Vraag

• M.Best
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-09 13:40
Sinds kort heb ik een i7-9700K cpu. Voordat ik deze wil overclocken ben ik eerst een baseline aan het opstellen. Nu merk ik dat zonder enige OC het voltage al piekt naar 1.4V, en gemiddeld 1.32V is tijdens stress test in Prime95.
Al de artikelen die ik lees adviseren een voltage van ~1.25V bij een OC, maar mijn systeem crashed al als ik 1.25V zonder OC test.
Heeft iemand van jullie ervaring met deze cpu en wat een "normaal" voltage is?
...

Systeem:
i7-9700K
Gigabyte Z390 X Gaming moederbord
Noctua NH-U14S koeler

Beste antwoord (via M.Best op 27-12-2018 12:38)

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 20:57

Deathchant

Don't intend. Do!

@M.Best Ik heb pas (3 weken geleden) ook na 8 jaar alles nieuw gebouwd met 9700K en mij viel ook op dat stock het mobo vrij agressief alles instelt. Wat mij even niet zo duidelijk wordt aan je post is wat het probleem nou exact is? Is je 9700K al default niet stabiel of stel je alleen de vraag over of het normaal is dat er zulke fluctuaties zijn? Dat alles op stock fluctueert en ook vrij hoog is met voltages in cpuz is volgens mij 'normaal' met Asus mobo's. Er zijn settings in de bios die je kunt tweaken die te maken hebben of die voltage regulator chip wel of niet automatisch het voltage naar de cpu regelt. Ik heb dat fluctueren ook, ik heb alleen niet gechecked hoe hoog 't voltage in cpuz daadwerkelijk is bij een bios vcore voltage setting van Auto.... Een ietwat hoger idle voltage is in feite niks mis mee, maar ik geloof niet dat er moederborden zijn die dusdanig agressieve Auto-settings hebben dat ze je cpu kunnen frituren. Dat zou niet goed zijn he ;) alhoewel spikes naar 1.45V wel hoog is.

Misschien heb je wat aan mijn onderstaande ervaring.
Het is en blijft een kwestie van uitproberen met die waardes helaas. Ik heb zelf ook een i7 9700K en ik heb ook al veel getrial en errored op een maximus xi formula moederbord (zie mijn topic in 't overclocking subforum).

Ik heb het voltage in de bios staan op 1.35V, alle cores op 5ghz, multicore enhancement uit, cpu svid support disabled of off (weet ff niet meer), cache op 43 en een load line calibration van level 5. In cpuz zie ik onder load een voltage drop naar 1.225V maar hij blijft wel stabiel. Zodra ik de load line calibration verander naar level 4 en de rest niet aanraak, dan resulteert prime95 na 25 minuten een crash. Het voltage zakt onder load met LLC level 4 terug naar 1.189V. Dus de sweetspot van mijn 9700K ligt ergens tussen 1.189V en 1.225V onder load.
Dus ik kan nu de vcore voltage in het bios naar 1.345V zetten en kijken tot welke waarde ie dropt en of 't stabiel blijft en zo langzaam met 0.05V decreases kijken wat 't laagste voltage is waaronder ie stabiel blijft met een vaste LLC van level 5. Bij een andere LLC waarde moet ik de hele riedel opnieuw proberen, maar LLC level 5 lijkt me wel genoeg, zoals buildzoid van GamersNexus ook zegt: als je een leek bent qua voltages en hoe eea werkt blijf dan op veilige waardes ermee. Je wilt immers niet dat je LLC zorgt voor een positieve Vdroop wanneer je cpu idle is. Stel je hebt écht 1.39V nodig om 5,1 of 5,2GHz te halen onder load, dan wil je niet dat een te agressieve LLC je CPU in idle op de 1,45V zet.

