Vraag

• Pilaf0
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2021
Ik ben op zoek naar een opleiding waarin ik de belangrijkste basiskennis omtrent ICT leer kennen.

Er zijn zoveel opleidingen en cursussen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Voor een niet technisch persoon is het niet te doen om de juiste studie te vinden.

Ik werk in de IT-outsouricng en wil alle producten en de basis afhankelijkheden kunnen uitleggen aan klanten en intern.

Hebben jullie enig idee waar ik naar op zoek ben?

Overigens het liefst op bachelor niveau of lager. Een master is op dit moment niet haalbaar voor mij.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Pilaf0 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 11:34:
…basiskennis omtrent ICT leer kennen.

Overigens het liefst op bachelor niveau of lager.
Basiskennis ICT is MBO niveau, dat ga je niet op HBO-niveau vinden.

Specificeer je eens nader, waar wil je meer van weten? Software? Verschillende programmeertalen? Verschillende rollen en hun bijdragen in een scrum-team? Verschil tussen systeembeheerder en netwerkbeheerder?

Naar mijn mening kun je een heleboel kennis zelf opdoen door te gaan pielen met wat je wilt weten. Ga gericht op zoek naar de termen die je tegenkomt en verdiep je er in. Maak mapjes met informatie voor jezelf waarin je het een en ander in zet zodat je het nog eens terug kunt lezen en/of verder uitzoeken. Er is genoeg keuze binnen de ICT.

• Pilaf0
sypie schreef op donderdag 27 december 2018 @ 12:08:
[...]

Basiskennis ICT is MBO niveau, dat ga je niet op HBO-niveau vinden.

Specificeer je eens nader, waar wil je meer van weten? Software? Verschillende programmeertalen? Verschillende rollen en hun bijdragen in een scrum-team? Verschil tussen systeembeheerder en netwerkbeheerder?

Naar mijn mening kun je een heleboel kennis zelf opdoen door te gaan pielen met wat je wilt weten. Ga gericht op zoek naar de termen die je tegenkomt en verdiep je er in. Maak mapjes met informatie voor jezelf waarin je het een en ander in zet zodat je het nog eens terug kunt lezen en/of verder uitzoeken. Er is genoeg keuze binnen de ICT.
Mijn interesse gaat voornamelijk uit naar oplossingen in het kader van IT oustsourcing voor bedrijven.

Vragen die ik bijvoorbeeld minimaal wil kunnen uitleggen:

- Hoe zit een Netwerk in elkaar? (welke typen producten, en afhankelijkheden zijn er m.b.t. networking)
- Hoe maak je een netwerk secure? (welke typen producten, en afhankelijkheden zijn er m.b.t. security)
- Wat is een datacenter? (welke typen producten, en afhankelijkheden zijn er m.b.t. security)
- Hoe werkt cloud? (welke typen producten, en afhankelijkheden zijn er m.b.t. cloud computing)

Zoals je zelf al aangeeft er is heel(te) veel. Hierdoor blijf je gaten tegenkomen in je IT kennis. Vandaar dat ik dus op zoek ben naar een opleiding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wat is je functie en de reden dat je deze kennis wil vergaren?

Je zegt dat je in de ICT Outsourcing werkt, dat klinkt alsof je accountmanager bent. Afhankelijk van je functie is bepaalde kennis meer of minder belangrijk. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Pilaf0
unezra schreef op donderdag 27 december 2018 @ 13:13:
Wat is je functie en de reden dat je deze kennis wil vergaren?

Je zegt dat je in de ICT Outsourcing werkt, dat klinkt alsof je accountmanager bent. Afhankelijk van je functie is bepaalde kennis meer of minder belangrijk. :)
Op het moment inderdaad internal accountmanager

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:11
Denk dat je dan meer hebt aan interne product en industrie trainingen. Hier een 4 jarige opleiding aan spenderen is imho een beetje overkill. Hoewel meer kennis natuurlijk nooit kwaad kan, dus je zal je tijd niet verdoen.

Is de informatie die jij zoekt niet gewoon te vinden op wikipedia?

- Hoe zit een Netwerk in elkaar?
Wikipedia: Computernetwerk
Wikipedia: OSI-model
Wikipedia: Netwerktopologie
Wikipedia: Toepassingslaag
Wikipedia: Hypertext Transfer Protocol
Wikipedia: File transfer protocol
Wikipedia: Telnet
Wikipedia: Simple Mail Transfer Protocol
Wikipedia: Domain Name System
Wikipedia: Transmission Control Protocol
Wikipedia: User Datagram Protocol
Wikipedia: Internetprotocol
Wikipedia: IP-adres
Wikipedia: MAC-adres

- Hoe maak je een netwerk secure?
Wikipedia: Netwerkbeveiliging
(ik vind hier de Engelse paginas veel beter worden, weet niet hoe goed je Engels is)
Wikipedia: Network security

enz enz.

