Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-06 05:24
Goedemorgen mensen,

TL;DR aan het einde, gezien ik besef dat ik best een hoofdstuk heb getypt.

Ik hoop dat we allemaal niet op de weegschaal zijn gaan staan vanochtend na deze mooie dagen. Ik wel en kwam tot de conclusie dat de weegschaal kapot is en 4kg te hoog afleest :/
Ook stond er weer 3 bar op vanochtend met dank aan moeders hachee. Maar goed dat hebben we dan maar voor lief he.

Ik zit met het volgende, en het is een rare constructie die ik zal omschrijven.

Op dit moment sta in onder contract voor detacheringsbureau X. Ik werk daar al een jaar en zit nu in fase B.
Nu zit ik op een opdracht (Y) die via een ander detacheringsbureau loopt. Namelijk via Centric. Zij zitten er tussen als broker (zo wordt dat genoemd).
Dus eigenlijk werk ik op kantoor van Y, namens centric, onder contract van X. Centric is de tussenpersoon omdat Y maar een beperkt aantal personeel leveranciers wilt hebben.
Dat is de huidige situatie.

Waar ik nu mee zit, is dat ik bij Centric in dienst wil komen. Deze beschikt over betere secundaire voorwaarden. Ik hoef persoonlijk niet perse terug aan het werk in kantoor Y. Een andere opdracht zou ook goed zijn. Alleen weet ik niet of dit überhaupt kan omdat er een concurrentiebeding of iets anders in werking zou zijn wat mij verbied van overgaan naar Centric.
Je zou denken, vraag het aan je huidige detachering of aan Centric. Maar ik ben bang dat er dan een gespannen sfeer tussen mij en mijn werkgever zal zijn als ze doorhebben wat ik wil doen. En als het blijkt dat ik niet over kan, dan zal die spanning er altijd blijven.

Er is voor mij geen reden om weg te gaan bij mijn huidige werkgever. Ik ben daar best tevreden. Maar het gras is een stuk groener aan de kant van Centric (ik heb meerdere vrienden die daar werken waarvan ik de arbeidsovereenkomst mocht zien (met hetzelfde of minder opleiding/certificaten dan ik)). Dus daarom overweeg ik de overstap te maken.

Weten jullie mij te vertellen of ik met iets te maken kan krijgen wat mij weerhoud van overstappen naar centric?

TL;DR: Ik werk bij detacheringsbureau X, via detacheringsbureau Centric (als broker), bij opdracht Y. Ik zou graag in dienst willen komen bij Centric (ik hoef niet opdracht Y te behouden). Is er iets wat mij zou verbieden om die overstap te maken? (zoals een concurrentiebeding)

• insante
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:28
Zit er in je huidige contract een concurrentie- of relatiebeding? Lees die eerst even door.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Concurrentiebeding? Nee, dat is heel ongewoon in de IT (dat ze stand houden ten minste). Relatiebeding is waar je zorgen om moet maken. Echter is goed overleg kan alles.

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-06 13:53
Vraag maar aan je vrienden bij Centric of Field Managers het komt best wel voor dat ze mensen overnemen van andere detacherings bureaus.

De concurrentie beding is niet geldig bij een part time contract, zelfs dan houd het weinig stand als ze ermee komen. Het is meer om mensen bang te maken.

Overstappen is normaal in de IT sector, hoef je je geen zorgen te maken over slechte gevoelens naar jou toe. Schrijf op papier wat Centric mogelijk je meer kan bieden voor jouw persoonlijk en je carriere tegenover je huidige werk gever. Dit geeft beter inzicht op je keuzes.

Overstappen omdat vrienden er werken moet hierbij niet leidend zijn, omdat de opdracht en de ondersteuning die je krijgt bepaald hoe leuk je je werk vind bij Centric.

( Als je overstapt doe het via 1 van je vrienden zodat je de aanmelding bonus kan splitten tussen elkaar, toch weer 500 euro erbij )

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:30
Essentiële factor hier is: staat er wel of geen relatiebeding in jouw arbeidsovereenkomst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Deveon schreef op donderdag 27 december 2018 @ 09:57:
Concurrentiebeding? Nee, dat is heel ongewoon in de IT (dat ze stand houden ten minste).
Dit is veel en veel te kort door de bocht. Ook een concurrentiebeding zla je simpelweg rekening mee moeten houden. Afhankelijk van hoe breed die is ingezet kan die prima afgezwakt worden door de rechter maar ook dat is geen zekerheid.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Enige wat telt is wat er in jouw arbeidscontract staat. Daar kan een concurrentie- en/of relatie-beding in staan. Beide zijn relevant omdat Centric voor jouw werkgever zowel klant (relatie) als concurrent is. Als een beding ontbreekt dan ben je vrij om te gaan.

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-06 05:24
Bijgevoegd, het stuk contract waarin in paarse krokodillen taal het relatiebeding wordt omschreven.
Ben benieuwd
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:41

drooger

Falen is ook een kunst.