Ik heb besloten om 't hierbij te laten; 5GHz, 1.35v wat resulteert in 1.225V onder load met LLC=level 5 en een cache van 43 blijft stabiel met max 71c op de warmste core en de rest van de cores max 66c. Ja, er zit nog zeker een dikke 10 graden "ruimte" maar die 100 of 200mhz is 't me niet waard ;)

Dus ik heb in jouw screenshot de waarde 1.225V staan met de settings die ik hierboven aangaf. Met een constante waarde van 1.332V in cpuz zoals in je screenshot laat zien is 5,1ghz echt wel mogelijk, maar om constant 1.332V te halen moet je idd al een hoog vcore-voltage in de bios hebben met een vrij agressieve LLC level. Maar anyways, 4.6ghz (stock turbo) daar heb je echt geen 1.332V voor nodig.
1.189V was bij mij nét niet genoeg voor 5ghz op alle cores. Lijkt me zeer sterk dat jij een dusdanig slechte chip hebt dat 1.332V niet genoeg is voor 4.6ghz. Dan zou ik de 9700K echt als faulty beschouwen.

Overigens, het werkt natuurlijk niet om enkel die cores en je vcore voltage aan te passen. Je moet ook die power limits, voltage regulator en andere parameters aanpassen. Ik heb namelijk ook geprobeerd om zoveel mogelijk op auto te laten en dan met enkel parameters waar ik me vertrouwd mee voelde aan de slag te gaan, maar dat is niet genoeg helaas. Een goeie basis verkrijgen lijkt me lastig omdat er behoorlijk wat parameters meespelen. Die staan allemaal op auto settings waardoor je nooit echt weet wat 't gedrag is wanneer je 1 parameter verandert. Als je zelf je bios op 1.2V zet weet je niet of je moederbord automatisch een LLC van level 1 pakt of van level 7 en ook weet je niet hoe de andere parameters zich aanpassen in idle of onder load en dan kun je dus nooit weten wat stabiel blijft. Daarom denk ik dat je die baseline zult moeten vergaren door al die dingen handmatig in te stellen; een vaste clockspeed op alle cores, een vast voltage, een vaste cpu Cache en een vaste LLC. Dan ga je een ronde loadtesten en hou je voltages en clockspeeds in de gaten hoeveel die droppen. Is 't stabiel, dan kun je of de clocks omhoog doen of 't voltage/LLC naar onder doen en opnieuw loadtesten en zo "middel" je 't een beetje uit.

Ik zal je de parameters geven die ik heb moeten aanpassen voor een stabiele 5ghz overclock (ik heb nooit onderzocht wat de minimale settings moeten zijn bij de stock turbo van 4.6ghz):

BIOS settings:
XMP I profile enabled (pressed YES after selecting this option)
CPU speed: 5.0ghz (sync all cores)
CPU core voltage in BIOS: 1.35V
Load line calibration: level 5
Multicore enhancement: disabled
Min. CPU Cache Ratio: 43
Max. CPU Cache Ratio: 43
CPU Current Capability: 170% (max)
Long Duration Package Power Limit: 4095 (max)
Package Power Time Window: 127 (max)
Short Duration Package Power Limit: 4095 (max)

[ Voor 53% gewijzigd door Deathchant op 27-12-2018 11:58 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:38

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Is je meting wel correct? Als ik zo e.e.a. lees op internet moet deze processor op een veel lager voltage al prima draaien. 1.4v is eerder nodig richting de >5Ghz.
https://www.anandtech.com...-9700k-i5-9600k-review/22
https://www.guru3d.com/ar...-processor-review,23.html

Tevens:
This is actually very normal with intels stock adaptive voltage.

You can manually do adaptive voltage better but the most easy way to fix this is to simply set all ratios to 48 and set manual voltage to 1.200v~
https://www.reddit.com/r/...ge_values_for_my_i79700k/

[ Voor 46% gewijzigd door Microkid op 27-12-2018 09:32 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
Het lijkt wel of je naar je VID voltage kijkt. Download cpu-z en check daar je V core

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

• M.Best
Ik gebruik ook CPU-Z, het zou kunnen dat ik naar de verkeerde waarde kijk.
Dit is een screenshot met de waarde is die ik aflees.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Eg2Kn7P.png

