@
M.Best Ik heb pas (3 weken geleden) ook na 8 jaar alles nieuw gebouwd met 9700K en mij viel ook op dat stock het mobo vrij agressief alles instelt. Wat mij even niet zo duidelijk wordt aan je post is wat het probleem nou exact is? Is je 9700K al default niet stabiel of stel je alleen de vraag over of het normaal is dat er zulke fluctuaties zijn? Dat alles op stock fluctueert en ook vrij hoog is met voltages in cpuz is volgens mij 'normaal' met Asus mobo's. Er zijn settings in de bios die je kunt tweaken die te maken hebben of die voltage regulator chip wel of niet automatisch het voltage naar de cpu regelt. Ik heb dat fluctueren ook, ik heb alleen niet gechecked hoe hoog 't voltage in cpuz daadwerkelijk is bij een bios vcore voltage setting van Auto.... Een ietwat hoger idle voltage is in feite niks mis mee, maar ik geloof niet dat er moederborden zijn die dusdanig agressieve Auto-settings hebben dat ze je cpu kunnen frituren. Dat zou niet goed zijn he

alhoewel spikes naar 1.45V wel hoog is.
Misschien heb je wat aan mijn onderstaande ervaring.
Het is en blijft een kwestie van uitproberen met die waardes helaas. Ik heb zelf ook een i7 9700K en ik heb ook al veel getrial en errored op een maximus xi formula moederbord (zie mijn topic in 't overclocking subforum).
Ik heb het voltage in de bios staan op 1.35V, alle cores op 5ghz, multicore enhancement uit, cpu svid support disabled of off (weet ff niet meer), cache op 43 en een load line calibration van level 5. In cpuz zie ik onder load een voltage drop naar 1.225V maar hij blijft wel stabiel. Zodra ik de load line calibration verander naar level 4 en de rest niet aanraak, dan resulteert prime95 na 25 minuten een crash. Het voltage zakt onder load met LLC level 4 terug naar 1.189V. Dus de sweetspot van mijn 9700K ligt ergens tussen 1.189V en 1.225V onder load.
Dus ik kan nu de vcore voltage in het bios naar 1.345V zetten en kijken tot welke waarde ie dropt en of 't stabiel blijft en zo langzaam met 0.05V decreases kijken wat 't laagste voltage is waaronder ie stabiel blijft met een vaste LLC van level 5. Bij een andere LLC waarde moet ik de hele riedel opnieuw proberen, maar LLC level 5 lijkt me wel genoeg, zoals buildzoid van GamersNexus ook zegt: als je een leek bent qua voltages en hoe eea werkt blijf dan op veilige waardes ermee. Je wilt immers niet dat je LLC zorgt voor een positieve Vdroop wanneer je cpu idle is. Stel je hebt écht 1.39V nodig om 5,1 of 5,2GHz te halen onder load, dan wil je niet dat een te agressieve LLC je CPU in idle op de 1,45V zet.
Ik heb besloten om 't hierbij te laten; 5GHz, 1.35v wat resulteert in 1.225V onder load met LLC=level 5 en een cache van 43 blijft stabiel met max 71c op de warmste core en de rest van de cores max 66c. Ja, er zit nog zeker een dikke 10 graden "ruimte" maar die 100 of 200mhz is 't me niet waard
Dus ik heb in jouw screenshot de waarde 1.225V staan met de settings die ik hierboven aangaf. Met een constante waarde van 1.332V in cpuz zoals in je screenshot laat zien is 5,1ghz echt wel mogelijk, maar om constant 1.332V te halen moet je idd al een hoog vcore-voltage in de bios hebben met een vrij agressieve LLC level. Maar anyways, 4.6ghz (stock turbo) daar heb je echt geen 1.332V voor nodig.
1.189V was bij mij nét niet genoeg voor 5ghz op alle cores. Lijkt me zeer sterk dat jij een dusdanig slechte chip hebt dat 1.332V niet genoeg is voor 4.6ghz. Dan zou ik de 9700K echt als faulty beschouwen.
Overigens, het werkt natuurlijk niet om enkel die cores en je vcore voltage aan te passen. Je moet ook die power limits, voltage regulator en andere parameters aanpassen. Ik heb namelijk ook geprobeerd om zoveel mogelijk op auto te laten en dan met enkel parameters waar ik me vertrouwd mee voelde aan de slag te gaan, maar dat is niet genoeg helaas. Een goeie basis verkrijgen lijkt me lastig omdat er behoorlijk wat parameters meespelen. Die staan allemaal op auto settings waardoor je nooit echt weet wat 't gedrag is wanneer je 1 parameter verandert. Als je zelf je bios op 1.2V zet weet je niet of je moederbord automatisch een LLC van level 1 pakt of van level 7 en ook weet je niet hoe de andere parameters zich aanpassen in idle of onder load en dan kun je dus nooit weten wat stabiel blijft. Daarom denk ik dat je die baseline zult moeten vergaren door al die dingen handmatig in te stellen; een vaste clockspeed op alle cores, een vast voltage, een vaste cpu Cache en een vaste LLC. Dan ga je een ronde loadtesten en hou je voltages en clockspeeds in de gaten hoeveel die droppen. Is 't stabiel, dan kun je of de clocks omhoog doen of 't voltage/LLC naar onder doen en opnieuw loadtesten en zo "middel" je 't een beetje uit.
Ik zal je de parameters geven die ik heb moeten aanpassen voor een stabiele 5ghz overclock (ik heb nooit onderzocht wat de minimale settings moeten zijn bij de stock turbo van 4.6ghz):
BIOS settings:
XMP I profile enabled (pressed YES after selecting this option)
CPU speed: 5.0ghz (sync all cores)
CPU core voltage in BIOS: 1.35V
Load line calibration: level 5
Multicore enhancement: disabled
Min. CPU Cache Ratio: 43
Max. CPU Cache Ratio: 43
CPU Current Capability: 170% (max)
Long Duration Package Power Limit: 4095 (max)
Package Power Time Window: 127 (max)
Short Duration Package Power Limit: 4095 (max)
[
Voor 53% gewijzigd door
Deathchant op 27-12-2018 11:58
]