Volgens mij kan je hooguit gezeik verwachten als je door blijft gaan bij dezelfde opdracht ( Y ), niet als je een andere opdracht gaat doen.
Vaak is er ook prima mee te onderhandelen en wellicht dat er tussen de bedrijven iets aan financiële compensatie wordt besproken, maar dat gaat jou persoonlijk niet raken.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Aan Centric kan je dit prima vragen lijkt me, gezien die alleen maar winst te behalen hebben als ze jou binnen hengelen (daar verdienen ze meer aan dan deze huidige constructie lijkt me). Dus ga eens babbelen met de HR mensen daar, zij weten waarschijnlijk prima wat wel en niet kan qua contracten.

I have stability. The ability to stab.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Napo schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:23:
[...]

Dit is veel en veel te kort door de bocht. Ook een concurrentiebeding zla je simpelweg rekening mee moeten houden.
Als je 100% gedetacheerd zit is de kans dat jij bedrijfskritisch informatie naar de concurrent (een andere detacheringsbureau) overbrengt verwaarloosbaar.

Een concurrentiebeding is bedoel om bedrijfskennis intern te houden. Wat moet de gedataceerde voor kennis meenemen? Hoe de urenstaat eruit ziet? Hoe beoordelingsgesprekken liepen?

PS: niks ten nadelen van gedetacheerde, ben er zelf ook één, maar de bedrijfskritische kennis komt van de klant en niet van de werkgever.

[ Voor 10% gewijzigd door Deveon op 27-12-2018 11:08 ]

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16-06 20:13
Relatiebeding en tijdelijke contract

In tijdelijke contracten die zijn afgesloten na 1 januari 2015 mag geen relatiebeding meer staan. Alleen als je werkgever een zogenaamd zwaarwegend bedrijfsbelang heeft.

https://www.fnv.nl/themas/contract/relatiebeding/

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

7Sins schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:55:
Bijgevoegd, het stuk contract waarin in paarse krokodillen taal het relatiebeding wordt omschreven.
Ben benieuwd
[Afbeelding: Relatiebeding]
Niks geen paarse krokodillen. Het staat er in goed Nederlands. Er staat zelfs vermeld wat Centric voor jou zou moeten betalen. Neem dit gewoon mee naar Centric en laat hun HR-mensen uitvogelen wat er mogelijk is en of jij het geld waard bent.

• t_captain
Het zwaarwegend bedrijfsbelang is er zeker in de uitzendsector. Het personeel is daar de geldmachine, en verloop naar de klant heeft een directe en grote impact op de omzet.

Ik zou willen dat het anders was, dat een relatiebeding verboden zou worden en een concurrentiebeding gematigd tot mensen die met echte bedrijfsgeheimen werken, maar in de huidige wetgeving zit TS vast.

Beste zet is om aan Centric te vragen of ze open staan om het contract af te kopen. Of helemaal ergens anders te gaan werken.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
t_captain schreef op donderdag 27 december 2018 @ 11:32:
Beste zet is om aan Centric te vragen of ze open staan om het contract af te kopen. Of helemaal ergens anders te gaan werken.
Of gewoon het gesprek met je huidige werkgever aangaan en kijken waar het schip strand

• t_captain
Dat schip strandt vaak met de mededeling "jij bent van ons", in iets nettere woorden.

Anoniem: 361276

Zoals SmurfLink al aangaf kan je dit het beste overleggen met Centric HR die vraag krijgen ze wel vaker, je moet inderdaad goed kijken of je geen concurrentie of relatiebeding hebt in je huidige contract. Bij Centric kan ik je vertellen dat die er wel inzit, deze constructie gebruikt Centric trouwens wel vaker als ze zelf niet voldoende mensen op de bank hebben zitten dan bellen ze wat rond naar andere detachterders die nog goedkoper zijn ( peak-it enz) om via hun nog wat mensen te kunnen plaatsen. Dat je er financieel op vooruit gaat bij hun vind ik wel apart het salaris daar is echt om te janken ( maar dat was je vraag niet).

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Gewoon even voor jezelf vluchtig uitrekenen wat 18.4 kost en met dat getal naar Centric stappen of zij dat willen betalen.

Het is in wezen puur geld wat je verbiedt om 12 maanden bij Centric te werken.
18.1 is klant y, dus daar kan je niet werken (of centric moet dubbel 18.4 betalen)
18.3 is niet van toepassing want centric zit niet in A'dam
dus blijft 18.2 blijft van toepassing en daarvoor staat gewoon de berekening gegeven.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-06 22:39
Wat heb je nu precies voor arbeidscontract? Je hebt het over fase b (uitzendbureau) en gedetacheerd zijn. Wat is het precies? En is het een tijdelijk contract of voor onbepaalde tijd? Daarnast kan het beding zomaar in strijd zijn met Waadi. Overigens is het relatiebeding buiten proportioneel in mijn optiek. Geen rechter die hier helemaal in mee gaat. Maar goed, zo ver wil je het niet laten komen neem ik aan.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-06 20:09
Denk er ook aan dat er naast jou beding er waarschijnlijk in de contracten tussen jou detacheerder en Centric ook het een en ander staat omtrend overname van personeel. Meestal een verbod staat om elkaars personeel aan te nemen. Maar vaak ook een uitzondering dat dit na X uur te hebben afgenomen en/of voor een X bedrag wel mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-06 11:28
zolang je er persoonlijk op vooruit gaat mag een oude werkgever het toch helemaal niet tegenhouden ongeacht er een beding is of niet ?
Persoonlijke vooruitgang mag niet tegen worden gehouden door een beding ?