[ Voor 5% gewijzigd door M.Best op 27-12-2018 09:55 ]

• M.Best
Ik heb trouwens geprobeerd om handmatig 1.2V in te stellen, maar mijn computer start dan niet meer op en de BIOS waardes worden na een aantal mislukte start pogingen gereset naar standaard.
Aan de load line heb ik niets aangepast nog.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@M.Best Ik heb pas (3 weken geleden) ook na 8 jaar alles nieuw gebouwd met 9700K en mij viel ook op dat stock het mobo vrij agressief alles instelt. Wat mij even niet zo duidelijk wordt aan je post is wat het probleem nou exact is? Is je 9700K al default niet stabiel of stel je alleen de vraag over of het normaal is dat er zulke fluctuaties zijn? Dat alles op stock fluctueert en ook vrij hoog is met voltages in cpuz is volgens mij 'normaal' met Asus mobo's. Er zijn settings in de bios die je kunt tweaken die te maken hebben of die voltage regulator chip wel of niet automatisch het voltage naar de cpu regelt. Ik heb dat fluctueren ook, ik heb alleen niet gechecked hoe hoog 't voltage in cpuz daadwerkelijk is bij een bios vcore voltage setting van Auto.... Een ietwat hoger idle voltage is in feite niks mis mee, maar ik geloof niet dat er moederborden zijn die dusdanig agressieve Auto-settings hebben dat ze je cpu kunnen frituren. Dat zou niet goed zijn he ;) alhoewel spikes naar 1.45V wel hoog is.

Misschien heb je wat aan mijn onderstaande ervaring.
Het is en blijft een kwestie van uitproberen met die waardes helaas. Ik heb zelf ook een i7 9700K en ik heb ook al veel getrial en errored op een maximus xi formula moederbord (zie mijn topic in 't overclocking subforum).

Ik heb het voltage in de bios staan op 1.35V, alle cores op 5ghz, multicore enhancement uit, cpu svid support disabled of off (weet ff niet meer), cache op 43 en een load line calibration van level 5. In cpuz zie ik onder load een voltage drop naar 1.225V maar hij blijft wel stabiel. Zodra ik de load line calibration verander naar level 4 en de rest niet aanraak, dan resulteert prime95 na 25 minuten een crash. Het voltage zakt onder load met LLC level 4 terug naar 1.189V. Dus de sweetspot van mijn 9700K ligt ergens tussen 1.189V en 1.225V onder load.
Dus ik kan nu de vcore voltage in het bios naar 1.345V zetten en kijken tot welke waarde ie dropt en of 't stabiel blijft en zo langzaam met 0.05V decreases kijken wat 't laagste voltage is waaronder ie stabiel blijft met een vaste LLC van level 5. Bij een andere LLC waarde moet ik de hele riedel opnieuw proberen, maar LLC level 5 lijkt me wel genoeg, zoals buildzoid van GamersNexus ook zegt: als je een leek bent qua voltages en hoe eea werkt blijf dan op veilige waardes ermee. Je wilt immers niet dat je LLC zorgt voor een positieve Vdroop wanneer je cpu idle is. Stel je hebt écht 1.39V nodig om 5,1 of 5,2GHz te halen onder load, dan wil je niet dat een te agressieve LLC je CPU in idle op de 1,45V zet.

Ik heb besloten om 't hierbij te laten; 5GHz, 1.35v wat resulteert in 1.225V onder load met LLC=level 5 en een cache van 43 blijft stabiel met max 71c op de warmste core en de rest van de cores max 66c. Ja, er zit nog zeker een dikke 10 graden "ruimte" maar die 100 of 200mhz is 't me niet waard ;)

Dus ik heb in jouw screenshot de waarde 1.225V staan met de settings die ik hierboven aangaf. Met een constante waarde van 1.332V in cpuz zoals in je screenshot laat zien is 5,1ghz echt wel mogelijk, maar om constant 1.332V te halen moet je idd al een hoog vcore-voltage in de bios hebben met een vrij agressieve LLC level. Maar anyways, 4.6ghz (stock turbo) daar heb je echt geen 1.332V voor nodig.
1.189V was bij mij nét niet genoeg voor 5ghz op alle cores. Lijkt me zeer sterk dat jij een dusdanig slechte chip hebt dat 1.332V niet genoeg is voor 4.6ghz. Dan zou ik de 9700K echt als faulty beschouwen.

