Geisoleerde, verwarmde, betonvloer op zand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sylvaindc
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 30-05 13:56
Hallo,

Wij zijn bezig met het verbouwen van een oude boerderij. In de kamer waar we nu mee bezig zijn moet een nieuwe vloer. Om het een en ander toekomstbestendig te maken willen we deze goed geïsoleerd maken en voorzien van lage-temperatuur vloerverwarming. De kamer wordt een gastenkamer, en is dus niet heel zwaar belast.

De oude vloer is er inmiddels uit en die lag direct op ’t zand.
We zijn het volgende van plan, en vroegen ons af of iemand die hier ervaring mee heeft nog wat advies kan geven voor we eraan beginnen.
*Op het zand willen we PE folie leggen
*Daar op ~15cm XPS of PIR platen
*Daar boven op ~12cm betonnen vloer, met de vloerverwarming buizen direct op het wapeningsnet geknoopt.
*En dan ~4cm dekvloer

Vragen:
*Zou PIR kunnen, de Rd ziet er een stuk beter uit dan XPS. Maar ik begrijp dat het minder drukvast is.
*Is dit een goed idee?
*Nog tips?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken

Beste antwoord (via sylvaindc op 29-12-2018 16:47)

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-07 09:27

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Ervaringsdeskundige hier (2012 gehele begane grond gedaan)
Je hebt dan ook een fundering op "staal"?
Dan kun je, afhankelijk van de stabiliteit van het zand rond je huis en de kwaliteit van je fundering, 50% van de diepte van je fundering ontgraven en vervolgens beginnen met opbouwen.
Kijk naar de drukvastheid van het materiaal (XPS is beter, maar wat je moet hebben bepaald de opbouw).

Ga voor maximale isolatie, je kunt het maar 1x goed doen alle aanpassingen hierna zijn desinvesteringen.
Die extra laag XPS kost je niet de kop.

De dikte van je beton en afwerkvloer. Tja wil je veel massa om op te warmen, en daardoor langer warm na het stoppen met stoken. Of een snel opwarmbare vloer,dat snel is natuurlijk relatief het blijft immers vloerverwarming.

Tips: gooi alle extra leidingen erin die je maar kunt bedenken.
Inspiratie gallery: ollie1965

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartendd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-07 22:20
Eind waarde is dat een een R van 4,5 wilt hebben zeg anders r 5.0 meer is na mijn weten niet meer rendabeler. Als je de ruimte hebt gewoon meer XPS gebruiken.(Dikker) Pas als je ruimte tekort heb kan je PIR pakken ook kijkende dat de prijs van PIR duurder is.

Bekijk ook even de randen, dik pak isolatie onder de vloer maar wat heb je aan de randen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

maartendd schreef op donderdag 27 december 2018 @ 21:41:

Bekijk ook even de randen, dik pak isolatie onder de vloer maar wat heb je aan de randen ?
Een grote koudesnelweg naar de grond die vaak over het hoofd wordt gezien.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-07 21:50
In plaats van geïsoleerde beton zou je ook schuimbeton kunnen overwegen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Dan kun je, afhankelijk van de stabiliteit van het zand rond je huis en de kwaliteit van je fundering, 50% van de diepte van je fundering ontgraven en vervolgens beginnen met opbouwen.
Kijk naar de drukvastheid van het materiaal (XPS is beter, maar wat je moet hebben bepaald de opbouw).

Ga voor maximale isolatie, je kunt het maar 1x goed doen alle aanpassingen hierna zijn desinvesteringen.

De dikte van je beton en afwerkvloer. Tja wil je veel massa om op te warmen, en daardoor langer warm na het stoppen met stoken. Of een snel opwarmbare vloer,dat snel is natuurlijk relatief het blijft immers vloerverwarming.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
wij hebben dit 4 jaar terug ook zo gedaan, b keus per platen van 15 of 18cm dik op zand. daar ligt ca 20cm beton op met de verwarmingsbuizen aan de wapeningsmatten in het midden. daar zandcementvloertje op als afwerklaag. tegen de randen 6cm dik per gezet en bij de zandcementvloer een rand kantisolatie. warmt langzaam op maar blijft vreselijk lang op temperatuur.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Direct op zand... verzakt dat niet? zelfs een centimeter na 5 jaar kan een groot probleem worden.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

frisianstar schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 09:45:
Direct op zand... verzakt dat niet? zelfs een centimeter na 5 jaar kan een groot probleem worden.
Ondanks dat bodemdaling een groot probleem is in Nederland zijn er ook gelukkige die in het oude deel van Nederland wonen en zich op hogere zandgronden bevinden.
Deze zandgronden lenen zich uitstekend "om te bouwen op staal".
Bij ons betekent dit effectief dat ik 2 spades diep de grond in moet gaan op sommige plekken op het perceel.
Nadeel, gort droog afgelopen zomer en nu nog na 1 spade bijna droog zand.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sylvaindc
ollie1965 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 22:42:

Thanks! Idd, het geheel is "gefundeerd" op staal... Het idee is om, met het oog op de toekomst, een wat trage verwarming te maken, vandaar de dikte van het beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sylvaindc
ollie1965 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 22:42:
tegen de muur zou ik wel PIR kunnen gebruiken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-07 04:01
voor de randen heb je speciaal daarvoor bestemde rollen schuim, die je pas afsnijd na het smeren van je zandcement.. en als je geen ervaring hebt met het leggen van leidingen in beton, zou je ook kunnen denken aan voorbedrade flex...

owja, "randislolatie" is het sleutelwoord...

[ Voor 9% gewijzigd door Japidoff op 29-12-2018 16:53 ]

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sylvaindc
Japidoff schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 16:52:
voor de randen heb je speciaal daarvoor bestemde rollen schuim, die je pas afsnijd na het smeren van je zandcement.. en als je geen ervaring hebt met het leggen van leidingen in beton, zou je ook kunnen denken aan voorbedrade flex...

owja, "randislolatie" is het sleutelwoord...
Ik was van plan hier "gewoon" XPS / PIR platen voor te gebruiken. Er moet toch nog een voorzet muur met isolatie komen en ik had bedacht dat die net zo goed op XPS als op beton kan staan. Enig idee of dit een goed plan is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
sylvaindc schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 17:16:
[...]

Ik was van plan hier "gewoon" XPS / PIR platen voor te gebruiken. Er moet toch nog een voorzet muur met isolatie komen en ik had bedacht dat die net zo goed op XPS als op beton kan staan. Enig idee of dit een goed plan is?
Dat kan ook. dan moet je voorzetwand wel breder zijn dan je xps plaat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1