Vraag

• Ben1987
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-04 18:44
Goedendag allen,

hopelijk kunnen jullie een duidelijk antwoord geven want online vinden doe ik het helaas niet.

Ik ben als werknemer bezig een andere auto van de zaak aan te schaffen, een en ander is altijd onderhandelbaar. Ivm een elektrische auto welke mij 4% bijtelling kost, maar eigenlijk qua aanschaf wat te duur is, willen ze mij een eigen bijdrage laten gaan betalen. Nu zijn de bedragen in dit geval niet belangrijk voor mijn vraag.

Op verschillende websites staat o..a. "Wanneer je een bijdrage betaalt voor een duurdere auto, hangt het van de omschrijving in de leaseregeling af of de bijdrage in mindering kan worden gebracht op de bijtelling."

Het verhaal over het in mindering brengen van de eigen bijdrage bij de bijtelling, heb ik neergelegd bij onze financiële directeur en hij komt met het volgende antwoord (flink stukje, sorry):
"Het verrekenen van een eigen bijdrage voor privégebruik van de auto met de fiscale bijtelling is mogelijk.
Echter mag iedereen bij ons zonder een bijdrage de auto zonder beperkingen privé gebruiken.
Zoals je aangeeft mag dit niet toegepast worden als het gaat om een eigen bijdrage vanwege budgetoverschrijding. Het verrekenen van de bijdrage met de fiscale bijtelling kan daarom bij jou dan ook niet toegepast worden.
De eigen bijdrage tekstueel aanmerken als eigen bijdrage vanwege privégebruik is niet een echte (legale) oplossing. De Belastingdienst weet, net als je zelf al aangaf, dat het een eenvoudig te manipuleren regeling is en controleert hier ook op (ook tijdens de huidige boekencontrole die nu nog loopt!).
Ik zou het misschien aandurven als iedere werknemer met een auto van de zaak een eigen bijdrage zou betalen; maar er is nu echter niemand die een eigen bijdrage betaalt. Dan zou het wel heel vreemd zijn als iemand met een elektrische auto, als enige, wel een eigen bijdrage vanwege privégebruik zou moeten betalen."

Mijn vraag is simpel, klopt het wat hij zegt ? Of is er wel degelijk een (nette!) manier om de eigen bijdrage in mindering gebracht te krijgen ?

Mvgr,
Ben

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:26
Iedere bijdrage die een werknemer aan de werkgever betaalt voor het privégebruik kan op de bijtelling in mindering worden gebracht. Dit geldt dus bijvoorbeeld ook voor een bijdrage die een werknemer betaalt omdat hij een duurdere leaseauto heeft dan dat hij volgens de regeling van zijn werkgever mag leasen. Belangrijk is wel dat tussen werkgever en werknemer is overeengekomen, en in de autoregeling van de werkgever is vastgelegd, dat een hogere bijdrage is verschuldigd voor het daadwerkelijke privégebruik.

Voorbeeld:
De leasenorm voor werknemer Jelle is € 720 per maand. Jelle rijdt in een auto met een leasebedrag van € 800. Brengt de werkgever Jelle € 80 in rekening vanwege overschrijding leasenorm dan kan formeel de € 80 niet in mindering op de bijtelling worden gebracht. Is overeengekomen dat, en in de autoregeling van de werkgever opgenomen, de bijdrage voor het daadwerkelijke privégebruik wordt verhoogd met het bedrag waarmee de leasenorm wordt overschreden dan kan de € 80 in mindering worden gebracht op de bijtelling. Dit is voor Jelle voordeliger.
Uit de reactie van de financieel directeur maak ik op dat dát niet in de autoregeling van jouw werkgever is opgenomen, want niemand heeft daar een eigen bijdrage voor privegebruik. Dus tenzij dat wél het geval is, kun je de eigen bijdrage niet in mindering brengen op de bijtelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Over een andere boeg; Wie betaald in deze casus eigenlijk de brandstof? Leasebedragen zijn vaak excl brandstof. Deze worden achteraf met de wetgever verrekend.

Als je elektrisch gaat rijden dalen de brandstofkosten significant, het is helemaal niet zo gek om een deel hiervan te gebruiken om te compenseren voor de hogere leaseprijzen van elektrische auto’s tov +/- dezelfde auto met verbrandingsmotor.

En ik zou ook nog even navraag doen hoe het met de subisideregelingen is gesteld en wie daar precies van profiteert.

[ Voor 33% gewijzigd door Sethro op 27-12-2018 20:55 ]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Laat hem opschrijven in je loonstrook als “eigen bijdrage privégebruik” en je bent safe.

Alleen: je kunt nooit meer eigen bijdrage verrekenen dan de bijtelling zelf. Met 4% zit je daar gauw aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1987
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-04 18:44
Sethro schreef op donderdag 27 december 2018 @ 20:50:
Over een andere boeg; Wie betaald in deze casus eigenlijk de brandstof? Leasebedragen zijn vaak excl brandstof. Deze worden achteraf met de wetgever verrekend.

Als je elektrisch gaat rijden dalen de brandstofkosten significant, het is helemaal niet zo gek om een deel hiervan te gebruiken om te compenseren voor de hogere leaseprijzen van elektrische auto’s tov +/- dezelfde auto met verbrandingsmotor.

En ik zou ook nog even navraag doen hoe het met de subisideregelingen is gesteld en wie daar precies van profiteert.
Hier heb ik al een compleet overzicht voor gemaakt, wat de voor en nadelen zijn qua kosten. Hele hoop voordelen maar 1 groot nadeel; de restwaarde is onzeker.
Ook de MIA heb ik meegenomen.