Overigens, het werkt natuurlijk niet om enkel die cores en je vcore voltage aan te passen. Je moet ook die power limits, voltage regulator en andere parameters aanpassen. Ik heb namelijk ook geprobeerd om zoveel mogelijk op auto te laten en dan met enkel parameters waar ik me vertrouwd mee voelde aan de slag te gaan, maar dat is niet genoeg helaas. Een goeie basis verkrijgen lijkt me lastig omdat er behoorlijk wat parameters meespelen. Die staan allemaal op auto settings waardoor je nooit echt weet wat 't gedrag is wanneer je 1 parameter verandert. Als je zelf je bios op 1.2V zet weet je niet of je moederbord automatisch een LLC van level 1 pakt of van level 7 en ook weet je niet hoe de andere parameters zich aanpassen in idle of onder load en dan kun je dus nooit weten wat stabiel blijft. Daarom denk ik dat je die baseline zult moeten vergaren door al die dingen handmatig in te stellen; een vaste clockspeed op alle cores, een vast voltage, een vaste cpu Cache en een vaste LLC. Dan ga je een ronde loadtesten en hou je voltages en clockspeeds in de gaten hoeveel die droppen. Is 't stabiel, dan kun je of de clocks omhoog doen of 't voltage/LLC naar onder doen en opnieuw loadtesten en zo "middel" je 't een beetje uit.

Ik zal je de parameters geven die ik heb moeten aanpassen voor een stabiele 5ghz overclock (ik heb nooit onderzocht wat de minimale settings moeten zijn bij de stock turbo van 4.6ghz):

BIOS settings:
XMP I profile enabled (pressed YES after selecting this option)
CPU speed: 5.0ghz (sync all cores)
CPU core voltage in BIOS: 1.35V
Load line calibration: level 5
Multicore enhancement: disabled
Min. CPU Cache Ratio: 43
Max. CPU Cache Ratio: 43
CPU Current Capability: 170% (max)
Long Duration Package Power Limit: 4095 (max)
Package Power Time Window: 127 (max)
Short Duration Package Power Limit: 4095 (max)

[ Voor 53% gewijzigd door Deathchant op 27-12-2018 11:58 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.Best
Enorm bedankt voor je bericht. Dit heeft mij echt verder geholpen!
Deathchant schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:34:Wat mij even niet zo duidelijk wordt aan je post is wat het probleem nou exact is? Is je 9700K al default niet stabiel of stel je alleen de vraag over of het normaal is dat er zulke fluctuaties zijn?
Gelukkig werkt standaard alles stabiel. Maar aangezien het voltage al zo hoog out of the box is, was ik bang dat overclocking er niet op een "veilige" manier in zou zitten.
Deathchant schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:34:Overigens, het werkt natuurlijk niet om enkel die cores en je vcore voltage aan te passen. Je moet ook die power limits, voltage regulator en andere parameters aanpassen. Ik heb namelijk ook geprobeerd om zoveel mogelijk op auto te laten en dan met enkel parameters waar ik me vertrouwd mee voelde aan de slag te gaan, maar dat is niet genoeg helaas. Een goeie basis verkrijgen lijkt me lastig omdat er behoorlijk wat parameters meespelen. Die staan allemaal op auto settings waardoor je nooit echt weet wat 't gedrag is wanneer je 1 parameter verandert. Als je zelf je bios op 1.2V zet weet je niet of je moederbord automatisch een LLC van level 1 pakt of van level 7 en ook weet je niet hoe de andere parameters zich aanpassen in idle of onder load en dan kun je dus nooit weten wat stabiel blijft. Daarom denk ik dat je die baseline zult moeten vergaren door al die dingen handmatig in te stellen; een vaste clockspeed op alle cores, een vast voltage, een vaste cpu Cache en een vaste LLC. Dan ga je een ronde loadtesten en hou je voltages en clockspeeds in de gaten hoeveel die droppen. Is 't stabiel, dan kun je of de clocks omhoog doen of 't voltage/LLC naar onder doen en opnieuw loadtesten en zo "middel" je 't een beetje uit.
Je hebt helemaal gelijk. Blijkbaar was enkel de CPU multiplier aanpassen en het vcore voltage niet genoeg. Het systeem liep hierdoor vaak zelfs direct vast.
Ik heb ook de load line calibration nu aangepast, en dat lijkt al het verschil te maken.
Mijn moederbord is wel een gigabyte, dus volgens mij heb ik niet allemaal gelijke settings. Kon ook de cache settings niet vinden, dus dat staat nog op standaard.

