je filmpje ff wilt laten zien is een DVD geen slecht idee. Ja ze bestaan....

Het is een kleine investering ook om je eigen DVD's te uploaden, want die DVD's gaan iet eeuwig mee. Zou indien je gaat video editen investeren in poorten die oude tech zijn.

Zo kan je makkelijk materiaal binnen krijgen en bewerken. 8mm films helaas die moet je overfilmen. Digitaliseren van oude beelden is handig en leuk.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:52
LucyLG schreef op donderdag 27 december 2018 @ 23:44:
[...]

USB 3.0 voor uploaden ik zou niet de kaart uit camera halen, zitten stickers op en past niet. Via camera doen. USB c en 3.0 raad ik aan. Ook icm NAS.

De gegevens overdracht gaat toch veel sneller indien apparatuur compatible is?
USB 3.0 is sneller, ja, maar USB-C en USB 3.0 zijn niet hetzelfde. De gemiddelde persoon kan momenteel nog prima leven zonder USB-C, dus ik zou zeker niet zeggen dat USB-C 'nodig' is.

En wat bedoel je met 'zitten stickers op en past niet' :? Welke stickers en wat past er niet? En er is helemaal niks mis met geheugenkaart uit je camera halen en in een kaartlezer doen. De gemiddelde kaartlezer is veel sneller dan je camera als het gaat om bestanden overzetten.
Ja ik ken ze wel die DVD gebruiken....ik wil nu over naar USB maar gezeik alom want men stelt dat de USB stuk is. Met DVD heb ik minder issues. Speelt wel af en de USB niet. Ik kijk naar mensen met een simpel systeem. Indien je je filmpje ff wilt laten zien is een DVD geen slecht idee. Ja ze bestaan....

Het is een kleine investering ook om je eigen DVD's te uploaden, want die DVD's gaan iet eeuwig mee. Zou indien je gaat video editen investeren in poorten die oude tech zijn.

Zo kan je makkelijk materiaal binnen krijgen en bewerken. 8mm films helaas die moet je overfilmen. Digitaliseren van oude beelden is handig en leuk.
Je springt aardig van de hak op de tak... DVD's kunnen weer bekrast raken en daardoor minder goed of niet leesbaar worden. USB heeft daar minder last van. En of USB afspeelt hangt van de codecs af die je gebruikt, bijvoorbeeld met VLC zal je weinig problemen hebben met de meeste video's.

Zelf zou ik geen geld meer uitgeven aan een DVD- of Blu-Ray-brander, ook al is het maar een paar tientjes.

[ Voor 8% gewijzigd door Hahn op 27-12-2018 23:59 ]

The devil is in the details.

• LucyLG
Hahn schreef op donderdag 27 december 2018 @ 23:52:
[...]

USB 3.0 is sneller, ja, maar USB-C en USB 3.0 zijn niet hetzelfde. De gemiddelde persoon kan momenteel nog prima leven zonder USB-C, dus ik zou zeker niet zeggen dat USB-C 'nodig' is.

[...]

Je springt aardig van de hak op de tak... DVD's kunnen weer bekrast raken en daardoor minder goed of niet leesbaar worden. USB heeft daar minder last van. En of USB afspeelt hangt van de codecs af die je gebruikt, bijvoorbeeld met VLC zal je weinig problemen hebben met de meeste video's.

Zelf zou ik geen geld meer uitgeven aan een DVD- of Blu-Ray-brander, ook al is het maar een paar tientjes.
Nee geef antwoord op de vragen en ja het loopt uiteen allemaal. Is geen hak op tak, ik besef me wel dat er wat verschil is.

USB C en 3.0 is niet hetzelfde. Maar die C is wel handig.

Ik vind DVD/Blue Ray ook niks, maar de gemiddelde consument snapt dat beter en kunnen niet altijd met USB overweg en weten niet hoe dat op een TV afspeelbaar is. Verder kan ik mijn oude DVD troep opruimen ermee. Paar jaar terug werd alles nog gebrand, die DVD's wil je kunnen importeren. Die paar tientjes zijn het waard, zodra je aan de slag gaat komt er werk op je af met DVD's. Half NL heeft die in de kast liggen. Geloof me, ik weet er wel wat van. Oude VHS, 8 mm, DVD, CD rom. Tuurlijk zijn er kabels. Maar dat is niet altijd handig. toch? Ik doe dit 20 jaar en heb stapels aan VHS, DVD, 8MM gekregen die ik heb gedigitaliseerd en bewerkt. TO kan er geen zin in hebben maar indien je gaat editen is dit een enorme plus. Hema stuurt je ook nog steeds een DVD van je 8mm film

• Skamn
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:57
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden!

Een paar dingen ter verduidelijking:
De NAS gaat er zeker komen (is ook veel praktischer), maar de blu-ray speler is ook handig voor oude dvd's, eerder gebrande bluray's, etcetera.

Ik heb 2 4k schermen in mijn lijstje gezet, dus het 4k scherm komt er ook. Dit leken mij de beste budget opties.

De camera is een Sony fdr ax53, die neemt 4k met 25 FPS op.

Als ik het goed begrijp, kom ik met mijn processor wel goed uit, maar is de videokaart toch wat zwak? Zijn er nog andere opties? Een 1080 drijft de prijs toch flink op. Aangezien het geen ramp is als er soms vertraging is, kan je dan ook met minder af? Mits films laden, afspelen, knippen plakken maar soepel gaat.

• remco1979
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-11 07:34
Mijn ervaring is dat grafische kaart niet veel benut wordt bij video editing en of rendering (meer voor 3D spellen). Die RX570 voldoet prima?
En als je begint met video editing dan zou ik iets anders kiezen dan DaVinci Resolve, echt niet vriendelijk voor beginners.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:10

DukeBox

loves wheat smoothies

FYI, Pinnacle studio 22 ondersteund ook CUDA encoding, daarom zou ik voor een nvidia GTX kaart gaan.
Met een GTX1050ti zie ik een aanzienlijke versnelling (x12) in rendering en exporteren t.o.v. een i5-6600 op 1080p, weet niet of het veel uitmaakt voor 4k.
n.b. Volgens mij geld het ook voor Da Vinci Resolve.

[ Voor 55% gewijzigd door DukeBox op 28-12-2018 12:01 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Een goeie NLE doet tegenwoordig effecten, grading, frameblending, resizen, etc allemaal op de gpu, en zoals @DukeBox zegt ook soms encoding (of decoding) via NVENC, CUDA of Quicksync. (En met formaten zoals RED doe de gpu ook de debayer slag.)

Gezien de hardware specs van pinnacle zou ik een beetje rappe intel nemen en een gpu die een beetje in balans is. Zo heb je quicksync, nvenc & cuda mocht het nodig zijn. Resolve is ook best gpu heavy. Zo veel budget is er niet vooral met schermen er bij, dus zo veel keuze is er ook niet.. :)

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 28-12-2018 13:54 ]

specs

• LucyLG
Hahn schreef op donderdag 27 december 2018 @ 23:52:
[...]

En wat bedoel je met 'zitten stickers op en past niet' :? Welke stickers en wat past er niet? En er is helemaal niks mis met geheugenkaart uit je camera halen en in een kaartlezer doen. De gemiddelde kaartlezer is veel sneller dan je camera als het gaat om bestanden overzetten.

[...]
De reden voor mij is dat ik denk aan de slijtage van de kaart indien je die vaak verwijderd en in kaartlezer stopt. Het voelt wat fragiel. Maar direct in lezer is idd sneller.
Pagina: 1