Denk dat als je 100 wikipedia paginas leest je in grote lijnen antwoord hebt op je vragen en het leuke van wikipedia is dat als je ergens meer diepgang over wilt er vaak een specifiek artikel is waar je op kan doorklikken.

* HenkEisDS kan hele avonden op wikipedia zitten door alleen maar door te klikken naar nieuwe interessante dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Vooropgesteld: goed dat je je best doet om beter te begrijpen wat je eigenlijk 'verkoopt'.

Je vragen zijn inderdaad nog wel heel erg breed. Ook 'IT oustsourcing voor bedrijven' is erg breed. Als je mij een SaaS-dienst verkoopt dan wil ik niets meer weten van de netwerken, datacenters en beheerders er achter. Of als je naar intern toe zeker wilt weten dan je niet meer belooft of vraagt dan mogelijk, dan zal je misschien op concrete aspecten juist de diepte moeten kennen.

Ik zou suggereren een half dozijn generieke en intro boeken over een half dozijn onderwerpen te lezen. (En het niet erg vinden als je de details niet onthoudt). In een grijs grijs verleden heb ik ooit https://www.bol.com/nl/p/...l-guide/1001004000962595/ gelezen als soort van intro, Maar die wil je niet, die is erg achterhaald. Er zijn op diverse onderwerpen wel survival guides, principles of, intro to, dummy guide, ... te vinden. (edit: en/of inderdaad Wikipedia etc maar pas op dat je niet verdwaalt in te veel detail). En: loop dan een paar dagen mee met collega's (intern / extern als "stageloper" zonder je tarief te laten tikken voor de klant).

Evt. een cursus functionele beheerder o.i.d. nemen, daar zijn er vele van.

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 27-12-2018 13:41 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:42
Hoi Pilaf0, leuke vraag. Zoek je een klassikale opleiding of iets wat je online thuis kunt doen?

Om een beter beeld te krijgen van wat je nodig hebt zou je met een laagdrempelige online cursus kunnen beginnen, bijvoorbeeld: https://www.coursera.org/...cture-and-emerging-trends (is wel echt een vogelvlucht in vogelvlucht...)

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Pilaf0 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 13:28:
[...]

Op het moment inderdaad internal accountmanager
- Hoe zit een Netwerk in elkaar? (welke typen producten, en afhankelijkheden zijn er m.b.t. networking)
- Hoe maak je een netwerk secure? (welke typen producten, en afhankelijkheden zijn er m.b.t. security)
- Wat is een datacenter? (welke typen producten, en afhankelijkheden zijn er m.b.t. security)
- Hoe werkt cloud? (welke typen producten, en afhankelijkheden zijn er m.b.t. cloud computing)

Dat zijn imho niet de zaken die een account manager moet kunnen uitleggen. Een accountmanager richt zich op de relatie met de klant, niet op de techniek. Voor het beschrijven van bovenstaande zaken heb je een (solution) architect nodig. Vaak zie je ook dat, zodra de gesprekken technisch van aard worden, een accountmanager en architect samen naar de klant gaan.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Pilaf0
Microkid schreef op donderdag 27 december 2018 @ 13:42:
[...]

Dat zijn imho niet de zaken die een account manager moet kunnen uitleggen. Een accountmanager richt zich op de relatie met de klant, niet op de techniek. Voor het beschrijven van bovenstaande zaken heb je een (solution) architect nodig. Vaak zie je ook dat, zodra de gesprekken technisch van aard worden, een accountmanager en architect samen naar de klant gaan.
Opzich gaat het verkopen ook prima, maar in de praktijk kom je toch vaak in technische discussies terecht. Ik ben dan ook boven alles nieuwsgierig en wil het graag zelf begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wat @Microkid zegt, voor dat soort zaken heb je juist iemand als een presales engineer bij je (of iemand die op dat moment die rol vevult) die uit de techniek komt. Je vormt met zijn 2en een 2-eenheid, eventueel aangevuld met zwaardere techneuten die aanschuiven voor de écht zware technische vragen.