Op dit moment heb ik deze waardes stabiel draaien (tenminste, 1uur onder load)
XMP I profile enabled
CPU speed: 4.9ghz
CPU core voltage in BIOS: 1.34V
Load line calibration: High (Model is wat anders, maar verwacht dat deze ongeveer gelijk is aan level 4)
Multicore enhancement: Disabled
Min. CPU Cache Ratio: Optie nog niet gevonden of aangepast
Max. CPU Cache Ratio: Optie nog niet gevonden of aangepast
CPU Current Capability: Optie nog niet gevonden of aangepast
Long Duration Package Power Limit: Optie nog niet gevonden of aangepast
Package Power Time Window: Optie nog niet gevonden of aangepast
Short Duration Package Power Limit: Optie nog niet gevonden of aangepast

De temperatuur piekt wel eens tot ~90 graden. Maar zakt daarna weer snel tot tussen de 60-70.
CPU-Z meet nu 1.296 volt. Wat ik zo vreemd vind aangezien dit lager is dan stock.

Ik heb ook geprobeerd om naar 5Ghz te gaan. Ik heb hiervoor 1.35 volt en load line calibration turbo (volgens mij vergelijkbaar met level 5) gebruikt.
Dit ging goed tot na ~10 minuten de temperatuur opeens naar 100 graden schoot en de test mislukte. Daarom heb ik besloten om veilig te spelen en terug te gaan naar 4.9 Ghz.

Ik heb niet geprobeerd om zonder OC te kijken naar hoe laag ik het voltage kan krijgen. Maar aangezien het met 4.9Ghz minder verbruikt verwacht ik, zoals je ook al aangeeft, dat de basis instellingen van het moederbord een veel te overdreven voltage gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Oh shit ik had er compleet overheen gelezen dat je een gigabyte moederbord had, oops :F
Elke fabrikant heeft natuurlijk andere implementaties van load line calibration. Bij Asus gaat 't van level 1 tot level 8. Bij gigabyte dus low medium high turbo extreme ed. Buildzoid gaf aan dat veilige waardes level 5 van asus en medium/high van gigabyte waren.

Dat je cpuz nu 1.296V leest lijkt me doordat je een fixed LLC hebt en fluctuaties hierin niet aan 't moederbord overlaat. Wellicht dat je moederbord regelmatig zelf een LLC van turbo of extreme instelt ofzo. Maar nogmaals; het zijn verschillende parameters die door het moederbord op elkaar afgesteld worden. Hoe die parameters onderling afgestemd worden weet ik dan ff niet.
Als je 1.35V hebt ingesteld en je voltage dropt naar 1.296V dan is jouw LLC hoger dan mijn LLC; dat is level 5 en zakt naar 1.225V. Dus ik vermoed eerder dat het overeen komt met LLC level 6 of 7.

