DVI-monitor en HDMI-TV op 1 Mini DisplayPort aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• funkwurm
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-02-2021
Ik wil graag zowel mijn bureau monitor (DVI) als mijn Smart TV (HDMI) op mijn MacBook Air Mid-2013 aansluiten. Ik wissel nu steeds door handmatig het stekkertje ter verwisselen maar dat is onhandig en begint rare problemen te geven (MacBook moet soms opnieuw opgestart om de Monitor te herkennen na omprikken).

Ik heb hiertoe deze aangeschaft: https://www.digitus.info/...video-splitters/ds-45406/

Dit werkt met DisplayPort -> HDMI kabel op de TV zonder problemen, maar met een DisplayPort -> DVI kabel naar de monitor blijft het beeld uit.

Dit is nu mijn vermoeden, wat ik graag bevestigd of anders verbeterd zou zien: DVI is een dusdanig ander protocol dan DisplayPort dat passieve conversie niet werkt. Het Mini DisplayPort -> DVI verloopje wat ik nu steeds omprik zegt eigenlijk tegen mijn MacBook "doe mij een DVI-signaal" en de digitus van de link boven doet dat niet want die geeft ook DisplayPort als output.

Klopt dit? En zo ja wat is mijn beste optie om beeld op beide te krijgen? Ik heb gezocht naar actieve DisplayPort -> DVI converters maar die zijn prijzig dus voordat ik dat probeer zoek ik zekerheid of dat het waard is.

Als sidenote: Anderen met MacBook Air hebben de digitus alleen werkend op een manier dat hetzelfde beeld naar beide aangesloten schermen gaat, dat is voor mij prima. Ik gebruik nooit beide schermen op hetzelfde moment met verschillend beeld, het gaat me puur om niet steeds te hoeven omprikken. Als er een goedkoper apparaat is waar mee ik met een schakelaartje tussen HDMI-TV en DVI-Monitor kan schakelen dan zou dat ook werken.