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jeroenzer schreef op donderdag 27 december 2018 @ 15:10:
zolang je er persoonlijk op vooruit gaat mag een oude werkgever het toch helemaal niet tegenhouden ongeacht er een beding is of niet ?
Persoonlijke vooruitgang mag niet tegen worden gehouden door een beding ?
Jawel hoor. Kan alleen anders worden als de verschillen heel groot worden (bv. dubbel salaris). Maar je wil het niet van de rechter laten afhangen. Dat pakt nogal eens anders uit dan je denkt.

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-06 14:23
Even bij Centric navragen idd, zelf ook nagenoeg dezelfde constructie gehad, de 'grotere' tussenpersoon wou met alle liefde gaan rechten om het relatie-beding om mij voor de opdrachtgever te behouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:46
Zie ik het goed dat je een scan van een deel van je contract online hebt gezet? De naam van je huidige werkgever staat erin, dat lijkt me niet handig. Ik zou het minstens tussen mo-tags zetten, beter lijkt het me de betreffende zinnen even te anonimiseren en over te typen.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

insante schreef op donderdag 27 december 2018 @ 09:50:
Zit er in je huidige contract een concurrentie- of relatiebeding? Lees die eerst even door.
Een concurrentiebeding is nu geen sprake. Hij zit immers bij een klant en de andere detacheerder (Centric) heeft hem daar onder contract. Dus over welke concurrentie hebben we het? :)

Daarnaast houden de concurrentiebedingen geen stand bij een rechter zodra je meer gaat verdienen (in situaties als deze). Voor de klant maakt het niet uit, voor TS als medewerker en Centric wel. Voor Centric wordt het goedkoper, terwijl TS meer gaat verdienen. ;)

En volgens mij is bij tijdelijke contracten het niet meer toegestaan om een concurrentie- en/of relatiebeding te hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 27-12-2018 18:25 ]

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

CH4OS schreef op donderdag 27 december 2018 @ 18:23:
[...]
Een concurrentiebeding is nu geen sprake. Hij zit immers bij een klant en de andere detacheerder (Centric) heeft hem daar onder contract. Dus over welke concurrentie hebben we het? :)
Centric is in dit geval zowel relatie (klant) als concurrent.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

downtime schreef op donderdag 27 december 2018 @ 19:33:
Centric is in dit geval zowel relatie (klant) als concurrent.
Dan had Centric ook niet als broker er tussen gezeten. Uiteindelijk is voor TS dus project Y de klant. Hoe dat met werkgever X zit maakt niet uit.

• CheapTweak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-03 11:39
Hoelang duurt je tijdelijke contract nog? Als het niet te lang is dan die periode afwachten?

Vindt zelf overstappen voor secundaire voorwaades best raar. Zijn die bij Centric zo goed dan?

Als ik jou was zou ik praten met je vrienden bij Centric. Kijken of ze je in dienst willen nemen en je contract met je huidige werkgever willen helpen ontbinden.

[ Voor 29% gewijzigd door CheapTweak op 27-12-2018 19:53 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je uberhaupt al een gesprek met Centric gehad of ze jou wel willen? Zou ik eerst eens doen. Doorverhuur van mensen gaat via een andere constructie dan wegzetten van eigen mensen. Centric HR kent jou ws niet eens nu.

Having said that: als de voorwaarden van Centric zo goed zijn, dan heb je het nu wel heel erg karig. Die van Centric zijn namelijk helemaal niet zo goed voor zover ik weet...tig detacheerders met veel betere voorwaarden dan Centric. Maar ligt uiteraard aan je kennis en opleidingsniveau of je daar terecht kan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-06 08:40
Ik zou eerst in gesprek gaan met Centric alvorens je bij igen gaat praten over je vertrek. Dat zodat je zeker weet dat de voorwaarden wel zo'n groot verschil maken. Je huidige detacheerder zal je denk ik niet zomaar opgeven zonder compensatie.

Dat kan zijn het aflopen van een detavast periode of anderzijds een financiële tegemoetkoming zodat zij "genoeg" aan je hebben verdiend. Jij bent hun gans, ze zullen hun binding niet zomaar opgeven zodat jij bij een andere boer eieren kan gaan leggen. Of dat nou is voor de klant waar je nu al voor werkt of niet.

Terzijde zou ik, los van je gesprek bij Centric, verder kijken naar een andere werkgever. Als Centric je relatief gezien al goede voorwaarden biedt dan is de kans groot dat je te weinig betaald wordt voor je werk. :-)

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

Pagina: 1