Overigens 5GHz, 100 graden met een veilige 1.35V met die specifieke Noctua koeler... Lijkt me wat hoog, aangezien de 9700K geen hyperthreading heeft en een stúk koeler blijft dan een 9900K of 8700K. Is je cpu koeler goed gemonteerd, of je koelpasta te veel/te weinig, of heb je een slechte airflow in je kast? Maar heb je prime95 R26.6 gebruikt? Die maakt namelijk geen gebruik van de erg zware avx rekeninstructies. Andere versies wel en als je geen avx-offset geïnstalleerd hebt (als je bijvoorbeeld een offset van 3 kiest dan betekent dat dat je cpu automatisch 300mhz terugclockt wanneer avx load is), kan je cpu idd instabiel worden.
Ik heb een Kraken X62 280mm AIO koeler met 2x Noctua 140mm fans erop en ook een goeie airflow en bij mij is 't gemiddeld 66c met spikes naar 70 of 71c.

Ik heb 't filmpje gevonden van LLC uitleg door BuildZoid:
YouTube: Explaining Load-Line Calibration (LLC) & Not Killing Your CPU

Erg behulpzaam moet ik zeggen.

Ik weet overigens niet in welke mate de levels overeen komen. LLC van level 8 bij Asus zorgt in ieder geval voor een lage of zelfs geen voltage drop onder load. Dus als je 1.35V instelt, dan zorgt LLC level 8 ervoor dat 't op 1.34 of 1.35V onder load blijft, maar idle zou 't eens goed kunnen dat 't misschien hoger gaat zijn. Maar ja, een cpu mag 1.45-1.5V max hebben, dus dan zou je nog steeds veilig zitten.
Dus als je naar 5,1 of 5,2GHz wil dan kom je al met hogere voltages te spelen waarbij je dan met zulke agressieve LLC wellicht in de gevarenzone komt. Daarom zou ik altijd van positieve voltage drop wegblijven en niet al te veel tornen aan het spelen met zeer hoge LLC's. Bekijk dat filmpje van buildzoid maar eens.

Hier is een overclock tutorial van een Gigabyte Z390 moederbord:
YouTube: Get All The Performance YOU Paid For - 9900K OC Guide

Misschien haal je daar nog wat leerzaams uit, hij gaat ook over de belangrijkste parameters heen.
Die laatste 4 parameters van mijn settings die zijn bedoeld om alle mogelijke throttling die de cpu zou limiteren tegen te gaan. Geen idee hoe dat bij Gigabyte heet.

[ Voor 11% gewijzigd door Deathchant op 27-12-2018 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Best
Het temperatuur probleem komt inderdaad door AVX. Ik gebruikte de nieuwste versie van prime95, en die gebruikt inderdaad avx als je dat niet in de config uitzet.
Nu gebruik ik wel avx in Blender. Dus ik heb een offset ingesteld in de bios van 2. Is de CPU 200Mhz trager als ik het goed begrijp tijdens AVX instructies. Maar temperatuur verschil is ~20 graden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Als je PC stabiel blijft met een offset van 2 en je temps blijven onder de 80c, dan is het goed. Kun je misschien 100Mhz erbij knallen en dan opnieuw kijken.

Ik zie in CPU-Z een fluctuatie van 1.305V - 1.323V in idle met een vcore in de bios van 1.35V en LLC=level 5.
In load dus 1.225V - 1.234V.

Dus bij LLC=5 is de drop idle ~0.3V onder load ~0.12V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Deathchant schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 21:35:
Als je PC stabiel blijft met een offset van 2 en je temps blijven onder de 80c, dan is het goed. Kun je misschien 100Mhz erbij knallen en dan opnieuw kijken.

Ik zie in CPU-Z een fluctuatie van 1.305V - 1.323V in idle met een vcore in de bios van 1.35V en LLC=level 5.
In load dus 1.225V - 1.234V.