Net als @F_J_K vind ik het wél heel goed dat je je wil vediepen in de materie, alleen denk ik dat je meer hebt aan specifieke productkennis (veel bedrijven hebben speciale sales cursussen die net voldoende van de technieken vertellen zodat een sales gevoel heeft bij het product) en voor de zwaardere technische uitleg en vragen, je persales engineer of als het nóg verder gaat, een architect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 13:24

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Wellicht zijn de boeken van Andrew Tanenbaum wat voor jou. Tijdens m'n opleiding heb ik les gehad uit de boeken 'Gestructureerde Computerarchitectuur', 'Moderne Operating Systems' en 'Computernetwerken'.
Dit zijn boeken die op een toegankelijke manier geschreven zijn en de fundamentele aspecten behandelen van hoe computers, netwerken en operating systems werken. Complexe materie wordt relatief eenvoudig uitgelegd. De onderwerpen die je minder interessant vind kan je skippen, Je hoeft ook niet alles tot in detail te snappen, maar het is goed om een brede achtergrondkennis te hebben.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:11
Pilaf0 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 13:47:
[...]

Opzich gaat het verkopen ook prima, maar in de praktijk kom je toch vaak in technische discussies terecht. Ik ben dan ook boven alles nieuwsgierig en wil het graag zelf begrijpen.
Dit is een valkuil die ik ook kan maken. Ik vind de techniek achter de oplossingen die ik aanbied namelijk ook heel erg interessant, maar als ik bij elke prospect de techniek in duik heb ik geen tijd meer over om nieuwe prospects te vinden. Je wordt een goede accountmanager als je alle interne resources goed kan orchestreren om de klant zo goed mogelijk te helpen en daarmee de kans dat je de deal wint te verhogen. Je wordt een goede pre-sales of solution architect als je de techniek perfect laat aansluiten op de uitdaging van de prospect.

Als je vaak in technische discussies terecht komt dan doe je iets niet goed, want dit is jouw rol niet. Jij moet de waarde uitleggen van de oplossing, niet in een feature/functies discussie terecht komen. Als iemand jou iets technisch vraagt over de oplossing, vraag de prospect dan waarom hij/zij dit vraagt en waarom dit belangrijk is zodat jij bij het antwoorden hier rekening mee kunt houden. Pre-sales kan vervolgens aan de slag met die info om een perfect antwoord te formuleren.

Bij nader inzien raad ik je eerder aan je in te lezen in sales methodologien zoals Challenger Sales, Spin Selling, MEDDIC. Hier zitten handige tips in om te voorkomen dat je de techniek in duikt. d:)b

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Microkid schreef op donderdag 27 december 2018 @ 13:42:
offtopic:
Een account manager of projectleider met nul inhoudelijke kennis, komt er bij mij als opdrachtgever van dit soort diensten niet in. Ik zou het fijn vinden als die mensen voldoende weten om de afhankelijkheden te kennen en onzin te herkennen. Er zijn al te veel verkopers en projectleiders die gewoon negen vrouwen denken te kunnen inzetten als het kind er niet over 9 maar over 1 maand moet zijn.

Maar inderdaad hoeven de details zeker niet als je daar experts voor kunt meenemen. Je moet genoeg weten om te herkennen wanneer je vooral de expert er bij moet halen. Maar ook dat herkennen, kost hoog-over kennis.

Het grootste deel van de boeken van Andy Tanenbaum zijn trouwens m.i. hier op een te laag niveau in de stack, maar inderdaad zoiets.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ik zou iig eens met andere mensen binnen je organisatie kletsen, mede accountmanagers, presales, techneuten, managers, etc. Zien welke kennis zij hebben en hoe zij dat aanpakken.

Heel specifiek richten op de kennis die nodig is voor het product. Zeker als een deel van je werk het verkopen van oplossingen is, word er vooral sterk commercieel inzicht van je verwacht. Geen techneut verwacht hardcore technische kennis van een accountmanager, daarvoor neem je naar zo'n gesprek een presales techneut of architect mee. (Al zul je denk ik vaak juist met managers om tafel zitten en de techneuten op de vloer minder vaak tegen komen.)

Besef wel dat je ook de kop van jut bent. Als ik een probleem heb met jouw werkgever en ik kom er niet uit via de servicedesk en andere kanalen, bel ik jou, ook in het weekend of midden in de nacht en mag jij het probleem oplossen. :) Zo heb ik wel eens een feestje van een acccountmanager "verpest" omdat een techneut zich midden in een migratie dusdanig misdroeg dat we 'm on the spot van de klus hebben geschopt. Daar moet je tegen kunnen. (Ik heb ook meer dan eens een accountmanager de deur gewezen

Wel eens met @F_J_K, je moet wel iets inhoudelijke kennis hebben maar voor mij is dat echt heel basale kennis. Niets dat je niet leert op een specifieke salestraining.

Zoiets als CCENT kan je al een prima basis geven qua netwerken:
https://www.cisco.com/c/e...ications/entry/ccent.html

Pagina: 1