Toon posts:

Macbook pro foutcode

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
...na heel wat geklungel en surfen en bij enkele niet Apple winkels te zijn langsgereden ben ik zelf aan het proberen gegaan om te achterhalen wat de fout is. Het gaat over een MacBook pro van 2011 die ik niet zo lang gelden tweeehands kocht. Stopte er opeens mee en bleef hangen op een wit scherm. Na opstart blijft deze halfweg ook hangen op dat witte scherm. Na wat surfen kom ik op de hardware test aan volgende code 4MEM/61/40000000: 0x84982198

Waarop duid dit?

Ondertussen ben ik zover dat hij terug opstart maar er na korte tijd weer mee op houd.

Alvast bedankt voor jullie raad en advies

Alle reacties

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
(Een van) je RAM-module(s) is dood/dood aan het gaan. Vervangen en het zou opgelost moeten zijn. Tenzij je pech hebt en het slot op je mobo verrot is.

Als je 2 reepjes hebt kan je ze eens een voor een eruit rukken en kijken of na een van de twee verwijderen het probleem opgelost is; dan weet je welke kapot is. Heb je er maar één dan weet je nu waar je het moet zoeken. :P

-edit-
Bedenk me net, kan ook zijn dat er viezigheid/(veel) stof in de bank is gekomen. In dat geval kan voorzichtig schoonmaken/lucht nog helpen. Anders wordt ‘t een kwestie van vervangen.

[ Voor 33% gewijzigd door WhatsappHack op 27-12-2018 00:34 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Is een moederbord vervangen doenbaar? Prijsindicatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-09 21:45
Moederbord vervangen is doorgaans prijzig, of je moet net tegen een goedkope donor aanlopen.

Maar ga eerst eens aan het werk met de gegeven tips. Doorgaans is het niet het moederbord/geheugen bank die als eerste stuk gaat. Probeer eens wat te wisselen met geheugen, of met wat ander geheugen.

Als die error code daadwerkelijk over het geheugen gaat (dat weet ik niet), zou je dit makkelijk kunnen oplossen ;)

Specs!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:32

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2018 @ 01:45:
Is een moederbord vervangen doenbaar? Prijsindicatie?
Apple en diens resellers en service providers repareren deze Macs niet meer. Te oud. Maar reken richting een paar honderd, afhankelijk van het model. De 15 en 17” hebben GPU’s die gegarandeerd kapot gaan, de 13” kent geen noemenswaardige problemen, los van een soms slechte SATA kabel voor de harde schijf.

Ga eerst maar eens geheugen wisselen en testen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-09 16:11
GoldenBatt schreef op donderdag 27 december 2018 @ 02:19:

Als die error code daadwerkelijk over het geheugen gaat (dat weet ik niet), zou je dit makkelijk kunnen oplossen ;)
4MEM/61 is al een redelijke indicatie ;) https://www.techrepublic....est-or-apple-diagnostics/

Grote kans dat de module los gegaan is en dus slecht contact heeft. Opnieuw er indrukken/laten drukken bij gebrek aan kennis. Werkt het dan nog niet, dan module(s) vervangen.

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-09 12:38
Toen ik nog een mac had kon ik ook memtest draaien :) Dan kom je ook snel achter het probleem.

How are you doing?

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Een paar mogeljkheden inderdaad:
1) Mem module kapot >> hierboven beschreven hoe je dit checkt.
2) Mem slot kapot >> Gebeurt ook regelmatig. Lastig te repareren, dus gewoon je andere slot maximaal gebruiken.
3) Logic board kapot >> Kleine kans, maar ook mogelijk. PM even, dan zoek ik even of ik wat heb liggen. 2012 Werkt misschien ook wel, weet ik niet zeker uit m'n hoofd.

Overigens, als het een 15" model is, moet je sowieso even bedenken dat hij binnenkort overlijd aan GPU problemen en dan zou ik er ook weinig tijd/geld meer insteken.

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-09 21:48
torretje2012 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 08:09:
[...]Grote kans dat de module los gegaan is en dus slecht contact heeft. Opnieuw er indrukken/laten drukken bij gebrek aan kennis. Werkt het dan nog niet, dan module(s) vervangen.
Ook kan het zijn dat bij het geheugen (dim) de contacten wat roest/vet hebben opgelopen. Met een wcpapiertje of een ouderwetse gum kun je de kontakten wat opschonen/opruwen.
Meest eenvoudige test is de geheugen modules van positie verwisselen. Als de foutcode verandert is het een module, zoniet de kontakten naar- of het moederbord zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen wat kunnen knutselen. Ik heb nog eenzelfde die het ook niemeer doet ( daar komt code batterij op maar die heb ik gewisseld met deze MacBook en geeft geen verandering) en daar heb ik de 2 ram kaartjes in gewisseld zonder oplossing. Ik stel wel vast dat als ik de hardware test heb gedaan en vanuit daar herstart de laptop wel opstart tot gebruiksklaar maar dan na pakweg 10 seconden terug uitvalt. Ik ben er mee langs een switch winkel geweest en daar kunnen ze me idd niet helpen wegens te oud. Jammer want ik vond wel een aangenaam ding om mee te werken. Was mijn eerste kennismaking met Mac aangezien ik het Windows gebeuren meer dan beu was en in alle tevredenheid( het oude ding draaide veel beter dan de vorige Windows laptop van 2jaar oud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-09 18:20
Er zijn wel bedrijven die dit kunnen fixen, echter is het een MacBook uit 2011, oftewel een product met weinig waarde.

[ Voor 7% gewijzigd door NotSoSteady op 29-12-2018 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Misschien een zelfde Mac met verrot display zoeken oid en het board overzetten?

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Pagina: 1