Dus bij LLC=5 is de drop idle ~0.3V onder load ~0.12V.
waarom zet je je LLC niet een tandje hoger zo een groot verschil tussen idle en load is nergens goed voor nu draait je cpu idle met een nutteloos hoog voltage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@maks11223344 Uh die snap ik even niet. Als de LLC nog een stapje hoger was zou ie juist in idle nog meer naar die 1.35V toekruipen die ik in de bios zo gezet heb. Hoe hoger je LLC level, hoe minder je daadwerkelijke vcore voltage afwijkt (in idle én load) van hetgeen je in de bios ingesteld hebt; een te hoog LLC level leidt zelfs tot positieve Vdroop, dus dat ie meer voltage geeft dan dat er gesteld is.
Een hoog voltage idle is niet zo'n ramp (mits 't onder de spec van je cpu blijft). De warmte en wattage wordt pas gegenereerd onder load. Maar idd, je wilt geen positieve Vdroop hebben als je al een flink hoog voltage in je bios hebt ingesteld (omdat je flink wilt oc'en).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Deathchant schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 11:18:
@maks11223344 Uh die snap ik even niet. Als de LLC nog een stapje hoger was zou ie juist in idle nog meer naar die 1.35V toekruipen die ik in de bios zo gezet heb. Hoe hoger je LLC level, hoe minder je daadwerkelijke vcore voltage afwijkt (in idle én load) van hetgeen je in de bios ingesteld hebt; een te hoog LLC level leidt zelfs tot positieve Vdroop, dus dat ie meer voltage geeft dan dat er gesteld is.
Een hoog voltage idle is niet zo'n ramp (mits 't onder de spec van je cpu blijft). De warmte en wattage wordt pas gegenereerd onder load. Maar idd, je wilt geen positieve Vdroop hebben als je al een flink hoog voltage in je bios hebt ingesteld (omdat je flink wilt oc'en).
loadline gaat er voor zorgen dat je voltage onder load niet zoveel zakt onder dat wat jij ingesteld heb en zorgt ervoor dat jij idle geen onodig hoog voltage draait daar verranderd load line calibration niks aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:28
maks11223344 schreef op maandag 31 december 2018 @ 18:07:
[...]

loadline gaat er voor zorgen dat je voltage onder load niet zoveel zakt onder dat wat jij ingesteld heb en zorgt ervoor dat jij idle geen onodig hoog voltage draait daar verranderd load line calibration niks aan?
Omdat het voltage onder load minder inzakt kan je het waarschijnlijk lager instellen waardoor je onder idle lager uit komt.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

LLC heeft maar een klein beetje invloed op idle voltage.. Wat zorgt voor lager voltage en clocks op idle zijn C-states en EIST (+power options in windows config). Met LLC invloed uitoefenen op idle is best zinloos. LLC gebruik je om vDroop en vDrop tegen te gaan, maar eigenlijk zit vdroop/drop 'by design' in de processor verwerkt, om voltage spikes tegen te gaan. (hele korte, niet uit te lezen met CPUz oid)

vDroop/Drop is dus een veiligheid, en LLC ondermijnt dat. Echter is het fijn om met overclocken X voltage in te stellen in bios, en dan onder load precies dat voltage te zien. Dat is waar LLC nut heeft.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 09:14
millman schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 17:11:
LLC heeft maar een klein beetje invloed op idle voltage.. Wat zorgt voor lager voltage en clocks op idle zijn C-states en EIST (+power options in windows config). Met LLC invloed uitoefenen op idle is best zinloos. LLC gebruik je om vDroop en vDrop tegen te gaan, maar eigenlijk zit vdroop/drop 'by design' in de processor verwerkt, om voltage spikes tegen te gaan. (hele korte, niet uit te lezen met CPUz oid)

vDroop/Drop is dus een veiligheid, en LLC ondermijnt dat. Echter is het fijn om met overclocken X voltage in te stellen in bios, en dan onder load precies dat voltage te zien. Dat is waar LLC nut heeft.
Sorry voor de bumb, maar nog steeds relevant:

Mijn pc is nu stabiel (9700k @5ghz) idle geeft hij voltage aan: 1.344 idle en load gaat die naar 1.360. Kan ik dit veranderen met LLC? Ik heb C-states allemaal uit. Ik heb deze guide gebruikt:

"The recommendation is to keep CPU Loadline Calibration set to “Auto” (Mode 3)." Met deze setting springt hij dus idle naar 1.344.

https://www.msi.com/blog/...hz-with-z390-motherboards
Pagina: 1